Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Az öreg hölgy látogatása
[ József Attila Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Salamon a - a - a
„…mert jót tesz a közönség mentálhigiénéjének”
A 38. Magyar Filmszemle mélypontjairól
Budakeszi srácok, Férfiakt és S.O.S szerelem! - három film, amely nyugodtan kimaradhatott volna a 38. Filmszemle versenyprogramjából - legalábbis kritikusunk, Szabó Nóra szerint.

„Ez van. Nem kell szégyellni semmit.

A rosszat se kell szégyellni.”

(Szász János)

Nem túlzás kijelenteni, hogy a 38. Magyar filmszemle felhozatala a magyar filmtörténet újabb mélypontja. Az idei fesztiválon nagyjátékfilm kategóriában tizenhét darab film volt versenyben. Ez a tavalyi huszonnégynél jóval kevesebb, de még ez a tizenhét is túl sok, hiszen a filmek közül néhány a nézhetetlenség határát súrolja. A legtöbb esetben sajnos nem arról van szó, hogy a gagyi zene, az ocsmány betűtípus és egyéb nyalánkságok a rendezői koncepció részeként, létjogosultságot nyertek a filmben. Rendezői koncepcióról itt egyáltalán nem lehet beszélni. És ez a baj. Ilyen filmből egy is sok lenne, nemhogy három.

Budakeszi srácok
 

Erdőss Pál Budakeszi srácok című filmje közben például senki nem nevet a vicceken. A film annyira unalmas, hogy a poénok fel sem tűnnek. A közönség leginkább tompán bambul maga elé, miközben magyar színészek legjobbjai: Nagy-Kálózy Eszter, Bán János, Koltai Róbert sorra nevetségessé válnak és buknak meg a filmben, ami egyértelműen a forgatókönyv és a rendezés hiányosságaira, valamint színészvezetési problémákra vezethető vissza. A magyar filmgyártás egyik komoly mélypontja a filmnek az a jelenete, mikor egy ’Csendília’ nevű házat lő szét egy tank. Ezt az ominózus jelenetet egy computer generálta képsor segítségével sikerült megoldani, egy pillanatra mintha a Doom című számítógépes játék világába csöppentünk volna. A jelenet láttán a közönségből sokan visítva nevetettek fel. Szembeötlő, hogy a gyerekszínészek közül egy egészen másképp artikulál, mint a többiek. Ismerős valahonnan, ahogy beszél. A film felénél jöttem rá, hogy a kisfiú beszédstílusa a kereskedelmi TV-k és rádiók műsorvezetőinek hangsúlyozására hasonlít: há,t ez döbbenet! Senki nem tapsol a film végén. Néma csend, óriási bukás. A film utáni beszélgetésben elhangzott, hogy Erdőss a Budakeszi srácok-kal a fiatalabb generációt szólítja meg, és tény, hogy sok tizenéves nézte meg a filmet. A rendező csak egy dologról feledkezett meg miközben a nézőszámmal büszkélkedett: a történelemtanárok óráik színesítéseképpen viszik el a gyerekeket moziba. Aki nem vesz részt a vetítésen, igazolatlanul hiányzik az iskolából (anno a Honfoglalást is így láthatták olyan sokat).

Az emigráns - Minden másképp van
 

Szalai Györgyi és Dárday István Az emigráns – Minden másképp van című filmjére összegészében elegancia és egyszerűség jellemző. Az idős Márait és feleségét alakító színészek kiválasztása remek, viszont a fiatal írót és szerelmét játszó színészek hiteltelenek. A beékelt flashback-ek Márai fiatalságáról enyhén giccsesre sikeredtek, az archív felvételek bevágása pedig nem vonul végig a filmen. Mellesleg Az Emigráns tökéletesen működött volna régi filmek részletei nélkül is. Viszont így, hogy a film elején előjönnek, a végére pedig teljességgel eltűnnek, csak azt lehet konstatálni, hogy a rendező nem alkalmazza konzekvensen ezeket a képeket. Ugyanez a narrációról is elmondható. A film elején előfordulnak olyan mondatok, amelyek visszhangoznak a néző fejében. És ez jó. A baj csak az, hogy szinte üresjáratnak tűnnek a film azon részei, melyeket nem emelnek olyan és hasonló kijelentések, mint a „Mindennapi közönyömet add meg nekem ma.”

Férfiakt
 

Esztergályos Mihály Férfiakt című filmjét a leggusztustalanabb piros színű, pszeudo-keleties betűkkel feliratozták, a zene pedig olyan, mint a legolcsóbb NDK pornófilmekben. Ezenkívül röhejes, hogy motiválatlanok a képi megoldások, a jelenetek feleslegesen felszabdaltak. Semmit nem tesz hozzá a filmhez, hogy Gálffi háttal áll a ködös tóparton, és a kamera nem lassan hátrál ki, hanem szaggatottan. Ez az egész felhajtás mintha kizárólag azért lenne, hogy a film trendinek tűnjön. Azonban ennél nagyobb baklövés is van a Férfiakt-ban: esik az eső az utcán, hallani, ahogy kopog, de a főhősök autója, haja, ruhája száraz. A részletek kidolgozatlansága Esztergályos filmjében felháborító mértéket ölt.

Mansfeld
 
Tibor vagyok, de...
 

Szilágyi Andor úgy tűnik, azt gondolja, ha időnként egy-egy verbális poént ékel Mansfeld című filmjébe, akkor nem lesz unalmas. Hát téved. A filmben egyetlen poén él meg: mikor a halott csillagokról esik szó, melyek fényét látni lehet, pedig már régen kihunytak. „Ki mondta ezt?” kérdi az egyik fiú. „Hát Sztálin.” A közönség röhög, a filmben hatásszünet, aztán: „Tudod, a földrajztanár.” Mélysége ugyanígy egyetlen jelenetnek van. A fogház mosdójának kellős közepén egy hatalmas fekete zsák lóg. Ezt a beállítást szép hosszan kitartják, és zene sincs alá keverve. Elvágják a kötelet, a zsák a földre zuhan, kiloccsan belőle a víz és a meztelen Mansfeld. Gyönyörű. De a film többi jelenete annyira igénytelen, hogy ezt az egy nagyon jót sem lehet igazán a helyén értékelni. Mellesleg nem szerencsés a Tibor vagyok, de hódítani akarok című film fiatal hősét választani Mansfeld szerepére.

S.O.S Sas!
 

Kedvencem mégiscsak Sas Tamás S.O.S Szerelem! című filmje marad, melynek már a címe is elkápráztatott. Nem beszélve a zenéjéről! A giccses szimfonikusok alkalmazása a kisebb malőr, ugyanis a filmben dalok is elhangzanak. Oly’ dalszöveget, melynek refrénje így szól: „neked öt gigabájt, nekem öt libamáj” nem mindennap hallani. De űberelni még ezt is lehet: egy magyar romantikus vígjáték főhősének nappalijában 2001 Űrodüsszeia plakát lóg. Szegény Kubrick forog a sírjában. De létezik valami, ami még az S.O.S Szerelem-nél is rosszabbul sikerült, ez pedig a film utáni rövid beszélgetés. Sas Tamás szerint: „Kell az ilyen fajta film, mert jót tesz a közönség mentálhigiénéjének.” Hát, köszönöm szépen a gondoskodást, de ebből többet nem kérek.

Galamb a POSZT-on is moderált
 

Az említett filmek alapvető hibáin kívül még egy égető problémára térnék ki, ez pedig ’a moderátor’. A moderátor, mint probléma. Az első akinek a nevét hiába kerestem a Szemle hivatalos honlapján leginkább semmilyen. Közhelyes kérdések hangzanak el, amelyeket néhány rendező jogosan hárít, vagy elintéz egy igennel, vagy nemmel. Galamb nagyon laza, talán kicsit túlságosan is. Rendben van, hogy Maja Komorowska előtt térden állva kérdez, sok mindent meg lehet bocsátani, de hogy Triert és Winterberget keveri, azt a Filmszemlén talán mégsem kellene. Albert Georgie hozza a szokásos formáját, you know. Sajnos nem vette észre, hogy ez itt nem A Nő helye, hanem a Filmszemle, és a magánbeszélgetéseit nem mikrofon mögött illene lefolytatni, mert senkit nem érdekel, hogy melyik rendezőt hány éve ismeri, és, melyik kiskocsmában találkoztak. A meglehetősen bő lére eresztett bevezetői alatt legalább három kérdésre válaszolhattak volna a rendezők az amúgy meglehetősen rövidre szabott, film utáni beszélgetések alatt. A negyedik moderátor legalább korrekt, és nem húzza az időt nagyregényben megfogalmazott kérdéseivel (a Szemle hivatalos honlapján az ő nevét sem találtam).

Ópium
 

Általános hibák Szász János Ópium – Egy elmebeteg nő naplója című filmjét kivéve, a filmek feliratainak betűtípus és szín kiválasztása. A legbetegebb sárgától a legocsmányabb pirosig, mindenfélével találkozhatunk. Jó lenne, ha a rendezők megtanulnák: a film expozíciója egy meglehetősen fontos dolog, és nem akkor kezdődik el, mikor a film cselekménye elindul, hanem mikor elsötétedik a terem, és elindul a filmszalag. A szín atmoszférát teremt akkor is, ha ’csak’ a film címének meg szereplőinek a nevét feliratozzák vele. Ugyanez vonatkozik a zeneválasztásra is. A választás még hagyján, de az alkalmazása mikor, hol, mennyit, milyen másik zenével együtt, egy filmen belül az minősíthetetlen. Szász filmjére természetesen itt is kivételként kell tekinteni. A vizuálisan viszonylag homogén filmeket tönkrevágja, hogy a rendezők a leggiccsesebb szimfonikusoktól kezdve a leggagyibb slágereken át a legéteribb klasszikusokig mindent belepakolnak filmjeikbe. Alapvető dolog, hogy megfontoljuk, milyen zenét keverünk az egyes jelenetek alá, de miért nem fér bele a rendezői koncepcióba az, hogy össze is hallgatjuk a zenéket, elgondolkodunk azon, milyen az egymáshoz való viszonyuk. Ezenkívül túl hosszúak a filmek, a néző türelmét teszik próbára. Fel kellene ismerni: ami kilencven percben működik, az lehet, hogy száztizenkettőben már sok lehet.

Hulljon a...
 

Az idei Szemlén a műfaji és a szerzői filmek külön kategóriába kerültek, szerzői és műfaji filmnek járó díjat is kiosztottak. Ez rendben is van. De arra ügyelni kellene talán, hogy egyik kategóriába se kerüljenek olyan filmek, amelyeket nemhogy műfajinak, vagy szerzőinek, de még filmnek is alig lehet nevezni. Szóval a 38. Magyar Filmszemle nagyjátékfilmjei közül legalább hármat ki lehetett volna rostálni, és így fél órára növelhették volna a film utáni beszélgetések időtartamát és negyed órával hosszabbak lehettek volna a két film közti kávészünetek is. Nem beszélve arról, hogy micsoda kínkeserves szenvedésektől kímélhették volna meg a nagyérdeműt. Talán egy kicsit feljebb kellett volna meghúzni azt a bűvös határt. Hulljon csak a férgese.

[ Szabó Nóra ] 2007-02-18 09:27:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
Szerk. 2008-04-04 11:29

Drága elégedetlen Kuncsaft!

Bár harcias, igazmondó kritikusunk nem elégítette ki, de kérdem én - mint szerkesztő, alias Madame - hol beszélnek nyíltan a médiában. Ha a vágyai a teljesen hagyományos szövegekre irányulnak, akkor ez esetben más portálok szolgáltatásait is vegye igénybe, s meg fogja látni, igazat ad Szerzőnknek.

tisztlettel:
balogh robert

Critizen 2007-02-15 13:58

Szabó Nóra lesujtó kritikát akart írni. Az eredmény témyleg lesujtó, de nem kritika. A kritika újságírói műfaj, azért írják, hogy az olvasó tájékozódjék belőle, saját véleményével ütköztethesse az újságíróét, nem utolsó sorban, hogy szórakozzon a Nyájas. A hol nyegle, hol dühödt fikázás nem kritika, amin az sem változtat, hogy Szabó szakmaiságát megvillogtatandó a filmek egy-egy snittjét, beállítását, szereplők bonmot-ját felidézi.
El kéne mondani, hogy mi ezeknek a filmeknek a témája, hogy bontja ki ezt a rendező, miért sikerül-nem sikerül ez neki. Én mint a filmek után látatlanban érdeklődő olvasó ilyesmikre lettem volna kivánci.

Szabó Nóra úgy ír, mint egy szolgáltatással elégedetlen kuncsaft a panaszkönyvbe. Vegye már észre: kritikusként ő a nyújt szolgáltatást, és én mint olvasó vagyok a kuncsaft. Elégedetlen kuncsaft.

Tov?bi hozz?z??ok
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]