Dátum: 2019. október 22. kedd    Mai névnap(ok): Előd


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

„Ezek összetévesztettek engem a Honthy Hannával!”
Százhúsz éve született Honthy Hanna, az operett műfaj legnagyobbja. Ma már „Hungarikum” az operett. A rajongói, 2002-ben, Kálmán Imre születésének 120. évfordulóján születésnapját, október 24-ét A MAGYAR OPERETT NAPJÁvá nyilvánították 1948-ban pedig ezen a napon halt meg a másik híres operettszerző, Lehár Ferenc. Összeállításunkat Molnár Gál Péter írásaiból válogattuk.
 
Honthy Hanna halhatatlansága

(…) Hügel János nyomdász és Hanrich Emma kézimunka-varrónő Hajnalka lánya 1893. február 21-én született. Száz évvel később, mint a legelső magyar énekes primadonna Déryné. Táncolni tanul az Operaház balettiskolájában. Operadarabokban statisztál apródruhákban és gyerekszerepekben. Első jelentősebb megbízatásként hattyúhintón keresztülhalad az operai színpadon ál-Lohengrinként, mint a címszereplő Anthes György dublőze. Tizennégy évesen jut először önálló szerephez Bayer Babatündér című balettjében. Prózai szerephez. Beugrással átveszi a Beszélő Babát.
Rákosi Szidi színiiskolájában kap kiképzést. Egy évig csupán. A Népoperához szerződik szubrettként. Újra nekifog a tanulásnak: órákat vesz színészetből és énekből. Bejárja a vidéki színpadokat. Pozsony, Fiume, Debrecen. Amikor Pestre szerződik: már 27 éves. Jóllehet haláláig örökfiatal, pesti kezdésekor már nem mondható fiatalnak. Megtanulja vidéken a küzdést az életben maradásért, szerepért, előnyökért, színházi rangért, gázsiért. Megtanulja, csak magában bízhat fenntartás nélkül. Önmagára utalt a szerepformálásban.

 
Sikamlós történeteket senki nem beszélt róla, habár kokott szerepekben működött. Apácai életet él haláláig. Irtóztató önfegyelemmel a nap huszonnégy órájában a közönségét szolgálja. Minden erejét, gondolatát, tehetségét szerepeire, föllépéseire fordítja. Paradicsommadári szerepkörben egy hivatalnok precizitása, egy hivatásos katonatiszt önáldozó reglamája. Tündöklik, csábít, elragad. Majd lefest, hazamegy kialudni magát a másnapi tündöklés érdekében.
Súlyos alkoholista volt a józanéletű primadonna. A siker alkoholistája. Színházizgalmi szerekkel töltekezett. Amikor elvonták narkotikumától, elvonult tőlünk narkotikumszolgáltatásával. Nincsenek barátai: csak a nyilvánosság kezes pajtása. Senki nem szereti: csupán százezrek. A nézők. Azok rajongják évtizedről évtizedre, nemzedékről nemzedékre. Híres volt fukarságáról; holott egész életét szétosztotta nézői között. Alaposan megnézett minden fillért, mielőtt kiadta volna, öregségére fölélte a keresményéből vásárolt balatoni nyaralót és a budai villát, félretett tőkéjéért magas kamatot zsarolt ki a banktól, mégis nyugdíjból tengődött, valamint havi két föllépése díjából.
Amikor hírét vette, hogy rosszul megy a Fővárosi Operettszínház: föltelefonozta igazgatóját azt ajánlva – túl a nyolcvanon – több Csárdáskirálynő-előadást vállal. Köszönettel elhárították. Nem kértek belőle. Újrarendezték az előadást. Az újdonság hamar lekerült a műsorról. Honthy meg a föld alá, mivel a játékon kívül nem éltette semmi. A közönségért élt. Nézőinek szeretete tartotta fogva.

 
Ő volt színészetünk Első Hölgye. De csupán érett korában vált anyaprimadonnává. Amíg fiatal: szubrettprimadonna.
A Nefelejcs utca félproletár-kispolgári fertályából eljut a Duna jobb partjára. A Deres utcában épített magának várszerű villát. Nappalijából belső lépcső vezetett az emeletre. Emelkedő sorrendben felszögeztette kitüntetéseinek okleveleit. Végigmosolyogta a századot. Mosolyát valamennyi fordulat politikusai haszonélvezték: Tildy Zoltán, Szakasits Árpád, Révai József, Nahy Imre, Dobi István, Kállai Gyula, Rónai Sándor, Kádár János írták alá kitüntetéseit. Önmérséklettel szekrényében elrejtette a Horty Miklós és Rákosi Mátyás szignálta dísziratokat. IV. Károly túl rövid ideig ült a trónon, semhogy ő is kitüntethesse az első sikereit megért színésznőt. Ez csak apró szeplő az életrajzon, mert Honthy Hanna a század valamennyi magyar politikai fordulatában királynője lehetett a magyar zenés színpadoknak és vígjátékjátszásnak. Valamennyi politikai rendszer igyekezett magára áramoltatni csöppnyit népszerűségéből. A felkent királyt követi a kormányzó. Megdöntötték a királyságot, kikiáltották a köztársaságot, halkan trónra lopták a diktatúrát, megértük ennek keményebb és lágyabb változatait. Az Első ember mindig változott, eközben Honthy maradt az Első Hölgy.

 
A század egyik legnagyobb – tehát legnagyobb – színésznője volt. Oleg Tabakov egy veszprémi színházi próbán a színészet óriásainak kijáró rajongó tisztelettel elkezdett beszélni Honthy ironikus Grandezzájáról, brechti módon elidegenítő technikájáról, arról a hibátlan biztonságról, ahogyan tejszínhabos mese és gyűrött valóság közt közlekedett a színpadon; színinövendék korában csodálta a moszkvai vendégjáték idején, évtizedek múltán is fénylő emlékként élt benn a magyar színésznő alakítása.

 
Sajátosan magyar jelenség volt Honthy színészete. Micsoda ironikus helyzet: egy Hügel mint magyar primadonna! A magyar színészet ősidejének primadonnája, Déryné – Schenbach Rózsika volt, a legmagyarabb magyar tragika, Petőfi prófétája, Jászai Mari pedig morva származék eredetileg Krippel családnévvel. „A nemzet csalogányának” becézet Blaha Lujza, aki a németül beszélő fővárost megtanította hazafiasan elandalogni és szeretni, valójában Reindl Lujza volt. A különböző nemzetek kultúráját összeömlesztően befogadó magyar kultúrában a színház a legfogékonyabban magába szívta a sokfelől érkezettek tehetségét. (…)
(…)Honthy alakításaiban végigvonult egy kacér kettősség: egyszerre megtestesített édeskésen egy operetti mesevalóságot, ugyanakkor ironikus széljegyzetekkel lehetetlenné tette a beleandalodást. Minduntalan visszautalt a köznapi valóságra. Állított és tagadott egyszerre. Hitt és hitetlennek mutatkozott. Fölemelte az érzéseket a pátosz magasságába, de mielőtt kibuggyant volna a néző meghatottsága, szemével csippentett egyet kacéran, közölve: mindez csupán érvénytelen meskete. Álom és valóság, eszményi és reális sajátos egyensúlya vonul végig a magyar színészeten a vándorszínész Megyeri Károlytól, Ujházi Edén át, Rózsahegyi Kálmánon, a két Makláryn, Rátkay Mártonon, Bihari Józsefig vagy közelmúltunkban Latinovitsig, Márkus Lászlóig és napjaink Darvas Ivánjáig, Sinkovits Imréjéig. Ugyanezt a kettősséget föltaláljuk a női szerepszakmányokban a Gombaszögi nővérektől Vízvári Mariskán át Makay Margitig, Sulyok Mária, Gobbi Hilda vagy Básti Juli és Eszenyi színészetében. Túlzás volna azt állítani, hogy az osztrák uralom alatti királyság kettős életérzése fejlesztette ki, s a későbbi kettős uralmak tartósították e színjátszó színjátszás így és úgy is értelmezhető kétarcúságát. Szembeszökő ténynek látszott azonban a józan köznapiság, az élethez visszacsatlakoztató higgadt realitásérzék.

 
Honthy ennek a színészi kétértelműségnek volt nagymestere. Egyszerre és egyidejűleg magasztos és orfeumi, méltóságteli és frivol, elérhetetlen tündérkirálynő és praktikus józanságú privát asszony. Tartózkodónak látszott, mégis csábított. Szűziesen kacérkodott. Megközelíthetetlen szerelemügyi előadóként cinikusan romlottnak mutatta a világot és benne a szereplőket, hogy a rákövetkező pillanatban kifejezze eltántoríthatatlan hitét az égi szerelemről.

Latinovits Liliomáért leautózott Kecskemétre. Magával vitt gardírozni. Amikor bevezettem a teli nézőtérre, megtapsolta a publikum. Mosolyogva elfogadta a hódolatot, menet közben azonban fülbe súgta: „Ezek összetévesztettek engem a Honthy Hannával!”
Minden helyzetnek, jellemnek látta és megláttatta a fonákját, de úgy ábrázolta a fonákot, hogy nem veszítette el eredeti színét.

Nagy színész volt. A század legnagyobbja. Színészete ezernyi tanulságot kínált. Nem tanultunk belőle. Utánozhatatlan volt. Máig sincs követője. (…)

M. G. P.

Köszönöm Ancsin Nóra segítségét.

[Kadelka László]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu