Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Rómeó és Júlia
[ Új Színház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. július 23. kedd    Mai névnap(ok): Lenke, Laborc a - a - a
Pikolóeposz
Őfelsége pincére voltam (Obsluhoval jsem anglického krále)
Jirí Menzel vonatain, ünnepein, capriccoin, cérnaszálain már bemutatta a cseh világot, most sem tesz mást, csak több mint egy évtized után egy újabb Hrabal regényt filmesített meg.

Tomának

Vannak rendezők, akiket szeret a film, engedi magát megművelni, behódol fantáziájuk előtt. Ilyen az öreg Jirí Menzel is, aki ha nem tűnne fel különböző rosszabbnál-jobb (sic) magyar filmekben (mint például a Rokonok, 2006), nem is tudnánk, hogy élne. Utolsó történetét is már jó régen, tizenvalahány éve (Ivan Csonkin…,1994) dirigálta. Azóta csak egy kisebb csellós szösszenetről álmodott (Tíz perc Cselló: Egy pillanat című része, 2002). Pedig a hasonló korú gerontódirektorok már nem nagyon szoktak álmodni, mint például a filmben szívesség-cameozó Szabó István se. Menzel ahelyett, hogy öregkori történelmi filmeket, vagy megalkuvó vígjátékokat gyártana, inkább a kettő közé ugrott és legnagyobb szerencséjére, éppen hogy talpra esett.

Jan Dítě élettörténetén mereng
 

Tudta jól, hogy művészete nem ágazhat el szegény Bohumil Hrabal könyveitől, amit valljunk meg, csak ő tudott eredményesen adaptálni. S most is. Bár több helyen kissé elfárad az évtizedeket felölelő groteszk pincéreposza, azért sokszor csodálatra méltó Menzel elkapható pajkossága és fiatalos lendülete. Pedig receptje pont az, ami egy Hrabal történetet naggyá tesz, a végtelenül ironikus abszurditás, amit még a moziba betévedő üresfejű Delta Matyik is értenek.

Tenyésztelepen
 

Menzel szórakoztatva, kevesebb keserűséggel mesél. A jól ismert csehes fordulatok, beszólások nem maradhatnak el és talán itt (nála) található meg legjobban a régi új hullám utóérzete. Sajnos ezt nem ellensúlyozza a viszonylag romantikus, néhol giccses képi világ. A cseh rendező gyermek módjára fedezte fel a digitális technika adta lehetőségeket, amely a film első, viszonylag békeidőben játszódó felében egyáltalán nem zavaró. A másikban már annál inkább…

Kék szemek
 

S mi is az Őfelsége…? Jan Dítě élettörténete, amely keresztülível megszámlálhatatlan vendégen és kicicomázott pucér nőkőn. Menzel kevés dologra ad választ, látszólag szándékosan. Nincs pepecselés a filmjében, csak szórakozás, igaz annak nemesebbik formájából. Így sajnos a Hrabal könyv többnyire elsikkad a burleszkes gyorsításokban, filmes reflexiókon. A cseh rendező filmje inkább két óra az Őfelsége pincére voltamból, mint maga a regény. Ezt már a nyitókép felblendéje is tanúsítja. Az ifjú Dítě pályaudvarról, vendéglőbe és onnan csúcsszállodára cseréli munkahelyét. Üldözi őt a szerencsétlenség, amelyben mindig szerencséjét leli. Előbb csak kis pincér, majd jó német spermadonor lesz.

Töltés
 

Ezt az egészet közrefogja a hegyekbe száműzött öreg Dítě visszaemlékezése, nagy álmai, aki lepusztult meghasadt világban kénytelen élni a zenélő fákat kereső egykori professzorral és társával, a parasztosan bájos vulgárlánnyal. Dítě figurájában a legkellemesebb, hogy megtalálható benne a korábbi Menzel-Hrabal hősök minden esetlegessége, humora, afféle igazi „cseh ember mintaképe”. Aki meglepő képességek birtokában van, de sodródik a lehetetlenné váló álszent aprópénzes világgal, amely kihasználja. S hiába a spermaként vonuló, extraadagú német hadsereg, a kigyúrt sztálinista őr, és a börtön vaskapujának béklyója, az életigenlés elengedhetetlen tartozéka ennek a világnak. S hogy megtestesítője is legyen a búfelejtőnek, mi lehet más a kozmikus happy end záróakkordjában, mint egy jó világos sör benyakalása. Mégis flashbackje komor ketrecbe zárja a történetet, amelyből persze a befejezésben újból kilábal, olyan hrabalosan.

Szigorúan ellenőrzött vonatok
 
Sörgyári...
 
capriccio
 
Egy pillanat
 

Menzel vonatain, ünnepein, capriccoin, cérnaszálain már bemutatta ezt a világot, most sem tesz mást és nem is lepődünk meg. Ismerjük, de mégse unatkozunk rajta. Éppen csak hiányát érezzük a fénylő képekben elsikkadó gondolatnak, ami ugyan jelen van a vásznon, csak ahogy szokták mondani „nem jön át” . Pedig a mélyben, a pislákoló mondatokban felfedezhetjük az értékek (álmok) elvesztését, de a tüske, ami a „szórakozás” után bennünk marad legfeljebb annyira elég, hogy elszaladjunk a közeli könyveshez az eredeti regényt beszerezni (szigorúan ellenőrzött antikváriumokba – sic!)De talán éppen elég is ennyi…? Aligha. Az impozáns képekre „lefordított” Hrabal meghálálja feldolgozását, de betűi nélkül harsány durrogtatás válik belőle.

Pedig a szereposztással sincsen probléma: Dítě alakító Ivan Barnev remek kis bohóc, akinek tekintetéből sok csodálkozást eredményesen tudunk kiolvasni. Furcsa fricska, hogy a most kissé húsos, fajvédő náci lányka, Líza (übermenschgermánisul - Dítiené) szerepére, a néhány éve még Sophie Schollként (r: Marc Rothemund, 2005), mint Hitler-ellenes mártír diáklányként tündöklő Julia Jentsch karakterét választották. Számomra sokkal kiábrándítóbb a száműzött főhősünket alakító Oldrich Kaiser, akinek kivénhedt mosolya inkább az öregedő Terence Hill viaszbábos tekinteték jutatja eszünkbe, mint a fáradó Dítě-t.

Az Őfelsége pincére voltam mégis kellemes vígjáték, amely csak minimálisan gondolkodtat el, inkább csak megragad és azt adja, amit vállal. Kellő, illedelmes, és ami fő: ötletes szakmunka, belevaló visszatérés a cseh újhullám nagy öregjétől, aki hál’ istennek nem tagadja meg (mint generációjának más tagjai), hogy honnan indult… és tudta ott se maradhat sokáig...

Őfelsége pincére voltam (Obsluhoval jsem anglického krále); Cseh-szlovák; 2006, 120 perc; Bohumil Hrabal regényéből írta és rendezte: Jirí Menzel; operatőr: Jaromir Sofr; Főszereplők: Ivan Barnev, Oldrich Kaiser, Julia Jentsch, Martin Huba, Marian Lauda és a „sörkörbarát”Szabó István…

 

[ Ritter, a sörös ] 2007-09-25 19:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]