Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Közelebb
[ Vidám Színpad ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 23. hétfő    Mai névnap(ok): Tekla, Telma a - a - a
Rövidek…(Néhány rövidet!)
Kortyolhatások az idei (Magyar) Filmszemle rövidfilmjeiből
Véget ért a 39.-ik Filmszemle. Elmondtak róla hetet-havat. A díjakról persze lehetett (kellett volna) vitatkozni. Talán a végeredmény mégis egy kicsit szívderítőbb, mint korábban. A mustrán ülve, ha a nagyfilmekből ki ábrándultunk, ömleszthettük magunkra azokat a filmszösszeneteket, amelyek alkotóiban a jövő reménységei toporog(hat)nak. A rövidfilm szabadabb műnem. Csak a játékidő és a befogadás szabhat korlátot. Itt lehet kísérletezni, megmutatni, kopogtatni a filmművészet fellegvárába.

Hiába volt lelkes a kritikusi tollam, ha napokon keresztül a konformizmus tornyába helyezett (Mammut Pláza) díszes mustrán kiemelkedő alkotások között csak elcsépelt szimbólumokra épített fődíjast (Delta), széttöredezett Danilo Kis adaptációt (Fövenyóra), a magyar társadalom agóniájával megfűszerezett pedofil szociokrimit (Tabló), vagy a gonosz, talján multicég melodramatikus rabszolgatúráját láthattunk (Márió…). Ráadásul a szakma nyáladzó lihegése is inkább arra sarkallt, hogy a kisebb gyermekeknek, a kisjátékfilmeknek drukkoljak. S lényegében nem kellett csalódnom. Bár kimagasló alkotást nem láttam, és az SZFE (ejtsd: Színház és Filmművészeti Egyetem) kamerák lencséit koptató rendező-osztály(ok) tagjai se ejtettek ámulatba, mégis kellemes érzéssel töltöttek el a pályakezdők.

Megkésett beszámolómban megpróbálnék néhány alkotást felvázolni, melyek több figyelmet érdemeltek volna, mintsem ami eddig a sajtóban nekik jutott. Szóval adott egy szabad műnem, ami mégsem az. Hiszen a művek nagy része még mindig elvész a szakma süllyesztőjében, s ezzel sajnos behatárolttá válik. De az alkotók még mindig kísérletezőek. Annyira, hogy idén, igaz nem túl nagy sikerrel, de bevállalták, hogy a mai magyar őrületről, a belpolitikai valóságról is beszéljenek.

Öszödik...
 
...pecsét
 

Az unalomig ismert 2006-os őszi események folyományaképpen két vegyes műfajú turmixkompilációt láthattunk az idei termésben. Az egyik Végh-Stefanovics-Kalmánchelyi trió Öszödik pecsét című abszurdja, amely nemcsak közéletünk görbe tükre, de divatjaink kifigurázása is. Sajnos a fél órás opusz gyorsan kifárad poénhegyeiben, de azért tizenöt percet így elmosolyoghat a néző az uristen@menny.hu (1999) alkotóinak szösszenetén. Megkapja itt mindenki: Gyurcsány, Orbán, Da Vinci, Nostredamus (aki itt Pusztredamus) meg a kódjaik is (és a Combino villamos). Hiába a remek erő és a sűrítés, az utolsó percekre inkább csak lefáraszt ez viccözön. Sebaj.

A másik érdekes próbálkozás Nemes Csaba: Remake című epizódokból álló animációs szkeccse, amely annak ellenére, hogy kissé elfogult, tartogat erős jeleneteket. Nemes nem csinált mást, mint animációba öntötte a zavargások hőseit. Kár, hogy egy-két remek, pár perces betét után, aránytalanul hosszú tv-interjúkat is „meganimált”. De miért is? Mégis, véleményem szerint azon epizód, amelyben egy pár a menekülés közben jön össze, kifejezetten szép, már-már kellemesen romantikusra sikeredet. Viszont a többi túlerőltetett részletről ez nem mondható el. Fárasztó, ugyanúgy, mint a hazai közéletünk (és elitünk).

