Dátum: 2020. július 8. szerda    Mai névnap(ok): Ellák, Erzsébet


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Cecilia Bartoli, a barokk opera koronázatlan királynője
Cecilia Bartoli fanatasztikus Salieri-albuma után ismét kuriózumokat mutat be az Opera proibita című új lemezén.
Opera proibita – azaz Tiltott opera – hirdeti a szalagcím a borítón, melyen Cecilia Bartoli megidézi Fellini Az édes élet című filmjének híres jelenetét. A cím magyarázata a következő: a 18. század elején a pápa a műfaj erkölcstelenségére hivatkozva betiltotta a római operaelőadásokat. A szerzők, az idősebb Scarlatti, Caldara és Händel nagyszabású, drámai hatású oratóriumok írásával vigasztalódtak – és vigasztalták a közönséget.
Ezekből a művekből válogatta új lemezének műsorát Cecilia Bartoli (partnerei a Louvre Muzsikusai, vezényel Marc Minkowski).

 
Bartoli korábbi, barokk árialemezei virtuóz, egyedülálló felvételek, de a díva ezen az albumon önmagát is felülmúlja. Olyan technikai bravúráriákat énekel, amilyeneket ma rajta kívül egyetlen énekesnő sem képes. Bartoli hangja a virtuóz technika mellett minden szólamban csodálatosan szól. Mindenütt, az alsó, középső és felső regiszterekben egyaránt teljes fényében szólal meg a hangja. Technikai megoldásai egyedülállóak. Aki felteszi a korongot, nem tudja abbahagyni, és rögvest másodszor is meghallgatja. Bartoli olyan művészi szinten szólaltatja meg a műveket, hogy méltán nevezhetjük a barokk opera koronázatlan királynőjének. Ahogy Maria Callas a bel canto operák drámai szerepeiben volt máig utolérhetetlen, úgy Bartoli ebben a műfajban prima absoluta!

 
S még valami: a komolyzene rajongói nincsenek hozzászokva az albumok már-már frivol, meghökkentő díszítéséhez. Bárki bármit mond: jó ötlet volt, s Cecilia Bartoli megengedheti magának, hogy lefényképezzék a Trevi-kútban mint Anita Ekberg 21. századi reinkarnációját. A CD-borító füzetében olvasható többek között, hogy Pasolini „barokk freskónak” nevezte Fellini filmjét. A maga idejében a húszéves Händelre is hasonlóképpen hathatott az Örök Város, mint fél évszázaddal ezelőtt a fiatal Fellinire.
A barokk Rómát a korabeli külföldi látogatók – ezt is a füzet meséli el – úgy írják le, mint a katolicizmus védőbástyáját, de ugyanakkor a kárhozat és a bűn fellegvárának is nevezik – mert a város érzékisége varázsos! Ezért is frenetikus és szinte magától értetődően természetes a Trevi-kútban megmártózó Bartoliról készült fényképfelvétel.

[Deák Attila]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Volt egyszer egy Nép (Nemzeti) Színház

Wisinger István – Egy elme az örökkévalóságnak

Húsvét - ahogy lehet

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól