Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Ahogy tetszik
[ József Attila Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 17. kedd    Mai névnap(ok): Zsófia, Ludmilla a - a - a
A Falanszter fogaskerekei
Emelet - rendezte Vecsernyés János
Kertész Imre Detektívtörténet című kisregényének adaptációjára vállalkozott Vecsernyés János, az Emelet elkészítésével, amely a Sorstalanság filmes kudarca után nem kis bátorságra vall.

…Égve hagytad a folyosón a villanyt…

(Pilinszky János: Négysoros)

Nem is tudom hányszor halottam Kerész Imrétől interjúinak tömkelegében, hogy műveiben a Kádár- rendszer fojtogató, lehetetlen közegét írta meg. Még a Sorstalanságot is ez a nyomasztó gépezet ihlette. Kis hazánkat rendkívülien jellemzi az, hogy a tehetségeket rendre kiutasítja magából. Kertészt is a hazai irodalmi élet először Berlinig zavarta és csak a Nobel-díj után ölelte ismét keblére. Addig csak a legelvetemültebb irodalom tanárok, vagy egyetemi oktatók ismerték életművét. A Sorstalanság filmadaptációja pedig felemásra sikerült, a komoly egzisztenciális kérdést felvető regényből, hatásvadász, tragikus, divatos holocaustgiccs, az eredeti mondanivaló instant változatát (kiragadva a fogyasztható elemeket) készítette el Koltai Lajos.

 

A második Kertész filmadaptáció megtekintése előtt joggal összehúzhatjuk a szemöldökünket. Hiába, mert az Emelet címmel moziba kerülő alkotás sok meglepetéssel szolgálhat. Az 1975-ben született Detektívtörténet antiutópisztikus világát ismét egy operatőr, Vecsernyés János (második nagyjátékfilmes rendezéseként) álmodta filmvászonra. A középpontban egy féllegális rendőri szervezet és a vele szembeszálló unatkozó milliomos csemete és apukájának kudarca áll. A két kulcsfontosságú főszerepre (tulajdonképpen jutalomjátékra), apa és fia karakterére, apát és fiát, az idősebb Haumann Pétert és az ifjú Haumann Mátét választották az alkotók.

 
 

A Detektívtörténetben már többször visszaköszönhet a Kádár rezsim motívuma (az akkori illetékesek körmössel is illeték Kertészt, aki ezért a helyszint egy elvont latin-amerikai „köztársaságba” helyezte), ám az Emeletben ez a szál érdektelené válik. Vecsernyés alakjai a jelenből érkeznek, szinte itt élnek közöttünk (fetisiszta módon vonzódnak tárgyaikhoz és világukhoz, vagyonukhoz és rendszerükhöz). A rendező kiemeli ezeket az elemeket (az idősebb Hoffmann például rögeszmésen vonzódik hobbyjához a gasztronómához), amelyben hihetetlen atmoszférával ruházza fel a tárgyakat. Hoffmannék nagyterme, ebédlője, konyhája, poharaik, tányérjaik híven jellemzik a hűvös, felső tízezer tipikus steril világát (ebben talán legélesebb a szinte fehérre meszelt arcú feleség, robotszerű viselkedése, amelyből csak néha sejlik fel valamiféle érzelem). A szűrözött, tónusokat hangsúlyozó képi világ, csak tovább árnyalja a kékvérűek körének expresszív dimenzióit (az öreg Hoffmann bagózása is annyira természetellenesen arisztokratikus, fennkölt, hogy a szereplőkről szinte már azt hisszük, hogy valamiféle klónok lennének). A rendőrtrió titkos világának jellemző momentumai a szadizmus és a gépiesség, amelyet a „bázisukon” idegesítően villódzó neonfény és a kínzás örömében fürdőző, Csuja Imre által megformált Martin ügynök figurája (és annak szintén idegesítő szokásaiban) is árnyal. Vecsernyés ezzel megteremti a magyar 101-es szobát (amely egyeseknek inkább – a történelmi tudatuk miatt- Andrássy út 60).

A film ezekre a rendkívül erős képi eszközökre épít, annyira, hogy szinte már azt hisszük, hogy több operatőre volt a filmnek, mint rendezője. Vecsernyés és Lajos Tamás (az operatőr) kiüresítettet technokrata külsőkkel, nyomasztó üvegépületekkel és az előbb jellemzett klausztrofóbb belsőket kombinálja (Vecsernyés előző első filmje a Spiró György drámájából készült, gyengébb adaptációja a Kvartett is kamaradráma volt), ám szinte itt meg is áll a tudományuk.

 

A film színészeinek erős teljesítménye lehet annak oka, hogy a képi világa nem nyomja el a karakterek játékát (ez valószínűleg a remekül kiválasztott színészeken is múlott). Sajnos a két Haumann alkalmazása inkább balul sült el. A fiatalabbik játéka kissé papírízű, felolvasóesté válik az apuci és Iglódi István (Drusics főrendőr) alakítása mellett. Ez legjobban abban a jelenetben látszik, amikor az apuka és csemetéje először beszélgetnek a családi konyhában - itt már valahogy a hangsúlyok sem stimmelnek.
A kontraszt kissé zavaró, de ez eltörpül a mű hangulata mellett, amely megőrizte a kisregény dramaturgiáját. A film az egyik mellékszereplő (az ügynöktrió egyik ifjonc tagja) figurájából bontja ki a cselekményt, ami a képi világgal vegyítve inkább az ötvenes évek amerikai film noir karaktereit jutatják eszünkbe. Hűvös, életunt, komor beletörődő alak(ok), aki szinte meg se lepődik azon, hogy végül ártatlanul bedarálja a rendszer és bűnbakká válik.

 

Már-már azt hinnénk, hogy az Emelet az amúgy is soványka magyar sci-fi filmek sorát erősíti (a rossz emlékű Sziriusz és Pirx kapitány vonal kizárva), ám ez tévedés (talán az 1990-es Monory Mész András féle Meteo lehetne távoli rokon). Ne hagyjuk magunkat becsapni, ha jól megnézzük, nem találunk semmi olyat a filmben, amely arra engedne következtetni, hogy ez nem a jelen lenne (még az utópisztikusnak ható, szinte amerikaias irodaház is megtalálható Budán az Alkotás úton). S, hogy az Emeletnek van-e mai mondanivalója, tartalmazhat-e sugallatott a kortárs demokrácia felé, azt mindenkinek magának kell eldöntenie. De annyi talán bizonyos (véleményem szerint), hogy Vecsernyés Emeletének legnagyobb talán húsbavágó látható tanulsága az, ahogy a hatalom elárulja barátját, szövetségesét (lásd a miniszter Hoffmannékat), és történik ez egy olyan ország filmjében (itthon), ahol az utóbbi tizenhat évben nem egy politikus használta nyilvánosan ezt az eszközt.

Úgyhogy (ismét) lehet gondolkodni.

 

[ Ritter, az apolitikus ] 2007-02-03 09:34:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]