Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Sirály
[ Bárka Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 18. szerda    Mai névnap(ok): Diána, József a - a - a
Utánunk a vízözön vol. 2. : Zsil-völgyi elégia
- (kritikai)Gondolatok Bollók Csaba: Iszka utazása című filmjéhez -
A 38. Magyar Filmszemle három díját is elnyerte Bollók Csaba (fotó) Iszka utazása című alkotása: a Diákzsűri Fődíját, az Arany olló-díjat és a Legjobb szerzői film kitűntető címet.

Dr. T. L.-nek

„- Azt mondák voltál a tengernél?
- Igen.
-Én azt nem hiszem el.
...”

(Iszka „interjúja” Hannával, az árvaház igazgatónőjével)

A szemle utáni hétvégén több száz darabos videótáramat tettem tűvé Bollók Csaba korábbi munkáit keresve (úgy éreztem e cikket nem adhatom le, míg újra nem néztem a korábbi bollókokat.). A címezetlen, három-négy órás kazetták utolsó percihez tekergetve találtam meg néhány „értéktelenebb” opusz mellett az Ezüstkort... Szapora mozdulatokkal vágtam be a lejátszó nyílásába, majd végignéztem a kissé szemcsézett, jobb napokat látott tévéfelvételt. („…- Voltam. / -És mikor voltál?” )

Azt hiszem valamelyik esti műsorblokkból „ragadhatott” a kazettára a rendező első főiskolás vizsgafilmje, amely 35 percével elbűvöli nézőjét (most engem). A némafilmes stílusban forgatott szerelmi háromszög főszereplői, a filmrendezésen akkor még csak (kéjesen) gondolkodó göndör hajú fiatal Hajdú „fehértenyér” Szabolcs, a Sose halunk meg (r: Koltai Róbert, 1993) Imikéje Szabados Mihály és a gyönyörű mosolyú angyali nő, természetesen a vágy tárgya, a film középpontja, Huszárik Zoltán lánya, Kata.(„- Régen / -És kivel voltál? ”)

Miközben a film első percei elindultak eszembe jutott, hogy pár éve a Tamara (Hajdú egy korábbi filmje) díszbemutatóján alkalmam volt megkérdezni Hajdút Bollókkal kapcsolatban. Mi lett Csabával? , - tudakoltam. Nem szolgált jó hírekkel. Bollók eltűnt, felőrölte a „rendszer”, a magyar filmművészet egy szomorú története az övé., - válaszolta. Kétségtelenül rossz időszakban a kilencvenes években végzett „filmművre” járó hallgatók egyik elveszett tehetségéről van szó.(„- Én, Pinokkió és Alex. / -És mivel voltatok?/ -Vonattal.” )

Az Ezüstkor lassan a végéhez ért, a drámai, szépen komponált kísérleti film, stilizációja ellenére rengeteg érzést képes átadni. Egyszerű, de nagyszerű, tartja a közhely, s valóban. Az Ezüstkor álom és meseszerű utazás Kinematográfiába, a mozi hőskorába.

Észak-észak
 

(„-És mit csináltatok a vonaton? / -Aludtunk.” )
Hátra dőlök, majd újra kutatok, célom Észak-észak. Hogy is volt tovább? Bollók elhagyja az akkori Főiskola falait és mint a többiek mindent talál csak munkát nem. Aztán mégis... A többszörös(en tetsz)halott Balázs Béla Stúdióban éppen arrébb raktak pár szekrényt, amikor valahol a pince mélyén egy elfeledett sarokban néhány lejárt szavatosságú Kodak negatívra bukkantak a raktárosok. A celluloid méregdrága még ha lejárt is, különösen a kilencvenes években, amikor szinte minden (magyar) film BETA alapanyagra készült. A BBS igazgatói forgatókönyv pályázatot írnak ki a tekercsekre. Bollók pályázik, nyer, elkészül első nagyjátékfilmje az alig hetven perces Észak-észak. („-És még? / -Kértek ennivalót. / -Kitől? / -Emberektől.” )

Remélem nem lesz igazam, de Bollók filmje egyelőre határkő a BBS történetében. Szimbolikusan zárja a stúdió életét, amely szinte teljesen tönkremegy, újraélesztéséről minden szemlén szó esik, de hiába.(” -És hogy kértek ennivalót? / -Én tudom? Én aludtam. ”)

Tovább kutatok a szobámban, ezt a kazettát gyorsabban találom meg, Jancsó Lámpásával és Bujtor Rejtő filmjével (a felejthető Három testőr Afrikában című) együtt díszeleg (egyszer már be kéne digizni ezeket…). Végignézem. Rájövök, hogy itt van egy rendező, akit ellöktek, elfelejtettek, száműztek a szakmából.

Az Észak-észak hatalmas feltűnést kelt, groteszk utazás, amelyben véletlen találkozások játsszák a kulcsszerepet. Álomfilm, melynek minden plánjában látszik a rendező kézjegye, humorában keveredik az avantgárd performance, és a Szomjas-féle abszurditás. Minden és mindenhogy megtörténhetne az Észak- Észak világában. Mégis az egyszerű mese fabulája, kellemes eklektikában teljesedik ki, az egymást örökösen elkerülő, üldöző szerelmesek (és rablók) végső találkozásában (aláfestve mindez a Korai Öröm jellegzetes muzsikájával).

....és Bollók Csaba eltűnik. Terjed a pletyka, hogy anyagilag tönkremegy, függő lesz, elmegyógyintézetbe zárják, onnan megszökik. Nem hittem el sosem, de évek alatt én is elfelejtetem őt, Ezüstkorostul és az Észak-északostul együtt.

Miraq
 

Aztán hirtelen Csere Ágnes színésznő- producer karolja fel a rendezőt és 2005-ben egyszerre két filmet is forgatni kezd. Az elsőt, a Miraq-ot tavaly mutatták be a szemlén. A szakma fanyalgott, nem találták meg a többször leálló forgatás tervezett eredményét: Alan Fournier (1886-1914): A titokzatos birtok című regényének adaptációját. Helyette egy kissé David Lynches beütésű, az elbeszéléssel kísérletezgető katyvaszról cikkeztek. Tény, hogy Bollók visszatérése nem lett erős és a Taxidermia, Madárszabadító, Fehér tenyér sikerei elterelték róla a figyelmet. Kétségtelen, hogy a Miraq „az időből kiesett” bátor film. De sokan csak legyintettek.

Iszka utazása
 

De Bollók nem adta fel, mint a Főnixmadár ki épp az imént támadt fel poraiból, 2007-ben új utazásra, megdöbbentő odüsszeiára hívja nézőit. Már az első képben látni: húsba vágó drámáról van szó. Valóban, az Iszka utazása sok kritikusnál kiverte biztosítékot, egyesek gyenge toposzokról, mások az ámulattól elejtett pennájukról cikkeztek. Az Iszka ennek ellenére nem nagy film, csak egyszerű és őszinte, méghozzá végtelenül. Amikor a vetítés véget ért a szakma élőben is találkozhatott a gyermekszereplőkkel. Bollók és csapata ekkor azt kapta vissza amit adott: őszinte filmre, őszinte tapsot, márpedig a szemlén ez sokszor az egyik legnagyobb díj tud lenni.

Iszka utazása
 

A magam részéről mindent meg tudok bocsátani ennek a filmnek. Ugyanis néhány éve nyaranta ha megtehettem Erdélyben stoppoltam, körutakat jártam. Nagyvárad-Kolozsvár-Székelyföld cseppet sem veszélytelen útvonala olyan kultúrákkal és élményekkel ismertetheti meg az utazót, ahol száz és száz Iszkát találhat az ember. Kicsi, sokszor elzárt falvak, ahol a csatornahálózatot és a gázvezetékeket nem ismerik a mindennapi emberek. Erdélyben nemcsak a kultúrák éledését és pusztulását találhatja meg az utazó, hanem az emberét is. Ezért is elnézést kérek az olvasótól, de elfogult vagyok az Iszkával kapcsolatban. Még hogyha egyszerű turistaként is, de láttam Iszka otthonát, és nem tv-ből. Valljuk be, ha meghalljuk a dél-erdélyi Zsil-völgy nevét, rögtön nem az impozáns bányamúlttal rendelkező területet, hanem a szélsőségekről, nem egyszer gyilkosságokról ismert Zsil-völgyi bányászok juthatnak eszünkbe, akiknek magyarellenességük elterjedt.( „-És hol van most az Alex meg a Pinokkió? / -Bezárták őket az emberek. / -Te nem akarsz oda menni, ugye?” )

Ebben a környezetben él a tizenkét éves kislány, Iszka, aki az iskola helyett az utcán él, vasat gyűjt, bányász kantinban koldul, kevés pénzét alkoholista szüleinek adja. Fizetsége mostohaapjának hasító, csattanó nadrágszíja, öröme testvérének mosolya. Menekül, éjszakáit a gépházban, sosem volt otthonától távol tölti. Az utcáról végül egy árvaházba kerül, segítséget kap. De az anyja visszahúzza: hazaviszi. Iszka ördögi körbe kerül, már megismerné a szerelmet, elérné a tengert, de elrabolják. Egy kikötőbe kerül és eladják.

Iszka utazása
 

( „-Nem. / -Te hová akarsz menni?” )
Röviden ennyi Bollók új filmjének története, a 38. Magyar Filmszemle szerzői filmes fődíjasa. Az Iszka utazása új odüsszeia is az életműben, nincs abszurd humor, se felboruló narratíva, csak a realista, szemcsés kézikamerás közelik, amely realizmusában is árasztja, nyomasztja nézőjét, az idegenséget, amelyben a kislány él. Bollók nem kertel, érezhetően sokszor használja az improvizációt, Gozón Fransisco (újabb) remek képei segítségével pedig sűrű és drámai premier plánokat vetít a vászonra. A kézikamerázás csak árnyalja e világnak a bomlását. ( „-Hol lakunk mink. /-Akarsz menni anyukához és apukához?/ -Igen.” )

A líra ritka vendég itt és leginkább az árvaház lakóinak, szinte álomszerű repülésében ölt testet. Szomorú, de úgy tűnik mintha a száz évvel ezelőtti Móriczi hangulat támadna fel, csak az utazás tétje ezúttal nagyobb, mint hét krajcár. Ranódy Árvácskája óta nem láthatunk ennyire expresszív gyermekképet, messze lekörözi Sopsits Árpád Torzóit, de alulmarad Tarr és Krasznahorkai Estikéjével (Sátántangó) szemben. Iszka a régi gyermeki tisztaság képviselője, nincs benne rossz, de még naivitásból támadó gonoszság sem (mint Estikének), mint a hozzá hasonlatos világától. A realitást talán egy kicsit csorbítja Iszka hite és fantáziája amelyben él, de a film pont ennek a világnak az abszolút romlásáról szól. A kislány üres környezetét nem létező környezetre cseréli, az pedig, hogy Bollók pont akkor vágja el, fejezi be a filmjét, amikor a teljes kiszolgáltatottságba kerül, szinte egyenlő a halállal, amely annyira csontig hatol, hogy elveszti minden szimbolizmusát.

( „-Hiányoznak? / -Egy kicsit. / -És nem baj, hogy bántanak?” )
Miután lemegy a stáblista és kigyúlnak a fények a moziban már nem marad meg a remény a nézőnek, amit a melankolikus zene és az ártatlanság addig sugallt. Csak valódi jajpanasz, megnyugvás nélküli elégia. Fölösleges itt Cassavetes, vagy a Dogma-filmek technikáját Petrozsényba helyeznünk, nem kell ahhoz egyéneket kiválasztanunk, hogy másra is fel lehet és kell hívni a figyelmet. Az Iszka utazása egy olyan embernek az alkotása, aki látta érezte, megtapasztalta és művészi eszközökkel visszaadta élményeit, feladva ezzel eddigi stílusát, új fejezetet nyitva életművében. S ezek az élmények nem a pubertáskori magömlés, vagy az első szex köré csoportosuló őszinte érzések, hanem egy másik életének tapasztalatából fakadó szomorúság. Ez a felszakadt seb öltött testet a filmben.
( „-De. Az rossz. -De az előbb azt mondtad, hogy téged nem bántanak.” )

Bollók gesztusa is bizonyítja, hogy az élethez szükséges az élmény, amikor szembe kell menni saját félelmeinkkel, amikor meg kell tagadni klumbedjainkat (sváb kifejezés = értéktelen látszat tárgy, vacak), amikor látni kell (nem a tv-n keresztül), keresni kell azt, ami gyomorszájon rúghatja lelkünket. S ha kell tényleg érdemes az utazási iroda helyett végigstoppolni Erdélyt...megéri....
( „-Nem mindennap bántanak engemet.” )

Kapcsolódó linkek:
   • Utánunk a vízözön vol. 1.

[ Ritter, a stoppos ] 2007-04-03 09:18:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]