Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Hermelin
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. szeptember 19. szombat    Mai névnap(ok): Vilhelmina a - a - a
A Falanszter fogaskerekei
Emelet - rendezte Vecsernyés János
Kertész Imre Detektívtörténet című kisregényének adaptációjára vállalkozott Vecsernyés János, az Emelet elkészítésével, amely a Sorstalanság filmes kudarca után nem kis bátorságra vall.

…Égve hagytad a folyosón a villanyt…

(Pilinszky János: Négysoros)

Nem is tudom hányszor halottam Kerész Imrétől interjúinak tömkelegében, hogy műveiben a Kádár- rendszer fojtogató, lehetetlen közegét írta meg. Még a Sorstalanságot is ez a nyomasztó gépezet ihlette. Kis hazánkat rendkívülien jellemzi az, hogy a tehetségeket rendre kiutasítja magából. Kertészt is a hazai irodalmi élet először Berlinig zavarta és csak a Nobel-díj után ölelte ismét keblére. Addig csak a legelvetemültebb irodalom tanárok, vagy egyetemi oktatók ismerték életművét. A Sorstalanság filmadaptációja pedig felemásra sikerült, a komoly egzisztenciális kérdést felvető regényből, hatásvadász, tragikus, divatos holocaustgiccs, az eredeti mondanivaló instant változatát (kiragadva a fogyasztható elemeket) készítette el Koltai Lajos.

 

A második Kertész filmadaptáció megtekintése előtt joggal összehúzhatjuk a szemöldökünket. Hiába, mert az Emelet címmel moziba kerülő alkotás sok meglepetéssel szolgálhat. Az 1975-ben született Detektívtörténet antiutópisztikus világát ismét egy operatőr, Vecsernyés János (második nagyjátékfilmes rendezéseként) álmodta filmvászonra. A középpontban egy féllegális rendőri szervezet és a vele szembeszálló unatkozó milliomos csemete és apukájának kudarca áll. A két kulcsfontosságú főszerepre (tulajdonképpen jutalomjátékra), apa és fia karakterére, apát és fiát, az idősebb Haumann Pétert és az ifjú Haumann Mátét választották az alkotók.

 
 

A Detektívtörténetben már többször visszaköszönhet a Kádár rezsim motívuma (az akkori illetékesek körmössel is illeték Kertészt, aki ezért a helyszint egy elvont latin-amerikai „köztársaságba” helyezte), ám az Emeletben ez a szál érdektelené válik. Vecsernyés alakjai a jelenből érkeznek, szinte itt élnek közöttünk (fetisiszta módon vonzódnak tárgyaikhoz és világukhoz, vagyonukhoz és rendszerükhöz). A rendező kiemeli ezeket az elemeket (az idősebb Hoffmann például rögeszmésen vonzódik hobbyjához a gasztronómához), amelyben hihetetlen atmoszférával ruházza fel a tárgyakat. Hoffmannék nagyterme, ebédlője, konyhája, poharaik, tányérjaik híven jellemzik a hűvös, felső tízezer tipikus steril világát (ebben talán legélesebb a szinte fehérre meszelt arcú feleség, robotszerű viselkedése, amelyből csak néha sejlik fel valamiféle érzelem). A szűrözött, tónusokat hangsúlyozó képi világ, csak tovább árnyalja a kékvérűek körének expresszív dimenzióit (az öreg Hoffmann bagózása is annyira természetellenesen arisztokratikus, fennkölt, hogy a szereplőkről szinte már azt hisszük, hogy valamiféle klónok lennének). A rendőrtrió titkos világának jellemző momentumai a szadizmus és a gépiesség, amelyet a „bázisukon” idegesítően villódzó neonfény és a kínzás örömében fürdőző, Csuja Imre által megformált Martin ügynök figurája (és annak szintén idegesítő szokásaiban) is árnyal. Vecsernyés ezzel megteremti a magyar 101-es szobát (amely egyeseknek inkább – a történelmi tudatuk miatt- Andrássy út 60).

A film ezekre a rendkívül erős képi eszközökre épít, annyira, hogy szinte már azt hisszük, hogy több operatőre volt a filmnek, mint rendezője. Vecsernyés és Lajos Tamás (az operatőr) kiüresítettet technokrata külsőkkel, nyomasztó üvegépületekkel és az előbb jellemzett klausztrofóbb belsőket kombinálja (Vecsernyés előző első filmje a Spiró György drámájából készült, gyengébb adaptációja a Kvartett is kamaradráma volt), ám szinte itt meg is áll a tudományuk.

 

A film színészeinek erős teljesítménye lehet annak oka, hogy a képi világa nem nyomja el a karakterek játékát (ez valószínűleg a remekül kiválasztott színészeken is múlott). Sajnos a két Haumann alkalmazása inkább balul sült el. A fiatalabbik játéka kissé papírízű, felolvasóesté válik az apuci és Iglódi István (Drusics főrendőr) alakítása mellett. Ez legjobban abban a jelenetben látszik, amikor az apuka és csemetéje először beszélgetnek a családi konyhában - itt már valahogy a hangsúlyok sem stimmelnek.
A kontraszt kissé zavaró, de ez eltörpül a mű hangulata mellett, amely megőrizte a kisregény dramaturgiáját. A film az egyik mellékszereplő (az ügynöktrió egyik ifjonc tagja) figurájából bontja ki a cselekményt, ami a képi világgal vegyítve inkább az ötvenes évek amerikai film noir karaktereit jutatják eszünkbe. Hűvös, életunt, komor beletörődő alak(ok), aki szinte meg se lepődik azon, hogy végül ártatlanul bedarálja a rendszer és bűnbakká válik.

 

Már-már azt hinnénk, hogy az Emelet az amúgy is soványka magyar sci-fi filmek sorát erősíti (a rossz emlékű Sziriusz és Pirx kapitány vonal kizárva), ám ez tévedés (talán az 1990-es Monory Mész András féle Meteo lehetne távoli rokon). Ne hagyjuk magunkat becsapni, ha jól megnézzük, nem találunk semmi olyat a filmben, amely arra engedne következtetni, hogy ez nem a jelen lenne (még az utópisztikusnak ható, szinte amerikaias irodaház is megtalálható Budán az Alkotás úton). S, hogy az Emeletnek van-e mai mondanivalója, tartalmazhat-e sugallatott a kortárs demokrácia felé, azt mindenkinek magának kell eldöntenie. De annyi talán bizonyos (véleményem szerint), hogy Vecsernyés Emeletének legnagyobb talán húsbavágó látható tanulsága az, ahogy a hatalom elárulja barátját, szövetségesét (lásd a miniszter Hoffmannékat), és történik ez egy olyan ország filmjében (itthon), ahol az utóbbi tizenhat évben nem egy politikus használta nyilvánosan ezt az eszközt.

Úgyhogy (ismét) lehet gondolkodni.

 

[ Ritter, az apolitikus ] 2007-02-03 09:34:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]