Dátum: 2019. október 23. szerda    Mai névnap(ok): Gyöngyi


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Molnár Ferenc: Egy, kettő, három / Az ibolya
A kaposvári Csiky Gergely Színház február 7-i bemutatja, Molnár Ferenc: Egy, kettő, három / Az ibolya című két egyfelvonásos komédiáját. Díszlettervező Székely László, jelmeztervező Cselényi Nóra, rendező Rátóti Zoltán.
A rendező – Rátóti Zoltán

…Molnár Ferencnek szinte minden színház repertoárjában helye lenne, vagy van is, hiszen egyrészt már klasszikus szerzőnek számít, a nézők szemében is olyan színpadi hitele van, mint kevés másik drámaírónak, és művészi szempontból is fontos, hogy időről-időre műsorra kerüljön egy-egy darabja, hiszen – és ez egy nagyon fontos szempont – Molnár mindig remek, sőt parádés játéklehetőséget ad a színészeknek. És nem csak a főszereplőknek, hanem a felvillanó karaktereknek is…

Molnárnál mintha a kérdés is mindig felmerülne: mennyi a technika, ritmus, zene és mennyire kaphat hangsúlyos szerepet a lélektani elemzés?

Ez a kérdés sokszor felmerül a próbákon is. Erre egy mesteremet említve tudnék válaszolni. Ruszt például mindent le tudott fordítani ritmusra és zenére. A színész akkor tudott jól működni a kezében, ha ezeket a technikai támpontokat ki tudta használni. Ezeken keresztül jó esetben meg tudott szólalni a lélek. Megtöltődött a forma. A lélek rugóit nem lehet kigyakorolni, a technikát, a ritmust igen. De a kettő nem különválasztható, és egymás nélkül nem is működnek. Molnárnál sem lehet arra leegyszerűsíteni a dolgokat, hogy virtuóz a ritmus, és pontos a tempó, hogy mindenki szerepeket játszik, maszkokat hord a másik előtt. Ez elég általános megoldás lenne így. Igen, meg kell találnunk, bele kell találnunk a ritmusba. De azt is meg kell kapargatnunk, hogy ki milyen maszkot visel, miért azt választotta, és mit fed el vele. Megpróbálunk rést nyitni a maszkokon, belesni rajta, és felfedezni a lelket egy-egy pillanatra.

 
Egy, kettő, három

Norrison – Sarkadi Kiss János

Bármilyen probléma merül fel, ez a férfi azonnal tudja rá a megoldást, és egy egész sor ember áll azonnal a rendelkezésére, hogy olajozott gépezetként működve végrehajtsa, amit kell: mindenki tudja a maga feladatát, és teszi a dolgát. Akármilyen lehetetlennek tűnő feladatot teljesíteni tudnak. Mondhatnánk, hogy ez a férfi sosem esik kétségbe, de ez az egész darab egy nagy kétségbeesésről, és a kétségbeejtő helyzet zseniális megoldásáról szól. Kétségbeesett mondjuk inkább én voltam, mikor az olvasópróbán megláttam a szövegem mennyiségét … Ami nagyon izgalmas, hogy reális időben játsszuk a cselekményt. Tehát a darab szerint háromnegyed háromtól negyed ötig tart a történet, és egy szereplő tíz percenként bemondja, hogy hol tartunk. Pörögnek az események. Az előadás, ha ügyesen csináljuk, tényleg ennyi idő alatt fog lejátszódni: másfél óra alatt megalkotunk egy új embert! Lydia – Érsek-Obádovisc Mercédesz

A lány ahhoz szokott, hogy ebben a világban bármilyen problémát egy csettintéssel megoldanak. Odaáll hát Norrison elé, elmond mindent, és várja, hogy az megoldja a megoldhatatlant. Sőt, a felelősséget is áthárítja, mondván, „miért nem vigyáztatok rám”. És igaza lesz: végülis ahol pénz van és kapcsolatrendszer van, minden eladó és minden megvehető… Először játszom Molnár-darabban. Nem mellékesek a belső, lelki folyamatok, de a legfontosabb a ritmus megtalálása. Ha egy-egy megszólalást elsietek vagy lekések, minden borul. Nem hivatkozhatok arra, hogy „belül” mikor születik meg az érzés, a gondolat, én a Molnár által tökéletesen felépített mechanizmus része vagyok, azt kell szolgálnom, hogy a poénok üljenek, hogy a „molnári” gépezet működjön.

Sarkadi Kiss János
 
Sarkadi Kiss János - Érsek-Obádovics Mercédesz
 
Tóth Géza - Serf Egyed - Kósa Béla
 
Az ibolya

Színházigazgató – Spindler Béla

Színházat játszani színházban csakis akkor hálás feladat, ha meg tudjuk csinálni, hogy a néző számára érdekesen játsszunk a színházról. Latinovits Zoltán a szerelem szerelmének nevezte a színházat, ami tökéletesen igaz, és ha erről mesélünk a közönségnek, és azt jól csináljuk, akkor az nagyon szép pillanatokat adhat. Nem a működés mechanizmusának leleplezéséről van itt szó. Gyakorlatilag egy casting-helyzetet látunk, de nem nézünk ki a folyosóra, nem látjuk, mi történik a jelentkezők között. Csak azokat a játszmákat látjuk, amik a felvételin játszódnak a színházigazgató- színésznők között… Fontos megjegyeznünk, hogy itt egy öregedő férfiról van szó. Hatvan évesen megváltozik az embernek a szerelemhez való viszonya. Az az érzés, ami itt most fellángol, felnagyítja és közel hozza hozzá az elmúlás gondolatát. Minden kornak megvan a maga szépsége, de hatvan fölött az ember már elkezdi elrendezni a dolgait Istennel, élettel, halállal. Nem lehet tudni, meddig él. De jön egy lány, felforgat mindent, és újra kiderül, hogy nem az ész törvényei irányítják a világot...

Ilonka – Stefanovics Angéla

Ibolya, azaz Ilonka úgynevezett naiv szereplő. Extrovertált kis lány. Világba kiáltja az örömét és bánatát. Hatalmas érzelmi amplitúdókkal létezik. Árva volt, igazi túlélő. Nagy játékos, az életben szerzett tapasztalatait ösztönösen jól kamatoztatja. Ha a színpadon nem is, de az életben igazi színésznő… Ilonka kicsit extrovertált lénye nem áll távol tőlem. Kicsi vagyok, fürge vagyok, ha olyan a kedvem, társaságban sziporkázok… Fantasztikus az a nyelv is, amit Molnár megteremt. „Én egy kis illatos, mezei ibolyának látszom. De ha erkölcsileg megszagolsz, rágyössz, hogy igazgyöngy vagyok.” Ez az egyik kedvenc mondatom - a sok közül.

Német Mónika - Spindler Béla
 
Sipos György - Spindler Béla
 
Spindler Béla - Stefanovics Angéla
 
EGY, KETTŐ, HÁROM
komédia

Szereplők:

NORRISON - Sarkadi Kiss János
ANTAL - Váncsa Gábor
LYDIA - Érsek-Obádovics Mercédesz m.v.
TITKÁR - Hunyadkürti György
KUNO KISASSZONY - Csonka Ibolya
BRASCH KISASSZONY - Varga Zsuzsa
POSNER KISASSZONY - Lestyán Luca
PETROVICS KISASSZONY - Német Mónika
LIND KISASSZONY - Horváth Zita
MICHAEL, DIVATÁRUS/KÁROLY - Sipos György m.v.
DR. PINSKY - Hornung Gábor
OSSO - Serf Egyed
CIRING - Kósa Béla
DR. WOLFF - Tóth Géza
FŐSZABÁSZ/KRISZTIÁN - Mohácsi Norbert
FÉLIX - Kalmár Tamás
DR. FABER - Nyári Oszkár
GRÓF DUBOIS-SCHOTTENBURG - Spindler Béla SZOLGA Fábián Zsolt

AZ IBOLYA
komédia Szereplők:

IGAZGATÓ - Spindler Béla
ZENESZERZŐ - Sipos György m.v.
ROBOZ KISASSZONY - Lestyán Luca
MÁRKUS KISASSZONY - Érsek-Obádovics Mercédesz m.v.
RAKOLNOKI KISASSZONY - Varga Zsuzsa
THÚZ KISASSZONY - Német Mónika
SZÉLL KISASSZONY - Horváth Zita
ILONKA - Stefanovics Angéla m.v.
SZOLGA - Sarkadi Kiss János

Dramaturg: Szokolai Brigitta
Zene: Juhász Gábor
Díszlet: Székely László
Jelmez: Cselényi Nóra
Vetítés: Széles Anna
Világításterv: Memlaur Imre
Súgó: Csorba Mária
Ügyelő: Székely György
Segédrendező: Mészáros Csilla
Rendező: Rátóti Zoltán

Bemutató: 2014. február 7.


Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu