Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

DV8 Physical Theatre: Just for Show
[ Trafó ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. szeptember 21. szombat    Mai névnap(ok): Máté, Mirella a - a - a
Egysnittesek
Ha a kisfilmek hatnak a nagyokra, elmondható, hogy a dolog fordítva is működik. Egyre népszerűbbek a kisjátékfilmek körében az ún. egysnittes, egybeállításos filmek, melyek mind egy hosszú (akár 10-13 perces) jelenetbe igyekeznek besűríteni mondanivalójukat...

S. G.-nak

A 2007-es Filmszemle alatt és után ismét sok figyelmet szenteltek a kísérleti-és kisjátékfilmeknek. Nem véletlenül, hiszen mennyiségük egyre csak nő, készítőik pedig többnyire a Színház-és Filmművészeti Egyetem hallgatói, akik pár év múlva valószínűleg már nagyjátékfilmekkel fognak jelentkezni. A mustra idején többen hangoztatták, hogy a kisjátékfilmek sokfélesége, színvonala olyannyira jó, hogy akár a „nagyok” is tanulhatnának belőlük. Ez kicsit túlzás, de abban van némi igazság, hogy az utóbbi években a kisjátékfilmek profizmusa gyakran megközelíti a nagyokét. A 2006-os szemlén alkalmam volt megtekinteni valamennyit, és bár a mezőny nem volt túl erős, az a kevés film, amely kiemelkedett társai közül (Előbb-utóbb, Melletted, Szupermosás, Tóbi) valóban színvonalas alkotás volt. Technikailag mindegyik rendkívül professzionális, de ami még fontosabb, képes egy történetet elmesélni. Mint ismeretes, a történetmesélés hiányát gyakran a magyar filmek szemére vetik, ezek a művek azonban sok szempontból cáfolják ezt a tézist.

Ballada
 

Ha a kisfilmek hatnak a nagyokra, elmondható, hogy a dolog fordítva is működik. Ennek az egyik legszembetűnőbb példája az a jelenség, formai stílus, mely mostanában egyre népszerűbb a kisjátékfilmek körében. Ezek az ún. egysnittes, egybeállításos filmek, melyek mind egy hosszú (akár 10-13 perces) jelenetbe igyekeznek besűríteni mondanivalójukat, és utalni kétséget kizáróan inspirátorukra, Tarkovszkijra, Jancsó Miklósra, vagy inkább Tarr Bélára.

Türelem
 
Volpedo
 

Melyik kisfilm indíthatta el ezt az egysnittes folyamatot? Pontosan nem lehet meghatározni. Fellapozván a fejemben lévő filmes lexikont, rögtön Iványi Marcell cannes-i nagydíjas rövidfilmje, a Szél (1994) jut eszembe. A rendező azt a feladatot kapta, hogy Lucien Hervé 1952-es Három asszonyság című fotójához készítsen rövidfilmet. A fényképen három nő áll egymás mellett, akik mind ugyanabba az irányba tekintenek, viszont nem derül ki, hogy mit néznek. Iványi ezt egészíti ki azzal, hogy a kamera 360 fokos kört rajzol le, amelyből megtudhatjuk, mit lát a három nő. A nagyszerűen megkomponált, Jancsó korai filmjeinek hangulatát idéző Szél egy csapásra híressé tette az akkor még csak huszonkét éves rendezőt. Sikere azonban rövid életű volt, Iványi hosszú időre eltűnt a filmes köztudatból. Ehhez az eltűnéshez „hozzásegített” Mészáros Péter négy évvel későbbi, szintén cannes-i nagydíjas rövidfilmje, az Eső után sikere. Mészáros ma már második nagyjátékfilmjével (a Kytherát idén márciusban mutatták be) büszkélkedhet, Iványi eggyel sem. Őrá tavaly figyeltek fel ismét Ballada című kisfilmje kapcsán, de ezt még annyira sem méltatták, mint a Szélt, mert Iványi itt is ugyanazokat a patronokat lőtte el, mint tizenhárom évvel korábbi filmjében, csak most nem egy fotó, hanem Giuseppe Pellizza da Volpedo 1901-es A negyedik állam című festménye köré építve. A film nem áll másból, mint digitális látványosságból, alig érthető történetből, vegyítve elidegenítő és szürreális elemekkel. Elgondolkodtató, hogy Iványi vajon miért ragaszkodik még mindig ahhoz, hogy képeket egészít ki saját történetekkel, ahogyan az is, hogy ezt a „poént” Godard már harminc évvel a Szél előtt felhasználta egyik legzseniálisabb filmjében, a Weekendben. Még egy filmtörténeti érdekesség is idekapcsolódik: Volpedo festménye a nyitóképe Bertolucci monumentális, öt és fél óra hosszú filmjének, a Huszadik századnak. Az, hogy festmények ihletnek meg nemcsak külföldi, hanem magyar rendezőket is, egyáltalán nem számít újdonságnak. Gondoljunk csak a már említett Kythérára, vagy Groó Diana Tarka képzelet sorozatára. Arra a kérdésre azonban, hogy milyen a viszonya a festménynek és a filmnek, mennyiben segítik vagy nem segítik egymást, most nem térnék ki. Egyrészt túl hosszú lenne, másrészt nem kapcsolódik a témához.

Szél
 
Before...
 

Az utóbbi években Tarr Béla munkássága reneszánszát éli. Bizonyítja ezt a számos külföldi siker (legújabb filmje, A londoni férfi Cannes-ban bekerült a versenyfilmek közé), elismerés, és a fiatal filmesek rajongása is, akik (egyelőre csak külföldön) most már valamennyi filmjéhez hozzáférhetnek. A Kárhozat (1988), Sátántangó (1991-1994), és a Werckmeister harmóniák (1997-2000) erős és hipnotikus képei akkora hatást gyakoroltak, vagy gyakorolhattak Kenyeres Bálintra (is), hogy nagyjából a Werckmeisterrel egy időben készítette el Zárás című, egysnittes rövidfilmjét. A történet egy kocsmában játszódik, ahol kamera egy nagy kört lerajzolva tárja elénk annak bezárását, és a jelenlevők összeverekedését. A lassú ritmusú, sötét színekkel, és lepusztult helyszínnel operáló film egyértelműen Tarr követője, atmoszférája, és a vízcsepegés hangjának kiemelése pedig Tarkovszkijt idézi. A Zárás nagyon jól felépített, szépen fényképezett (op.: Szaladják István), a néző emlékezetében sokáig megmaradó kisfilm. Ígéretes kezdése egy fiatal rendezőnek. Kenyeres következő filmje, a Before Dawn (2005) egyre másra nyerte el a különböző fesztiváldíjakat, és a Hukkle, Maestro, valamint a Friss levegő mellett az elmúlt évek egyik legsikeresebb magyar fesztiválfilmje volt. Ebben a szintén „egysnittes” filmben illegális bevándorlók próbálnak egy nagy mezőn napfelkelte előtt elmenekülni, de az odaérkező rendőrök feltartóztatják, majd begyűjtik őket. Kivéve egyiküket. Hatásos film, és nagyon jó a kivitelezés, azonban a vége túlságosan is kiszámítható. De ami még nagyobb baj, hogy érezhetően (lásd pl. a cím) azért készült el, hogy halmozza a fesztiválsikereket. Észrevételemet az Inforg Stúdió feje és egyben a film producere, Muhi András is megerősítette egy beszélgetés során. Sőt, azt is elárulta (ezért tettem idézőjelbe az egysnittet), hogy a film nem egy, hanem két beállításból áll, csak a váltást nagyon nehéz észrevenni, mert akkor történik, mikor a bevándorlókat szállító teherautó hátratolat, és egy szempillantás alatt elzúg a kamera előtt. Az információk hallatán nem nehéz eldönteni, hogy a Before Dawn vajon tényleg megérdemli-e a sok díjat.

...down..
 

Akkor még nem is sejtettem, mára viszont teljesen nyilvánvalóvá vált számomra, hogy Kenyeres filmje egy olyan folyamatot indított el az Inforg Stúdió bizonyos rendezőinél, melynek a receptje a következő: a film egybeállításos legyen, és lehetőleg minél több díjat kapjon. Ez általában sikerül is, mert számos zsűritagot még mindig az üléséhez szögeznek a montázs nélküli képek. Emiatt gyakorlatilag könnyen eladhatóvá vált egy olyan stílus, mely mindig is a művészfilmek kedvelt fogása volt, és sosem tartozott a konvencionális megoldások közé.

Kivégzés
 

Az egysnittesek sorát Buvári Tamás Kivégzés (2006) című kisfilmje folytatta, amely a változatosság kedvéért a már említett stúdióban készült, és természetesen elnyerte a szemle kisjátékfilm kategóriájának fődíját. A Bodor Ádám novelláját alapul vevő film egy kivégzésre váró fogolyra koncentrál, aki csak akkor hajlandó elfogadni sorsát, ha nem takarják le a szemét. Emiatt hosszas vitába keveredik az ellenség katonáival. A film hangulata és formai megoldásai erősen emlékeztetnek Kenyeres filmjére. Félhomályban zajlódó események, behatárolhatatlan helyszín, a szél hosszú, búgó hangja, súlyos mondanivaló, és persze az egybeállítás, ami valójában itt sem egybeállítás, csak nehezen vesszük észre. A vágást ugyanis a digitális technika küszöböli ki, és akkor érhető tetten, mikor a kamera a kivégzés előtt ráközelít egy árokban mászkáló bogárra. A nézőnek elsőre nem tűnik fel, csak amikor már látja, hogy a katonák és a fogoly ruhái felcserélődtek. Akit érdekel, hogyan valósul meg nagyjátékfilmben ez a fajta modern technikai vágás, annak erősen ajánlom Alekszandr Szokurov Orosz bárka című alkotását, mely végig ezzel az eljárással készült, és úgy érezzük, mintha egy másfél órás folyamatos túrán vennénk részt a szentpétervári Ermitázsban. Azért tartottam fontosnak megemlíteni ezt a filmet, mert Szokurov célja egyáltalán nem az volt, hogy könnyedén eladhassa a fesztiválokon, hanem hogy kísérletet tegyen egy egybeállításos nagyfilmre. Az eredmény (digitális ide vagy oda) sikerült, mert az Orosz bárka nemcsak lenyűgöző, szuggesztív film, hanem bemutatója háromszáz év orosz történelmének, és egyben elgondolkodtató darabja is az örökös Kelet (Oroszország) kontra Nyugat kérdésnek.

Idén sem maradtunk egysnittes, inforgos, szemledíjas film nélkül. A feladatot Nemes Jeles László Türelem című filmje látta el, amely (akárcsak a Before Dawn) szintén egy slusszpoénra épít, viszont a felvezetés sokkal jobban sikerült. A kamera lassan ráközelít egy irodában dolgozó nőre, akinek rezzenéstelen arcát ezután hosszú percekig figyelhetjük. Nem egy elhagyott tájra visz minket a rendező, hanem leszűkíti a helyszínt a főszereplőnő arcára, és mikor eltávolodik onnan, csak akkor vesszük észre, hogy hol is járunk. Ebben a tekintetben és a hangok kiemelt fontossága miatt a Türelem merőben eltér társaitól, és hatásosabb is lesz náluk.

Zárás
 

Ennyi egybeállításos film után felmerül bennem a kérdés: vajon tényleg ennyire nyilvánvaló lenne Tarr hatása? A válasz igen, mert úgy látszik, hogy bárki, aki kapcsolatba kerül vele, az máris nagy hódolója lesz a hosszú snitteknek. Az imént említett rendezők (Kenyeres, Nemes) mindketten asszisztensei Tarr legújabb filmjének, berlini tanítványai pedig rendre követik stílusát. Köztük van az a Fred Kelemen (A londoni férfi operatőre), akinek a pécsi filmünnepen vetített Zuhanás című műve szinte lemásolja tanára filmjeinek világát. És akkor még nem is beszéltünk az amerikai Gus van Santről, akit olyannyira lenyűgözött a Sátántangó és a Werckmeister, hogy két filmjének (Gerry, Elefánt) stílusát teljesen ezeknek rendelte alá.

Kíváncsi vagyok, vajon a következő szemlén lesz-e újabb egysnittes film, kap-e majd díjat, és hogy Tarr filmjei még hány emberben fognak mély nyomot hagyni.

Rövid filmismertetőimből, észrevételeimből remélem, nem azt gondolja az olvasó, hogy nekem bármi bajom lenne az Inforg Stúdióval és rendezőivel. Egyáltalán nem erről van szó. Legtöbbjüket kifejezetten tehetségesnek, filmjeiket sokra tartom. Számomra csak az az eljárás bosszantó, hogy némelyek kizárólag fesztiválsikerekre hajtanak, és erre használják fel a hosszú beállításokat, elvéve ezzel másoktól a lehetőséget. Tarr Béla hatásával sincs gond, nekem is az egyik kedvenc rendezőm, csak jó volna végre valami újat is látni, és nemcsak olyan filmeket, melyek gyakorlatilag lekopírozzák őket. Mert amíg a zsűritagok vevők az ilyen jellegű filmekre, addig a jövőben biztos számíthatunk újabb egysnittesekre.

[ Zalán Márk ] 2007-09-07 11:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]