Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Oidipusz
[ Nemzeti Színház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. június 26. szerda    Mai névnap(ok): János, Pál a - a - a
Gazsinapló IV.
A június eleje-közepe általában nekem egyet jelent a könyvhéttel, a pestivel. Ilyenkor négy-öt napon keresztül végzem a stand körüli munkát – édesapám foglalkozásából adódóan majdhogynem családi körben - a Vörösmarty- illetve a Szent István téren. Idén a POSzT mellett döntöttem. A fesztivál első napján utaztam le Pécsre a Terasz.hu stábjával.

Egy kis reggeli naplóírás után Gyulával még épp meg tudtunk reggelizni, hogy aztán kezdésre beérjek a Nő a múltból szakmai beszélgetésére. Az előadást még Pesten láttam az Örkény István Színházban. Akkor már Hegedűs D. Géza játszotta a főszerepet (előtte Széles László játszotta a nehéz választás elé állított férj figuráját). Hegedűs D. Géza és Kerekes Éva visszafogott játéka nagyon tetszett, Für Anikót gyengének találtam, a többiek korrektül tették dolgukat. A darab a múlttal való szembenézésre hívja fel a figyelmet, és arra, hogy egykor minden cselekedetünk visszaköszön, semmi sem maradhat következmény nélkül. Nádasdy Ádám és Dettre Gábor teljesen különböző értelmezést adtak a drámának. Bár amikor megnéztem az előadást, először én sem voltam tisztában vele, hogy a nő tulajdonképpen egy jövő-vízió szülöttje, vagy a múlt köszön vissza Romy Vogtlander (Kerekes Éva) személyében. Végül utóbbi mellett döntöttem. Dettre Gábor is ebben erősített meg. A beszélgetés jó hangulatban, nagyjából telt házzal folyt, az előadást általában dicsérték, de kapott negatív kritikákat is, melyeket az érintett művészek jól viseltek. (Szebb lenne, ha ezt nem tartanám szükségesnek megemlíteni.) Sokan kifogásolták az előadás befejezését. Túlzónak, fölöslegesnek érezték a végjátékban a tüzet, és Frank (Hegedűs D. Géza) elhúzott haldoklását. Én nem így látom, bár lehet, hogy Ascher rendezéseivel kapcsolatban egy kicsit elfogult vagyok. Ahogy a rendező fogalmazott: „az egész fölött végig bujkál valami fölényes irónia”, szerintem ez jut nagyon találón kifejezésre az előadás végén, ebben a hosszú, már-már szánalmas vonaglásban. Ascher egyébként nagyon korrektül válaszolt az előadást érő kritikákra, hálás volt a bírálóknak, a közönségnek, hogy ilyen komolyan veszik a munkáját. Azt lehetett érezni - az eddigieknél erősebben –, hogy igazán konstruktív, érdemes vita alakult ki. Hegedűs D. Géza is kifejezte háláját, és köszönetet mondott, amiért sokat tanulhatott ezen a reggelen a közönségtől. És igaz is: mi másra lenne jó egy ilyen beszélgetés, ha nem arra, hogy a szakma tanuljon belőle. Ez azonban nehezen valósítható meg akkor, ha - és ez igen nagy arányban tapasztalható - az előadás alkotói jelen sincsenek a vitán.

Nő a múltból
 

Hazamentem, és – miután a tegnapi napon sikeresen eláztatott cipőmet kilógattam a tetőre - folytattam naplómat. Ebéd után a Széchenyi térre mentem meghallgatni Robi Faludy Györggyel folytatott beszélgetését. A téren úgy 250-300-an hallgatták a frisskötetes Faludy bölcs mondatait aktuálisan a színházról, Brechtről, Szép Ernőről, Thomas Mannról, József Attiláról és nem utolsó sorban Rotterdami Erasmusról (végtére is könyvbemutatón volnánk). Történeteinek egy részét már hallottam tőle, azért mindig tud újat mondani. Egészen elképesztő, ahogy a „költőfejedelem” József Attila temetéséről beszél, vagy hogy mikor és hogyan találkozott például Molnár Ferenccel. Bizonyos dolgokban igen jó memóriáról tett tanúbizonyságot, egészen egyszerű dolgokat viszont – úgy vettem észre – könnyedén elfelejt. Nem mondhatni, hogy „Gyurka bácsi” mereven tartotta volna magát a kérdésekhez, de Robi azért kezében tartotta a beszélgetés fonalát, és jó ötletnek tartottam, hogy utolsó kérdéseivel az idén ötvenéves forradalomra terelte a szót.

Faludy György válaszol
 

9 előtt leballagtam az Ifjúsági Házba. A budapesti végzősök Halász Péter Önbizalmát játszották, melyet természetesen maga az idén elhunyt rendező vitt színre. Így tehát a tegnapi romantika után egy kis alternatív színházba kóstolhattunk bele Jordán Tamás osztályának előadásában, ami gondolom jóval nagyobb kihívást is jelent nekik. Nekünk, nézőknek pedig fel kellett készülnünk rá, hogy egy nehezebben befogadható előadásra ültünk be, mint tegnap. És ez hamar ki is ütközik a színpadon. Halász Péter fanyar humora, társadalmi éleslátása keményen megmutatkozott a végzősök tolmácsolásában. A groteszk színházfilm (a műsorfüzet így nevezi meg az előadás műfaját – nem véletlenül) egy Amerikában szerencsét próbáló kínai férfi, Zsing (Nagy Péter) üzleti pályájának felívelését, bukását, és extrém önpusztítási kísérletét meséli el epizódokban. A színpad előterében- és hátterében egy-egy sötét vászont feszítettek ki, melyeken feliratokat, ötletes háttereket, olykor még ötletesebb árnyjátékokat láthattunk. A két vászontól az egész előadás filmszerű jelleget kapott, mintha tévében (esetleg egy akváriumban) figyelnénk a jeleneteket. Néha azonban a feliratokat nehezen tudtam kivenni, rövid ideig voltak láthatók. A színészek hozzák a groteszket, Nagy Péter végig magas színvonalon játszik, beszéde néha már-már túl-artikulált. Barnák László kimért figuráival csípőből nevettet. Nagy Cecília szeme nagyon kifejező, játéka erős, meggyőző a feleség szerepében. Mercs János és Hajdú László is végig jól viszik figurájukat. Egres Katinka és Kovács Olga virtuóz száma sokat dob az előadáson. Földeáki Nóra mozgásban nagyon erős, néha azonban mintha szövegben elhalványulna. A Zsing kislányát alakító szereplő nevére sajnos nem emlékszem, és a műsorfüzet sem említi meg (ejnye-bejnye!). Jordán Tamás osztálya tehát ma is meggyőzően alakított. A nézőtérről foltokban szólt a vastaps.

Nagy Cecília és Barnák László
 

[ Papp Gáspár ] 2006-06-10 04:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]