Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A new yorki páparablás
[ Karinthy Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. július 21. vasárnap    Mai névnap(ok): Dániel, Daniella a - a - a
Március-én ünnepeljük a Bábszínházi Világnapot
Ez alkalomból idén Kovács Géza, a szombathelyi Mesebolt Bábszínház igazgatója írt üzenetet. A Békéscsabai Napsugár Bábszínház szervezésében, a veszprémi Kabóca Bábszínház társrendezésében és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem részvételével csütörtökön este kezdetét vette a VI. Bábos Drámaíró Verseny Békéscsabán.

 
(...)Megtisztelő felkéréssel találtak meg az elmúlt napokban. Írjak pár gondolatot a Bábszínházi Világnap alkalmából. Nem mintha gondolatmentes lennék, de mégis inkább úgy döntöttem, hogy mesterem, sokunk mesterének, Kovács Ildikónak gondolatait osztanám meg ez alkalomból.

Az ő kiadatlan, így sokak számára ismeretlen életműve nem egyszerűen műfaj, rendezéselméleti okfejtések sora, sokkal több annál. Beszél a gyermek tiszteletéről, a bábszínház mágiájáról, annak társadalmi fontosságáról. Híd volt ő, nyelvek, alkotók, művészeti ágak között, s nekünk tanító tanítványoknak kötelességünk ezt a hidat tovább építeni.

„A bábozás képzőművészet, kézművesség, életadás, születésmisztérium, világteremtés. Ezért egyedülálló művészet. Ezért tartottam ki mellette minden társadalmi, politikai, szakmai hátrány és nehézség ellenére is; ezért hiszek továbbra is ennek művészi, erkölcsi szerepében, elhivatottságában, az elidegenedett, zavarossá vált XX. századnak a végén. Pedig nemegyszer tapasztaljuk, hogy a bábszínház szó hallatán elnéző mosoly jelenik meg az arcokon, amely a feltételezett játékszernek meg annak a gondolatnak szól: felnőtt emberek és még mindig játszanak. Mindez összefügg a gyerekeknek szóló művészet megítélésével. Számtalanszor ütköztem bele abba a bizonyos „csak” szócskába: „csak” gyerekszínház, „csak” gyerek, „csak” gyerekeknek szól… Mindez a felnőttvilág közönyét, megbocsáthatatlan érdektelenségét tükrözi, vakságát, amellyel – élen a politikusokkal – nem veszi tudomásul, hogy a gyerek a jövő társadalmának felnőttje, Wordsworth szerint: a gyermek az emberiség apja. Ha pusztán gyakorlati érdekszempontokra volnánk tekintettel, akkor is az lenne a logikus, hogy a társadalom egészségi, erkölcsi, szellemi szempontokból egyaránt maximális figyelmet szenteljen a gyerekvilágnak. De úgy tűnik, hogy közönyösen megyünk el a kézenfekvő, alapvető igazságok mellett, ugyanakkor maximális fontosságot tulajdonítunk a hatalom, a pénz, az agresszió minden megnyilvánulásának. A közöny és az előítélet végigkísérte és -kíséri a bábszínház gyermek előadásait, a színházak és a művészek munkáját.” Pedig a bábszínház:

„ősi, mágikus művészet…

Az életre keltés csodáját hordozza…

Szemünk láttára történő csoda…

Élő kapcsolatot teremt a kisugárzásával,

a velünk született ősi kódok közösségteremtő erejével…

mert a lehetetlenség művészete…

Idő és térbeli szabadság lehetőséget kínál a képzelet szárnyalásának…

Az áttetsző költészet, a bizarr látomások, a képzelet alkotta lények, világok testet öltenek a jelkép erejével…

Alkotó játék. Világteremtés lehetőség!

mert tiszta játék

Nem emberre szabott színjáték – bábura szabott játék…

játszani csak ép, egészséges lélekkel lehet,

a gyermeki játék hitével, önfeledt örömével!

Ez a játék nem szól a személyes sikernek, a tapsoknak,

ez a játék közös játékot teremt,

sírást és nevetést, gyermeknek, felnőttnek egyaránt.

Ez a játékhit erő, adni tud

léleknek, szellemnek.

Ébreszt és gyógyít!

Még élő, valóságos játék egy értékzavarodott, pénz, hatalom, agresszió vezérelte, virtuálissá idegenedő beteg világban,

SZERETET SZÍNHÁZ!”

Kovács Ildikó, bábrendező 1928–2008 (...)

Fekete Péter
 
“Kedves Barátaim!

Nem tehetek róla, dejávu-érzés fog el, amikor itt állok Önök előtt – Előttetek.

Mintha már álltam volna itt, majdnem ugyanígy, s ha ez a „VI.” sorszám igaz, akkor nyilván 6 évvel ezelőtt történhetett ez meg velem, akkor még a verseny befogadója, a Békés Megyei Jókai Színház igazgatójaként: ide álltam, hogy köszöntsem az akkor induló vállalkozást, a versenyzőket, a résztvevőket és a közönséget.

Ilyenekre emlékszem, ha az emlékeimmel nem untatom a jelenlévőket, hogy a XIX. drámaíró versennyel egy időben indult az első báb-drámaíró, akkor is március vége volt, és aznap este az István, a király ment a nagyszínházban.

Ha emlékezetem nem csal, Fekete Ádám, Orbán János Dénes és Szálinger Balázs versengett az első díjért, és utóbbit hozta ki győztesként a zsűri, amelynek akkori tagjai közül a mostani ítélők között is ülnek néhányan.

Milyen különös az élet! A „felnőtt” drámaíró verseny elkerült Békéscsabáról Győrbe, a Könyvfesztivál kísérő programjaként, míg a bábdrámaíró itt maradt, immár egyeduralkodóként, ebben a városban, ebben a színházban, változatlanul a Napsugár Bábszínház gondos és érzékeny rendezésében.

Hagyományt teremtettek itt, teremtettünk Békéscsabán, öt éve és feltehetően még sok évre van tartalék és lelkesedés a létrehozó-fenntartó emberanyagban.
És itt egy pillanat kitérővel, jóllehet, nem kitérő: hadd ragadjam meg az alkalmat, hogy gratuláljak a házigazdánknak, a Napsugár Bábszínház igazgatójának, Lenkefi Zoltánnak a friss Blattner Géza-díjához!

Miért fontos egy ilyen versengés? Fontos, mert játék!

És a bábszínházhoz elsődlegesen hozzátartozik a játékosság! A versengéshez meg, a győzelem megszerzésénél is fontosabban, az egymáshoz vetett váll, a barátkozás és az együtt alkotás, az együtt alkotás küzdelmes öröme.

Szerencsére a bábszínház, mint intézmény, szemben a nagyszínházi állapotokkal, nem áll rosszul kortárs báb-drámaírókkal/darabokkal. Sőt! Akkor mire föl a báb-drámaírók vetélkedése? – kérdezhetnénk.

A felhozható sok érv közül a legfontosabb feltehetően az, hogy olyan alkotókat is a bábszínház mellé állítsunk, akik egyébként nem gondolkodnak elsődlegesen gyerekközönségben. A számukra rendkívül fontos, hogy a profi fiatal bábrendezők profi bábszínházi színészekkel állítsák – a szemük előtt, a szemük láttára, akár aktív közreműködésükkel – színre azt, amit egy éjszaka a papírra álmodtak, papírra szándékoztak írni, amit a magukban felébresztett gyermek, gyermekkor diktált.

A puding próbája az evés, szokták mondani. Nos, aki egyszer belekóstol az öltözők festékszagába, soha többé nem szabadul a színháztól.

Ennek analógiájára: aki egyszer belekavarodik a bábok hihetetlenül intenzív, érdekes és megfejthetetlenül izgalmas világába, vágyik vissza ide, közéjük – és remélhetőleg új meg új darabbal örvendezteti meg a kicsikből is álló közönséget, illetve a bábszínházakat.

A bábszínház mindenképpen első lépés a kisgyermek számára a színház világa felé. De nem az utolsó – és ezt jól észbe kell vésnie a szakmának, a szakmát támogatóknak, és elsősorban a közönségnek.

A jó bábszínház korosztály-független, egyként fogalmaz meg üzenetet gyermeknek, felnőttnek; tapasztalhatjuk, a nagyvilágban a felnőttek, sőt, a gyerekek számára készült bábszínházi művek az egyéb színpadi produkciókkal azonos érdeklődési és megítélési sint alá esnek mind a szakma, mind a közönség részéről. Nálunk még mindig működik egy téves irányú elfogultság, sajnos a báb- vagy gyermekszínház felé.

Hogy az csak olyan… olyan „mussz”, komoly színházi emberek számára büntetéssel felérő… és nem ismétlem meg a rossz és igaztalan jelzőt, amit az olyan után mondanak, mert fölösleges lenne butaságot vagy szemléleti bénaságot ismételgetni!

Az, hogy most itt vagyunk, és a jeles szerzők remélhetőleg kiválóan sikeredő műveit képzett és invenciózus fiatal rendezők állítják színre, jelzi, valahányan komolyan vesszük mind a műfajt, mind magunkat. Azt is tudnunk kell – bennünket is csak akkor vesznek komolyan, ha mi magunk bízunk abban, amit csinálunk, és mindenkor felelősséggel végezzük a munkánkat.

Játszunk hát – és komolyan, mert, ha már játszunk, akkor játsszunk – komolyan! A magunk és a nézőink okulására, gyarapodására, örömére!

Köszönet a meghirdetőknek, szervezőknek, befogadóknak és lebonyolítóknak; eredményes, de munkás éjszakát kívánok a versenyzőknek; sok mosollyal, nevetéssel és komoly szakmai-emberi tapasztalatok hozadékával telő próbafolyamatot a résztvevőknek; és hatalmas élményt a vasárnapi bemutatók közönségének!

A VI. Báb-drámaíró versenyt megnyitom!”

A három szerző
 
Vasárnap délután megszülettek az eredmények is. 12 óra írás és 46 próbaóra után három fantasztikus előadást láthatott a Sík Ferenc Kamaratermet megtöltő közönség. A szakmai zsűri (Gabnai Katalin-drámatanár, színikritikus; Zalán Tibor - József Attila díjas magyar költő, író, dramaturg, pedagógus, egyetemi tanár; Jászay Tamás – kritikus; Szűcs István – a zalaegerszegi Griff Bábszínház igazgatója; Rumi László- rendező, munkájukat Kiszely Ágnes, a kecskeméti Ciróka Bábszínház igazgatója segítette), valamint a publikum döntött a legjobbakról.

Eredmények:

A legjobb szövegajánlat: Adamik Zsolt: A Búhordó új bánata

Legjobb rendező: Bereczki Csilla (Turbuly Lilla: Az oroszlánok nem fáznak?)

Legjobb színész: Balázs Csongor (Békéscsabai Napsugár Bábszínház) a Madárdal-árus szerepéért Adamik Zsolt: A Búhordó bánata című bábjátékában.

Legjobb színésznő: Szívós Réka (veszprémi Kabóca Bábszínház) a Búhordó szerepéért Adamik Zsolt: A Búhordó bánata című bábjátékában.

Legizgalmasabb karakter: Biró Gyula (Békéscsabai Napsugár Bábszínház) Huba szerepéért Turbuly Lilla: Az oroszlánok nem fáznak? című bábjátékában.

Legjobb előadás: Turbuly Lilla: Az oroszlánok nem fáznak? Rendező: Bereczki CSilla

Közönségdíj: Adamik Zsolt: A Búhordó új bánata Rendező: Perényi Balázs

2019-03-24 19:40:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Újabb magyar filmes-siker

Sztehlo Gábor 110 éve született

Karosi Bálint - Existentia

55 éve ezen a napon

Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]