Dátum: 2019. október 22. kedd    Mai névnap(ok): Előd


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Joseph Haydn - Esterházy Péter: Hét utolsó szó
Különleges ősbemutató lesz április 16-án 19 órakor a Budapest Music Center koncerttermében: Dubóczky Gergely karmester felkérésére Esterházy Péter írt Joseph Haydn: Krisztus utolsó hét szava a keresztfán című művéhez mai szöveget a hét szóhoz, a prédikációk helyére, a Budapest Sound Collectiv előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével. Esterházy Péter szövegét Mácsai Pál és Kerekes Éva adja elő.
Joseph Haydn ezt a művét a délspanyol város, Cadiz felkérésére komponálta 1785-ben. A templom belső terét fekete kendőkkel fedték be, csak középen világított egy lámpa. Haydn: Krisztus hét utolsó szava a keresztfán (Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze) című műve a cadizi püspök prédikációjával hangzott el, amelyet a hét szóhoz adott elő a húsvéti liturgia részeként.

Joseph Haydn Esterházy Péter (fotó-Dobó László)
 
A fiatal karmester, Dubóczky Gergely ötlete és koncepciója alapján Joseph Haydn zeneműve hamarosan kétféle előadásban csendül fel Magyarországon: 2014. április 12-én 19.30-kor a Gödöllői Szentháromság-templomban, ahol zenés áhítat lesz elmélkedéssel, a Budapest Sound Collective zenekar előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével, Szecsődi Péter plébános prédikációival.
Április 16-án 19 órától pedig a Budapest Music Centerben hallható az ősbemutató Esterházy Péter szövegével, Mácsai Pál és Kerekes Éva, valamint Budapest Sound Collectiv előadásában, Dubóczky Gergely vezényletével.

Kerekes Éva (fotó-Nagy Gergő)
 
Joseph Haydn élete meghatározó részében az Esterházy család szolgálatában állt, évtizedeken át komponált és zenélt Eisenstadtban (Kismartonban) és Fertődön, a művészi alkotómunkája szorosan összefonódott az osztrák-magyar kultúrával. Az, hogy Haydn ciklusához most Esterházy Péter írt mai szöveget, a közös örökség továbbvitelének a szép példája.

Mácsai Pál (fotó-Nagy Gergő)
 
Az előadó zenekar, a Budapest Sound Collective 2013 ősze óta működik ezzel a névvel, az alapító karmester, Dubóczky Gergely művészeti vezetésével. A zenekarban kiemelkedő művészek dolgoznak rangos magyar szimfonikus zenekarokból, a tapasztalt és a fiatal művészek folyamatosan inspirálják egymást a közös munka során, hiszen itt nem a saját, állandó zenekarukkal dolgoznak, hanem olyanokkal, akikkel esetleg nem is volt még alkalmuk közös muzsikálásra. A BSC koncertmestere Koppándi Jenő, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertmestere.
A darab felépítése: bevezető - 7 szonáta - földrengés. A földrengés kivételével mind lassú tétel. A szonáták között hangzanak el a szövegbetétek. A mű érdekessége még egy tétel, amelyben kizárólag fúvósok szólalnak meg.

Dubóczky Gegely (fotó-Raffay Zsófia)
 
Dubóczky Gergely karmester rövid szakmai életrajza:

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmesterképző szakát – matematikusi egyetemi tanulmányok után – Ligeti András és Gál Tamás növendékeként végezte el, 2011-ben summa cum laude diplomázott.
Közben, 2010-ben a Bard College ösztöndíjasa volt (New York állam, The Conductors Intstitute), a 2010-2011-es tanévben pedig a bécsi zeneakadémián (Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien) Mark Stringer tanítványa volt.
Részt vett például Harold Farberman, Leon Botstein, Lawrence Golan, Erwin Ortner, Bertrand de Billy, Daniel Harding mesterkurzusain, a Nemzetközi Bartók Szemináriumon, legutóbb pedig, 2013 decemberében Eötvös Péter bázeli mesterkurzusán.
2012-ben és 2013-ban Kocsis Zoltán asszisztenseként, a Nemzeti Filharmonikusok betanító karmestereként dolgozott.

Szakmai tevékenysége széles skálán mozog, ritkán játszott Haydn-művektől kortárs darabok bemutatásán át a barokk continuo-játékig terjed. Korrepetitorként és karmesterként is gyakori közreműködője különböző színházi és operaprodukcióknak, dolgozott például a Thália Színházban és a Nemzeti Színházban.
Öt évig dolgozott rendszeresen oratóriumkórussal, a Budapesti Kórussal. Öt éve vezeti a Semmelweis Egyetem hallgatói együttesét is, a Medikus Zenekart, amely nemrég meghívást kapott Bayreuth-ba.

Saját együttesét 2011-ben hozta létre, a zenekar 2013 őszén Budapest Sound Collective néven adott sikeres koncerteket. Az együttes koncertekre szerveződik, jelentős zenekarokban játszó, tapasztalt, valamint fiatal zenészek dolgoznak itt alkalomszerűen együtt, ami inspirálóan hat a zenészekre.
A repertoár is színes: Dubóczky Gergely a saját zenekarával különleges produkciók bemutatását tűzte ki célul, a széles repertoár a reneszánsztól a kortársakig ívelhet, nem föltétlenül gyakran előadott, úgynevezett „mainstream” művekkel. Néhány példa a saját együttessel játszott repertoárból: saját összeállítású Rameau-szvit, ritkán hallható Haydn-művek. 2012-ben, a Belvárosi Barokk Fesztiválon két este alatt előadták Bach hat brandenburgi versenyét.

Dubóczky Gergely fontos célkitűzése a kortárs művek és a különlegességek bemutatása, ezek sorába illik a Haydn-Esterházy-ősbemutató is. Ilyen művek előadásáról tanúskodott a zenekar 2013. október 3-i, a MOM Kulturális Központban tartott koncertje, amelyen Haydn: I. szimfóniája után Haydn: B-dúr sinfonia concertante című műve csendült fel Dubóczky Gergely vezényletével. Erről a koncertről írta Tóth Endre kritikus a Muzsika 2013. novemberi számában:

„(…) A recenzens lelkesedését csak tovább fokozta az interpretáció energiától duzzadó intenzitása, valamint a zene humorának megélt pillanatai. Dubóczky precíz, pálca nélküli vezénylése mögött magabiztos, határozott elképzelések húzódtak: nem tarktírozott, hanem közvetítette a zenét, a zenekar és a közönség is aktív viszonyba kerülhetett a muzsikával. A zene beszédszerűsége, folyamatai, irányai voltak fontosak számára, értelmezése a darab lényegét mutatta meg annak teljességében, vezénylése még a hallgatóságot is eligazította a szimfónia struktúrájában. (…)”

[eser]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu