Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Csatárok
[ Kolibri Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 27. csütörtök    Mai névnap(ok): László, Olga a - a - a
A zöld emberke és tükröződése a mozivásznon
Hajdu Szabolcs – Off Hollywood; Fliegauf Benedek – Tejút - a 39. Magyar Filmszemle két versenyfilmje

Hajdu Szabolcs – Off Hollywood

Hajdu Szabolcs utóbbi három filmje közül engem leginkább a 2005-ös Tamara fogott meg. Ebben a filmben a rendezőnek egyedülálló kis világot sikerült teremtenie, ami a nagyszerűen kiválasztott helyszínre, az operatőri munkára, és színészi játékra épül. A Tamara-élmény minden esetben arra késztetett, hogy Hajdu Szabolcs épp aktuális rendezéseire jegyet váltsak a moziban. Elvárásom nem az, hogy ugyanazt a filmet lássam újra, hanem az újabb filmtől a Tamara megtekintése utáni érzés hasonlóságát várom.

Török-Illyés Orsolya az Off Hollywood című filmben
 

A Garaczi László novellára és a színészek improvizációjára épülő Off Hollywood Bódi Adél, fiatal filmrendezőnő egy napját mutatja be, vagyis azt, hogy milyenek a lehetőségei egy filmesnek, aki történetesen nem Hollywoodba született. A felvázolt helyzet a következő: aki tehetséges azt a körülmények csinálják ki, aki nem, az meg a környezetét. Az Off Hollywood a hősnő reggeli futásával indít, a jelenet atmoszférája igen erős és ez elsősorban a zenének köszönhető, ami többek között Márkos Albert, Zagar és Ágoston Béla igen gyümölcsöző együttműködéséből jött létre. A következő jelenet már egy stúdióban zajlik, ahol megismerkedünk egy kiégett rádióssal, aki képtelen egy épkézláb kérdést intézni a filmbemutató előtt álló rendezőnőhöz. A rádiós az interjú megkezdése előtt arról panaszkodik, hogy a filmes szakma miért nem jött be neki, lelkesen beszél a rádióról, milyen emberközeli, a beszélgetés szüneteiben meg, mivel az interjú nem sikerül valami fényesen, a rádiózást is szidni kezdi, látványosan idegesítve ezzel a rendezőnőt. A rádiós nevetséges panaszossága, kettőjük nyelvhasználata, a beszélgetés kényszeredettsége, nehézkessége, annyira jellemzően garaczis és kelet-európai, hogy a közönségből már itt sokan visítanak a nevetéstől. A következő helyszín egy kocsma, ahol Bódi Adél filmjének egyik szereplőjével találkozunk, akit véletlenül meghívtak ugyan a premierre, de a forgatáson felvett alakítását kivágták a filmből. Kelemen, a korpulens férfi, színészi képességeiről tesz tanúbizonyságot egy ivócimborának. „És te tudsz nevetni? És sírni is tudsz? Nagy színész vagy.” És a közönség újfent dől a röhögéstől.

Török-Illyés Orsolya az Off Hollywood című filmben
 

De az Off Hollywood, nem csak nevettetni tud. A rendezőnő és férje veszekedési jelenete például zavarba ejtően komoly. A férfi, a rendezőnő előző filmjeinek színésze teljesen kiégett, pornó oldalakat nézeget otthon, és mivel az épp aktuális Nem, hanem című filmben nem kapott szerepet, nem hajlandó elmenni a bemutatóra. A vita feszültségét fokozza, hogy ezt a jelenetet kézikamerával vették fel. Az eddigi jelenetekben is van erő, de a bemutató utáni parti három jelenete felejthetetlenre sikeredett, és ez valószínű a kövér Kelemennek köszönhető. A partin elmeséli, hogy egy reklámszerep miatt levágták a bajszát, és a felesége ezért kipenderítette. Kelemen sztriptízjelenete is fantasztikus, majd mikor a parti vége felé egy óriáspereccel a nyakában Villont szaval a sok félálomban könyöklő bamba részegnek. Hatalmas vízió.

Off Hollywood
 

Az imént taglalt látomásszerű jelenet teljesen más minőséget kölcsönöz az eddig tragikomikusnak mondható filmnek, mert innen igazán komolyra fordul a dolog. A rendezőnő a partin kissé besokall, és hisztériaszerű pánikrohamot produkál, majd ezüstszínű ruhában rohan végig a városon, közben csak lélegzetvételét hallani. A jelenet sokkoló, de egy ponton már kissé hosszú. A kevesebb itt több lett volna. Ezt a jelenetet a befejezése menti meg, ami mellesleg a film egyetlenegy része, ahol a vágás azt képes nyújtani, amit a Fehér tenyérben tapasztalhattunk. Ez pedig a következő: a lányt kórházba viszik, ahol nyugtatót kap, elalszik, másnap reggel felébred, körülnéz, kimászik a kórház ablakán és a következő snittben már saját férje által széjjeltombolt lakásukban lépked a romokon.

Fliegauf Benedek – Tejút

Tejút
 

Először is köszönettel tartozom a rendezőnek ezért a filmért. A Tejút, olyan, mint a meditáció: kimerít, de fel is frissít. Kimerít, mert megfeszített koncentrációra van szükség a nézése közben, de fel is frissít és hatására egészen új megvilágításba kerül a látvány. A Tejút nézni, és látni tanít. Súlyos percekig ugyanaz a mozdulatlan táj van a vásznon. Egy-egy jelenet olyan, mintha fényképeket néznénk hosszan. Ha elég ideig, türelmesen és figyelmesen nézzük őket, mintegy jutalom gyanánt, életre kelnek. De csak kicsit. És az a vicc, hogy minél minimálisabb a mozgás, és minél inkább a háttérben történik, annál nagyobb a hatása, ha a néző felfedezi. Az aha-élmény itt tehát pont a minimális ingerből származik, és az, hogy Fliegauf képes ezt minden jelenet alkalmával olyan formába önteni, hogy hetvenöt percen keresztül ki lehessen bírni az egy beállítást, állókép nézést, mi több ez a tevékenység még élvezetet is okozzon, óriási teljesítmény.

Tejút
 

Fliegauf filmje közel áll Tornatore Cinema Paradiso című filmjének egy részéhet. Ahhoz, amikor a moziban a kivágott csókjelenetekből összeállított filmet látjuk. A Tejútban is ez történik. Nem csókokkal, de mintha mondjuk öt elég szépen fotografált film legjobb jeleneteit kivágnánk, és csak ezekből összeraknánk egy új filmet. Az eredmény egy koncentrátum. Rendkívül tömény, és sűrű, csak saját felelősségre fogyasztandó. A Tejút, ahogy Tornatorénél a csókos rész, egyetlen motívum variációja, csak a motívumot megnevezni igen nehéz, hiszen benne a kimondhatatlan nyilvánul meg. It shows itself. Es zeigt sich. Wittgenstein. Akár. Ezt a motívumot nevezhetjük mondjuk finom mozgásnak a nagy mozdulatlanságban. Látunk itt szélmalmot forogni, miközben kivilágosodik az ég, csónakot úszni lassan a mozdulatlan víztükrön, légvárat lassan kinőni a földből, kigyulladni madárfészket, homályos városi fények előtt táncolni két árnygyereket, hóemberre sálat kötni kislányt, dombtetőről sátrat elfújni a szelet. Kis költemények ezek, mondhatni haikugyűjtemény filmen. És a megvilágosodás sem marad el.

Tejút
 

Köszönettel tartozom nem mellesleg egy élményért is, ami a film hatására, a film alatt, de végtére is a filmen kívül történt velem. Egy olyan teremben néztem a filmet, ahol a vászon jobb sarkában lévő falon volt a kijáratot jelző élénk zölden világító emberke. Az előzőekben taglalt finom mozgás a nagy mozdulatlanságban e jelenet esetében egy idős néni, aki egy eurokonform játszóteret átszelő vékonyka betonösvényen lassan halad, húzza maga után kis kocsiját. Annyira lassan halad, hogy közben jut idő észrevenni azt is, hogy a környező panelházak ablakainak egyikéből valaki a függönyt félrehúzva figyel kifelé. A nénike letér a kis ösvényről, eltipeg a szélben lágyan lengedező hinták mellett egy padhoz, és ott leül. Pár perc múlva elindul vissza a betonösvény felé, de félúton rosszul lesz, és lefekszik a kavicsra. Ahová a néni lefekszik, történetesen a képkivágat jobb alsó sarkán van. Lassú, finom mozgása először is a tekintetemet irányítja a mozivászon jobb alsó sarkába, aztán pedig a figyelmemet arra, hogy a vetítőterem kijáratát jelző zöld színű emberke fénye a mozivászon jobb alsó sarkán tükröződik. És Szabó Nóra, mint Lin-Csi, vagy Pan-San valami zen buddhista gyűjtemény egy anekdotájában, azon nyomban megvilágosodott.

[ Szabó Nóra ] 2008-02-02 23:01:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]