Dátum: 2019. október 14. hétfő    Mai névnap(ok): Helén


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Fekete Péter – Jászai díjas színházépítő
Egy bűvész-tanoncból lett színház igazgató. Elhitette a társulatával, hogy „Felszálló ágban vagyunk!” Aztán cirkuszi sátorban készített egy Porondszínházat. Elképzelései szerint építették az Ibsen Stúdiószínházat. Oroszlánrészt vállalt a Szarvasi Vízi Színház létrehozásában és működtetésében. … és mert nem mentek az újságírók vidékre – csinált a vidéki színházaknak újságot, Magyar Teátrum néven.
Az ebben az évben 225 éves magyar nyelvű színjátszás, története nem bővelkedik színház-építő direktorokban. Most ötven éve a hatalom fölrobbantotta a Nemzeti Színház társulatának hajlékot adó Blaha Lujza téri épületet – a metró építésére hivatkozva. Napjainkban éppen a magyar nyelvű színjátszás bölcsőjét, a Várszínházat szünteti meg a hatalom, ahol 1790. október 25-én az első hivatalos előadást tartotta Kelemen László és társulata.

Napjainkban a fővárosban megszűnnek színházak, társulatok. „Válságban a színház?” - amikor Major Tamásnak ezt mondták ő így válaszolt: „Igen, már kétezer éve!” Ő és a színházművészet nagyjai, vagy Fellini a pályájuk során gyakran fordultak a cirkusz-művészet felé, mint ősi műfajhoz, azt mondván, hogy az sosem halhat meg. Schwajda György – Major lelkes híve - példát mutatott arra, hogy jobb, ha a színházhoz értő művész is „beleszól” a neki készülő épület milyenségébe. Ez a színházépítő-direktor vonulat hozta létre a Jordán Tamás vezette szombathelyi Weöres Sándor színház társulatát, majd épületét. Az ország másik végében, Békés megyében – az egyébként Szombathelyről származó - Fekete Péter a Jókai Színház igazgatója a Porondszínházat, az Ibsen Stúdiószínházat, és a Szarvasi Vízi színházat.

A bűvész
 
A Békés megye kulturális életét felpezsdítő szombathelyi Fekete Gáborból hogyan lett Fekete Péter, erről beszél a Jászaii Mari-díj idei kitüntetettje.

„A színpadra lépésnek azt az útját kerestem, ahol nem kell megküzdeni másokkal. Vas-megyében talán én voltam az egyetlen amatőr bűvész, aki pódiumhoz jutott. Volt egy öreg bácsi, akitől tanultam néhány trükköt, de valójában autodidakta módon tanultam. Egészen kis koromban kezdtem, a középiskolás időszakot már végig hakniztam. Össze tudtam rakni egy órás programot, amellyel szerepeltem. Rendkívül jó zsebpénzt tudtam keresni azzal, hogy táborokban, üdülőkben, idősek otthonában felléptem.

Egyik alkalommal a föllépésre menet az autóban vicceltek velem: Fekete Péter, a kis ügyefogyott és a szurtos kártya kapcsán, majd a színpadra lépéskor Fekete Péterként konferáltak be. Először fölháborodtam, de rajtam maradt, majd hivatalosan is megváltoztattam a nevem. Később jöttem rá, hogy az a műsorom mennyire primitív volt, de jól megéltem belőle diákként. Amikor összegyűlt egy kis pénzem a fellépésekből, fölutaztam Pestre, a bűvész boltba és vásároltam szakkönyveket és eszközöket.
Érettségit követően körül néztem, hogy hol lehet ezt tanulni, Moszkvában volt artista-képző, és Münchenben találtam egy bűvészképzőt. Inkább Münchent választottam, az összegyűjtött pénzemből kiváltottam a turista útlevelemet, beültem a nővérem Polski Fiát 126-os autójába és kimentem. A felvételi vizsgán bemutattam a programomat, kicsit csóválták a fejüket, de látták rajtam a lelkesedést és fölvettek. Kaptam egy papírt, hogy érvényes a fölvételem. Haza jöttem, elkezdtem kilincselni az Oktatási Minisztériumban, hogy engedjenek ki. Lehetőséget kaptam, hogy ott folytathassam a tanulmányaimat."

A Porondszínház
 
"Befejezve az iskolát, diplomát kaptam, arról, hogy hivatásos Bűvész vagyok. Ezt követően elsősorban német nyelvterületen dolgoztam. Szerencsém volt, mert az iskola igazgatójának egy bűvész-kellék gyára is volt, és a tanulmányaim alatt ott dolgozhattam, megkeresve a megélhetésemre a pénzt, másrészt pedig megtanulhattam a kellékkészítés csínját-bínját. A gyártás mellett egy nagykereskedés is volt, így rendszeresen jártunk prezentációkra, a főnök magával vitt bűvésztalálkozókra demonstrátornak, ahol nemcsak új eszközökkel léptem fel, hanem kiterjedt kapcsolatrendszerre tettem szert. Napjainkban, a színházi munkámban is használom ezt a tudást.

Ahogy telt-múlt az idő azt kerestem, hogy a bűvészkedésben és a cirkuszban, hol van a szórakoztatás és a művészet határa. Valahol ott találtam meg a választ, hogy ha lehet a szórakoztatás közben érzelmeket is továbbítani, akkor az már művészet. Innen, már kis lépés volt a színház. Eleinte, nyilván más rendezőknek az előadásaiban állítottam be bűvész-jeleneteket, én voltam a csoda-csináló. Egyre inkább érlelődött bennem, hogy miért mindig mások produkcióiban tevékenykedjek, miért nem a saját gondolat soromat közvetítem a nézőknek."

