Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pán Péter
[ Vígszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 19. csütörtök    Mai névnap(ok): Vilhelmina a - a - a
Gyúrás nyakra, agyra és szívre
Ibsen - Peer Gynt - Zsótér
Zsótér Ibsen darabját letisztult minimalista térbe helyezi. Ilyen szintű funkcionalitással csak ritkán találkozni, minden használható valamire, és nem is akárhogyan.

Az előadás első szünetében hallgatózva ilyen mondatokat hallani a Kamaraszínház előterében: „Kibírjuk, kibírjuk, Marikám, nem tudtuk milyen darabra jövünk, gondoltuk Ibsen, mi?” Hát igen, van, aki Ibsent jött nézni, van, aki Zsótér rendezést. Egy biztos, nem mindennapi élményben volt része, annak, aki bejutott a Krétakör és a Thália közös produkciójára. A Peer Gynt meglehetősen igénybe vette a közönség tűrőképességét, az előadás három és fél óra hosszú. Elsősorban mégsem az időtartam az, ami miatt az előadás megterhelő, hiszen a Peer Gyntöt két szünet is megszakítja. Ami a színházi élményt szokatlanná teszi, hogy itt nincsenek üresjáratok. Az előadás valósággal kiköveteli magának a nézőtől a folyamatos és elmélyült koncentrációt. Az információ több csatornából is érkezik, így nem csak koncentrálni szükséges, de a figyelem megosztásának képessége sem hátrány.

 

Az első tényező, ami teljességgel lenyűgözött, az a rendező térkezelése. Zsótér Ibsen darabját letisztult minimalista térbe helyezi. Ilyen szintű funkcionalitással csak ritkán találkozni, minden használható valamire, és nem is akárhogyan. Még a Kamaraszínház ocsmány háttere is képes szervesen illeszkedni a hozott kellékekhez. Az előadás kezdetekor minden színész a galériájáról figyeli a közönséget, az előadás alatt pedig fel-le mászkálnak a reflektorokhoz vezető létrán. Ez különös mozgalmasságot kölcsönöz az amúgy is dinamikusnak mondható, de a szó nemes értelmében meglehetősen lassú előadásnak. A színpadot neonzöld, margarétás szőnyegpadló borítja, oldalt egy ócska hárfa, középen egy fényesre csiszolt parkettából kör alakú pódium, ami alkalom adtán forog is, pontosan fölötte, színüket változtató neoncsövekből a nap.

 

Érdekes, hogy túlzsúfoltságnak, pompának nyoma sincsen, mégis leginkább egy barokk festményhez lehetne hasonlítani Zsótér rendezését. Ennek oka az előadás allegorikussága, és a telítettség. Súlyos jelentést nemcsak a dráma szövege, mondatok, szavak hordoznak. A színészi játékon, mozgáson, gesztusrendszeren kívül, a két említett tényezőn felül, illetve velük párhuzamosan indul el a kellékek szintjén egy a verbálisnál ősibb, zsigeribb kommunikáció, amely nem simul bele az előadásba, paradox módon mégis hozzájárul a szó és látvány homogén egységének létrejöttéhez. Ez lenne a másik tényező, ami az előadást kivételessé teszi. A verbális és vizuális ingerek aránya egy az egyhez. A kellékek hívószóként funkcionálnak, sőt még azt sem túlzás kijelenteni, hogy jelenlétük van. Különös feszültséget eredményez, hogy a látványvilág nem ismétli a kimondott szavakat, mint egy tradicionális előadáson. Zsótér nem didaktizál, de nem is blöfföl. Extra információval látja el Ibsen drámáját, képzettársításait aggatja a szövegre, ami elsőre akár önkényesnek is tűnhet, hiszen látunk itt bugyiból előhúzott hagymát, korcsolyát a lábon, neonzöld tüllruhát, pingvinjelmezeket, melyek igen messziről hozott asszociatív elemekként hatnak. Mégis, épp a szöveg és a látvány közti óriási szakadék teszi lehetővé, hogy az „értelmezés csatornái” megnyíljanak, méghozzá nem is egy irányba, hanem szerteszét.

 

Zsótér Peer Gynt rendezésének elsősorban két tényezője – a tér és a kellékek adta lehetőségek felismerése, és inventív használata, kihasználása - az, ami képes kihangsúlyozni Ibsen drámájának komplexitását. Középpontba a személyiség és annak fejlődése kerül, kihangsúlyozandó, hogy mindennemű romantizáltságtól, önsajnálattól, szenvelgéstől mentesen. A kérdés, melyet én, a néző Zsótér rendezésének hatására feltehetek magamban így szól: kire is gondolok, ha azt mondom: „Önmagam”. „Zsótér a drámai csúcspontok helyett következetesen az antiklimaxot keresi”-, így Márton András. Az előadás mégis gyönyörű ívű, és az élmény katartikus. Annak ellenére, hogy a főszereplővel való azonosulásra, sőt rokonszenvezésre sincs mód, az előadás végére a suttogásba átúszó altatódal és a pingvinek szárnycsapkodásának hatására mégiscsak könnyek szöknek a néző szemébe.

( Fot? Bálint F Gyula )
[ Szabó Nóra ] 2006-06-14 10:01:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]