Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A vadkacsa
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 14. hétfő    Mai névnap(ok): Helén a - a - a
Harlemi rabló-pandúr
Ridley Scott: Amerikai Gengszter (2007)
Egy Ridley Scott portréval bajban lennék. Ugyan könnyű kategorizálni pályafutását zseniális, közepes és rossz művekre, mégis az összekötő fonalat nehéz lenne megtalálni.

A 2008-ban hetven éves rendező munkássága olyan zseniális remekekkel indult, mint a Párbajhősök (1977-ben rögtön a Cannes-i elsőfilmes díjat bezsebelte), a méltán klasszikus Alien (1979) és az egyetemi előadásokon is unalomig elemzett Szárnyas fejvadász (1982, reméljük, hogy idén kijön a film régóta ígért final cut verziója), vagy a későbbi feminin száguldása a Thelma és Louise (1991). Még a közepes színvonalú alkotásosaihoz is olyan filmek sorolhatóak, mint az erős látványvilágú Fekete eső (1986; Michel Douglas vs. japánok), a Gladiátor (2000) című szandálfilm, a Mennyei királyság (2005; a rendezői változat egy leheletnyivel jobban sikerült) és a történelmi hűségben hiányt szenvedő 1492 (1992). Viszont a görcsösen önismétlő borzalmait azért nehéz elfelejtenünk, mert Scott is szerepel azok stáblistáján. A Szélvihar (1996) nyálas giccse, a G.I. Jane (1997) izzadságszagú női tornagyakorlatai, A bor, mámor , Provance (2006) mézesmadzagja, egyaránt rossz érzéseket kelthetnek.

Alien
 
Szárnyas fejvadász
 
Thelma és Louise
 
Gladiátor
 

De sebaj, ha tudjuk, hogy a szeszélyes színvonalon mozgó direktor képes még ilyen idősen is nagy dobásokra. Legújabb próbálkozása is eposz, a klasszikus rabló-pandúr kergetőzés egy újabb feldolgozása, amelynek végén a rosszfiú „kalitkába” kerül. Scott nem bíz semmit a véletlenre, rendesen felkészült a gengszterfilmek klasszikusaiból, hogy hol idézgessen belőle, hol kiforgassa a nagy elődöket. Valószínűleg tudatában volt, hogy nem lesz könnyű falat, ha a new york-i alvilág ábrázolásához akar nyúlni, hiszen olyan rendezők árnyékában kell mozognia, mint Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, nem beszélve az afroamerikai rendezők végtelen soráról. Lehet vajon még újat mondani? A megoldás egyik változata, ha a száraz valósághoz nyúlunk, mint ahogy azt új, Amerikai Gengszter című filmjében teszi ezt rendezőnk. S ezzel, ha a műfajt nem is sikerül megújítania, egyszerű képletet ábrázol, rengeteg fordulóponttal, nem szokványos, mégis újdonsült karakterábrázolással értékes művet tesz le az asztalra.

Scott óvatosan építgeti művét. Bevezetőjében keményen indít, először a „rosszfiú” jellemét mutatja meg. 1968-ban vagyunk Harlemben. Frank Lucas (Denzel Washington pontos alakítása, amolyan Oscar-os jutalomjáték) kemény, kifinomult segédje a helyi fekete keresztapának, Dumphey Johnsonnak, aki szintén csak egy ember a nagykutyák kezében. A forradalmak véget értek, ez már a kényelmesedés korszakának kezdete, nincs miben hinni, nincs miért küzdeni. Érdekes, hogy a rendező - egy kissé hiteltelenül - ezt sugalmazza, hiszen ekkor még javában tart a Vietnam-ellenes hippimozgalom, ami majd közvetetten hősünk bukásához is hozzájárul. Lucas főnöke halála után részt kíván a nagyüzletből, rájön ha terepre lép, és különleges, olcsó árút dob a piacra, sikere lehet. Megkerülve a főkolomposokat, az amerikai hadsereget és a vietnami háborút használja, hogy színtiszta drogot importáljon, negyed annyiért, mint a keresztapák. Az üzlet bejön, és a csúcsra tör.

Denzel Washington az Amerikai gengszter című filmben
 

Ezzel párhuzamosan bomlik ki az állandóan szomorú pofát vágó, Richie Roberts (Russel Crowe) new jersey-i zsaru sztorija, akinek becsületessége álszerénységnek tűnhet. Társa drogos lesz és családja is kihullik az életéből. Egyedül marad, mégis amikor egy millió dollárt talál egy csomagtartóban, nem rakja el, hanem az őrsre szállítja. A rendőrök között pletyka tárgya lesz, lefitymálják, ahelyett, hogy tisztelnék. A Russel Crowe által megformált karakter a film elején hirtelen haragú, de mégis céltudatos; később megtanul lemondani, csakhogy családja boldogságát biztosítsa. Scott a „szamárlétra fokait” párhuzamosan mutatja be. Ösztönösebb figura, akinek igazi célja, hogy egyfajta melankolikus Serpico módjára, a maffiát megkerülve a korrupt zsarukat lefülelje.

A mellékszereplők közül kár, hogy ismét nem jutott több lehetőség Cuba Gooding Jr.-nak, Armand Assantének és a Richie ex-feleségét játszó Carla Gugino-nak, akik leheletnyi, de fontos szerepükből is kihozzák a legtöbbet.

A rendező először a két főkarakter legendáját építi fel, gondosan hangsúlyozva azok kettősségét. Az egészbe beleszövi Trupo (Josh Brolin játéka remek alakítást nyújt), a korrupt rendőr és vircsaftjának szálát is, amitől csak dagadni kezd a film. A sáros zsaruk alakja lesz az áthidaló a két főhős között, akik a sztori első két órájában nem is találkoznak. A kettősség többszöri hangsúlyozása az egymástól elszeparált jellemfejlődés az, amiben a film egyik titkos erőssége rejlik. Jó példa erre a hálaadási ünnep képsora, amikor Lucas családja körében szinte nevetséges konformizmusában, mechanikus késsel vágja fel az ünnepi pulykát, míg Richie szintén valamiféle abszurd salátás szendvicset szerkeszt otthon. A film tele van ilyen ellenpontozásokkal és jelképekkel. A fordulópontot jelentő leleplezést is egy szimbolikus kabátégetés teszi még egyértelműbbé. Lucas elveszíti inkognitóját, maszkját.

Denzel Washington és Russell Crowe az Amerikai gengszter című filmben
 

Unikumként pakolódik a műre, a gengszterfilmekből vett kifordított idézetek (a film plakátja is Brian De Palma 1983-as Sebhelyesarcú című klasszikus remake-jét idézi). A rendező (merészen) úgy próbálta elkerülni az összehasonlítást, hogy inkább finoman átvette a klasszikus képeket és jeleneteket. Szembetűnően Scorsese utánérzéseken lavírozzik, mégis a legélesebb példa, amikor Lucas családtagjai köréből kilépve, „hirtelen felindulásból” halál nyugalommal lelövi az egyik harlemi főgengsztert. A jelenet a Keresztapa második részének (Francis Ford Coppola, 1974) hasonló epizódját idézi, viszont e helyütt a karakter hűvössége az, ami miatt a hatás szinte hasítja a vásznat.

Lucas elegánsan építgeti hálózatát, tudja mire van szüksége az embereknek. De valahogy sántít, hogy az a bűnöző, aki mindent el tud rejteni, aki mindent átgondol és kidolgozz, hogy nem képes észrevenni azt a nyilvánvaló buktatót, hogy műve eleve halálra van ítélve, ha a vietnámi háború végett ér. A filmet nézve szinte már vártam az 1975-ös dátumot és csodálkoztam, amikor pont ekkor kezd el széthullani főhősünk élete. Lucas gondterhelten áll, és nem tud válaszolni termelőjének azon kérdésére, hogy fogja megoldani a katonaság nélkül az árújának szállítását. Pedig ennek lehetősége végig ott lebegett a szeme előtt. Amikor Lucas először vizsgáltatja meg színtiszta minőségű árúját, a tévé is éppen a Vietnam-ellenes tüneteseket közvetít. Vajon hősünk, aki a dél-ázsiai import ötletét is fél füllel a tévéhíradóból meríti, miért nem gondol az ellenkezőjére, hogy háború nélkül befuccsolhat az üzlete? Vajon az élet tényleg így ír?

A film dramaturgiája is párhuzamosan szerveződő gócpontokba sűrít, a sorsok fordulópontjaiba. Steven Zaillian forgatókönyvíró Mark Jacobson cikksorozatát vette alapul. A közös szellem érdekében párhuzamos életrajzokat vonultat fel, hogy megmutassa világuk ellentétességét; egyszerre figyelhetjük meg, ahogy Lucas és Richie felépíti csapatukat; Lucas belemélyül a drog üzletbe, Richie megszerezi meg az ügyészi vizsgát és hajtja a nőket. S mégis ebben az emelkedésben-bukásban pont a sémák egységessége (ami gengszternek bukás, a rendőrnek siker) tartja egyben ezt a mozgóképet.

Denzel Washington és Lymari Nadal az Amerikai gengszter című filmben
 

Scott a film képi világát is viszonylag későn kezdi kiépíteni, az első háromnegyed órában a pergő cselekményre koncentrál jellegzetes plánozással. Egyedül a színvilágában igyekszik egyértelművé tenni ezt kettős metropolisi külsőt. Mindegy, hogy fent vagy lent, egy katlanba vannak zárva, mégis idegenül élnek itt az emberek. A rendező Harris Savides kameráját a dramaturgia alá rendeli, a fordulópontokon stadicamjével szereti lassítva körbejárni az eseményeket és főhőseit, sulykolva a jelenet fontosságát. S míg az előtérben életek folyama bomlik ki, addig a háttérben az autentikus zene és a hiteles, évtizedeket átívelő majdnem pontos korrajz válik erényére az alkotásnak.

A rendező aztán egyfajta keretes szerkezetű befejezést kanyarít művének. Míg a kenyérosztó kamion felfelé nyíló redőnye, a befejezésben a börtön, hasonlóan kitáruló kapuja jelzi a kezdetet és véget, utat a szabadságba, amely Lucasnak már nem jelenthet semmit csak elidegenült magányt.

[ Ritter, a gengszterfilmes ] 2008-01-18 10:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]