Dátum: 2018. január 18. csütörtök    Mai névnap(ok): Beatrix, Piroska


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER
Belépés
Név:    
Jelszó:  
Keresés a fórumokban
Főoldal / Irodalmi Szekció / Erdélyi Írók a Teraszon
  Erdélyi Írók a Teraszon 1201. - 1220.
sepukuválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.07.01. 08:53(203)
puhoferenc, akkor ez most plágium? Vegyük komolyan? Igen súlyos dolog. Főleg egy pályázaton.

sastollválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.07.01. 08:51(202)
s_armin!
Már megint beletrafáltál a forma és tartalom kérdésébe. Részemről totális az egyetértés.
Néha vodka után is jó olvasni, pofázni és írni. A többi már az égiek és pokolbéliek kompetenciája.
Köszönöm az elemzést!

Előzmény
puhoferencválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.07.01. 08:46(201)
Elfelejtettem megjegyezni, hogy Balla Rekatol ideztem az elobb.

puhoferencválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.07.01. 08:40(200)
tudom, hogy telihold utan telihold tamad/es megsem/ tudok kirepulni a viztukor alol" - mintha en irtam volna 5 evvel ezelott.

puhoferencválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.07.01. 08:40(199)
tudom, hogy telihold utan telihold tamad/es megsem/ tudok kirepulni a viztukor alol" - mintha en irtam volna 5 evvel ezelott.

s_arminválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.07.01. 01:11(198)
ajjajjaj! Ez a Mert van amikor. ez nagyon becsapott - ami csak azt bizonyítja, hogy a vers fasza (persze az is lehet, hogy nem a vodkák után kell verset olvasni és pofázni).
de azt hiszem, ez a versike haikubb a haikunál. Nemhogy nem ártott, de használt a gondolatnak a kevésbé kötött, a fránya nyugati gondolkozásomhoz óhatatlanul közelebb álló forma. Azt is hiszem, hogy egy haiku esetében fontosabb a gondolati szabályok betartása, mint a formai szabályoké. Eszerint nem is tartom fontosnak a moraikus (így kell ezt ragozni?) verselést se. Sőt, személy szerint még akkor se visítok, ha a szótagszám nem egyezik - ha van valami más, ami megtartja a verset, akár haikut, akár nem.
ez az egész visszavezet a szabadvershez - isteni klassz, ha jól csinálják, sose mondtam, hogy nem ("Én egyáltalán nem utálom a szabadverseket, a legjobb barátaim között is vannak szabadversek"). De van egy olyan érzésem, hogy ahhoz, hogy valaki isteni klassz szabadverseket írjon, előbb tökéletesen uralnia kell a kötött formát. Ha már minden létező kötött formában el tudja mondani, amit akar, akkor már bárhogy írja is le a gondolatot, benne lesz a zeneiség, és ez az, ami valóban számít.
Viszont az előző részben említett dilettánsok, akik költőnek hiszik magukat, máshogy állnak ehhez az egészhez. Alázat nélkül, és azzal a rettenetesen kártékony hittel, hogy csak a mondanivaló számít. Most se célzok különösebben senkire (én magam nem értem a célzásokat, ezért aztán én se célozgatok), de azt hiszem, mindenki ismeri a típust. Ifjúak és törekvőek, gátlástalanok és mindig készek felolvasni legújabb eposzi méretű szövegfolyamukat. Mindegy.
a költő eldobhatja az összes kötöttséget, de csak ha azok nélkül is kellőképp meg tudja formálni az anyagot, ha a kötöttségek nélkül is egybemarad a vers, ha azok nélkül is él.
a kötöttségek pusztán arra valóak, hogy egybetartsák a verset, hogy segítsék a költőt a zeneiség megteremtésében. A haiku egy hátborzongatóan kötött műfaj, ezért van az, hogy minden, a követelményeknek megfelelő haiku jó (valamilyen szinten). De előbb-utóbb óhatatlanul eljön az idő, amikor bármilyen klasszikus megkötés már csak teher a költőnek, és akkor egyszerűen nincs más lehetőség, mint elvetni a formákat. Ez is valami olyasmi, hogy a mennyiség előbb-utóbb átcsap minőségbe (bassza meg, ez már megint Salinger - hogy ennek a faszinak mindig igaza volt!)


Sastoll, ez már megint jó. Ez jobban tetszik, mint a pályázati anyagos. Szó se róla, az se rossz, csak az vhogy nekem. nyilvánvaló. Olyan "aha, na és?" - ha érted, mire gondolok. De ez a fórumos ez nagyon kis ravasz. Komálom.

sepukuválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 17:54(197)
Csapjunk a lovak közé!
Teljesen autokrata módon bevezettem magamnál a 10-es értékelő skálát. Nem fellebbeztem. 1-10 között osztok pontokat, ahol a 10 a legjobb műveknek jár, 1 pedig a részvételért!
Már régebben tettem javaslatot egy igen egyszerű pontozási (szavazási) rendszerre. Most meg mintha nem is írtam volna erről, látom ám, hogy feltaláltatik esmét a spanyolviaszk. De még sem halad az harczi szekér. Hát így született meg az irodalom mérczéje. :)))
Baka Dorottya (4 pont)
Hangulatokra érzékeny, önálló gondolatokat megfogalmazó versek. A szerző sokszor alkalmaz a finom utalások közben meglepően száraz kimondást, megmagyarázást.Az az érzésem, hogy versírás közben annyira elrepíti saját hangulata, hogy észre sem veszi a sok ellaposító szóismétlést. Anyanyelve lehetőségeivel szűkösen bánik.
Balla Réka (8 pont)
Kiérlelt gondolatok, megéltség, hitelesség. A belső rímekkel ugyanolyan szépen játszik, mint a ritmussal. Számomra könnyen olvasható, gördülékeny, mondanivalóban gazdag versek. Csak azok a fránya, suta lezáró sorok!
Barabás Hajnal (*)
Sajnos az ékezetnélküliség kegyetlenül agyonveri még a legnagyobb jószándékot is, hogy verseit felelősségteljesen értelmezze, átélje, olvassa a kritikus. A sűrűn előforduló elgépelések és helyesírási hibák még rontanak a helyzeten. Komolyan el kéne gondolkozni azon, hogy egy irodalmi pályázaton szabad-e így résztvenni!
Vajon melyik nagy költőnktől fogadott volna el így bármelyik szerkesztő is verset?
Bilics Gergely Milán (1 pont)
Néha rím íródik rímért. Kisiskolás szinten versel. A világ nagy bajairól írna, tisztességgel, de túl egyoldalú, elfogult, ezért egyfajta dogmatikus világszemlélet dohossága járja át. Egy más vallású embernek már nem hordoznak bölcs gondolatokat ezek a versek. Szűk szellemiség.
Dimény Lóránt (7 pont)
Egy író ember, akinek (már) van stílusa, kiforrott írástechnikája, akár versről, akár prózáról van szó. Gazdagon bánik képekkel, nyelvvel, történetekkel. Plasztikus megjelenítésre képes. Nem ijed meg a szavakkal való játéktól. Hűvös, tudatos és mégis nagyon érzelmes. Néhol mégis apokaliptikus érzelgősségbe csap át. Hasonlatokban, párhuzamokban rendkívül ötletes. Prózájában túlhalmozza a fantasy jellegű elemeket, az életszerű vonulat kárára. Egy kicsi egyensúlyvesztés a csapdája. Nem köt le, nem tart feszültségben a főhős sorsa.
Farkas Zsolt (7 pont)
Mint tudjuk, a humor nem is annyira könnyű műfaj. Ne ítéljünk ezért könnyűn! Vitriolos versek és prózák ezek. Ökörködni sem egyszerű, hát még megfontoltan, szellemesen írni a gagyizás ellen. Az egyik legerősebb írás a Bögre című.
Gábos Albin (2 pont)
Versformákat húz ötleteire. A függőlegesen összeolvasott SECURITIROM a legjobb példa, a csekély mondanivaló és a forma kedvéért született versekre. A Talány című igazán szebb jövőt enged sejtetni.
Horváth Magdi (versek 5 pont) (próza 6 pont)
Ő ki meri mondani, azt mi számára lényeg s amiért a verseket megírta. Tiszteletet parancsol ez az őszinteség, mégha váratlanul is törnek ránk azok a kemény mondatok. Az Éjszaka és az Ox-igény alaposan felteszik a mércét. Sajnos a Rongybaba nincs még kiérlelve. Egyszerre több vers is lapul ebben az egyben. És mindegyik jó, de így együtt egymás ellen dolgoznak. "Ám saslelket adott a Sors" majd később így folytatja; "...tündérlelkű veréb". Persze ő, a költő arról ír, hogy sokféle énből van gyúrva és esendő, törékeny, bizonytalan ember. De a "saslélek" tétel, nem erről szól, hanem egy erős, folyton elvágyódó és tova szárnyaló lélekkel bíró emberről. Az Antikrisztusok... pedig a politikai versek általános stigmáit viseli magán (nagyon nem jó). A Költő kényszerlakhelyen-ben visszatér az első két vers színvonala.
A Kockák és pöttyök valamint A mese a memberekről ügyes tárca írásoknak tekinthetők. A Meztelen meditáció már a szépprózába hajlik, de a befejezés nem sikeredett igazán, bár egészen addig remek. A fanyar humor kitartó jellemzője és erénye a szerző írásainak. A Szabadíts meg...-ben domborodik ki igazán. Nagy hátrány - az írogatókra jellemző -, hogy írásainak témáját legtöbbször önmaga személye adja. Üde színfolt ebben a homogenitásban a Meztelen meditáció és a kissé didaktikus (és megalapozatlan pozitív irányba való váltással terhelve) a Pesti kutyák.
Ilyés L. Zsolt (1 pont)
Az igaz hitről szólna, de csak hittelenül és hiteltelenül kóvályognak a semmitmondás végetnemérő halandzsái. Legszebb ellenpélda a szemtelenül lázadó, de mégis igaz hitről árulkodó Horváth Magdi: Szabadíts meg...írása. Inkább ezeret utóbbitól, mintsem egyet Ilyéstől.
Józsa Attila (7 pont)
Ismét szép istenes versek és a mögülük kikacsintó ember a Novemberi dal-ban. A haikunak szánt vers jó, csak nem haiku (formailag még csak, csak).
Kábé (9 pont)

folyt. köv.!

sastollválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 17:35(196)
Kedves puhoferenc és s_armin!

Köszönöm az eddigi észrevételeiteket.

Haikum "címéről" s_armin (thnx!) tökéletes magyarázattal szolgált.

Szó sincs róla, hogy autentikus mora számláláshoz tartottam volna magam. Ott figyelembe kell venni a mássalhangzók után következő hosszú vagy rövid magánhangzókat, a szótagok utáni n betűt, a szó belsejében előfordulő kettős mássalhangzókat és a szótagkezdő mássalhangzók és magánhangzók közé eső y-t is.

Formailag csak az általánosan használt és mára már elfogadott 5-7-5 szótagszámot alkalmaztam.

A tartalmi előírásokból a természeti képpel való kezdést nem tartottam be. Minden más a kellő alázattal lett végbe víve.

Ideteszem egyik - szigorú mora számlálásnak megfelelő - haikutmat. Erről is megírhatjátok ami eszetekbe jut, ha van kedv. A vagy és a követ őrzik a lényeget. :)

Kis hajóm vagy
Szemem félve követ
Partot felkutat
További kemény ítészkedést!

sooltanválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 17:22(195)
Bazdmeg, fijam. Ha azt akartad hallani, hogy te cifrázodd legjobban a nősiratók körül, azt kellett volna rendelned, azt hallod. Mibul tart nekem, hogy azt mondjam a lelki békéd, alkotói derűd érdekében. Semmiből.

grandaddyválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 15:09(194)
puhoferencnek: a "gyanús" verselést használó szövegek fölött nem feltétlenül a szabad vers kritériumai alapján kell ítélkezni. ha valaki belök két hexameter-hosszúságú sort, és tényleg úgy kezd, mint egy hexameter esetén, akkor az epigramma kell legyen. ha közben átmegy szabadba, akkor az nem azt jelenti, hogy újít, vagy hogy ezt ő így akarta (a kritikust ez különben sem érdekli), hanem hogy elcseszte a hexametert. más kérdés, hogy az Alkonyi sétán akkor sem lenne jó vers, ha epigramma lenne. Karácsonyi Zsoltnak vannak olyan "szabad" versei, melyekben végig daktilusok vannak elrejtve. és ez jó úgy, ahogy van, mert nem kérkedik az időmértékes formával: ha valaki felfedezi, hát felfedezi, ha meg nem, attól a vers még jó. viszont ezt az kötött-szerű szabadkodást nem élvezem.

jefegválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 12:41(193)
Esetleg még valaki??? Azért ne sajnáljatok!! Bírom én a kritikát!!:))) EFri

jefegválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 12:20(192)
Ez egy személyes történet elményeiből felépülő fikciós iromány. Mint ilyen kellőképpen figyel az olvasóra, Szerintem Nem értek egyet a Júlia regénye besorolásoddal. Nem ismerem, az igaz. Te nagyobb tudor lehetsz e téren. A helyzet abszurditása érdekelt, nem akartma nagy csattanót írni. Gondolom a manapság divatos nagyon odamondós dolgokat várod. Minden jogod meg van hozzá. Erre megy anyáj. Szabad az út. A kritika lehet jogos, de aza jó kritika , amiből tanulni lehet(ne). Hisz ez a célja. Szerintem. Ez nem olyan. üdv: EFri

Előzmény
puhoferencválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 09:40(191)
Racz Era :Kudarc. Mintha lenne ennek a versnek is valami rejtett zeneisege, rebeg a kepernyo, kiesnek a szemeim, feladom.Ugy tunik, mintha a vers szemelyes elmeny hatasara szuletett volna, mintha oneletrajzi ihletesu lenne, de az is lehet, hogy csupan koltoi szerepjatszas. A lirai en teszi hitelesse, es a hetkoznapi tema megfelelo megvalasztasa, no meg az, hogy kudarc, mert ugyebar a kudarc a leghihetobb, vagy nem? BEFELE. Hangsulyos verseles, negyes sorok, ha a verssorok szama nem lenne paratlan, akkor azt is mondhatnam stilusosan, hogy "negyes soroknak alcazott felezonyolcasokrol van szo". A vers nyelvtani szerkezete a szabad versekre emlekeztet.

puhoferencválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 09:26(190)
Ha jol emlekszem, a haiku moraszamlalo es nem szotagszamlalo verseles. Keplete valoban 5/7/5, de en ugy emlekszem, hogy moraszamlalo verselesrol van szo. Vagy tevednek? Mert van amikor... hangsulyos verseles, nyolcas sorok, Racz Erahoz hasonloan a felezonyolcasok sora megszakad, de ez nincs szabad versnek alcazva.

puhoferencválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 09:15(189)
s_armin-nak (is) A szabad vers lehet kifejezesi eszkoz es lehet menekulesi eszkoz, de ertekiteletet mindenkeppen a szabad vers felett kell hozni (Racz Era-ra gondolok), mert semmilyen irodalmi szabaly nem tiltja azt, hogy egy szabad versnek legyen egy belso zeneisege. Ez a szabad versnek valo alcazas egy nagyon ravasz koltoi trukk, ami ellen a zsuri tehetetlen. Ha valaki egy kicsit is ert az esztetikahoz, akkor nagyon konnyen vissza tud elni az esztetikai normakkal. Orulok, hogy kezd beindulni egy komolyabb irodalomelmeleti vita.

puhoferencválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 08:55(188)
Sandornak a sancba: Aki masnak nem art, az buhos-e(?), meg gondolkodom a kerdesen. Nem bantom a palyazokat, mert sorstarsaimat latom bennuk, de ez nem azt jelenti, hogy soha semmilyen negativ kritikat ne fogalmaznek meg, csupan azt jelenti, hogy nem rohanom le oket agressziven, mert senkinek sem akarom elvenni a kedvet az irodalomtol. Maskulonben elofordult mar, hogy valakit irodalmilag bantalmaztam, 1994-ben megjelent egy kritikam a Szatmari Friss Ujsagban, de most erre nem terek ki.

s_arminválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 03:52(187)
ajjaj, azt hiszem, tévedtem egy nagyot.
Sastoll valószínűleg nem haikunak szánta Mert van amikor... című versét, mert míg a Haiku klasszikus módon 17 szótagos, addig a Mert van amikor jóval több.
nem mintha számítana, csak a pontosság kedvéért.
És a Mert van amikor akkor is jobban tetszik!!

s_arminválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 00:34(186)
Bőlére professzor véleményét hallották.
:)

s_arminválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.30. 00:33(185)
Puhó Ferenc, nem butaság ez, amit mondasz. Ez az álcázott-verselés dolog pl nagyon igaz.
Robert Graves azt mondta a szabadversről, hogy nagyon is jól jött a tehetségtelen dilettánsoknak, akik semmi olyasmihez nem értenek, amihez egy költőnek értenie kéne. Ha jól emlékszem: "a szabadversből hiányzik minden, ami egy verset verssé tesz. Csak ihlet kell hozzá, ami mindenkinek lehet, amihez nem kell költőnek lenni."
Graves mondjuk megátalkodott konzervatív volt, ráadásul rosszindulatú ember, tehát nem kell feltétlen hinni neki --- de az tény, hogy a bohó ifjak, akik magukat költőnek vélik, még a gondolatritmus létezéséről is hajlamosak elfeledkezni (amely pedig isteni klassz lehet, ha jól csinálják). Mert - jól mondod - az olyan nehéz, meg minek ez, vagy éppen bármilyen ritmus és verselés, ha egyszer - úgy hiszik - anélkül is lehet.
És akkor a szabadvers már csak annyiban különbözik a prózától, hogy úgymond "lírai hangvételű" (ami az említett ifjú bohók számára mintha egyet jelentene azzal, hogy ködöseb), na meg az, hogy a sortörés helyét nem a papír szélessége határozza meg. Akkor meg miben különbözik
a vers
egy internetes fórum
hozzászólásaitól?
(vagy bármely szabadon választott szövegtől).

A haiku úgy a nyolcvanas évek közepétől folyamatosan divatban van, szintén mint könnyűnek hitt műfaj. A vicc csak az, hogy - amint azt Salinger buzgón igyekezett mindenki felyébe verni - annak a nyugati izének, amit mi haikunak nevezünk, köze sincs az igazi haikuhoz; hogy a keleti haiku megértéséhez a nyugati embernek mindenféle mankóra (pl szövegkiemelésre) vam szüksége, egyszerűen azért, mert annyira más, mondhatni: meghittebb a viszony odaát író és olvasó között.
Az a standard meghatározás pedig, miszerint a haiku rímtelen, ritmustalan vers, melynek szerkezete: mikrokozmosz-makrokozmosz-egység - ez nyilvánvalóan baromság, már csak azért is, mert a haikunak van ritmusa.
Mondjuk hozzá kell tennem, hogy Sastoll haikui egyáltalán nem rosszak... sőt, tetszetősek... Hogy azt ne mondjam: jók.
nekem főleg a Mert van amikor... tetszik. Az egy kedves darab. Van atmoszférája.

ja: a klasszikus haikunak nincs címe. Végül is nem lehet a lényegét összesűríteni valaminek, ami maga is a világ lényegét sűríti. + a legtöbb nyugati haikunak "haiku" a címe. szvsz ez nem baj.

demeterszilardválasz erre a hozzászólásra | e-mailt küldök2003.06.29. 16:46(184)
Szeva, Csaba$ M'meg nem m\k0d a magyar billenty\zet, ez;rt nem tudok nbeked rendesib[l v'lasz=lni. Alt/ Shift. Dehonnem (és ehhez nem köllött egy ékezetes betű sem). Timurt szeressük, szerintem, és nem basztad fel az agyamot, hanem az ágya mindenkinek föl van baszval (elnézést a szójátékért). A Százasszeg meg túl van lihegvel (mondtam Robinak is, tehát rendben). Mindenkit csóko"ll"ok, Tutajos

 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61| 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu