Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Közelebb
[ Vidám Színpad ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 27. csütörtök    Mai névnap(ok): László, Olga a - a - a
Kvartett túl a százon
Spiró György Kvartettjea Pécsi Harmadik Színházban
Spiró Kvartettje elnyerte az 1997/1998-as évad Legjobb új magyar drámája díjat, az előadás megkapta az 1997. évi Stúdió és Alternatív Színházi Fesztivál fődíját, 1998-ban az Országos Színházi Találkozón a Legjobb előadás díját. Túl a 100. előadáson a Pécsi Harmadik Színházban még mindig teltházzal mennek az előadások.

Illetve mentek. 2006. december 14-én fél kilenc tájban ért véget az utolsó pécsi előadás, januártól a Kvartett újra a Budapesti Kamaraszínházba költözik.

Spiró György a Kvartettet az 1956-os forradalom 40. évfordulójára írta, a Vincze János rendezte előadás premierje 1997. szeptember 22-én zajlott a színház színpadán (a nézőtér is a színpadon van, kezdetben egy panelházat megidéző szűk folyosón jutott el a néző a székéig, ma már ez a díszletelem nincs benne a produkcióban, nem is emlékszem, mikor tűnt el), s több, mint kilenc év múltán, a forradalom 50. évfordulóján még mindig játszható maradt. Sőt! A kezdetek óta változatlan szereposztás ellenére az előadás nemcsak együtt változott, a közönséggel és az előadást körülvevő világgal, hanem az elmúlt évtized legjobb pécsi, s megkockáztatom, egyik legjobb magyar előadásává nőtte ki magát. Mert rengeteg változott az előadás. Ilyen szintű színészi összjátékot ritkán látni magyar színpadon.

A darab szövege közvetlenül reagál a keletkezési időszakra, az akkor aktuális HUF/USD árfolyam szövegszerűen szerepel benne (röhög is a közönség), a hangkulissza fő eleme az Eurosport (ájrósport) reklámokkal megszakított monotóniája és még sorolhatnám.

Töreky Zsuzsa, Márton András, Vári Éva és Krum Ádám
 
Krum Ádám
 

A bemutató óta eltelt kilenc hosszú esztendőben valami miatt immár hetedszer láttam az előadást. Olyan levegők, lendületek és érzések kerülnek elő itt újra és újra, amellyel szívesen szembesültem időnként más-más közönség körében. Úgy tűnt számomra, a négy szereplő, a rendező és az eltelt idő közösen átformálta az előadást. A Feleség – Vári Éva esendőbb és emberibb lett, játékában az abszurditás egyszerű elemekből építkezik, motyog, totyog a paprikás csirke és az éthordó között, mákos tésztát melegít egy órán át, bólogat, terít és grimaszol, s szvettert köt. Krum Ádám Öregje egyre rémisztőbb és áttetszőbb is, pedig üvölt, bömböl, fenyeget. Mégis az otromba ÁVÓ-s, a becsületes, kommunista káder a reklám mentes mackófelsőjében boxerrel fenyegetőző paranojás munkásőr egyre sajnálni valóbban emberi. Töreky Zsuzsa Nő-je, azaz a jövőkép nélküli lestrapált, kikezelt, megnyomorított középgeneráció vált egyre fenyegetőbbé a Kvartett történetének kilenc éve alatt, holott talán az ő játéka változott a legkevesebbet. Illetve ezt nehéz megállapítani. Töreky 35 éves Nő-je kortalanul boldogtalan, mégis a mai közelmúlt korának szülötte. Még éppen hihető, hogy 35 éves, még hihető, hogy kikezelt, még hihetően egzaltált, ettől az éppenhogy hihetőtől vált izgalmassá a szerepe. És a Vendég! Márton András - azon túl, hogy kilenc év alatt őszebb lett - egyre groteszkebben fél, s ettől sokkal szánalmasabb, naivabb kisemberré válik, egy senkivé, egy akárkivé, s épp ezért a zárszó gyanánt előadott nagymonológja olyan méltóságot ad neki, amelyet még szent királyként sem érdemelne ki színpadon. Anno ’97-ben még nagyon keménynek hatott az, ami mára tárgyszerű leírássá vált.

Olyan furcsa, hogy egy előadás ennyire szól a mához, ennyi áthallás adódik a bemutató óta eltelt kilenc színházi évadból, s mégis valami melegség önt el, mert milyen nevetséges problémák lázítottak egy évtizede – a maihoz képest. költői kérdés marad, hogy mikor nevethetek már a mán?

Töreky Zsuzsa, Vári Éva
 
Vári Éva Krum Ádám
 

A századik előadáshoz közeledve két alkalommal is megnéztem a Kvartettet, egyszer egy zömmel nyugdíjasokból álló közönséggel, egyszer egy abszolút vegyes életkorú társasággal. Az előadás éppúgy katartikus pillanatokat eredményezett nyugdíjasok esetén (vagy sírtak, vagy könnyesre nevették magukat, közben tényleg csattogtak a protézisek…) mint a tizenéves korosztálynál (csak két jelenet közben értetlenkedtek, amelyekhez némi tapasztalati vagy tárgyszerű tudáselem lett volna szükséges). Az utolsó előadás közönsége rossz volt – nincs rá jobb szó. Magukban elnevetgéltek, de alig merték hangosan kimutatni az érzelmeiket. Páran, akik már sokadszorra láttuk az előadást, vihogtunk, visítoztunk, ki hogy bírta épp. A taps is furcsa volt, úgy belelendült a közönség, mintha abba sem akarná hagyni, felködlött bennem a német színházi taps, hogy most aztán itt 10 percig fognak tapsolni. Nem volt annyi taps. Olyan furcsa, hogy a szigorú, merev németek (ahogy közhely szinten elképzelik őket) mennyire tudnak örülni a színházban. Most lett volna miért nálunk is.

Vári Éva, Márton András, Töreky Zsuzsa és Krum Ádám
 
Márton András, Töreky Zsuzsa és Krum Ádám
 

A 99. előadás alkalmával Spiró egy másik darabjával együtt, a Szappanoperával egy este mutatták be a Kvartettet. A Szappanopera hasonló „Zeitstück”, mint a Kvartett, csak fölötte valahogy eljárt már az idő, meg nem is olyan erős darab. Viszont érdekes játékra adott alkalmat a két előadás közös szereplője, Krum Ádám. Olyan, mintha a Kvartett öreg kommunistája a nyugdíj mellett még közös képviselő is lenne a házban.

A Kvartett századik előadása azt jelenti, hogy 6000-en tekintették meg ezt az előadást (60-an férnek be a nézőtérre, és szinte biztos a teltház). El lehet gondolkodni azon, sok vagy kevés-e ez a nézőszám szobaszínházi léptékben. Az előadás minőségét és a kortárs művészet iránti érdeklődést tekintve óriási számnak tűnik. És ahogy a Kvartett a jelenidejűségből lassan átcsúszott a félmúltba, úgy tűnt halkabbnak az akkor élesnek tűnő társadalombírálat, s maradt meg legszebben a tökéletes, klasszikus drámaforma, amelyben létrejön a hely, az idő, a cselekmény és a szereplők egysége. S ez a négy színész oly mód tud együtt játszani, ahogy az csak keveseknek adódik meg. A Vári Éva, Márton András kettős áthatóan erős, csak nézésből, fintorból, levegővételből álló improvizáció-sorozatra volt képes még a százegynehányadik, utolsó pécsi előadáson, hogy meglepődtem. Ahogy többször is megijedtem Krum Ádám ajtóbecsapásaitól. Spiró drámaírói életművéből a Csirkefej mellé a Kvartett zárkózott fel az időt álló művek közé, már amennyire egy Szophoklész darab évezredeket megélt idejével az évtizedet megélt drámaszöveg egybevethető. A darab formai tökéletessége mellett mindesetre létrejött egy hasonlószintű előadás is.

Kapcsolódó linkek:
   • A Kvartett a Pécsi Harmadik Színház honlapján

( Fot? Tóth László )
[ Balogh Robert ] 2006-12-15 00:05:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]