Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Aphorismes géométriques
[ Trafó ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Salamon a - a - a
Egy kehid család titkos élete
Jasmila Zbanic: Szerelmem, Szarajevó
Az anya-lánya képezte csonka család szituációja mindig pengeéles eszköze a társadalomkritikának. Egy ilyen női „fonalat” próbál továbbszőni Jasmila Zbanic bőröndnyi elismeréssel honorált bosnyák „vallomása”.

Anya és gyermeke motívumát viszonylag elég korán adaptálta a filmművészet (lásd Griffith: Türelmetlenség- Anya és lánya,1916). Ezt a keresztény gyökerű szimbólumot mégis inkább a második világháború utáni kiszolgáltatottság érzését filmre író neorealisták (és a modernisták) fedezték fel a legeredményesebben. A csonka család eme szituációja mindig pengeéles eszköz volt a társadalomkritikára. Egy ilyen női „fonalat” próbál továbbszőni Jasmila Zbanic bőröndnyi elismeréssel honorált bosnyák „vallomása”. A sikeres fesztiválfilmeknél sokszor fennáll a műfajiságba hajló „kóklerségtényező”, ám a rendezőnő, az olyan alkotók közzé tartozik, akik nem esnek a giccshatár fényesebb túloldalára. Ügyesen a melodráma kliséit is felhasználja ugyan, de a befejezés felé kanyarodva kiforgatja azt meglepő fordulatával.

 

Átérezhető és nem túlzás, nagyon fontos filmről van szó. A bevezetésben álomképet láthatunk; egy egyszerű figuratív szőttesből fahrttól a kamera a lehunyt szemű negyvenes női csoportra, hogy aztán kiemelje a főszereplőt. A festői prológ és dramaturgia félrevezető, mintha azt sugallná, a vágyak és álmok földjére érkeztünk. Ez persze részben így lesz, de hál’ istennek messze többről szól a történet, amelynek középpontjában egy csonkán maradt család női tagjai, anya és lánya, Esma és Sara áll. Grbavicában ( film eredeti címe), Szarajevó egyik városrészében élnek. Esma segélyekből tartja el magát és lányát. Kehid család az övék, vagyis az apa hősi halált halt a délszláv háborúban. Mindennapi tragédia a bosnyákok körében, több ezren várják, egy újonnan feltárt tömegsír előtt, hogy előkerüljenek szeretteik. Esma nehezen él, de szeretné, ha lánya osztálykirándulásra tudna menni, ezért, hogy megkeresse a pénzt, egy discóban pincérkedik. Sara közben kiakar törni a családi kötelékből, ezért összejön egyik iskolatársával. Mindig bizonytalan, nem érti anyja miért nem kér igazolást apja haláláról, holott akkor ingyen mehetne a kirándulásra.

A titkok egyre kibírhatatlanok lesznek a szereplők számára, folyamatos álom és rémálmok között gyötrődnek, míg a fordulat el nem hozza a tragikus megváltást. A befejezésében az egyik talán legszörnyűbb és sajnos kollektív tragédia kerül felszínre: a szerb csetnikek szörnyű népirtása, erőszaka. Esma képtelen, még a számára vonzó férfival, a szokatlan érzékeny karakterű kidobófiúval, Peldaval új életet kezdenie, s amikor a titokra fény derül, lánya is elhagyja. Mégis a film választ add a szenvedésre, és a sok zsákutca ellenére, csonkolt, de összességében pozitív befejezéssel zár. Még annak ellenére is, hogy képtelenség egy ilyen erőszak tragédiájával együtt élni. A bevezetőben látott „álomkép” foglalja keretbe a sorsokat. Az epilógusban már bántó, barázdás arcú, magányos embereket láthatunk, akik képtelenek lesznek ebből a magányból kitörni.

 
Jasmila rendezőnő egyszerre a fagyos és érzelemdús világ között ingázik, remek dramaturgiával és közhelyeket kerülő megoldásokkal. A mű képi világa mégis inkább a kisrealista, fakó dokumentumjelleget választja, hogy aztán a fordulatoknál (pisztoly előkerülése, a bártulajdonos legyőzése, vallomás), erőteljes drámai kompozíciókban fokozza az érzelmességet. Ez csak aláhúzza a lelki szenvedés anatómiáját.

Ennek ellenére rengeteg hiba is beárnyékolja az alkotást. A mellékszereplők kidolgozatlansága (Sara pasija), vagy kidolgozottsága (Pelda) szinte egyáltalán nem indokolt, inkább félrevezető. Néhány túlzó melodramatikus megoldás és üresjárat is helyett kapott műben. Sok értékelehetetlen pont mellett a Szerelemem, Szarajevó legnagyobb érdeme az, hogy egy olyan nemzeti tragédiát tudd megértetni a nézőkkel, amelyet mindenki át tudd érezni. Az ilyen közérzet filmek legnagyobb buktatója, hogy elvész a kulturális öncélúságban és üres drámává válik. Itt viszont nem ez történet és bár erőteljes műfaji elemek is tarkítják filmet, a többségi befogadás miatt, mégsem lesz elcsépelt hanem őszintén tudd rávilágítani a balkáni „teherre”.

Jasmila Zbanic „kibeszélő filmet” készített, távolságtartás nélkül. Nézőjét belevonja ebbe az élménybe, a titok felszínre törésével tudja arcunkba gyűrni a tragédia okait és feltárni azt a borzalmat, amellyel együtt kell élnie egy egész generációnak. Nem abszurd Kusturica és nem is Wintterbottom-féle dokumentumeposz (Welcome to Sarajevo, 1997) ez, hanem a háború utáni mély sebek feltárása. Régen egy (már említett) neorealizmus volt az, amely megváltoztatva a filmművészetet, kiáltványszerűen beszélte ki ezeket a borzalmakat. Jasmila fél ettől, itt nincsenek villongások, nincsenek „hibásak” keresése, a tragédia eseményével csínján bánik, nem mer hozzányúlni az okokhoz. Őt a következmények érdeklik, a sors, amelyet a pillanat határozott meg és életeteket predesztinál.

A néző számára a katarzis abban a pontban van, hogy egy ilyen helyzetet, az erőszak keserű gyümölcséből született életet is ellehet fogadni. Az (effajta) anyaság borzalmas terhe ez. Vajon elátkozott generáció láttunk, gyökértelenséggel? Tehetnénk fel a kérdést. Jasmila Zbanic válasza, biztos az lenne, hogy „ne legyen az”.

Szerelmem Szarajevó / Grbavica; bosnyák; rendező- forgatókönyvíró: Jasmila Zbanic; Operatőr: Christine A. Maier; szereplők: Mirjana Karanovic, Luna Mijovic, Leon Lucev, Kenan Catic, Jasna Ornela Berry, Bogdan Diklic; producer: Barbara Albert, Damir Ibrahimovic, Bruno Wagner; Gyártó: coop99 filmproduktion, Deblokada, noirfilm, Jadran film. 95perc

[ Ritter, a figyelő ] 2007-10-07 21:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]