Dátum: 2019. október 21. hétfő    Mai névnap(ok): Orsolya


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Taxidermia, Johanna, Fehér tenyér…
Gazdag felhozatal, átlagosnál színvonalasabb mezőny, ötvenezer néző, meg a nyitányra időzített brutális politikai cirkusz jellemezte a 37. Filmszemlét. Utóbbit, ahogy kell, háttérbe szorították a művek – Grunwalsky Ferenc nem véletlenül beszélt a szakma önvédelméről, s minden alkotó védelméről megnyitójában –, huszonnégy versenyfilm s pár kívül rekedt, de szerencsére látható játékfilm, a kísérleti és kisjátékfilmek s a dokumentumfilmek végtelen áradata.
Pálfi György Hajdu Szabolcs
 

Harmincas filmcsinálók uralták a mezőnyt, egy ideje ők diktálják a tempót, a nevezetes Simó-osztály és környéke. Hál’ istennek, jelen volt több nemzedék, s néhány sokat próbált mester; van mit tanulni tőlük. Mire Pálfi György, a fődíjas Taxidermia és Hajdu Szabolcs, a rendezői díjas Fehér tenyér rendezője összeölelkezhetett a díjkiosztón, már nyoma sem maradt politikai peepshownak, hitvány ügynöközésnek; maradtak a filmek, a filmesek, s a színészek, akik ünneppé avatták a zsúfolt napokat. Láthatólag meglódult a mezőny, a művészfilmek s az ún. populáris filmek készítői is felfedezni látszanak az aranybányát, melyet a kortárs színészet legjava nyújt, lábujjhegyen, aranytálcán, a magyar filmnek, s amelyből – ifjú rendezők rajával szövetségben – kinőhet egy filmes újhullám és masszív filmipar, amely újra világsikerre viheti a magyar filmművészetet. Ennyi lubickoló örömet és szakmai professzionalizmust mindenesetre rég nem láttam, mint most, új magyar filmeken.

Johanna - Tóth Orsi
 

Mundruczó Johannája

Néhány, már plázatermeket és ragos fesztiválokat is megjárt, csillogó díjakat besöpört film húzta magával a mezőnyt, mindenekelőtt Mundruczó Kornél Johannája, ez a szabálytalan remekmű, amely Térey János és Harcos Bálint librettója alapján készült mozgóképes operafilmnek, Tallér Zsófia originális zenéjével, Nagy András operatőri remeklésével, s a Mundruczó-ikon Tóth Orsival, aki egyedül képes elvinni törékeny vállain egy egész világot.S bár rég megvolt a bemutató, úgy hiszem, sokat filóznak még erről a pazar moziról, amely egyszerre mese és opera, filozofikus összművészeti holokausztfilm; a szépségnek, a pusztulásnak, a gyöngéd testi odaadásnak, a szeretetnek olyan magas rendű himnusza, amilyet csak ritkán látni mozgóképeken. A balesetben múltját vesztett vadóc leányzó, napjaink modern Jeanne d’Arcja (Tóth Orsi) egy világvégi, lepusztult kórházban talál menedéket (dehát minden magyar kórház alvilági inferno, alagsori labirintussal, élettel-halállal játszadozó fehér köpenyes sintérekkel és macákkal). Aztán ápoló lesz és odaadja magát a betegeknek, testével táplálja a reményteleneket. Testté lőn az ige: viruló lánytest fogad magába aszott férfiakat, a tűrhetetlen (szex)áldozat lázadást szül, fölvonulnak az alvilági hatalmak, megütköznek sötétlő tárnákban jók és gonoszok, mint bibliai seregek a harcmezőn; a háború kimenetele nem lehet kétséges, a lány bimbózó, szemétre hányt korpuszát nejlonzsákba gyömöszölik, s tűzbe vetik, hadd lángoljon a többi rongytetemmel. A kárpátaljai Trill Zsolt, megannyi pompás színielőadás játékosa fegyelmezett, okos partnere Tóth Orsolyának, kettősük maradandó páros a szépséges operafilmben. Amelyben, mint más, jeles opuszok (példának okáért a Taxidermia, a Rokonok, s Török Ferenc Garaczi-szövegek nyomán készült Csodálatos vadállatokja) esetében is, magas rendű irodalmi alapanyag párosul a forgatókönyv és a dialógírók professzionalizmusával. Ez egyben a 2006-os filmszemle egyik üzenete, s tapasztalata: a producerek és rendezők kezdik végre fölfelezni, hogy profi forgatókönyv és jól mondható, szellemes dialógusok nélkül nincs filmes megújulás és közönségsiker. Az irodalmi mű mint alapanyag a meghatározó

Szabó István Rokonokja

Kállai Ferenc, Csányi Sándor és Tóth Ildikó a Rokonokban
 
esetében is. A pazarlóan gazdag móriczi epika élteti Szabó klasszicizáló adaptációját, melyben jobbnál jobb színészi alakításban gyönyörködhetünk. Kezdve Oleg Tabakovval – ő a nagyhatalmú zsarátnoki polgármester (Szilágyi Tibor hangjával): megyei párttitkárba oltott dzsentroid machinátor, aki kezében tartja, csűri, csavarja a hatalmi háló szálait. Aztán Jirí Menzellel, aki a szakmához hűséges, alázatos színészként finom kis bankszolgát ad, simulékonyan és tenyérbe mászón (magyar hangja Szabó István). Meg a perfekt Kállai Ferenccel, Tóth Ildikóval, Eperjes Károllyal, Molnár Piroskával, Csányi Sándorral, Marozsán Erikával, Pindroch Csabával, Gazsó Györggyel, Kovács Lajossal, László Zsolttal: a magyar színészet élvonala tölti meg élettel s viszi sikerre a nagyvonalú operatőri eleganciával mozgóképre álmodott lélektani drámát. (Szabó munkatársa, mint régóta: Koltai Lajos.)
A fajsúlyos Rokonokban nehéz terhet magára vállaló, kulcsszerepet cipelő Csányi megkapta a nemzetközi zsűritől a legjobb férfi alakítás díját a

Csak szex és más semmi

CSAK SZEX ÉS MÁS SEMMI Schell Judit és Dobó Kata
 

című habkönnyű bohóságban nyújtott formátumos alakításáért, amely az egyik legprofibb film volt a szemlén, pörgős jelenetekkel, pompásan megírt dialógokkal, sok humorral, verbális és képi poénokkal, és megint csak remekbe szabott színészi produkciókkal.

Az első nagyjátékfilmjét jegyző Goda Krisztina máris professzionális rendezőnek bizonyult: kiválóan tud ritmust tartani, színészt vezetni, miliőt teremteni és alkotótársaival poénra hegyezett párbeszédeket írni. (Ezek után kíváncsian várhatjuk az Andy Wajna produceri közreműködésével készülő 56-os filmjét, amely, mint beharangozták, a melbourne-i olimpián oroszokat verő magyar vízilabdacsapat véres győzelméről mesél.) Schell Judit, a filmbeli spermavadász szinglicsajszi megformálója meg tud fanyar és érzelmes lenni, könnyedén elhúzni és lelkizni, viháncolva bulizni és magába zuhanni, keserves női pályákat laza ecsetvonásokkal felrajzolni. E filmnek is „hozadéka” a mellékszereplők pazar galériája: Gesztesi Károly sűrű, mackósan barom rendezője, Seress Zoltán örök vesztes, szerencsétlenkedő udvarlója, Jordán Adél rafináltan nyomuló, éditündi-asszisztense, Czapkó Antal rendre hoppon maradó, hastáncoló török büfése. Gesztesi számos filmben időről-időre visszatér kitűnő epizodistaként: Szabó Rokonokjában példának okáért csak pár villanásra látjuk simaképű arisztokrataként, de szépen megmunkált figurája megmarad az emlékezetben. Akárcsak Molnár Piroskáé, aki nemcsak a Rokonok tüsténkedő Kati nénijeként, hanem a Taxidermia vehemens matrónájaként is hozza megszokott, magas szintű jellemábrázoló művészetét.
Ha epizodistákról esik szó, meg kell említeni Jordán Tamás remekbe szabott színházi portását a sajna, csak kevesek által látott, péterfillérekből összehozott, dramaturgiailag nem hibátlan, ám színjátszói erényeiben annál izgalmasabb Dömötör Tamás-filmben, a

Premier

című színházi atelier-tragikomédiában, amelyben Jordán a soroksári úti birodalmi Nemzeti portását játssza riadtan és alázatosan, odaadóan és bennfentes paternalizmussal. (Mucsi Zoltán, honi színjátszásunk káromkodásvirtuózzá avanzsált kitűnő karakterspecialistája meg piros sisakos, szoborarcú Lágymányosi híd-szigetelőt, merthogy a Duna fölötti zajfolyó beömlik a nyomorult színházba.) Mikor kiderül, hogy egyik színészüket a premier estéjén éppen elviszi a yard, Jordán megbocsátó mindenese tétován hablatyol, hebegve dadog; ijedt tekintete egy lélektani dráma pszichés zsákutcában tévelygő zavarodott hősét idézi. A filmben a Simó-istállóhoz hasonlóan elhíresülő csapat, a Máté-színészosztály jelességei, Pető Kata és Szantner Anna viszik a prímet, Pető öntudatosan hepciázó virgonc színésznője rendre leiskolázza a mulya külhoni vendégrendezőt, Szantner a bizalmas barátnő szerepében ironikus rezonőrként maliciózusan követi a drámai fejleményeket. Két érzékeny, kortárs lányarc, két vibráló, sziporkázó nőalak: párosuk könnyedén átlendíti a filmet a dramaturgiai buktatókon. Játékostársuk, Péter Kata fád büféslánya kimért távolságtartással szemléli és kommentálja hancúrjaikat.
A szemle két fődíjasa, a

Taxidermia

Taxidermia
 

s a Fehér tenyér nem elsősorban színészi bravúrjaival ejt rabul (bár mindkettő hibátlan színészvezetésű rendezői film) hanem originális képalkotó fantáziájával, s a világról való gondolkodás eredetiségével. Pálfi, aki a kontinenseket körbejárt és a nemzetközi céhek által is igen magasan jegyzett, időtlenül eredeti Hukkle után öt évvel jutott hozzá, hogy elkészítse második játékfilmjét, ezúttal is az első filmjében kikísérletezett utat követi: a test, az anyag, a biológia gazdag mozgóképi poézisét viszi színre, némi történetfilozófiai és ontológiai fílinggel. Rácsodálkozik, hogy épül föl az anyagcentrikus világegyetem. A dolgok működése, szerkezete, mozgatórugói izgatják, ám az anyagi világ röntgenszerű átvilágításán túl ezúttal spirituális összecsengések, harmóniák és diszharmóniák leképezése teszi egészen különlegessé zseniális mozgóképes vízióját. (Az operatőr-alkotótárs: Pohárnok Gergely, a forgatókönyvet Pálfi Ruttkay Zsófiával jegyzi.) Három nemzedék életstratégiáit összegző, pszeudonaturalizmust képi szürreáliákba oltó filmje sokkol és elborzaszt, lenyűgöz és magával ragad. A dolgok megragadásán és „kivesézésén” (vagy inkább kibelezésén) túl ezúttal többek között a jelenségek ok-okozati összefüggéseinek körbejárása teszi izgalmassá ezt a radikálisan experimentális, a filmnyelv szélső határait próbálgató bravúros alkotást.
A szemle közönségdíját a rendezői díjas Hajdu Szabolcs érdemelte ki, a hamarosan mozikba kerülő

Fehér tenyér

című, sporttematikájú munkájával. A film megtörtént sztorit mesél el, egy kisiskolás gyerek brutális dresszúráján át mutatva meg a versenyszellem embertelenségét, riválisok szolidaritását, s a teljesítmény, a pontokra, érmekre, anyagiakra átváltható siker mérhetetlen erejét, tömegvonzását. Hajdu profi alkotócsapata nemcsak a szellemi munícióra ügyel, hanem arra is, hogy mozija pörgős, ritmusos, látványos és a legszélesebb közönség számára is befogadható legyen. Hősével azonosulni lehet, szívdobogva követni az atlétafiú küzdelmeit, a korbácsos tréner (az ő figurája is színészi mestermunka) brutalitását. Közönségbarát, első rangú művészfilmet, jó értelemben vett hollywoodi mozit készített Hajdu a Macerás ügyek, a Tamara után, amely, úgy gondolom, sok hazai nézőnek okoz majd örömet, s bejárhatja a világ filmmustráit.

Madárszabadító, felhő, szél
 

Amiről nem esett eddig szó, arról is hosszasan kellene értekezni. Számos, sok szempontból jeles alkotás – Szaladják „Taikyo” István spirituális fogantatású, Madárszabadító, felhő, szél című művének képi poéziséről – (operatőr: Gózon Francisco), Gárdos Péter Az igazi Mikulásának érzelmesen fanyar, emberséges humoráról, az elsőfilmes Kocsis Ágnes hamar népszerűvé lett Friss levegőjétől, Pálos György Ali Sztornójának virgonc időszerűségéig. Aztán a filmlátványok professzionalizálódásán túl trükkök, kellékek, zenék elementáris megújításán túl a hangmérnöki teljesítményekig s képzőművészeti alkotásokká emelt egynémely honlapok versenyéig.
Az új magyar film vad versenyhelyzetben lép a honi publikum elé s a nagyvilág mozgóképes színpadára. Mindennek ára van, de a tehetség utat törni látszik.

[Kovács Dezső]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu