Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A vadkacsa
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 24. hétfő    Mai névnap(ok): Iván, János a - a - a
Megterhelő filmek II.
Műfaji próbálkozások; Ismerős történetek
Novák Erik: Zuhanórepülés; Gigor Attila: A nyomozó; Alföldi Róbert: Nyugalom; Mundruczó Kornél: Delta

Műfaji próbálkozások

A jelenlegi magyar műfaji filmgyártás egyszerre mozdul el jó és rossz irányba. Figyelemreméltó látni, hogy a vígjátékok mellett mennyi más kezdeményezés, próbálkozás születik, viszont elszomorító, hogy néhányan még mennyire gyerekcipőben járnak. Novák Erik Zuhanórepülése remekül illusztrálja ezt, mert egy gengszterfilm ötlete magyar viszonylatok között jónak hangzik, csak a kivitelezés sikerült katasztrofálisra. Az alkotóknak láthatóan fogalmuk sincsen arról, melyek ennek a műfajnak a szabályai és kötelező velejárói. Azt gondolják, néhány vagány fiú (kiknek szövegei csak káromkodásból és érthetetlen, hadaró szlengből áll), egy-két szexjelenet, és némi akció-erőszak elég ahhoz, hogy egy filmet a gengszterjelzővel illessünk meg. De ezek csak arra jók, hogy becsalogassák a nézőket, másra nem. Egy ilyen filmhez elsősorban egy jól megírt, fordulatokkal teli forgatókönyvre lenne szükség, mely elejétől végéig lendületben tartja és összefogja a történetet. Nos, ez a Zuhanórepülés esetében nem mondható el. Az események teljesen logikátlanul követik egymást, nincsen feszültség, csak nagy összevisszaság, melynek eredménye a borzalmas dialógusok mellett az lesz, hogy a film követhetetlenné válik és szétesik. Úgyhogy csak az erőszak és a meztelen női testek látványa marad meg. A karakterek nincsenek jól megírva, kidolgozva, hanem sztereotip tulajdonságokkal vannak felruházva. A film humora mindössze néhány gyatra szóviccben és Szabó Simon egyedüli értékelhető alakításában merül ki. A fényképezés és a zene pedig csak tovább fokozzák a film idegesítő hatásvadászatát. A rendező, mint egy tizenéves kamasz úgy képzelte, hogy egy-két ütős rap és metál zenével nagyon „keménnyé”, és „valóságossá” teheti a verekedős és egyéb jeleneteket. Csak sajnos elfelejtette, hogy ez az eljárás az egyik legrosszabb megoldás ilyen jellegű filmek esetében. Többek között ezért ajánlom neki, és az egész stábnak (ha netán nem látták volna) Scorsese vagy Tarantino gengszterfilmjeit. A Zuhanórepülés már szeptemberben a mozikba került, de nagyon kevesen voltak rá kíváncsiak, mondhatni megbukott. Jelen esetben ez nem annak tudható be, hogy a közönség még nincs felkészülve egy „új” műfajra, hanem mert maga a film nem hozta a színvonalat. Mindennek tetejébe a következőt olvashatjuk a plakátján: „A magyar alvilág, ahogy még sosem láttad.” Ha ennyire rossz, akkor nem is akarom látni.

Zuhanórepülés
 
A nyomozó - Anger Zsolt
 

Ami nem sikerült a Zuhanórepülésben, az mind megtalálható A nyomozóban. Gigor Attila első nagyjátékfilmjét akkora siker és ováció fogadta a vetítés után, amelyet kevés magyar film mondhat el magáról. A kitörő öröm nem volt véletlen. Gigor végre olyan alkotással ajándékozta meg a magyar nézőket, amilyenre már régóta áhítoztak. Boncmester főhősünk, Tibor, mindent megtenne azért, hogy könnyítsen rákban szenvedő édesanyján. Még gyilkosságtól sem riad vissza, ám amikor azt elköveti, még nem tudja, hogy az igazi fordulatok csak ezután következnek. Röviden így lehetne összefoglalni a filmet, melynek forgatókönyve (ezt is a rendező jegyzi) sokak számára lehet példaértékű. Elsősorban azért, mert jól és átgondoltan van megírva, másrészt minden apró részletre pontosan ügyel. Nincsenek felesleges, vontatott részek, nincsenek elvarratlan szálak, és a történetben bekövetkező fordulatok sem engedik lankadni a figyelmet. El lehet mondani, hogy egy jó ötletből végre jó történet született, és ez még csak az alapja a többi kiváló megoldásnak. A szereposztás hibátlan, mindegyik figura (még a mellékszereplők is) jelleme nagyszerűen megírt. Különösen a főszerepet játszó Anger Zsolté, aki tökéletesen egyesít magában különféle típusokat. Egyszerre határozott, gondos fiú, de közben unalmas, életet utáló személy, hidegvérű gyilkos, és szűkszavú pókerarc. Nem tipikus hős, sokszor arrogáns és öntörvényű, mégis ővele lehet a legjobban azonosulni, mert becsületessége és céltudatossága kiemeli embertársai közül. Gigor nemcsak történetvezetésben és színészválasztásban brillírozik, hanem humorban is. Nagy bátorságról tesz tanúbizonyságot azzal, hogy be meri vállalni a Sírhant műveket (lsd. boncmester szépíti a hullákat) és a Coen filmeket idéző fekete humort. Ezen kívül olyan zseniális szövegeket ad szereplői szájába (főleg a mozi pénztárosokéba), melyek azonnal szállóigévé válhatnak, a magyar és külföldi tömegfilmgyártást gúnyoló utalásai pedig egyszerűen fergetegesek. Egyedül a gyenge, olykor romantikus filmekre emlékeztető zene ront az összképen, de szerencsére a film lendülete, az alakítások, a humor, és a Tibor képzeletét tarkító ügyes képi játékok hamar elfeledtetik azt. Gigor azt a hibát sem követi el, hogy mindent elront a film végére. Tulajdonképpen ott ér véget a történet, ahol elkezdődött, főszereplőnk életében nem következnek be drámai fordulatok, alkatilag sem változik, és ugyanúgy sminkeli a hősnőt, mint a halottakat. A nyomozó talán attól is működik olyan jól, hogy műfajilag ugyan a krimit veszi alapul, mégsem lehet beskatulyázni csak annak, már csak azért sem, mert folyamatosan reflektál magára a zsánerre, és kiforgatja azt. Tibor hétköznapi ember, még azt sem tudja, ki vagy mi az a Philip Marlowe. Nem gyilkos és nem magánnyomozó, viszont azokká kell válnia. Nyomozása során nem elsősorban arra keresi a választ, hogy ki és miért bérelte fel őt a gyilkosságra. Kutatása saját családjának múltját veszi górcső alá, és közben arra is keresi a választ, hogy neki van-e része az örökségben, meg arra, hogy egyáltalán mi a szerepe a világban. Céljainak elérésétől senki nem térítheti el, még Edit, a kedves, ám butuska pincérlány sem, aki kitartóan próbálja meglágyítani Tibor jéghideg szívét. Mindent összevetve Gigor egy rendkívül élvezetes és színvonalas filmmel hívta fel magára a figyelmet. Oázist hozott létre a magyar műfaji film sivatagában.

Nyugalom
 

Ismerős történetek

Alföldi Róbert eddig inkább színházi rendezéseivel, tévés szerepléseivel és szinkronhangjával szerzett ismertséget, most azonban a filmkészítés terén teszi próbára képességeit. Alapul Bartis Attila A nyugalom című regényét vette, melyből egy erős, színészközpontú, ám film szempontból meglehetősen gyenge mű született. A kiégett színésznő és az írással próbálkozó fiának szoros, feszültségekkel teli történetét látván a pszichoanalízis tudorai biztos megnyalnák mind a tíz ujjukat, ám az a helyzet, hogy az oidipuszi témát legalább annyian feldolgozták már, mint ahány művet Szophoklész írt. Bertolucci harminc évvel ezelőtt egy teljes filmet (A hold) szentelt ennek, az ismertebb és kevésbé ismertebb filmek és irodalmi művek sora azóta is csak gyarapodott. A Nyugalom története már az első képkockák után nyilvánvalóvá válik, tudni lehet, hogy miről fog szólni a film hátralevő része, ezért onnantól kezdve csak saját magát ismétli, hol vontatottan, hol kicsit gyorsabban. Főhősünk Weér Andor akárhogy is próbálkozik, képtelen elszakadni az őt terrorizáló édesanyától. Ezért inkább mindent megtesz neki, az ő kedvében jár, csakhogy ne kelljen megint veszekednie vele. Bevásárol, hajat vág, mosdat, és (hasonlóan Makk legjobb filmjének Lucájához) kitalált leveleket ír neki az őket régóta elhagyó testvérétől. Andor nem tud más nőt megszeretni, novelláival még kiírni se tudja anyját magából, és a bundáját szorongatja halála után. Alföldi filmjén könnyen észrevehetők a színházrendezés hatásai: kevés helyszínen játszódik, a színészekre összpontosít, és inkább egy kamaradrámához áll közelebb. Maga a film sokszor az indokolatlan zenei motívumok ismétlésével a hetvenes évek tévéfilmjeit idézi, és emiatt igazán érdekes pillanatot egyet sem lehet kiemelni, viszont annál inkább a színészi alakításokat. Udvaros Dorottya akármilyen ruhában vagy sminkben tűnik fel, mindig elképesztő jelenléttel rendelkezik, majdhogynem érezni az auráját, és Makranczi Zalánnal való közös jelenetei erősek és feszültséggel teltek. Sajnos azonban a film bemutatóját követő sajtó és bulvárlapok nem elsősorban erről fognak szólni, hanem Gryllus Dorka és Hernádi Judit szexjeleneteiről. Elkeserítő, hogy már a vetítést követő beszélgetés során erről faggatta színésznőket az amúgy rendkívül idegesítő konferanszé. Jellemző, hogy sokaknak csak azok a jelenetek maradtak meg az emlékezetükben.

Lajkó Félix és Tóth Orsolya a Delta című filmben
 

A Delta előzményeit egy szörnyű tragédia, nevezetesen az eredeti főszereplő Bertók Lajos halála árnyékolta be. Az akkor még sci-finek készülő projekt ezzel hosszú időre leállt, és nem lehetett tudni, lesz-e folytatás. Mundruczó azonban nem adta fel, és ugyan radikális változtatásokat vitt végbe a film tematikájában, a mostani szemlére sikerült befejeznie. A rendező elhagyja eddigi filmjeinek szűk, nyomasztó nagyvárosi, kórházi világát, és egy sokkal szebb, békésebb tájra, a Duna Deltájára érkezik. A környezet ugyan kicserélődött, az emberek viszont nem. Ebből a szempontból nem változtatott korábbi filmjeihez képest, a téma nagyjából hasonló, azzal a különbséggel, hogy itt egyszerre érezni a görög drámák és eposzok jelenlétét, a bibliai motívumokat, valamint Buñuel Viridianáját és Kim Ki-Duk filmjeit. Hősünk, Mihail hazatér édesanyjához és húgához, ahol rögvest nekikezd egy új faház építésének, melyet nem máshol, mint a folyó közepén akar felállítani. Munkájában egyedül testvére segíti, kivel igen bensőséges viszony alakul ki. Kapcsolatukat és elzárkózásukat a közösség többi tagja nem nézi jó szemmel, sőt, figyelmeztetik is őket, hogy bajok lesznek. De ők mindent ugyanúgy folytatnak tovább. Amikor Mihail és húga kenyérrel és hallal szeretnének segíteni rajtuk, ők visszaélnek a jósággal. Mundruczó olyan sztorit mesél el, egy olyan miliőben, mely különlegesnek számít a magyar filmek között, viszont majdnem minden mozzanata ismerősnek tűnhet. Hányszor láttuk már, hogy egy történet hősei elzárva akarnak élni, messze a tömegtől, a civilizációtól. Hányszor láttuk már, hogy a hősök mások akarata ellenére cselekednek, vagy hányszor láttuk már, hogy a sorsuk determinált, és bármit tesznek, nem menekülhetnek a „gonosz világ” erőitől. Ezek, és a hosszas kibontakozás miatt a film néhol túl lassúra sikeredett. A fényképezés azonban csillagos ötöst érdemel, mert képes volt gyönyörűen megragadni a természet ezer arcát és színét, a zene hatásos, jól működik, és az unalmas jelenetek mellett szerencsére akadnak fantasztikusak is. Legszebb talán az a snitt, melyben a közösség tagjai csónakokon mennek a temetésre, melyet egyre erősödő férfikórus zenéje kísér. Lajkó Félix nem nyújt emlékezetes alakítást (sajnos a kópia miatt a hangját alig lehetett hallani), viszont karakteres arca jól kitölti a vásznat. Tóth Orsi rendkívül ellenszenves tekintete most nem zavaró, sőt, kifejezetten szép, azonban szegényt ebben a filmben is megerőszakolják, nem is egyszer. Úgy látszik ez egyfajta perverz visszatérő motívuma a rendezőnek, aki bár fontos filmet tett le az asztalra, igazán maradandóvá nem tette azt. A Delta megosztja a közönséget. A szakma, a kritikusok dicsérték, és már a szemle fődíjas filmjét látják benne, a nézők viszont nem rajongtak érte túlságosan.

[ Zalán Márk ] 2008-02-07 22:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]