Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Trakhiszi nők
[ Kamra ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 23. hétfő    Mai névnap(ok): Tekla, Telma a - a - a
Kelly hősei
(Richard Kelly: Southland Tales)
Richard Kelly a Southland Tales címre keresztelt, saját képregényből vizionált mozija arcul ütős amerikai társadalomkritika. A filmajánló képsor is ezt sulykolja, amikor egy családi camcorder lencséin keresztül figyelhetjük, ahogy a tipikus külvárosi kispolgárok Függetlenségi Napi zsúrjának „kellemes” hangulatát egy atombomba gombafelhője töri meg.

„Hölgyeim és uraim, a világ így ér véget!
Nem nyüszítéssel, csak bumm-mal. De van remény!
A végén biztosak lehetünk egy tagadhatatlan igazságban.
Senki sem ver úgy farkat, mint Krysta Now!”
(részlet a filmből – T.S Eliot: Az üresek c. versének átíratta)

Nem mindennapos, ha az amerikai mozgóképtermelésben felbukkan néhány olyan gerilla, aki megpróbálja a mézesmadzagos kliséket kiforgatni. Richard Kelly pont ilyen. Első próbálkozása a filozofikus sűrűségű, Donnie Darko (2005) című low-budget nyúlvízió erőteljes debütálás volt (ezután forgatókönyv-kozmetikázóként működött közre Tony Scott: Dominó (2005) nevezetű förmedvényébe). Második filmjével többet herdálhatott a függetlenek pénzéből és ezúttal is sikerült ismét megosztania közönségét. A Southland Tales címre keresztelt, saját képregényből vizionált mozija, amolyan arcul ütős amerikai társadalomkritika. Ezt már a bemutatkozó képsor is sulykolja, amikor egy családi camcorder lencséin keresztül figyelhetjük, ahogy a tipikus külvárosi kispolgár jellegű Függetlenségi Napi zsúr „kellemes” hangulatát egy atombomba gombafelhője töri meg. De hogy mitől más ez, mint a szokásos amerikai álom széteséséről szóló filmek? A válaszhoz egyrészt többször meg kell nézni ezt az ellentmondásos opuszt.

A képregény
 

A tengerentúli poszt-apokaliptikus marhaságok alkotói előszeretettel nyúlnak vissza, az amerikai kultúrát erőteljesen meghatározó puritán vallási szekták, és egyáltalán a kereszténység végítélet-vízióihoz. Itt sincs másképp, jön a nagy bumm, és akkor rájövünk, hogy mekkora nagy szemétdombon laknak az USA polgárai. Kelly valószínűleg tisztában volt ezzel, ezért talán direkt nem olyan szatírát épített föl, amelyben a kezdő robbanás után a romokon egymást cincáló redneckek és jenkik csatáznak, hanem egy csillogó antiutópiát. Koncepciójában a vallási tartalomtól nem szabadul meg, hanem saját rétegeit próbálja ráépíteni és kiforgatni. Veszélyes területre merészkedik, hiszen Stanley Kubrick Dr. Stangelove…-jától (1964) kezdve Joe Dante Második polgárháborújáig (1997) hosszú sora van az elődöknek. S talán itt húzódik meg az egyik probléma. Nehéz újat mondani egy olyan témában, amelyről kétségtelenül sok „A” és „B”-s és „trash” kategóriás mozi is lehúzta már a létező összes bőrt. Ilyenkor mit tehet, egy gondolkodó rendező? Fogja a műfaj a több ezer (Bibliától a cyberpunkig) év óta összegyűlt kliséit, majd egy-két órás maszlagba összekeverve feje tetejére állítja azokat. Mikor Kelly 2006 környékén még csak kisebb szösszenetet gyártott ötletéből, valószínűleg sokkal merészebb lehetett, ám a Sony stúdió látva a kecsegtető eredményt, finom ropogósokkal és egy pár CGI-trükkel, szinte megvásárolta a produkciót.

 

Hál’ istennek nem a multicégnek köszönhető, hogy ennyi, viszonylag eléggé harmadrendű színészi képességekkel megáldott sperma,- izom és szépségsztárok játsszák a főbb szerepeket. Sőt! A rendező ezen gesztusa, nemcsak a szimpla vicc forrása, hanem az egyik markáns önreflexív eleme is a filmnek. A rendezőnek azt is sikerült elérni, hogy a fogyasztói kultúra kortárs képviselői, mint egy magukat parodizálva jelenjenek meg a filmvásznon. Mert játszani egyikük sem tud, de mesterkéltségüket most ügyesen kamatoztathatják. Dwayne "The Rock" Johnson (lásd a Skorpiókirályban) sosem arról volt híres, hogy sztanyiszlavszkiji magasságokba emelje színészi játékát, de Santarost, a guvadt szemű, kissé megzakkant republikánus (!) színész mintapéldányát egész tisztességesen formálja meg. A rosszmájam azt sugallja, hogy ez inkább a rendező egyszerű instrukcióinak köszönhető. Legalább ennyire elégedettek lehetünk a pragmatikus pornócica Kristina Nowot megformáló Sarah Michel Gellarral is. A sort pedig lehet folytatni, itt minden karakter a helyén van. Meglepetésekben is lehet részünk, hiszen Sean Williams Scott, aki az Amerikai Pités (emlékszünk még Stiflerre, ugye?) ürülékevésen túl még nem csillogtatta tudását, most remekül formálja meg, a meghasadt rendőr Roland Taverner alakját. Ugyanilyen, az életben rendkívül idegesítő (megasztár) Justin Timberlake háborús veterán játéka, aki egyben mesélője is a filmnek. A színészi fricskát még a mellékszereplők sora is gazdagítja; cameoban mulatkázhatunk Christopher „Hegylakó” Lamberten, Kevin „Csöndes Bob” Smithen, Miranda Richardsonon és Jon Lovitzon is. Ők úgy tűnik képesek saját magukon (is) röhögni. Tisztelet nekik érte.

 

Kelly apokalipszisa pont azt támadja, ami eddig mindig a realitás hátterében maradt: a kultúra bomlását. Nála a tömegízlésből fejtődik ki az, ami a pusztulást okozza. Ezzel ugyanazt kutatja, mint Kubrick említett Strangelovejában, vagyis, hogy az emberiség őrületének diadala a pusztulása, csak azzal különbséggel, hogy ott egy hidegháborús őrületből következett az abszurdum, itt pedig a középszer diadalából. A film szereplői az amerikai társadalom véres paradoxonát képviselik: a bigott vallásosság keveredését az erkölcstelenséggel. A film nézése közben sokszor eszembe jutott egy interjú Michel Moore: Fahrenheit 911 (2004) című filmjéből, amikor a szexuális túlfűtöttségéről híres, immár kivénhedt sztárlolita, Britney Spears előadja iraki háborúval kapcsolatos nézeteit. A Southland Tales egy ilyen rendszer híveiről szól, ahol a tiniszex már nem bűn, ahol az őrület természetes, a szabadság látszólagos. Nem is csodálkozhatunk azon, hogy egy betépett partiőr lesz vezetőnk ebben a világban. Igazi déli mese ez, amely önmagába harapó utalásait nemcsak saját ikonjainak kiforgatása, de a visszatérő reklámfeliratok, híradó betétek, home videós elemek is alátámasztják.

 

Igazi kultuszfilmmé akar válni, amely rögtön, akár Star Wars annak idején a negyedik fejezettel nyit. Kár, hogy saját magát is a prequel mámorába ringatja. Akárcsak a csillag-űroperánál, itt is, az amúgy is megbicsakló legenda légköre veszne el, ha az előző részek elkészülnének (amelyek elvileg képregényben léteznek, a film bevezető képsoraiban láthatunk is néhány kockát belőlük). A történet így is feszes, klasszikus hármas egységű drámán alapszik. Egy alternatív jelenben, atomtámadás éri a déli államokat, lightos orwelli világ alakul ki, amely minden látszatra demokrácia marad. Háttérben ismét a gonosz George (dáblijú) Bush áll, aki ennek hatásra meghosszabbította elnöki idejét. Az embereket erőszakszervezett tartja kordában (államközi vízum kell az USÁ-ban is), amíg Amerika a távol-kelet szinte összes országával csete-patéba keveredik. Az alapszituációból, néhány popsztár, egy rendőr és a hozzájuk kötődő brancs emelkedik ki. A történettel nehéz ehelyütt foglalkozni, komótos tempójának ellenére, fordulatos, sűrű tragikomédiát láthatunk. Sajnos az alkotó kissé engedett a sötét erők delejes csábításának, amit olyan erőszeretettel kritizál. Megragadja a szinte ilyenkor szokásos Jelenések könyvének értelmezését, intellektuálisan teletűzdeli jól elsülő irodalmi lufikkal, ám az eredmény mégis felemás.

 

Míg korábbi Donnie Darkojában előnyösen használta ki a kis költségvetés nyújtotta lehetőségeket, ehelyütt víziója csiri-csáré látványorgia, amelynek eltökélt célja a legendagyártás. Ez egy Will Smith –féle Legenda vagyokban (2007) még elmenne egy önmaga felé hajló gesztusként, itt viszont a film saját üzenetén esik csorba. Posztmodern revelation-eposzt izgulhatunk végig, minden baromságával együtt (lásd szexelő kocsik). Kelly sokat markol művében, látszólag nem is tudja eldönteni, filozofikus apokalipszis, vagy csak szimpla ironizálással veri el a filmidőt. Az események sokszor szétesnek, a gondolati-szál sokszor megbicsaklik, a rejtély, amelyet sugallni próbál, nem üt a befejezésben. Ennek ellenére Kelly filmje kemény szatíra, talán a tavalyi év legegyénibb amerikai, merész és szókimondó sci-fije. Nehezen lehet megkerülni, s megtekintése nehezebb emésztést igényel. Epizodikus, intelligens, de sajnos vizuálisan kicsit talán túl lő a célon. Egy biztos, ezek után érdemes lesz Richard Kelly új, The Box című thriller-horrorját is megnéznünk.

A rendező
 

Southland Tales, amerikai- német- francia, 2006-2007. Írta és rendezte: Richard Kelly. Operatőr: Steven B. Poster. Zene: Moby. Szereplők: Dwayne "The Rock" Johnson (Santaros) Sean William Scott (Roland Taverner), Sarah Michelle Gellar (Krysta Now), Cheri Oteri (Zora Carmichaels), Will Sasso (Fortunio Balducci), Christopher Lambert (Walter Mung), Kevin Smith (Simon Thiery), Miranda Richardson (Nana Mae Frost), Justin Timberlake (Private Pilot Abilene). 134 perc.

[ Ritter, a déli ] 2008-04-01 18:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]