Remake
 

Másfajta politikai elmélkedés a rendszerváltás-korszakának(?) visszaidézése. Ugyancsak két film próbálkozott a témával. Mindkettő ürügye a ’89-es vasfüggöny lebomlása. Béres Dániel Malterja egy kissé erőltetetten mutatja be a kelet és nyugat közötti szakadékot. Középpontjában egy NDK-s kisfiú Thomas és pesti barátja Pali áll, akik a változások előestéjén ismerkedtek össze. Tizenöt évvel később pedig azért nem tudnak találkozni, mert Pali képtelen átmenni a már nem létező berlini falon. A negyedórás film felütése nem rossz, megoldásai viszont esetlennek, kissé erőltetettek. Béres nem tudott eredményesen egyensúlyozni a valódi dráma és a csöpögés között.

Malter
 
Odaát
 

A másik egy „határátkelős” dráma Szalay Péter: Odaát című dolgozata, amely az utolsó olyan német családról szól, aki megpróbált a magyar vasfüggönyön átszökni. A kísérlet tragédiába torkollott. Bevallom, a film plakátja alapján azt hittem, hogy valami kellemes Tarr-koppintást fogok látni, sajnos nem így történt. A taknyos határőrt játszó Fancsikay Pétert látva nem is csodálkozom, hogy hamar ledőlt az a rozsdás gépfonat a nyolcvanas évek végén. A színes melodráma két tragédiára koncentrál, az ártatlan családra és kötelességét remegő kézzel teljesítő határőrre. Sorsjáték! - hirdeti magát az alkotás. A filmből csak a közös nevező hiányzik, hacsak nem azt a banális mondanivalót vesszük, hogy mindketten, a család és katona is egy rendszer áldozatai. A rendező sajnos elfelejtette, hogy majd’ minden e témát feszegető mű ilyen, vagyis Szalay filmjének tizenhárom perce nem oszt s nem is szoroz.

Gyengébb napok
 
.

A politikát elhagyva, a kisebb magyar valóságot ragadja meg Császi Ádám Gyengébb napok című kitűnő drámája. Császi korábbi munkáját az Undorground (2004) című rövidjét még idegesítő vulgárhalomnak találtam. Nem így az új film: a rendező ugyanis soha nem látott erővel vetette bele magát a kurvák és a stricik világába. Remek eszközökkel dolgozik és műve szinte vesén rúgja nézőit. Kendőzetlenül mutatja be két prosti és stricijének kapcsoltnélküli kapcsolatát. Császi elegánsan kezd: az egyik főhősnőnkkel tv-interjút készítenek, s e szubjektív gesztus végig megmarad. A kamera sokszor mintha rejtve lenne, egyfajta voyeurista szemlélődőként, megdöntve, sarkokba bújva fényképezi a szexjeleneteket. Imike, Böbe és Irén valóban úgy él, mint egy szétfoszlott embertelen „család”. Cselekvésképtelenek és sodródnak a tragédia-felé. Császi olyan kamaradrámát volt képes elmondani röviden, amelyhez Dettre Gábor Tablójának legalább két órára (director’s cut: 4 órára) volt szüksége. Nyers, esztelen és kilátástalan szex-dráma ez, ugyancsak arról a valamiről, amit a rendszerváltás után elvesztettünk. A Gyengébb napok világában hívatlan vendég a hit és az érzelem, s a végén mindenki rájön, hogy tényleg nincs is szükség rá. Azt hiszem méltán érdemelt díjat.

 

Egy másik szexuális háromszögről szól Vécsei Márton Farkasember című kisfilmjében, amely az igazi barátok közt-ös családmodell morbid vázlata. A fiatal fater a Duna parton nyomul az asszonnyal, majd a kölyköket fagyizni viszi. A papa igazi nagypofájú muki, aki olyan vesztes, aki nem igazán szeret vesztesnek látszani. Visszafelé találkozik az egyik régi ex-konzumnőjével. Gyorsan kapva az alkalmon előre küldi porontyokat a mutterhoz, miközben ő elhancúrozik a csajjal a nádasban. Igen ám, csak az egyik fiú rajtakapja a papát… Vécsei filmje az apa-fiú kapcsolat egy érzékeny pontját jeleníti meg, azt amikor utánozni kezdjük szüleinket. A film arról a pillanatról szól, amikor minden elromlik. Az erősebbik testvér simán rátámad kistesójára, s elindul a lejtőn. A film remek pszihológiai képet ad olyan családokról, amelyben (idővel) minden érték és odafigyelés megkérdőjelezhető.

