Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Ahogy tesszük 2007
[ Bárka Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. július 21. vasárnap    Mai névnap(ok): Dániel, Daniella a - a - a
Leger, Dubuffet, Warhol és a többiek
Kalandozások a XX. század művészetében - Pécsi Galéria (2007. január 13-2007. február 11.)
A Pécsi Galéria és Vizuális Művészeti Műhely a kiemelkedő modern és kortárs mesterművek nemzetközi válogatását mutatja be. A dr. Hegyi Lóránd művészettörténész által vezetett Saint Etienne-i Modern Művészetek Múzeuma egy a 2013-as Európa Kulturális Főváros rangra pályázó városból jelentkezett a 2010-ben leendő Európai Kulturális Fővárosba, kiállításra.

Hegyi Lóránd korábban Bécsben és Nápolyban aratott hangos sikert s hozott létre jelentős európai gyűjteményeket, majd Franciaországba áttéve székhelyét szervezett szinte Párizs ellenpontjaként kiváló kortárs gyűjteményt. A Pécsi Galéria és Hegyi Lóránd. közötti több évtizedes kapcsolat az Európai Kulturális Főváros koncepció képzőművészeti részének maradéktalan megvalósulását eredményezheti s egyben a kölcsönösség elvét betartva a pécsi művészek franciaországi bemutatkozását teszi lehetővé.

A kiállítás a Saint Etienne-i Modern Művészetek Múzeumának gyűjteményéből nyújt széleskörű válogatást. A Saint Etienne-i Múzeum Franciaország második legnagyobb modern és kortárs művészeti gyűjteményének ad szállást, és a francia kultúrpolitika decentralizációs koncepciója alapján Párizson kívül egy rendkívül jelentős nemzetközi modern és kortárs gyűjteményt épített ki az elmúlt 40 év folyamán.

A Saint Etienne-i Modern Művészetek Múzeuma
 

A Múzeum igazgatója, dr.Hegyi Lóránd által válogatott jelentős alkotások, melyek közül nem egy figyelemre méltó méretű Picabiától a mai szereplőkig eltelt alig több mint száz év történetét mesélik el. Noha a gyűjtemény a 19. századi francia művészet realista és impresszionista vonulatával kezdődik, súlypontja mégis a 20. század második felére esik, ahol is a háború után kibontakozó informel törekvések, majd pedig az ezt követő újrealista, pop-art, narratív realista irányzatok világviszonylatban is legjelentősebb prezentációját kínálja. Ezek mellett a jellegzetesen francia törekvések mellett az amerikai pop-art és a német politikailag elkötelezett újrealizmus képviselői jellemzik a 60-as és 70-es évek gyűjteményét. A különböző radikális realista tendenciák mellett kibontakozó strukturalista, geometrikus absztrakt, analitikus irányzatok nemzetközi képviselőinek munkái jellemzik a gyűjtemény további részlegeit. Az amerikai minimál art, a konceptuális művészet, az úgynevezett Land Art, az itáliai Arte Povera, illetve a különböző analitikus művészeti irányzatok művei tovább bővítik a kollekciót.

Gilbert&George: Fiftien Hang-outs (2003)
 

A 80-as és 90-es években a Saint Etienne-i Modern Művészetek Múzeuma jelentős vásárlásokkal gazdagította a gyűjteményt, elsősorban a német és a francia új művészeti törekvések területén. A legutóbbi években megkezdődött a par excellence kortárs jelenségek szisztematikus gyűjtése is, s ennek keretében került a gyűjteménybe Gilbert&George, Bertrand Lavier műve. A múzeum legutolsó gyűjteményfejlesztési programjában a közép-kelet európai kortárs művészet feldolgozása is jelentkezik, s ezáltal a Saint Etienne-i Múzeum elsőként reflektál az európai politikai és kulturális változásokra, az Európai Unió kiterjesztése következtében bekövetkezett új helyzetre, melyben a hosszú ideig perifériaként kezelt közép- és kelet-európai országok művészete is feldolgozásra kerül.

Picabia: Vőlegény (1916-1918)
 

A modern kor két fontos áramlata bontakozik ki a kiállítás által bemutatott történetből: A kubizmust Marcoussis csendélete képviseli, a dadaizmust és a szürrealizmust Picabia, Kurt Schwitters, Yves Tanguy, André Masson és két igen jelentős Victor Brauner mű, a geometrikus absztrakció születését pedig Jean Hélion és Otto Freundlich.

André Masson: Szarvasvadászat (1942)
 

A kiállítás bemutat olyan mestereket is, akiknek szerteágazó művészete nem definiálható egyetlen irányzat keretein belül. Fernand Léger Trois femmes sur fond rouge a klasszikus modernizmus emblematikus darabjának tekinthető, amelyben a tradicionális kompozíció avantgárd kidolgozást kap: nincs többé illuzionizmus vagy perspektíva, a nők itt plasztikus formákká válnak, ürüggyé a művészet számára.

A második világháború óta a művészek egy sor különböző utat választottak, és még a festészet megkérdőjelezéséhez is eltérő módokon láttak hozzá. Egyesek számára a kifejezés szabadsága volt a fontos, mint az itt Hartung által képviselt Art Informel esetében. A kérdések magának a festészetnek a gyakorlatát érintették: vajon az életet jeleníti-e meg egy olyan korban, amely már ismeri a fényképészetet, és egy olyan korszak után, amikor a valóságot megjelenítésre alkalmatlannak tekintették? Néhány művész hátat fordított ezeknek a kérdéseknek, és inkább közvetlenül a festészet gyakorlatának jelentésével foglalkoztak, mint a színekkel, a vászonnal, a formával, a vakkerettel, a kerettel – amint az a fontos francia csoport, a Support/Surface (Viallat, Dezeuze, Louis Cane) munkásságában megfigyelhető. Mások egy másfajta költészetben lelték meg az inspirációt, amikor a realizmus helyett az absztrakció felé fordultak, a narratívákon túli lényeg azonosítására törekedve: Soulages fekete absztrakt sorozatában az idő múlásához köthető a költőiség, a festmények textúrájához, az ecsetvonásokhoz, míg Dubuffet felszabadult művészete az életnek az életszerűség nélkül történő megjelenítésében jeleskedik. Albers, sőt Morellet esetében is, a narráción túli lényeg keresésének eredménye egy szárazabb, távolságtartóbb művészet: festményeik kvázitudományos kutatás nyomán jönnek létre.

Hans Hartung: T-1949-1 (1949)
 

A francia újrealisták vagy az amerikai pop art művelői ezzel szemben igyekeztek a való élet közelében maradni, ha más kifejezőeszközök segítségével is: Villeglé és Hains például felszabdalt plakátok és hirdetések segítségével igyekszik megmutatni az utca költészetét; Warhol és Wesselman a hagyományos művészet két ikonikus műfaját választja, az önarcképet és a csendéletet, miközben azokat a kortárs jelenbe és saját médiumaikba (szitanyomat, műanyag dombormű) transzponálja.

Ben: A művészet határai (1975)
 

Az ezen a kiállításon Luciano Fabro és Mario Merz által képviselt Arte Povera gyakorlatában a valóság a természetnek és alkotóinak költői felhasználásával jut kifejezésre, miközben a művészek igyekeznek új történetmesélési módokat alkalmazni, melyek közelebb állnak a valósághoz, és inkább a megidézés mint az illusztráció eszközével dolgoznak. Ben Les limites de l’art című festménye a modern művészet lehetőségeinek emblematikus megjelenítése: a művész saját gyakorlatának, a művészetnek a modern társadalomban betöltött szerepének, saját legitimitásának a folyamatos megkérdőjelezése.

Luciano Fabro: Isten szeme (1969)
 

A Saint-Etienne-i múzeum válogatásának elvi kereteit ezek a kérdések határozták meg. Az egyéni mitológiákat ünneplő Christian Boltanski például drámai munkáival az emlékezet fontosságát hangsúlyozza, a huszadik századból nyert új ikonok létrehozásának jelentőségét. A mintegy a festészet médiumának taxonómusaként tevékenykedő Bernard Frize vizsgálatai a színnek a vásznon történő használatában rejlő különböző, szinte végtelen lehetőségekre irányulnak. Armleder és Lavier igen következetes csoportot alkotnak, amely poszt-duchampi szemlélettel vizsgálja a formalizmus és a művészet kérdéseit. A tradíciót saját trükkjein keresztül jelenítik meg, az ablak ábrázolása maga az ablak (Relief-peinture), az absztrakt festmény autókarosszériára applikált festék (Gris Pluton Renault). Ezek a kortárs művészek mind a „Művészettel” szembetalálkozó közönség elvárásaival játszanak. A Múzeum gyűjteményébe legutóbb bekerült alkotásokat Gilbert és George egy közelmúltban készült remekműve képviseli.

Bertrand Lavier: Dombormű-festmény No. 1. (1988)
 

E nagyszerű válogatás európai „turnéja” során már látható volt Pármában, Pozsonyban, Budapesten. A pécsi kiállítás után további európai kiállítások következnek. Az ilyen kiállítások segítenek tartalommal megtölteni a modern és kortárs megnyilatkozások iránti közös érdeklődést, hozzájárulnak ahhoz, hogy a látogatók másként is elképzelhessék a világot, hogy új kapcsolatokat fedezzenek fel a földrajzi határok által definiáltakon túl, a múlt, a jelen és a jövő között.

Kapcsolódó linkek:
   • A Pécsi Galéria és Vizuális Művészeti Műhely honlapja

2007-01-15 23:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]