Dátum: 2019. október 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Salamon


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Karamazov nővérek (próba)
Tizenöt év után felmondták pincebérletüket Monori Liliéknek a Szentkirályi u. 4-ben.
Talán bank épül.

Így hát a Kinizsi utcai Kultiplex kistermében játszanak.
Monori Lili (59) alaposan elbúcsúzott pinceszínházától. Ki akart menni az utcára, a rozsdás vasajtó nem engedett. Teljes erővel megrántotta (ereje aztán van), az ajtó váratlanul engedelmeskedett. Monori hátrazuhant, végig a jó hosszú lépcsősoron. Színésznő röptében is színész. Miközben zuhant lefele, eszébe jutott Kőszegi, a főiskolai mozgástanár intelme: oldalára essen. Így nem tört el a gerince, csak lábcsontja ment szilánkokra. Beültettek egy vasat (nemsokára kiveszik). Odahaza gyorsan lábra állt (bottal játszik azért most is). Végigkergette magát és társulatát a próbákon.

Előadásaik irodalmi alapanyagból indulnak ki: Műtét – analízis (1990) Benedek István Aranyketrecének valamint James Joyce és Csáth Géza szövegei felhasználásával. 1998-ban Ó, azok a szép napok bemutatására készültek, de elálltak, helyette lett Samuel Beckett A játszma vége művét használták. A hosszú nyár II. címet hordó pinceestjük William Faulkner: Tanyán című regényének egy fejezete (2000). M. II. emelet 6. a Macbeth VIII. kerületi parafrázisát élte nézők elé, az Ernő Thomas Mann novellából indult el. Tung Jüe 17. századi buddhista szerzetes regénye indította meg képzeletüket: Ami a nyugati utazásból kimaradt (2003). Nem tudom, milyen irodalmi kezdőlökésből született meg a Masni álma (a kutyák között szeretnék élni) (2004).

Visszaesők (1982): Székely B. Miklós - Monori Lili
 
Az irodalom passzol a villanyrezsóhoz és a lavórhoz, Dosztojevszkij ritkán szólt hitelesebben, mint két, Röszkén túli Kanizsáról ajándékba hozott disznófej előtt, és egy kissé romlott csirke körmeinek lakkal kipirosítása közben. Monori és Laca – Székely B. Miklós (57) - előadásmódja erősen zavarba ejtő: hitelesen őszinte gyónásaikról előbb-utóbb kiderül, hogy szó szerinti idézetek elmormolásai, családi jelenetek kölcsönszövegei. A mellékesen, tréfának odavetett litániák, pedig szabatos életrajzi adalékok. Mivel nem színésziesen nyomatékosítanak, nem figyelmeztetnek a poénra, vagy a poézisre, nem úgy beszélnek, ahogy színésznép a színpadon, hanem közölnek egymással, mint ember az emberrel: nagyon figyelni kell, mikor nyilatkoznak meg előttünk, és mikor járatják nézőikkel a bolondját.

Nézőserkentően kapcsolják össze az ártisztikusat a valóságossal, a képzelgést a tényekkel. És dönthető el teljes biztonsággal: mi reálisabb, Dosztojevszkij Karamazovja, és mi álomszerűbb a kisoroszi szomszédoknál, mozgáskorlátozott kacsánál és a köznapi létezésnél.
A Szentkirályi Színházi Műhely – helyük az ördögé, nevük megmaradt – produkciójára kiírta, hogy „próba". Bizonytalanok munkájuk eredményében. Részint sosem tekintik befejezettnek és végterméknek a szerzetesi szorgalommal bevégzett próbaévet. Részint tudják, a tökéletes elérhetetlen a színházban, alább, pedig nem adják.
Szerények.
Van mire szerénykedniük: mások tehetségük és életbefektetésük századrészéből kidüllesztett mellel sztárkolódnak.

Monori és Székely B. a színészet napszámosai. Az irodalmi ürügyek katalizálásával fölhozzák önmaguk mélységeit, egy különlegesen összhangban lévő családi összetartozás gyűlölségeit, keserűségeit, az öngyűlölet poklait. Játékuk – nyilvános létezésük – nem felkent transz. Monori megvesztegethetetlenül elemző tekintetét előadás közben érezheti magán mindegyik néző. Nem „kinéz" a szerepből, hanem ellenőrzi játékos társait, mivel a nézők is azok. Néha kieresztenek, ellanyhulnak, nehezen követik a játszókat, de belső összpontosításuk ereje, őszinteségük kíméletlensége, tabutörő elfogulatlanságuk, gúnyos tragikumuk újra meg újra magához vonz.

Kilenc hónap (1976): Monori Lili - Jancsó Sarolta
 
Lili elsőszülöttje, a franciaszakos Horváth Sándor Farkas, akit 1976-ban Mészáros Márta Kilenc hónap filmjében Kende János kamerája előtt, nyílt vásznon hozott világra – kivált, önállósodott, a maga útját akarja bejárni. Helyette az Apatinban született Francia Gyulát (35) Josef Nadj & Theatre Jel társulatából kapták kölcsön. Szelíd, lágyan közlő, fegyelmezett unterman az önvallomásos őrülethez, ballonban, kezében aktatáskával a megtestesült polgári józanság a vad rendetlenség közepén. Ilyen odaadó, szép alázattal ritkán szokás mások sikerét szolgálni.
Székely Rozi még a családi együtteshez tartozik, igaz, a Kaposvári Színházi Egyetem felé indul színésznek.
A lábatlan Totyi kacsa (10) megfürdik szárnyával csapkodva egy lavór vízben. Spárgával kötözik fél téglához, de addig erőlködik, amig kiszabadul, elhagyni készül a játékteret, hogy a szabadságot válassza. Rögtönzése némileg felülírja az előadást: de korántsem a többiek szándékával ellentétben. Leoldani kívánja magát kötelmeiről, menekülni mindenféle rabságból. A kacsa fogalmazza meg legvilágosabban emberpartnerei szabadságvágyát: csapkodásai nem a leláncolt Prometheusz, csupán egy bénán is teljes értékű életet élő kacsa menekülési próbálkozásai. Két falusi kutya - Masni és Pamacs – barátságosan kószál a nézők között. A megfelelő szagúak ölébe telepedik. Az elfogulatlan természetet hozzák magukkal. Zavartalan élik színházi szólózásaikat. Megértően viselkednek a bolond emberekkel. A komor monológok és dialógok között tárgyilagosan „hozzák" a feltétlen szeretetet, gyöngédséget. Valahányszor egy-egy néző kikapcsolódni látszik a játékból, mivel gyömöszköli őket: továbbra is benne marad a panteista előadásban.

Lili meg Laca teljes évet dolgoznak egyetlen előadásukon, mint a jobbágyok. Napi harminchat órát próbálnak. Évente megvárják, amig elvonul Pécsre a színházi szakma meg a sajtó, akkor tartanak bemutatót, hogy ne üssenek nagy zajt.
Miénk a színház- magunknak csináljuk!
Június 6-án újra elpróbálják a Kultiplexben. Este hétkor.

Ingyen.

Csak az életük a tét.

Forrás: MGP.szinhaz.hu

[M.G.P.]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu