Dátum: 2019. október 19. szombat    Mai névnap(ok): Nándor


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

A vadászgörény
Az Új Színház stúdiószínpadán játszott A vadászgörény előadása közben megboldogult Katona Ferenc színigazgató marxista parafrázisa jutott eszembe:

„Megszűnt az embernek ember által való ábrázolása.”
 
Péterfy Gergely jóízű elbeszélő. A földhözragadtnak és a ködben képzelgőnek, a filozopterdumát a kajla trágársággal elvegyítő szóhasználatnak mestere.
Falusi ivóban apró életképek. Félnótás világ elcsúszottjai. Péterfy műfaji meghatározása: blődli. Bezerédi Zoltán, rendezőé: tragico-techno-comico…

 
Péterfy szerint blődli a világ szövése. Bezerédi és színészei viccelődő blődlinek tartják a drámát. Színházi blődlinek. Megkenve vastagon tréfákkal, zsíros hangsúlyokkal, Keresztes Tamás vaskos zenekíséretével – néha jó, amikor az autóriasztó távoli hangja Varázsfuvola-parafrázis, rossz mindazon esetekben, amikor slusszosítja a jelenetet és a színészektől, meg a szerzőtől eleszi a helyet.

 
Érzékeny író darabját részvét nélküli érzéketlenséggel eldurvítják. A falusi ívó akár egy éjjeli menedékhely. Lesüllyedt, félútra siklott életek gyülekeznek benne, emberi melegért, de csak az égetett szeszek fűtését kapják. Szerelem helyett gépies durvasággal lebonyolított üzekedést. Mindenik szereplő eszeveszett titkot dédelget, helyette tréfát mutatnak.

 
Illett volna Péterfy első drámakísérletének szövegét annyira komolyan vennie a színháznak, mintha Mikszáth Kálmán írta volna, vagy Krúdy Gyula. Megfejelték kellékhumorral a szerepeket, rászereltek a mondatokra vásott effektusokat a szerepek humorának megkeresése helyett. Eredményesebb lett volna belülről kifejteni a bolond világ ábrázolását.

 
A színpadi tréfa nem vicces, hanem komoly dolog. Nagy Mari (egy kísérteties anyát koponyával kezében) úgy jelenít meg, mintha a Manderley-ház asszonyában a rémisztő házvezetőnőt játszaná, Növényi Norbert (a börtönből szabadult, megnyerően szelíd kéjgyilkos Dolfit) ártatlan egyszerűséggel alakítja, mintha csak ő volna Megtért Fiú a Bibliából. Nem csinálnak rakott viccet a valóságból. Nem tapscsiklandóak. Nem akarják megreparálni a szerzőt, beérik a szereppel, amit kaptak eljátszásra.

 
Galkó Balázs (Faszi) egy ablak mögül kényelmesen végigkonferálja a darabot. Cselényi Nóra koszlott keménykalapjában és lomtalanításkor magára szedett felöltőjében vidéki végzetszerűséget hordoz, de csak aprópénzt keres a nyerőgépből. Kisszerű világ. Befulladt világ. Képzelgésekbe merült, laza emberi kapcsolatok. Eldurvult nyelvhasználat. (Talán nyersebb és költészetmentesen ügyetlenebb a meggyőzőnél.) Almási Sándor tv-szerelője idegenül közlekedik a világban. Keresztes Sándor (Jani, a kocsmáros) olyan vidor, mint egy körúti alkalmi bóvliárus papírmasé-maszkja szilveszterkor. Vass György- Sanyiként elrontott élete repedt álmait, csempe reményeit egy vásárolt vadászgörénytől reméli megváltani: túlkiabálja belső szomorúságát, félénkségét a sikertelen nemi kísérletektől. Szabó Győző a falubikája érzékenységét érzéketlenséggel elfedő szólamában szemmel láthatóan megoldja a szerepet, tekintetében, öntelt mosolyaiban, fölfortyanásaiban látható a színészi igazság- de rápakolt a vásári színészetből mütyürkéket attól féltében, hogy keveset mutat meg magából. Botos Éva pengeéles hangú prostituált. A színház két stúdiós lánya kísérteties tünemények: nem tudni valóságos, vagy látomásos értelmiségi locsogók és stoppos kurvák, vagy visszajáró lelkek agyonvérzett ruháikban.

 
Marosi Viktor tévészerelő segédje – Uray Péter beállítása szerint – magánszámszerűen fölmászik Antal Csaba falusi misztériumszínpadának padlására. A szerző és rendező fennfelejti, hogy majd a tapsrendnél visszakerüljön a színpadra.
A címszereplő fehér kellék egy ketrecben. Körötte fölborul, vérben és szerelmi nedvekben úszik a világ. Az élettelen tárgy megelevenedik. Hófehér kis vadállat ágaskodik ketrecében. Életerősen uralkodik terében az előadás végén. A görény apoteózisán ámulhatunk.

Péterfy Gergely

A VADÁSZGÖRÉNY

- tragico-techno-comico –

16 éven felülieknek!

Ősbemutató

FASZI - GALKÓ BALÁZS
DOLFI, a börtönből - NÖVÉNYI NORBERT m.v.
GÉZA Pestről - SZABÓ GYŐZŐ m.v.
KATI, Géza csaja - BOTOS ÉVA m.v.
SANYI, vadászgörényes - VASS GYÖRGY
JANI, kocsmáros - KERESZTES SÁNDOR
MAMA, Dolfi és Sanyi édesanyja - NAGY MARI
TÉVÉSZERELŐ (Farkas Béla) - ALMÁSI SÁNDOR
SEGÉD (Karcsi - MAROSI VIKTOR
I. DIÁKLÁNY - KOVÁCS VERA/ERDŐS ÉVA
II. DIÁKLÁNY - CSÉPAI ESZTER

Díszlet: ANTAL CSABA m.v.
Jelmez: CSELÉNYI NÓRA m.v.
Zene: KERESZTES TAMÁS m.v.
Mozgás: URAY PÉTER m.v.
Dramaturg: LŐKÖS ILDIKÓ

Rendező: BEZERÉDI ZOLTÁN m.v.

Bemutató: 2005. szeptember 23.

Forrás: mgp.szinhaz.hu
Fotó: Peti Péter, Ajpek Orsi


További képek a képgalériában

[M.G.P.]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu