Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A kék madár
[ Vígszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. július 22. hétfő    Mai névnap(ok): Magda, Magdolna a - a - a
Brecht a gangon
Homlokzat felől ékes épület, bévül karavánszeráj a Rákóczi úton. Uránia Nemzeti Filmszínház. Hátul körfolyosós emeletek. A nyitott gangot befedték alumínium huzattal. Ott nyíltak a szobák az akkori Kerepesi úti ledér műintézetben. Most egyetemi szinten színházat oktatnak benne. Régen nem középiskolás fokon a mulató női személyzete anatómiai ismereteket adott elő a vendégeknek. (MGP)

Brechtet játszik a III. éves zenés színészosztály. (Ascher Tamás-Novák Eszter növendékei.) Zsótér Sándor rendezte a K. mama címmel Kurázsi mama és gyermekeit. (Brecht írt K. úr című dialektikus katekizmust.) Áhá! – mondja most a mai színházi életben jártas olvasó -, bizonyára ülve játszanak a színinövendékek. Tévedés. Mostanában az összes többi rendezőnél ülve utánjátszanak. (Másodhetes színház.) Zsótér K. mamájában falra másznak, leugranak, kiszöknek az ablakon, a lépcsőházban futkosnak (látni a szamárhát-íves ablakokon át), fölpattannak a második emeletre, a harmadikra, kidugják fejüket az ablakon, fentről szólnak emberi hangon a földszintre a világítóudvar szűk szigetére. Egyikük beröpül a három méter magas ablaknyíláson, eltűnik üldözői elől. A néma Kattrin átlép az emeleti gangrácson, fél lábbal lóg a mélység fölött. Suhannak, robognak, szökellnek. Térülnek-fordulnak. Mozognak, sisteregnek. Szemkápráztató módon hol előbukkannak az osztályteremből, hol a háztetőn tűnnek föl. Földre zuhannak, a lucskos kövezeten hurcolják egymást. Nem ülnek a színészek. (Sajnos, két óra hosszat a nézők sem.) Illetőleg: egyikük mégis szemben ülve mondja el mondókáját, de az előadás zöme csupa izgés-mozgás, értelmes lótás-futás, céllal végzett, örömös talaj- és szertorna, a növendékek különféle hangszereken maguk kísérik egymást. Összjáték folyik, szólóérvényesítés helyett. Miközben, természetesen, jól kilátszik: ki mit és mennyire, milyen mélyen tud. Ha Eilif halott gyanánt fekszik az udvaron, testét körülrajzolják krétával, mint egy Columbo-filmben.
(fotó: Helene Weigel Mutter Courage szerepében a Berliner Ensemble előadásában)

Zsótér már rendezte a darabot Kecskeméten. Csakis annyiban hasonlít két fölfogása, hogy igyekszik kilépni az olasz színházszerkezetből. Nem mintha, nem férne el „koncepciójával” a színpadon, vagy mert „érdekes” szándékozna lenni. Előadásai vitaviszonyban perelnek a rendelkezésre álló, megkövesedett színházi kerettel, és játékhagyományaival. Az úgynevezett ülőszínház ugyanennek következménye volt. Áttolta a hangsúlyt a külszíni teatralitásról a színészi belső fogalmazásra. A gondolatokra összpontosít. Nem a magas kultúrától meghatott méltóságteljességgel fogalmaz, játékos virgoncsággal írja tiszteletlen köreit.
Kizárólag a másodlagos tehetségek tisztelik szentségként az előadás stílusegységét. A színházi fölfedezőket az élet (és a játék) ellentmondásossága érdekli.
Három Kurázsi mamája van a vizsgaelőadásnak: a harsány markotányost, diadalmas hangon éneklő Takács Nóra Diána, a törékeny Kiss Diana konokul szembeszáll a nehézségekkel, és a Nióbe-keserűségű Szilágyi Kata. Nem figyelmeztetik a nézőt, hogy átadják stafétaként osztálytársuknak a címszerepet. A tekintetükön jól olvashatóan kilátszik, hogy most más folytatja a szólamot. Három különböző alkat. Három megközelítés. Egy értelmezés.
Szilágyi Kata kimegy a mozi gépházát fedő tetőre fölriasztani dobolásával Halle városát. Kecskeméten Bognár Gyöngyvér Yvette piros cipőjével figyelmeztetett a császáriak támadására. Szilágyi harmóniumon kíséri két osztálytársát, akik bel canto széles hősiességgel olaszul éneklik Don Carlos és Rodrigo szabadság-kettősét Tarjányi Tamás és Máttyássy Bence). Verdi dallamai, a fölszárnyaló La libertá! egyszerre mulatságosan groteszk és megrendítő. Kétféle hősiesség csap egymásnak. A támadóké meg a megtámadottaké. Az ellentmondásosság végigvonul a vizsgaelőadáson: K. mama legkisebb gyermeke, Fejő (Máttyássy Bence), nem olvasta a drámát, hanem éli: a leghalálosabb veszélyhelyzetekben is tele szájjal mosolyog. Nem együgyűnek mutatja a svájci fiút, felhőtlenül ártatlan. Tarjányi Tamás (Eilif) önerejében, katonai előmenetelében bízva ugyanolyan vakon rohan vesztébe, ahogy K. mama nem ismeri föl, hogy kalmárkodásával létrehozója családja vesztének. Friedenthal Zoltán – több szerepben – fesztelen egyenességgel szól, nem is a harminc éves háború krónikáját bemutató történelmi hangon, hanem mindennapi hangon beszél. Az emblematikus, ponyvával fedett markotányos kordét egy fényesre sikált, alumínium kuka játssza. Mint egy biztonsági kasszában, ebben tartják lim-lom értékeiket. Szabó Tamás félszemű leskelődő katonája fél tenyérrel lefedi szemét, később a másik szemére vak. Attól jó játékos színházi tréfa, hogy mellékesen huncutkodik a nézőkkel, illően a helyhez, ahol ugyancsak igénybe veszik a közönség fölkeltett együttjátszó képzeletét.
Kattrin szerepe java Bánfalvy Esztert illeti. Akár a többiek, ő is elkerüli a pityeregtető meghatást. Tárgyilagosan, de nem szenvtelenül beszéli érthetően tagolt néma szerepét. A telt énekhangú Radnay Csilla fanyarul adja Yvettet, a tábori szajhát. Nem a foglalkozását játssza el, hanem az önző érzéketlenséget. Váry-Kovács Péter (Pap) és Polgár Csaba (Szakács) a gyávaságnak, a megalkuvásnak, az életben maradáshoz szükséges fondorkodásnak sokféle színészt tudják. Morc hadfi a toborzótiszt Herczeg Tamás.
Többen vannak, mint ahányan. Megsokszorozzák magukat. Az emeleti ablakokból kibukkan egy-egy kémlelő fej, vagy fojtott hangon lejuttatja rémhírként a vezér halálát.
Szemerkél közben az eső játszókra-nézőkre.
Fél kilenc felé besötétedik. Csak árnyalakok mozognak a térben.

Berthold Brecht
 

[ M.G.P. ] 2006-05-23 18:51:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]