Az Ibsen ház
 
"Nyolc-tíz évnyi munka után kerültem Nagy Britanniába, ahol a színház világába csatlakoztam be. A Royal Welsh College of Music and Drama-ban kezdtem tanulni a rendező mesterséget, majd amikor végeztem, ott maradtam tanítani. Angol nyelvű előadásokat vittem abból az iskolából, ahol tanítottam, a Merlin Színházba, amely az idegen nyelvű előadások befogadója volt egészen addig, amíg Jordán Tamás – már a Nemzeti Színház igazgatójaként - felkért, hogy legyek a nemzetközi ügyek intézője, szüksége volt egy nyelveket beszélő és külkapcsolatokkal rendelkező színházi szakemberre.

Két és féléves együttműködés után, a Tamás iránti mély szakmai tiszteletem megtartása mellett, úgy ítéltem meg, hogy a művészi szabadságom fontosabb. Ezért mentem vissza rendezni, Szabadkára hívtak két sikeres rendezésem volt; Kés a tyúkban, és a Csáth Géza Emmája, amellyel több fesztiválon is díjat nyertünk.

Békéscsabán a norvég Ibsen Alapítvány pályázatán a színház komoly összeget nyert egy használaton kívüli épület – a színház közvetlen szomszédságában - színházi-iskola céljára való átépítésére. Azért hívtak, hogy „szak-értsem” meg, hogy milyen oktatás legyen ott. A korábban csak színész képzéssel foglakozó „Színitanház” oktatási programját, a színházi háttér szakmák irányába kellene eltolni, főként ha egy ilyen komoly beruházás készül.
Eredetileg egy kamaraszínház lett volna, de amellett kardoskodtam, hogy egy speciális Stúdió Színház legyen, amelyben „minimál-technika” szinten minden megtalálható, ami egy komoly színházban van. Mindent „Tudjon”, amit egy modern stúdiónak tudnia kell; akárhonnan lehet „játszani” akárhová, mobil nézőtere variálható. Legyen zsinór-padlása, alsó-gépészete, forgója. Itt tanulnak majd a színpad technikusok, a designerek, a világosítók. Bónuszként a hátsó fala elhúzható és az udvaron felállított szabadtéri nézőteret is kiszolgálja. Tehát egy multifunkcionális stúdió színház. A leadott tanulmányomat jónak ítélték, és azt mondták, hogy akkor maradjak ott és valósítsam meg. Az angliai nyolc éves tapasztalataim felhasználásával, ahol designer képzés is volt, készítettem el a programot."

A Stúdiószínház
 
"Elődöm, Konter László 2007-ben közös megegyezéssel szerződést bontott a fenntartóval. Én voltam a Jókai Színházban a legmagasabb rangú, végzettségű vezető, mint oktatási igazgató és felkérést kaptam, hogy vállaljam el az intézmény igazgatását. Amikor kineveztek, azt mondtam a társulatnak: én veletek akarok dolgozni, ki akarom hozni belőletek a rejtett tartalékokat. Én ezt tartom, amióta itt vagyok, senkit nem küldtem el. Túl vagyunk a szerződtetési tárgyalásokon, aki valamilyen betegség, vagy családi ok miatt nem tud velünk maradni, őket leszámítva mindenkivel szerződtem. Igyekszünk vendégként olyanokat hívni, akik tehetsége, munkamódszere okulásunkra lehet, ezzel frissítve a társulatot. Nagyban segíti munkánkat a határon túli társ-színházakkal kialakított kapcsolat, amely „színész-cserékben” és vendégjátékokban is megmutatkozik.”

Amiről az önvallomásban nem esett szó: megalapította a Magyar Teátrum díjat, a színházi háttérszakmák elismerésére, amelyet – már ötödik éve – elegáns gálaműsor keretében, a televízió nyilvánossága előtt adnak át hat, arra érdemes szakembernek, kiegészítve egy életmű díjjal. Kiadója a Bárka irodalmi folyóiratnak és elnöke a Vidéki Színházigazgatók Egyesületének.
Oroszlánrészt vállalt a Szarvasi Vízi Színház létrehozásában és működtetésében.

A Szarvasi Vízi Színház
 
A 15. Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSzT) idei versenyprogramjába beválogatták a Jókai Színház Koldusopera című előadását, amelyet a színház művésze Katkó Ferenc rendezett.

A hatvan éves Jókai Színház életében még nem fordult elő, hogy társulatának három tagja kapjon elismerést március 15-e alkalmából. Fekete Péter igazgatót, rendezőt Jászai Mari-díjjal; Zalán Tibor írót, költőt, dramaturgot Babérkoszorú-díjjal; Szomor György színművészt, zeneszerzőt, rendezőt pedig Nádasdy Kálmán-díjjal jutalmazták.

A díjakat Péntek 13 – án adták át – egy Fekete Péter bűvészből lett igazgató, mikor kapja ha nem 13-án?!

Fekete Péter tevékenységét az alábbi kitüntetésekkel ismerték el:

Megyei Príma díj (színművészet kategóriában) – 2011. szeptember 23.
Szarvas Város Közművelődéséért Díj – 2013. július 23.
Magyar Érdemrend Lovagkereszt – 2014. március 15.
Jászai Mari-díj – 2015. március 15.

[Kadelka László]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu