Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

TRIPLEX - egy este három előadás
[ MU Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 21. szombat    Mai névnap(ok): Máté, Mirella a - a - a
2:1
Moveast Nemzetközi Filmfesztivál – Harmadik nap
A harmadik nap filmjei: Zsigmond Vilmos A Mester és Tanítványok sorozatban, egy nő, akinek a nyomába erednek és egy fenyőfa, amelyet fejjel lefelé állítanak fel....

A Fesztivál első két napján a szervezési hibák és a negatív filmes élmények meghatározóak, a harmadik napra a pozitívumok oldalára billent át a mérleg. Végre. Először Zsigmond Vilmos portéját láttam, a Mester és Tanítványok sorozat második darabjaként. Az előző rész, a Koltai portré kifogástalan eszköztárának folytatása ez a film, ül egy ember és mesél élete alakulásáról, filmekről, amelyekben közreműködött, az Oscar-díjról, melyet átvehetett, és egyszerűen jó hallgatni. Folyamatos, sallangmentes. Sokan kíváncsiak Zsigmond Vilmosra, diákok, szakmabeliek és sok külföldi vendég is. Dugig tömve a Művészetek és Irodalom házának Fülep Lajos terme, sokan a földön ülnek. És van, aki felkonferálja az operatőrt, a moderátor kifogástalanul beszél angolul, tud viselkedni, nem kommentálja sületlenségekkel a tolmácsolandó szöveget, és nem utolsó sorban értelmes kérdéseket tud feltenni, vagyis a vetítés utáni közönségtalálkozó is nagyon jól sikerült. Hát igen, ilyennek kellene lennie egy nemzetközi fesztivál közönségtalálkozójának, és nem egynek, véletlenül, hanem az összesnek: van dinamika, nem probléma, hogy ugrálunk egyik nyelvből a másikba, az egész derűs, és tanulságos. Nem mellesleg egy olyan emberrel találkozunk, akinek a személyisége magával ragadó, a szerénysége páratlan, adomázás mellett hasznos tippeket is osztogat leendő filmeseknek, azzal kapcsolatban, hogy tanulmányozzanak festményeket és fotókat, merítsenek ötletet onnan a megvilágításhoz. Ez az a színvonal, amire szükség lenne. 1:0.

Koltai Lajos és Zsigmond Vilmos a Moveast nyitó eseményén
 

Az Apolló moziban egy román filmet néztem, címe A nő nyomában. Nem versenyfilm, de nagyjából ugyanazok az erősségei, és a hibái, mint a versenyfilmeknek. Van egy elég jó alapötlet, elkezdődik a film, tíz percig nagyon klassz, aztán elkezd leülni az egész, mire a film feléhez érünk, teljesen érdektelenné válik. A nő nyomában feliratozása közben a képek zseniálisak, felhőket látni, és a foszlányokból egy igéző pillantású női arc rajzolódik ki. A gagyi határát súrolja, de valahogy mégis jó, passzol a film témájához: egy családos férfi meglát egy titokzatos ismeretlen nőt az utcán, és nem tud szabadulni a köré épített légváraktól. A film ritmusa nagyon jó, és dinamikus. Ahogy halad előre a történet egyre inkább úgy tűnik, hogy egy varázsmesével van dolgunk, és ez nem is olyan nagy baj, vagyis a baj nem ez. Megvan a kiszemelt vágytárgy, jönnek az akadályok, majd a segítők, akik figyelmeztetnek, hogy rosszban sántikálunk, de cinkosainkként megtesznek mindent annak érdekében, hogy célunkat valahogy elérhessük, a végén elbukunk, aztán jó esetben tanulunk a történetből. A nő nyomában habkönnyű kis film, ezt valószínű rendezője is észrevette, csak az a kár, hogy nem vállalta. A filmből az tűnik ki, hogy a forgatókönyvírás közben azt gondolhatta, ha tesz a történetbe egy kis csavart, méghozzá úgy, hogy a film eredeti főhőse mellé behoz egy másik férfit, akinek a személyes sorsát összekeveri, kísértetiesen hasonlóvá teszi álmodozónkéval, akkor a film nem lesz olyan szimpla. Ellentétes hatást ért el, hiszen ez azt eredményezi, hogy a Nő nyomában cselekményvezetése a film felétől kezdve egyre zavarosabb. Jobb lett volna, ha a történet megmarad egy egyszerű, majdnem hiteles melodrámának, és nem törekszik ennél többre, mert akkor legalább a melodrámákat kedvelő közönség elégedett lehetett volna. 1:1.

A nő nyomában
 

Az első három nap filmes felhozatalának legérdekesebb darabja A kidöntött fenyőfa című bolgár film. A cím magyar fordítása pocsék. Angolul: Christmas Tree Upside Down, körülbelül A fejen álló karácsonyfa. Az angol, nagyon korrekt fordítás: hiszen ez egy utalás a filmben elhangzó Szókratész tanra, mely szerint az élet egy fordított fához hasonlatos, egy olyanhoz, ami a vízben tükröződik, vagyis egész életünk csak illúzió. Nem kidöntött fáról van szó, hanem fordított fáról, tükröződő fáról tehát. Ez a tan a film csodaszép központi metaforája, erre a gondolatra szépen felaggatható az összes sokak által unalmasnak titulált epizód, mint a film végén a kis karácsonyfadíszek a fenyőre. A szép az, hogy ez a metafora nem ordít, nem annyira egyértelmű, hogy a film minden epizódja árnyéklétünk egy-egy gyönyörű leképeződése, ezért a film egyszerűen nyírja a közönséget. Ötpercenként mennek ki az emberek a nézőtérről. Mégis azt gondolom, hogy Vaszil Zsivkov filmje kiemelkedik az eddig látott verseny és nem-versenyfilmek közül is. Ezt egyetlen dologgal tudom megindokolni, azzal, hogy ez a film áll legközelebb ahhoz, amit filmszerűségnek nevezünk. Történetet hiába keresünk, mert a film lazán és kizárólag nehezen megragadható, és még nehezebben verbalizálható vizuális motívumok szintjén kapcsolódó epizódok egymásutánja. Ezen epizódok közül néhányan egészen szürreálisak, szigorúan komponáltak, mások kisrealisták, szociográfak, dokumentumszerűek, vagy egyszerűen csak ellesett pillanatok. Látunk itt éneklő asszonykórust teherautón utazni, fekete-fehér álomszerű képet hegytetőn ácsorgó mosolygó copfos lányról, piros cipellőben, amint lekapja magáról a ruhát és leugrik, két falusi alkoholistát, amint a malacot búgatják, de láthatjuk Szókratész halálát megjelenítve, vagy Eminemet hallgató leányanyát hegyet mászni. Ezek látszólag egymástól egészen távol eső dolgok, de van, ami összeköti őket, ez pedig a szakralitás. Vagyis téved, aki azt gondolja, hogy a film egyes epizódjainak összekötője kizárólag az, hogy az egyes részek valamely eleme, mint a dob, a malac, a faangyalka, vagy a vitorlás a film végén a kidöntött fenyőfán a díszek. Ez csak a felszín, mondhatnám, tükröződés, és ha így nézzük, ez valóban kevés kohéziós erő, de ezt a filmet a valódiságnak inkább arról az oldaláról kell nézni, amiről a két kis katona beszél a cellában Szókratész kapcsán. Ott, a valódibb valóság, az elemelkedettség, és szakralitás szintjén pedig minden mindennel összefügg. Van, aki látja, van, aki nem. Zsivkov filmjén nincs mit számon kérni, a nézőjén esetleg. 2:1.

[ Szabó Nóra ] 2007-10-08 17:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]