Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Macskák társasága
[ Kolibri Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. július 15. hétfő    Mai névnap(ok): Henrik, Roland a - a - a
Bizalom a rendben
Szakács Eszter Rád gondolok című verséről
Szakács Eszter viszonylag keveset publikáló költő. Az irodalmi élettől pedig már-már módszeres elszántsággal tartja távol magát. De irodalmi alkotások jelentősége legkevésbé megjelenésük sűrűségétől függ. Amint szerzőjük vállalt attitűdje sem befolyásolja értéküket.

„Ahogy Platón mondja: a szerelem
mindig arra vágyik, ami hiányzik
belőle. És a költészet is szerelem.”

Babits Mihály

„Mert félek egyedül.”

Takács Zsuzsa

Szakács Eszter viszonylag keveset publikáló költő. Az irodalmi élettől pedig már-már módszeres elszántsággal tartja távol magát. De irodalmi alkotások jelentősége legkevésbé megjelenésük sűrűségétől függ. Amint szerzőjük vállalt attitűdje sem befolyásolja értéküket. Szakács Eszter fontos művek szerzője. Versei immár öt kötetben olvashatók. Az Álombeszéd (Bp., Széphalom, 2002) negyedik könyve volt. A Rád gondolok pedig az ötödik szöveg e könyvben.
Amint a kötet egésze, úgy e vers is azt a hangot szólaltatja meg, amely a kezdetektől (Halak kertje, Bp., Stádium, 1993) megkülönböztető jegye a pécsi művész lírájának. Az újholdas formakincset kimunkált esendőséggel hozni játékba, verstárgyul pedig a saját élet privát dilemmáit jelölni ki: éppenséggel ez az, ami Szakács Eszter műveit elemeli a profántól s el a személyes érdekűtől. Ami közös tapasztalatként juttatja szóhoz az autentikus lét után vágyakozó szubjektum önértésének átértett hiányosságait.

RÁD GONDOLOK

Nyugodtnak lenni, mint a tenger,
lassan, hullámot vetve élni.
Nem törődni a part szikláival,
végül úgyis homokká lesz mind,
és a homok már majdnem olyan, mint a víz.
Valami dagályként emelkedni kezd bennem,
kiönt és elér hozzád.
Rád gondolok,
összekuporodva alszol, nedvesen csillog a tested.

Kilenc sor, négy versmondat, döntően jambikus jelleg rímek s egyéb kötelmek nélkül: poétikai és retorikai vonatkozásban az egyszerűség, az eszköztelenség lehet első élményünk. A merészen direkt cím is e keresetlenséget előlegezi. Mi az, ami mégis poétikai tartalmakkal súlyosítja el a verset?
Mindenekelőtt a szerkezet pontossága érdemel figyelmet. Egyrészt a motivikus megalkotottság (amelynek középpontjában a víz képe, képzete áll) magas fokára gondolunk. Másrészt, ezzel összefüggésben, a grammatikai viszonyok hálózatára. Az első öt sort – nyelvtanilag – a főnévi igeneves versbeszédmód révén eluralkodó személytelenség jellemzi. E személytelenség csakis személyre vonatkoztatható kitételeket visz színre állító/elfogadó („lenni”, „élni”) és tagadó/elutasító („Nem törődni”) formában. Az infinitívuszok kívülről érkező utasítás és belülről támadó vágy kifejezésére egyaránt alkalmasak; itt a képzelet aktivitását előhívó vágyakozás tűnik föl érvényesebb olvasatnak. A következő (a verset záró) négy sor, amely az én és a te viszonyát tematizálja, egyszerre lehet óhatatlan következménye és tervezett eredménye a korábbiaknak. Mert a látszólag személytelen beszéd érzelmi teltségéből szükségszerűen következhet a társ után vágyódó retorika. S ugyancsak logikus feltételeznünk azt is: a tenger vélt nyugodtságát mintának tekintő alany tudatosan készül egyfajta meditációs állapotot elérni – hogy az lehetőséget teremtsen a jelen nem lévő személy minél teljesebb megidézésére.
Mindez a jelentésszintek egymásba mosódásával jár együtt. A megélt és a vágyott valóság, a megtapasztalt és az elképzelt élet egymást átjáró minőségére gondolunk. A hitelesebb lét kívánalma („Nyugodnak lenni, mint a tenger…”) s az abból fakadó, de legalábbis ahhoz igazodó gondolati kísérlet („Rád gondolok…”) valóság és képzelet köztes vidékére helyezi a jelen nem lévő megszólítottat is. S köztes tartományba nyelvi-poétikai értelemben is: a „Valami dagályként emelkedni kezd bennem” sorban a szöveg fő motívuma, a víz metaforává válik, amely figuratív átalakulás az utolsó sort is alapjaiban határozza meg. Hiszen nemcsak az nem tudható bizonyosan, hogy az „összekuporodva alszol” helyzetkép a valóságban adott-e vagy csupán a beszélő gondolataiban rajzolódik meg így, hanem – ennek nyomán – eldönthetetlen az is: a „nedvesen csillog” határozós szerkezete a víztől valóságosan fénylő avagy a lírai én gondolatától (a szerelmi vágy erejétől, végső soron pedig a szavak és a vers hatalmától) ilyenné formált, ilyennek elképzelt és láttatott testre utal-e. Látványról vagy látomásról van-e szó. Végeredményben: a szavak vagy a dolgok valóságáról-e.
A zárlatban a szövegkép is szerepet kap. A 6. és a 9. sor jóval hosszabb a közrefogott kettőnél; a két terjedelmesebb sor mintegy körbeöleli a két rövidebbet. Ez a vizuális (a vers anyagszerű létében megmutatkozó) sajátosság a „Rád gondolok” tudati műveletét nyomatékosítja, miközben az „összekuporodva” állapothatározójának értelmét is fölerősíti. Mintha azt jelezné: aki összekuporodva alszik, azt a rá gondolás ténye (illetőleg az erről való beszéd) fogja egységbe s tartja meg.
A vers hatását kötetben elfoglalt helye is növeli; jelentésirányainak a kontextus ad távlatot. A megelőző szöveg, a Hasonlíthatnánk egymásra az elképzelt másik élet díszletei közt az elképzelt másik énre mint (másképp) azonosra ismer rá („Hasonlíthatnánk egymásra, / hullámverés lenne minden szavunk.”); a következő pedig, a Kagyló című háromsoros egyetlen képre koncentráló figyelemmel, a trópusok („finom bőrű”, „ágyazva”, „mellizom-ívű”) nyomatékával fogalmazza meg test és anyag, szubjektív és objektív elemek sejtett egységét: „Finom bőrű iszapba / ágyazva a két / mellizom-ívű kagyló.” Mindkettő a víz, a tenger, a part motivikáját hozza játékba. Ilyesformán mindkettő az archetípusok rendjére bízza a beszélő sorsát – ha csak a szövegszerű létezés szintjén is. S mert a kettő között a Rád gondolok is az archetipikus rend sejtelmét hordozza: az olvasónak nincs más dolga, mint olvasni és – bízni.

[ Halmai Tamás ] 2008-01-07 12:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]