Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Harangok
[ MU Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2017. december 15. péntek    Mai névnap(ok): Valér a - a - a
Madarász Isti filmje a versenyporgram elején Triesztben
A Hurok című film vetítését követően kértem beszélgetésre a rendezőt, aki első egész estés játékfilmjével jelent meg a fesztiválon több sikeres, Európában díjakat besöprő kisfilm rendezése után.

– Mi érlelte meg benned azt, hogy végre nagy-játékfilmet készíts?

– Tulajdonképpen továbbra is kisfilmben gondolkodtam, de látva, hogy Magyarországon nincs rá igazán kereslet, főként nem a fantasztikus filmek kategóriájában, vártam és reméltem, hogy összejön a forgatáshoz szükséges pénz. Addig meg tovább írtam a történetet, amely persze nemcsak hosszabb lett, hanem időközben formálódott is. Ez tíz évig tartott, ez alatt összejött a szükséges összeg is.

– Mely filmek hatottak rád a korábbi időutazás témájú alkotások közül?

– Azt hiszem, valamennyi idevágó filmet láttam. Ami leginkább megragadott és hatott rám, az minden bizonnyal Shane Carruth Találmány című mozija, részben mert a legjobbnak és legkomplexebbnek vélem, másrészt mert nem kínál könnyű válaszokat. Nem tartotta szükségesnek a peciális magyarázatokat. Nézőként ráérezhettél akkor is, ha nem értetted tökéletesen a történet logikáját és a relatív kronológiát.

 
– Való igaz, a te filmedben sem mindig követhetők az időbeli ugrások és a narráció fonalán sem egyszerű eligazodni.

– Ha nem is érthető minden, a történet pont azért működik, mert arra ösztönzött, hogy felkináljam az időbeli helyzetek szenzorialitását és mindazt a valószínüségükön túli paradoxont, amit elbírnak. Számomra fontos volt megmutatni a főszereplő különböző énjeit, azt, aki szereti és aki gyűlöli a nőt. A történet egy pontján találkozniuk is kellett, sőt meg kellett érintsék egymást, különböző helyzetekben meg kellett küzdeniük egymással, míg végül egyikük felülkerekedik. Ehhez teljesen figyelmen kívül kellett hagynom a jelenlegi filmes konvenciókat, amelyek szerint egy figura nem léphet kölcsönhatásba önmaga másik oldalával. Ez olyan döntés volt részemről, amelyet valószínüleg más még nem csinált meg. A főszereplő pszichológiai mélységeihez minden időkört kihasználtam és a flash back-ek mindig visszaviszik a jelenből az előző jelenetbe.

 
– Ebben a különösen komplex történetben hogyan kellett a színészeket mozgatni?

– Mivel mindössze huszonegy forgatási nap állt rendelkezésemre, nem tudtam próbálni a három főszereplővel. A színészek úgy érkeztek a forgatásra, hogy elolvasták ugyan a forgatókönyvet, de egyedül én tudtam, hogy az egyes jeleneteket miként kell értelmezni, ezért mielőtt elindult a felvétel, kérdések özönével bombáztak. Mindnyájan azt akarták először is tisztázni, hogy a történet mely pontján van épp az adott figura és a partnernek miként kell reagálnia a megnyilvánulásaira. Természetesen nekem kellett felelnem a lehető legvilágosabban, hogy a történet melyik részletét fogjuk rögzíteni. Meghalt-e már valaki vagy csak most jelenik meg először stb. Azt hiszem, jól tudtam kezelni a helyzetet, ez látszik talán a filmen, de meg kell mondjam, rendkívül jó színészekkel dolgoztam, akik azonnal képesek voltak hozni a megfelelő gesztust, és mindig annyit adtak, amennyit a jelenet megkívánt.

 
– Kik azok a rendezők, akikre felnézel szakmailag?

– Olyan kis magyar faluban nevelkedtem, ahol még tévénk sem volt, én úgy tanultam meg filmezni, hogy semmilyen klasszikus forma nem lebegett a szemem előtt, csak néztem a filmeket a moziban. Elsősorban Spielberg és Ron Howard munkáit szeretem, de Tarantinot és David Lynchet is említhetem.

– És a hazai rendezők közül?

– Természetesen ismerem és tisztelem a magyar rendezőket, de köztük engem lehet legkevésbé magyar rendezőnek tekinteni, mivel semmi közös nincs bennem és a bennük lévő poézisben. Úgy érzem, nagyon más vagyok, mint ők, részben a hátterem miatt, részben mert elsősorban arra figyelek, ami Magyarországon kívül történik.

– Milyen forgalmazásra számíthat a film?

– Otthon már tavaly bemutatták, de épp amiatt, hogy nem képviselek különösebben sem hollywoodi sem tipikusan magyar vonalat, nem sokan látták a filmet. Ami az európai országokat illeti, némileg optimistább vagyok, és Ázsiában is több felé megvették a filmet. Nemrégiben otthon az HBO-n vetítették, ez megdobta valamelyest az érdeklődést.

 
– Egy emlékezetes esemény a forgatásról?

– Van egy igen látványos ütközés a filmben, de nem sikerült úgy összetörni az autókat, ahogy elvártam, ezért a fiúk nekiestek kicsit szétverni, hogy meglegyen a kellő eredmény.

– Mik a további terveid?

–Szeretném magam kipróbálni minél több műfajban. Három forgatókönyvön is dolgozom, egy musicalen, egy komédián és egy újabb, igen komoly fantasztikus filmen. Szeretnék hasonló pályát követni, mint mondjuk Sodeberg, aki minden évben egy új filmmel jelentkezik és mindig különböző tartalmakat dolgoz fel.

Vincenzo Basile Polgár
(Fordította: Máté Judit)

2017-11-03 05:50:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Gyugyi László – Csenkey Éva – Hárs Éva: ZSOLNAY ARANYKORA

Óriáskeréken a megállíthatatlan Woody Allen

Zrínyi 1566

Házasságon innen, házasságon túl - felújítás vagy újrarendezés?

Ajándék ez a nap

Egyed Zoltán és Vámos Zoltán - fotókiállítása

Visszavonulás

Átadták a Magyar Teátrum Díjakat

Agárdy Gábor - “ikonok & festmények”

Rockenbauer Zoltán - Csinszka, a halandó múzsa

Bartus Tamás és Soós Eszter Petronella: A mégiscsak szociáldemokrata – Fejtő Ferenc

Háy János - Házasságon innen, házasságon túl

Rab László: Pokoljárás – Út az újjászületésig

„ Napszentület „

Olasz nő Algírban először magyar színpadon

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
OSA Archívum állásajánlat
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]