Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Házasságon innen és túl
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 27. csütörtök    Mai névnap(ok): László, Olga a - a - a
Egy kehid család titkos élete
Jasmila Zbanic: Szerelmem, Szarajevó
Az anya-lánya képezte csonka család szituációja mindig pengeéles eszköze a társadalomkritikának. Egy ilyen női „fonalat” próbál továbbszőni Jasmila Zbanic bőröndnyi elismeréssel honorált bosnyák „vallomása”.

Anya és gyermeke motívumát viszonylag elég korán adaptálta a filmművészet (lásd Griffith: Türelmetlenség- Anya és lánya,1916). Ezt a keresztény gyökerű szimbólumot mégis inkább a második világháború utáni kiszolgáltatottság érzését filmre író neorealisták (és a modernisták) fedezték fel a legeredményesebben. A csonka család eme szituációja mindig pengeéles eszköz volt a társadalomkritikára. Egy ilyen női „fonalat” próbál továbbszőni Jasmila Zbanic bőröndnyi elismeréssel honorált bosnyák „vallomása”. A sikeres fesztiválfilmeknél sokszor fennáll a műfajiságba hajló „kóklerségtényező”, ám a rendezőnő, az olyan alkotók közzé tartozik, akik nem esnek a giccshatár fényesebb túloldalára. Ügyesen a melodráma kliséit is felhasználja ugyan, de a befejezés felé kanyarodva kiforgatja azt meglepő fordulatával.

 

Átérezhető és nem túlzás, nagyon fontos filmről van szó. A bevezetésben álomképet láthatunk; egy egyszerű figuratív szőttesből fahrttól a kamera a lehunyt szemű negyvenes női csoportra, hogy aztán kiemelje a főszereplőt. A festői prológ és dramaturgia félrevezető, mintha azt sugallná, a vágyak és álmok földjére érkeztünk. Ez persze részben így lesz, de hál’ istennek messze többről szól a történet, amelynek középpontjában egy csonkán maradt család női tagjai, anya és lánya, Esma és Sara áll. Grbavicában ( film eredeti címe), Szarajevó egyik városrészében élnek. Esma segélyekből tartja el magát és lányát. Kehid család az övék, vagyis az apa hősi halált halt a délszláv háborúban. Mindennapi tragédia a bosnyákok körében, több ezren várják, egy újonnan feltárt tömegsír előtt, hogy előkerüljenek szeretteik. Esma nehezen él, de szeretné, ha lánya osztálykirándulásra tudna menni, ezért, hogy megkeresse a pénzt, egy discóban pincérkedik. Sara közben kiakar törni a családi kötelékből, ezért összejön egyik iskolatársával. Mindig bizonytalan, nem érti anyja miért nem kér igazolást apja haláláról, holott akkor ingyen mehetne a kirándulásra.

A titkok egyre kibírhatatlanok lesznek a szereplők számára, folyamatos álom és rémálmok között gyötrődnek, míg a fordulat el nem hozza a tragikus megváltást. A befejezésében az egyik talán legszörnyűbb és sajnos kollektív tragédia kerül felszínre: a szerb csetnikek szörnyű népirtása, erőszaka. Esma képtelen, még a számára vonzó férfival, a szokatlan érzékeny karakterű kidobófiúval, Peldaval új életet kezdenie, s amikor a titokra fény derül, lánya is elhagyja. Mégis a film választ add a szenvedésre, és a sok zsákutca ellenére, csonkolt, de összességében pozitív befejezéssel zár. Még annak ellenére is, hogy képtelenség egy ilyen erőszak tragédiájával együtt élni. A bevezetőben látott „álomkép” foglalja keretbe a sorsokat. Az epilógusban már bántó, barázdás arcú, magányos embereket láthatunk, akik képtelenek lesznek ebből a magányból kitörni.

 
Jasmila rendezőnő egyszerre a fagyos és érzelemdús világ között ingázik, remek dramaturgiával és közhelyeket kerülő megoldásokkal. A mű képi világa mégis inkább a kisrealista, fakó dokumentumjelleget választja, hogy aztán a fordulatoknál (pisztoly előkerülése, a bártulajdonos legyőzése, vallomás), erőteljes drámai kompozíciókban fokozza az érzelmességet. Ez csak aláhúzza a lelki szenvedés anatómiáját.

Ennek ellenére rengeteg hiba is beárnyékolja az alkotást. A mellékszereplők kidolgozatlansága (Sara pasija), vagy kidolgozottsága (Pelda) szinte egyáltalán nem indokolt, inkább félrevezető. Néhány túlzó melodramatikus megoldás és üresjárat is helyett kapott műben. Sok értékelehetetlen pont mellett a Szerelemem, Szarajevó legnagyobb érdeme az, hogy egy olyan nemzeti tragédiát tudd megértetni a nézőkkel, amelyet mindenki át tudd érezni. Az ilyen közérzet filmek legnagyobb buktatója, hogy elvész a kulturális öncélúságban és üres drámává válik. Itt viszont nem ez történet és bár erőteljes műfaji elemek is tarkítják filmet, a többségi befogadás miatt, mégsem lesz elcsépelt hanem őszintén tudd rávilágítani a balkáni „teherre”.

Jasmila Zbanic „kibeszélő filmet” készített, távolságtartás nélkül. Nézőjét belevonja ebbe az élménybe, a titok felszínre törésével tudja arcunkba gyűrni a tragédia okait és feltárni azt a borzalmat, amellyel együtt kell élnie egy egész generációnak. Nem abszurd Kusturica és nem is Wintterbottom-féle dokumentumeposz (Welcome to Sarajevo, 1997) ez, hanem a háború utáni mély sebek feltárása. Régen egy (már említett) neorealizmus volt az, amely megváltoztatva a filmművészetet, kiáltványszerűen beszélte ki ezeket a borzalmakat. Jasmila fél ettől, itt nincsenek villongások, nincsenek „hibásak” keresése, a tragédia eseményével csínján bánik, nem mer hozzányúlni az okokhoz. Őt a következmények érdeklik, a sors, amelyet a pillanat határozott meg és életeteket predesztinál.

A néző számára a katarzis abban a pontban van, hogy egy ilyen helyzetet, az erőszak keserű gyümölcséből született életet is ellehet fogadni. Az (effajta) anyaság borzalmas terhe ez. Vajon elátkozott generáció láttunk, gyökértelenséggel? Tehetnénk fel a kérdést. Jasmila Zbanic válasza, biztos az lenne, hogy „ne legyen az”.

Szerelmem Szarajevó / Grbavica; bosnyák; rendező- forgatókönyvíró: Jasmila Zbanic; Operatőr: Christine A. Maier; szereplők: Mirjana Karanovic, Luna Mijovic, Leon Lucev, Kenan Catic, Jasna Ornela Berry, Bogdan Diklic; producer: Barbara Albert, Damir Ibrahimovic, Bruno Wagner; Gyártó: coop99 filmproduktion, Deblokada, noirfilm, Jadran film. 95perc

[ Ritter, a figyelő ] 2007-10-07 21:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]