Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Imitáció
[ Komédium Színház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. július 20. szombat    Mai névnap(ok): Illés, Jeromos a - a - a
Lengyel dögevők, unalmas epizódok Bulgáriából
Movieast - harmadik este
Miért hallgat meg valaki négyszer is egy Eminem számot? Miért lakik egy emberevő hiána az alagútban? Hasonló titkokra derül fény egy-egy bolgár és lengyel elsőfilmes kísérletben.

Borongós idő. Kihalt, lepukkant, egykor szebb napokat látott gyártelep. Sejtelmes, már-már Sztalkervt idéző zene. Így kezdődik Grzegorz Lewandowski Hiéna című filmje, mely a kezdeti képsorok után azonnal száznyolcvan fokos fordulatot vesz, és egy hatásvadász thrillerré vált át. A film magába foglalja mindazokat az ismert fogásokat, kliséket, amelyek folyamatos velejárói a kortárs horror-thrillereknek. A történet a telep iskolájába és onnan haza járó kisfiú, Small köré épül, aki állandó félelemmel, halk számolással nyugtatva magát megy át azon az alagúton, majd utcán, melyet egy állítólagos emberevő gyilkos hiéna tart rettegésben. Valahányszor bejárja ezt az utat, a kamera furcsa szögeket vesz fel, a zene egyre hangosabb, hátborzongatóbb lesz, a képernyő kifehéredik. Egyszóval mindent meg kell tenni, hogy a néző féljen. A kísérlet nem sikerül. Miután Small apja eltűnik egy bányaszerencsétlenségben, egy rejtélyes, égett arcú férfival találkozik. A fekete-fehér visszatekintésekből kiderül, hogy igen kemény gyerekkora volt, apja rendszeresen verte, és mindent tud a hiénáról. A néző meg rájön, hogy ő maga a hiéna, annyira egyértelmű. Vagy mégsem? Erre a bizonytalanságra építkeznek a film utolsó jelenetei, melyek a klasszikus, „azt hisszük, hogy vége van” poént használják fel. A rejtélyes férfi lakókocsija leég. Mindenki úgy hiszi, öngyilkos lett. Akár vége is lehetne a filmnek, ám nem így történik. Még rá kell tenni egy lapáttal, még kell egy csattanó, csak azután lehet vége mindennek. Akár egy akciófilm. Ha már egy autó felrobbant, a végére romboljunk le még egy házat is. Az egész filmet végig kísérik az ehhez hasonló próbálkozások, nagyon meg akarnak ijeszteni, nagyon félelmetesek akarnak lenni, de sosem érik el céljukat. Pedig a Hiéna egy szépen fényképezett, jó ritmusú film, de a szándékos ijesztgetésekkel, a múltban történt események jelenben való feloldásának klasszikus történetével sajnos nagyon sokat veszít az erejéből.

Hiéna
 

Bulgária már a tavalyi Filmünnepen is képviselte magát, ráadásul egy igen érdekes filmmel, mely egy muzulmán lány és egy bolgár katona szerelmén keresztül mutatta be a nemzetek és vallások közötti ellentéteket. Most is kíváncsian vártam, vajon milyen alkotással rukkolnak elő. Csalódnom kellett, ugyanis A kidöntött fenyőfa című film tele van negatív meglepetésekkel, az epizodikusan bemutatott történetek pedig sosem jutnak el egyről a kettőre. Minden azzal kezdődik, hogy (Kusturica filmjeire emlékeztető zenei aláfestéssel) kivágnak egy nagy fenyőfát, melyet egy kamionnal azon nyomban el is visznek. Azután jön az első epizód. Egy család összegyűlik, beszélgetnek, énekelnek, felfedik a múltbéli titkokat. Összességében nem történik semmi. Következő epizód: egy terhes fiatal lány bolyong érthetetlen okokból a pályaudvaron, a városban, templomban, majd a bolgár hegyekben. Ez alatt vagy négyszer meghallgatja ugyanazt az Eminem számot. Miért? Nincs rá válasz, de nagyon zavaró és egyben nevetséges. Talán a rendező így akarta kontrasztba állítani a hagyományos bolgár tradíciókat a fiatal generációval. A fenyőfa még mindig úton van. A harmadik epizód a legviccesebb: két hadifogoly elmélkedik Szókratészról. A filozofikus gondolatokat pedig rendre megszakítják azok az időbeli visszaugrások, melyek magának Szókratésznak az agóniáját mutatják be. Ennyi. Ez a rész sem szól semmiről. A negyedik egy cigánycsalád napjait, az ötödik egy életunt, malacát gondozó, múltjában élő, nagy szerelmét elveszített, Deep Purple-t hallgató középkorú férfiról szól, aki végül öngyilkos lesz. Az utolsó, legrövidebb fejezetben pedig néhány mosolygós ember a dob ritmusára körbetáncol egy fát. Ahogy az egész filmben, itt sem történik semmi. De ami még bántóbb, hogy ezek a külön álló, olykor nevetséges történetek tényleg külön állnak egymástól és egyáltalán kapcsolódnak össze, se konkrétan sem átvitt értelemben. Még a fenyőfa visszatérő motívuma sem szövi őket egybe, mely a film végére eléri célját, és Szófia belvárosában jelképezi a karácsony eljövetelét. Ez a film a Hiénához hasonlóan túl nagyot és általánosat akart mondani, de nem sikerült. A rendező vagy forgatókönyvíró egész egyszerűen képtelen volt a szálakat egymásba szőni, és ezt a hibát a lehető legrosszabb módon próbálta kiküszöbölni: a film utolsó képei a nagy fenyőfáról készült közeliek, melyeken, mint díszek, megtalálhatóak valamennyi epizód jelképei, így egy Szókratész bábu, egy malacfej, dob, stb. Gyalázatos egy befejezés, ráadásul két óra dögunalom után.
Harminchét film van versenyben. A látottak után nem ártott volna egy előzsűri.

[ Zalán Márk ] 2007-10-06 09:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]