Dátum: 2019. október 14. hétfő    Mai névnap(ok): Helén


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Demeter András - Bánk bán, Magyarország nagyura
Tizennégy évvel ezelőtt, majdnem napra pontosan, a budapesti Nemzeti Színház avató előadásának, Az ember tragédiájának a bemutatójára készültem. Most a nemzeti drámapanteon másik legfontosabb művében tesz ismét próbára a színész-sors Magyarországon, Békéscsabán a Jókai Színházban. Egy olyan címszerepben, amely a szédítő magasságok és a tátongó mélységek szélsőséges koncentrátuma.
„mint vándor a hófúvásokban, úgy lelkem ingadoz határtalan”

Nemhiába tartották Bánkot egy időben a magyar férfiideálnak. Babits Mihály is épp e tragikus sorsú államférfi példájában látta meg a „nemzeti karakter” megtestesülését. A „Francia Hamlet”, azaz a Lorenzaccio Hercege, az eredeti Shakespeare-dráma „Hamlet-i Királya”, valamint a Német Hamletnek nevezett Faust után, kiváltképp nagy örömet – és még nagyobb kihívást – jelent számomra a „Magyar Hamlet” megszemélyesítésének a lehetősége. És ami még ennél is fontosabb: szerencsém van kiváló kollégákkal, jó hangulatban, együtt, valódi társas-játékot játszani! Egy olyan városban, amelyben a színész-ember rögvest otthonra lel! Ráadásul egy olyan színházban, amelyet varázslatos emberek laknak, de annyira nyitottan, hogy a messziről érkező is rögtön úgy érzi: „idehaza” van!

 
Gondolatok a szerepről

(...)Ez egy olyan, nemzeti ereklyének tekinthető mű, amelyhez mindig körülményeskedően és mindig túlzott körültekintéssel nyúltak hozzá, mind a színházak, mind a színészek, mind a közönség, mind a szakma, mind a kritikusok. Úgy gondolom, hogy a történelem járuléka és hozadéka az, ami a hozzá való viszonyulást titokzatossá teszi. Itt van a kutya elásva. Mert maga a dráma nagyon-nagyon érvényesnek tekinthető, nagyon valós, konkrét, tömör és gyönyörű helyzetekkel teli színpadi szöveg.

Azt tapasztaljuk, hogy aki ehhez a drámához megpróbált a megszokottnál egy picit másként hozzáállni, és megpróbálta ezt a szöveget az adott kor, az adott színházi nyelv sajátosságaihoz alkalmazni, lett légyen az Vörösmarty Mihály, lett légyen az színháztörténetünk vagy irodalmunk más kiemelkedő alakja, mint például Hevesi Sándor vagy maga Illyés Gyula, iszonyatos ellenérzéseket váltott ki. S ugyanígy megjárta a Bánk bánnal.

Nemrég egy színháztörténész kollégánk és barátunk, Darvay Nagy Adrienne immár húsz éve íródott esszéjét olvasgattam, és abból is az derül ki, hogy itt egy drámai szövegről és a történelem során óhatatlanul, talán pontosan a szöveg értékei miatt köré rakódott tömjénezésről van szó, s az évszázadok alatt lassan megkövült tömjénfüst teszi ezt a darabot megközelíthetetlenné. (…)

A most készülő előadás szövegét Zalán Tibor – ahogy Ő mondja: átvezetésében –, a mai fül számára teljesen érthetően, az eredetibe belesimulva, azt nem megváltoztatva gondozta. A színész számára, jól mondható, a fölösleges cirkalmaktól mentes olyan szöveg jött létre, ahol minden elhangzott szó úgy hangzik, mintha Katona József írta volna.

(…) A Bánk bán hús-vér embereket felvonultató színpadi mű. Mindenkori. Pont úgy, mint ahogyan a shakespearei figurák érvényesek voltak a maguk korában, és érvényesek most is. Nemcsak attól klasszikus szerintem a Bánk bán, mert történelmünk szép pillanatában íródott, illetve mert történelmünk szép vagy nem szép vagy nagyon csúnya pillanataiban mindig előkerült, hanem attól is klasszikus ez a mű, hogy érvényes volt, érvényes ma, és érvényes is marad. (...)

 
Névjegy

Demeter András magyar színészként 1992-ben diplomázott a Marosvásárhelyi Szentgyörgyi István Színművészeti Intézetben. Még csak 23 éves volt, amikor megfogalmazta színházvezetői elképzeléseit. Ennek alapján 1993-ban – Romániában pályázat útján először – kinevezték a Temesvári Csiky Gergely Színház élére, amelyet több mint 13 direktori éve alatt az egyik nemzetközileg is elismert színházi műhelyünkké fejlesztett. A mindenkori egyetemes színháztörténet legfiatalabb állami színház-igazgatója 2005 decemberében, Faust szerepében búcsúzott a temesvári direktorságtól, de természetesen továbbra is színész maradt. A négy nyelven (a színművészet mellett Franciaországban kultúrmenedzsmentet, Romániában jogot tanult) három diplomát szerzett művész pályafutását számos érdekesség jellemzi. Például három nyelven (magyarul, románul és németül) játszott Shakespeare-főszerepeket. Két évadon keresztül (Temesváron és Konstancán) párhuzamosan magyarul és románul is eljátssza Lojkó Zobárt A cigánytábor az égbe megy című kultuszfilm romani nyelvű betétekkel gazdagított, zenés színházi adaptációjában, amelynek egyik társszerzője. Az új budapesti Nemzeti Színház 2002-es avató előadásában Az ember tragédiája Péter apostolát alakította. A budapesti vendégjátékokon kivételes sikereket aratott mint Musset Lorenzaccio-jának Alessandro de Medici hercege; Cousse Sonkastratégia c. monodrámájának Disznója, a Nyugati pályaudvaron játszott temesvári Hamlet Claudiusa, s még sorolhatjuk. Főiskolásként Shakespeare Rómeóját játszotta; érett színészként a román és a magyar fővárosban egyaránt két nyelven énekelte Lőrinc barátot a Romeo & Júlia c. musical-ben. Jelenleg a Román Közszolgálati Televízió Produkciós Házának vezetője, egyúttal a Román Nemzeti TV-Színház igazgatója. Emellett szabadúszó színész, aki rendszeresen látható prózai és zenés-színházi előadásokban, filmekben, tv-játékokban. Róla szól Darvay Nagy Adrienne: Szereptudásra vagy rögtönzésre – Demeter András a s(z)ínen c. könyve (Europrint Kiadó, Nagyvárad, 2013.)

Forrás: www.maszol.ro, jokaiszinhaz.hu

[kl]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu