Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

OFF Társulat - Arborétum
[ Millenáris Teátrum ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2020. szeptember 20. vasárnap    Mai névnap(ok): Friderika a - a - a
„…én itt csak vendég vagyok…”
Moveast nemzetközi Filmfesztivál – második nap
Az első napon általában még kicsit olajozatlanul mennek a dolgok – gondoltam, majd ma, a második napon minden jobb lesz. Tévedtem. A második nap még az elsőnél is rosszabb volt. Vagy csak én voltam rossz helyen, rossz időben?

Délelőtt a Művészetek és Irodalom Házában a Mesterek és Tanítványok portréfilm sorozat első részét kezdték el vetíteni negyed óra csúszással. A terem háromnegyede üres, de a negyede tele. Koltai Lajos operatőr-rendező, akit az első rész mutat be, és akivel közönségtalálkozó volt a vetítés után, láthatóan feszült, fel alá járkál a teremben és valami egyetemi osztályról beszél, akik azt ígérték, hogy itt lesznek 11-re. Csak nem jönnek. Elkezdődik a vetítés. Koltai Lajos egyszer csak bekiabál, hogy állítsák le a filmet, mert Báron György és a filmkritikus workshopon résztvevő diákcsapat pár perc múlva ideér. És láss csodát: a filmvásznon kimerevedik a kép, tényleg leállítják a vetítést. Bő tíz perc szünet. Nem az a baj, hogy a Báronra kell várni, hanem az, hogy ilyesmi egyáltalán megtörténhet. Felháborodással vegyes ,kétségbeesett kérdésünkre, hogy ilyesmi hogy fordulhat elő egy olyan fesztiválon, ami a nemzetköziségre törekszik, Koltai Lajos csak ennyit felel: „Nem tudom, én itt csak vendég vagyok.” Nyilvánvaló, hogy aki a workshopra jelentkezik, azt érdekli valamelyest egy portré napjaink egyik legnevesebb magyar operatőréről, ezért az említett malőr ismételten a szervezők számlájára írható. A programok időpontjai nincsenek megfelelően összehangolva.

 

A portréfilm Koltai Lajosról meglepően színvonalas, és érdekes, annak ellenére, hogy nem dolgozik túl sok extra effekttel: ül egy ember a kamera előtt és mesél az életéről, néha egy-egy filmes illusztráció, vagy fotó feltűnik, de alapvetően egy arcot látni, és attól jó ez a portré, hogy elég is ennyi, nem kellett teleaggatni semmivel ahhoz, hogy ne aludjon el az ember öt perc után. Viszont amivel szinte kivétel nélkül probléma van a magyar filmekben, függetlenül attól, hogy dokumentum, vagy fikciós filmről van szó, azzal ebben a portéban is szembesülünk, ez pedig a zeneválasztás. Miért szeretik ennyire a dobozhangú szintetizátor generálta gagyi dallamokat a magyar filmkészítésben? Számomra örök rejtély marad. Látok egy tényleg színvonalas portrét, ami egy embert mutat meg a rendező-operatőr mögött, már kezdem elfelejteni a vetítés előtti rossz élményeket, úgy érzem, hogy végre kaptam valamit, ami igazi, aztán tessék, agyoncsapják valami szintetikus nyekergéssel.

 

Egy újabb szervezési problémára hívnám fel a figyelmet. A film levetítése után, nincs, aki felkonferálja Koltai Lajost a közönségtalálkozó előtt. Ez botrányos, és minősíthetetlen. A rendező-operatőr komótosan kivonul a közönség elé, útközben maga elé mormogja: „Ha nincs itt senki, aki kikísérjen, megyek én magamtól is”. Azt hiszem ez a jelenet nem kíván egyéb hozzáfűznivalót. A beszélgetés amúgy nagyon tanulságos, érdekes ellen- és önellentmondásokra derül fény. Koltai főként a díszlet horderejéről beszél, és arról, hogy mennyire fontosak a részletek, hiszen a befogadó, ha nem is pontosan látja, miből készül a filmben a tapéta, bőrből, vagy papírból, az ilyesfajta finomságnak nem elhanyagolható az atmoszférateremtő ereje, és így a nézőre gyakorolt hatása is jelentős. Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy ez fontos, de nem minden. És azt gondolom, hogy Koltai új filmje pont erre tökéletes példa, hiába a neves színészek jelenléte, hiába a díszlet gazdagsága, hiába minden manipulációs technika, gyönyörű világítás, effektek, utómunka, fényelés, hatásmechanizmusok tökéletes ismerete, ha az a többlet, amitől egy film úgy működik, ahogy kell, valahogy mégis hiányzik.

 

Hiányzott valami Török Ferenc új filmjéből az Overnightból is. A rendező a film előtti beszélgetésen elmondta, hogy az új film a Moszkva tér és a Szezon című filmekkel trilógiát alkot. Örvendetes hír, hogy a filmvetítés előtti röpke beszélgetést a rendezővel nem Albert Györgyi vezette, és rendesen megvilágított színpadon állva folyik a kérdezgetés, nem valami eldugott sarokban, ahogy azt Koltai Estéjének vetítése előtt tapasztalhattuk. Az új moderátor viszont azért nem ideális, mert nem beszél angolul, és tolmács sincs mellette, aki a külföldi résztvevőknek lefordíthatná azt a pár mondatot, amit Török Ferenc mondott a filmjéről.

 

Az Overnight elég fura egy film. Sok-sok erőssége van, összességében viszont egyenesen semmitmondó. Nagyszerű a helyszínek kiválasztása, magával ragadó Garas Dániel operatőri munkája, a képek hűvös és síkszerű kompozíciója. A film nagyon simán és egyenletesen halad előre, minden nyelvi és képi poén a helyén van, az egész mégis erőtlen. A néző ül a moziban és várja, hogy legyen valami, és a film végéig várja, de nincs semmi. A kérdés az, hogy ez a film vajon miért készült el. Az Overnight előtti beszélgetésen Török elmondta, hogy a film azért brókerekről szól, mert ezek az emberek szerinte érdekesek. Lehet, hogy a brókerek azok, de a néhány nagyszerű poént leszámítva a film unalmas. A poénok is csak azért akkorák, mert olyan hangsúllyal, olyan lassan, olyan faarccal artikulálják őket, hogy az ember visít a nevetéstől. És semmi nagy verbális játékra nem kell itt gondolni, a világ legegyszerűbb mondatairól van szó: „Te, nem korpás a hátam?” vagy „Fáradtak a szemeid.” A hajtóerő a színészi jelenlét, és csak az. Hiába minden egyéb eszköz az absztrahált fém és üveg tér, szép-szép, kifejez valamit az arctalanságból, ami a brókervilágra jellemző, de az egyetlen, ami a filmet lendíteni képes valamilyen irányba, az Vajdai Vilmos arca, és orgánuma. Érdekes, hogy Török egy interjúban azt nyilatkozta, hogy nem egy irodai filmet szeretett volna készíteni, és így a mellékszálak fontosabbak az Overnight cselekményének fő szálánál. Pedig a filmnek épp az irodában játszódó részei a legizgalmasabbak, a sok egyforma öltönyössel, ahogy minden nap fel kell állniuk és csukott szemmel „együtt lenniük” a főnökkel, amíg az első telefon meg nem csörren. E jelenetek közül is kiemelkednek azok, amelyekben Vajdai Vilmos szerepel. Amúgy az egész élettelen és van, ami cselekményben motiválatlan is. Nem értem miért van szükség például a film elején az öngyilkos merénylőre. Bár az Overnight a Moszkva tér és a Szezon című filmekkel sorolható egy kategóriába, emlékeztetnék Török Ferenc egy rövidfilmjére, ez pedig a Garaczi novella alapján készült 2005-ös Csodálatos Vadállatok. Én az említett rövidfilm elevenen élő emlékével ültem be az új Török filmre, de az Overnightban a Csodálatos Vadállatok elementáris erejének csak töredékeivel találkozhattam.

[ Szabó Nóra ] 2007-10-05 15:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]