A családi kötelékről máshogyan regél a nagypofájú videoblogger-életművész, Szabó Simon rendezésében készült Megyünk című munka. A szimpatikus pár beállításos road-movie-ban két lúzer (annyira azért nem is) mesebeli módon elhatározza, hogy mivel nagyijuk még nem látta a tengert, bedobozolják egy teherautó platójára és elviszik a végtelenség szimbólumához. A frappánsan megírt, fecsegősnek álcázott párbeszédekből remek kettőst épített fel a rendező. A beszélgetéseket előnyösen törik meg a belső monológok és a kitekintő kameramozgások. Szabó filmje egy kis csodáról szól, egy nem oly’ értelmetlen üresjáratról.

Megyünk
 
Ebéd
 

A thriller műfaját feszegette a Spáh Dávid Ebéd című többfelvonásosa. Horribile városi legendáját három ebéd tarja össze. Ahhoz képest, hogy elég széttöredezett filmről van szó, a rendezőnek elég jól sikerült összehúznia történetét, hogy aztán egy nagy csattanóval vágja pofán a nézőit. Szórakoztató, meglepő alkotás, de nem több. Ugyanilyen Géczi Dávid Hangár című, a kitudja hányadik Celluloid Workshopon forgatott leszámolósdija. Az említett Szabó Simon ezúttal nagyon kegyetlen bérgyilkosként nyomja könyvelője halántékához stukkerét. A fordul a kocka dramaturgiájával aztán végül mindenki pórul jár. A puskafüstös finálét még egy freudista fricska is fűszerezi, amely külön bájt add ennek a szimpatikus próbálkozásnak.

A legkellemesebb és legerősebb, szívet melengető világot a fiatal Felméri Cecília Kakukk című autentikus, néprajzi környezetbe bújtatott pajzánmeséje teremtette. A jópofa sztori középpontjában Máris, a forróvérű lyánka áll. Szeretője János nem sokat bánkódik, amikor a lányt hozzáadják a tulok, de gazdag Demicshez. A lány nem sokáig tétlenkedik, ágyát rögtön törvénytelen legénykéjével osztja meg. Balga férje meg persze hoppon marad. A húsz perces alkotás eredményesen vegyít erotikát és humort. A rendező lazán és szabadon nyúl a magyar mesék világához és egyszersmind úgy forgatja ki, hogy paródia is legyen és önmagában is megálló mese. A legjobb, mégis az erotika, amelyet sikerült megjelenítenie. Olyan igazi felnőtt mese ez, amelyben meg se lepődünk a meztelenségen, és hipp-hopp szinte együtt mulatunk a szereplőkkel. Keresztes Péter operatőr képi világa, remek stilizálással, ügyes szabad kameramozgással (a falióra kakukkja bontja epizódokra a történetet) lendít sokat az összképen. Annak ellenére, hogy a filmben narrátor vezeti a nézőket, nem akadályozza meg a csalafinta párbeszédek „elhangzását”. Felméri Cecília vizsgafilmje őszinte kezdés, reméljük ilyen lesz a folytatás is.

Kakukk
 
p> Hát, szóval ennyi volt a harminckilencedik (persze nagyjátékfilmekkel és dokukkal együtt), azt hiszem a fenti művek szerzőinek tudtam a legőszintébben gratulálni, nemcsak azért mert érdekes munkák voltak, hanem mert alkotóikban sok erőt érzek. Persze lehetett volna még beszélni ehelyütt Hegedűs 2 László filmjéről, az aktuális SZFE rendezőosztály Dekameron- projektjének bukásáról, Ujj Mászárós Károly szerelmeiről, néhány remek performance szösszenetről és Enyedi Ildikó szekcióból való kipenderítéséről is. Nem teszem. Megtették ezt már mások helyettem. Én csupán megpróbáltam kiválogatni, kalandozni az idei szemle „kicsinyei” között. Új témákat ugyan találtam, de formákat csak mélyebb kifejtés nélkül.

Pedig a magyar mozinak kommunikálnia kellene a közönségével. „Beszélnie” kellene arról, ami körülöttünk van. Nem teszi. Még mindig nem dolgoztuk fel a rendszerváltást, nem csináltunk értékes kortárs műfaji és drámai filmeket. A magyar filmről nem tudni hova tart. Ezekben a kisfilmekben van egy kis előrelépés. Egy pici. S talán a rövid tömény jobban megmozgathat, mint egy híg korsónyi fárasztó.

[ Ritter, a rajongó ] 2008-03-13 21:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]