Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A vadkacsa
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. szeptember 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Gellért, Mercédesz a - a - a
Megterhelő filmek
A 39. Magyar Filmszemle elé
Nyitómeccs nélkül létezik-e Futball VB? Nyitófilm nélkül létezik-e Filmszemle? Igen, a A 39. Magyar Filmszemle.) Megterhelő Tarr Béla Londoni férfi című filmje? Milyen a Filmszemle mezőnye?

2008 eddig az elmaradt, és az „ilyen még sosem történt azelőtt” események éve. Lefújták a Dakart, a forgatókönyvírók (és a velük szolidaritást vállaló színészek) sztrájkja miatt a Golden Globe díjak átadása mentes volt minden felhajtástól, csillogástól és villogástól, a Magyar Filmszemle történetében pedig egyedülálló módon fordult az elő, hogy nincs nyitófilm. Ez utóbbit már novemberben lehetett tudni, mikor a Szemletanács elnöke, Herendi Gábor visszautasította A londoni férfit. Nem sokkal utána hozzátette, hogy nemcsak az új Tarr Béla alkotás, hanem semmilyen film nem fogja megnyitni az ország első számú filmfesztiválját, hiszen, ahogy ő nyilatkozott, „… nem akarják a nem szakmabeli meghívottakat még filmmel is terhelni. Helyette apróbb műsorszámokkal szeretnék pergőbbé tenni az eseményeket.”

A londoni férfi
 

Az ember egyik szeme sír, a másik nevet. Azt gondolom, ez a tett, és eme kijelentés nemcsak nevetségessége miatt marad sokáig emlékezetes, hanem mert tökéletesen illusztrálja a jelenlegi magyar filmszakma minden abszurditását. Először is ott van maga a rendező, Tarr Béla, akit a világon mindenhol az egekig magasztalnak, a legnevesebb kritikusok és alkotók zengnek ódákat róla, de úgy látszik, Magyarországon még mindig nem képesek elismerni a munkásságát. Lehet, hogy az túlságosan megterhelő lenne. Ahogy találni egy alternatív megoldást, és esetleg más filmet levetíteni. De az a helyzet, hogy nincsen másik film. Hihetetlen és egyben felfoghatatlan, hogy egy olyan esemény, amely csak egyszer van egy évben, megmozgatja a filmszakma valamennyi idősebb és fiatalabb tagját, és amelynek normális esetben a filmekről, a film ünnepéről kéne szólnia, most kisebb műsorszámokkal indít, és nem filmmel. Képzeljük el, mi lenne, ha mondjuk egy futball világbajnokság (amely négyévente esedékes) nyitómeccs nélkül kezdődne azért, mert a FIFA elnöke nem szeretné a foci iránt kevésbé érdeklődőket még kilencven percnyi játékkal is terhelni? Nem túlzás azt állítani, hogy egy ilyen lépésnek világméretű felháborodás és tiltakozás lenne a következménye, ahol az elvetemültebbek még a tettlegességtől sem riadnának vissza. Herendi mondatait senki nem kommentálta. Tisztelet a kivételnek (például Tarr Bélának), de én nem nagyon emlékszem olyan sajtóban napvilágot látott nyilatkozatra, amely hangot adott volna elégedetlenségének a Szemle történetének egyik legszégyenteljesebb momentuma kapcsán. Mindenki, főleg a szakmabeliek, csak hallgatnak, rezignáltan elfogadják a tényeket, úgy tesznek, mintha mi sem történt volna.

A londoni férfi
 

Szerencsére A londoni férfi elfeledtet minden Szemlével kapcsolatos problémát, mert a film szuggesztív képei és Víg Mihály fülbemászó zenéje már az első jelenetekkel képes kizárni a külvilágot, és bevonni a nézőt a rendező világába. Tarr filmjében az az érdekes, hogy ugyan rengeteg hasonlóságot fedezhetünk fel korábbi munkáival, mégis a mostani valahogy eltér azoktól. A főhősök itt is saját börtönükbe (Maloin a váltótoronyba), életükbe vannak bezárva, ám most semmit nem tesznek ez ellen, sőt, még csak meg sem próbálják, hogy kiszabaduljanak belőle. Mindennapjaikat, főleg Maloinét egyfajta beletörődöttséggel járó melankólia jellemzi, és akkor is tisztában van azzal, hogy sorsán nem tud, vagy nem akar változtatni, mikor váratlanul hatalmas pénzösszeg kerül a kezébe. Ugyanúgy szemléli az eseményeket (és nem dokumentálja, mint a Sátántangó doktora) a toronyból, kocsmába jár, hazamegy, majd vissza a toronyba. Minden rezignáltság ellenére Tarr főhősei ezúttal nem mohó, pénzsóvár emberek, akik állandóan veszekednek, törnek és zúznak, hanem többnyire némán előretekintő, jó emberek. Maloin megszökhetne az összes pénzzel a hóna alatt, de ő inkább elráncigálja lányát munkahelyéről, és egy új, szebb ruhát vesz neki. Ezen kívül ételt visz a kunyhóba zárt Brownnak, feladja magát a nyomozónak, egyszóval számos olyan dolgot tesz, melyek az életét nem sokban változtatják meg, de a lelkét megnyugtatják. Lánya, Henriette lelkiismeretesen dolgozik, Mrs. Brown pedig nem fogadja el a nyomozótól vigaszdíjnak szánt összeget férje halála után. A szereplők, mintha élő megszemélyesítői lennének a Kárhozatban elhangzó dal sorainak. Nem lehet hova menekülni, mert „Ez van, ezt kell szeretni.” Egyik oldalon Bastia kikötőjének égbe emelkedő házai, a másikon a végtelen tenger. Ahogy a karakterek, úgy a képi világ is egyszerre sűríti magába Tarr előző és mostani koncepcióit. Ugyanúgy hosszasan, egy beállításban váltja a plánokat (legzseniálisabban talán a toronyban), de míg a régebbieket döntően a tájképek, nagytotálok és a hosszú séták követése határozták meg, addig A londoni férfi igazi tájai a közeli arcképek. Fred Kelemen kamerája döbbenetes részletességgel ragadja meg valamennyi szereplő arcának legapróbb rezdüléseit, és tükrözi vissza pontosan azoknak lelkivilágát, érzéseit. Maloin kifejezéstelen tekinteténél csak Mrs. Brown (Szirtes Ági emlékezetes alakítása) könnyező arca tudja fokozni jobban a drámát. Mindezt betetőzik a hangok, és az olykor misztikum és melankólia érzetét erősítő zenei betétek. A londoni férfiben nincs elbeszélői bravúr (Sátántangó), nincs líraiság (Werckmeister), se nem nyomasztó, se nem vidám, még csak nem is a gyilkosság kerül a középpontba, hanem egy megváltoztathatatlan állapot. A főhősök állapota, akik nem sodródnak, mint a tenger vize, hanem egyszerűen vannak. Erről szól az új Tarr film, mely a vége főcím előtti, kissé felesleges és kizökkentő kifehérítés ellenére sokáig megmaradó élményt nyújt egyaránt, azoknak, akik már ismerik, és akik csak most ismerkednek munkáival.

Fliegauf Benedek: Tejút
 

Egy dolog biztos, aki odafigyel, annak nem lesz megterhelő, és előreláthatólag a szemlefilmek sem lesznek azok, hiszen meglehetősen változatosak lesznek, és javarészt fiatalok fogják képviselni magukat. Vannak ugyan az idősebb (Szomjas György: A Nap utcai fiúk, Ragályi Elemér: Nincs kegyelem), és az ún. középgenerációból (Dettre Gábor: Tabló, Almási Tamás, aki most kivételesen nagyjátékfilmmel, a Márió, a varázslóval jelentkezik) versenyben lévők, de alapvetően a fiatalos hangvétel lesz jellemző. Új filmekkel rukkol elő az egykori Simó osztály két tagja (Török Ferenc: Overnight, Hajdu Szabolcs: Off Hollywood), és számos első filmes is (Faur Anna: Lányok), akik közül ketten már jól ismert médiaszemélyiségek (Alföldi Róbert: Nyugalom, Till Attila: Pánik). Láthatunk műfaji próbálkozásokat (Novák Erik Zuhanórepülése a gengszterfilmek, Paczolay Béla Kalandorokja a road-movie, Gigor Attila első nagyfilmje, A nyomozó pedig a krimi irányába mozdul el), közönségcsalogató kommerszeket (Tímár Péter Castingja újabb bőrt húz le a Megasztár jelenségről, Koltai Róbert a Megy a gőzössel megint nosztalgiázik), továbbá dokumentumot a játékfilmmel keverő alkotást (Lakatos Róbert: Bahrtalo! Jó Szerencsét! ). Végül megtudhatjuk mi lett a végső eredménye Mundruczó Kornél sokáig készülő Deltájának, és talán választ kapunk arra, miért hívják „ambient” filmnek Fliegauf Tejútját. Nagy várakozás előzi meg az utóbbi években egyre erősödő és népszerűbb kísérleti-és kisjátékfilmeket is, ahol idén meglepő módon kevesebb a Színház-és Filmművészeti Egyetemről érkezett alkotás szerepel, viszont annál gyakrabban találkozhatunk olyan ismerős nevekkel (Sopsits Árpád, Enyedi Ildikó, Gothár Péter), melyeket inkább a nagyjátékfilmekhez szoktak kötni. Ezen kívül csak remélhetjük, hogy a dokumentumfilmek nem ugyanazokat a fontos, ám csontig lerágott témákat (Erdély-téma, hajléktalanok, drogosok) fogják feldolgozni, hanem igazi emberi drámákat és a társadalmat valóban foglalkoztató kérdéseket.

Az eddigi évekhez hasonlóan, most is lesznek újítások a díjak terén. A kettős (közönség és szerzői) fődíjból most újból egy lett, mely az Arany Orsó elnevezést kapta, ezen kívül a legjobb zsánerfilm kapja a Moziverzum-díjat, a résztvevők és a sajtó pedig csak az átadás napján tudhatják meg, kik a díjazottak. Annak ellenére, hogy Herendi végül (már későn) felajánlotta A londoni férfi vetítését, a nyitófilm körüli bonyodalmakat aligha mossa le magáról. Mert az nem újítás, és nem szembenállás a fővonallal, hanem gyalázat. Mélyebbre pedig mindig lehet süllyedni.

[ Zalán Márk ] 2008-01-30 10:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]