Dátum: 2019. október 22. kedd    Mai névnap(ok): Előd


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Cellába vésett történelem
Mi az igazság? Létezik igazság? A válasz hit és nézőpont kérdése csakúgy, mint Karel Capek Pilátus krédója című írásában, avagy a megfejthetetlen történelmet színpadra írt, s vitt alkotások bírálatában is. Ki és mit bírál? S vajon ki és mit ítélhet? Az sms rövidítések, a szóösszevonások korában különös világra nyithat ajtót, aki a Békéscsabai Jókai Színház Stuart Mária előadására vált jegyet.
 
Magyarországon először 1820-ban Kolozsvárott, a Nemzeti színpadán pedig 1846. július elsején láthatták Stuart elbukását, amelyet azután az elmúlt 190 év során számtalan felfogásban állítottak színpadra. A mostani merőben új megközelítés. A veretes Schiller szöveg - az eredeti új fordításával - első hallásra talán szokatlan a magyar fülnek (bár az idők során számtalan magyarításra került sor: Fáncsy Lajos, E. Kováts Gyula, Cserei, Hevesi, Devecsery), az egyes és a többes szám keveredése, amely az 1800. június 14-én bemutatott eredeti mű erénye, magyar nyelven eddig aligha szólalt így meg. Az előadás formabontó jellege azonban itt nem áll meg. A neo-konstruktivista díszlet köré rendelt lélektani szomorújáték sok tekintetben szakít a megszokott hazai Stuart Mária előadásokkal, s talán épp emiatt élénk felfogásbeli egymásnak feszülésre adhat okot. Sokat és talán sokan fognak vitatkozni azon is, szerencsés-e egy 210 éves darabot modern, leegyszerűsített színpadképben játszani, korhűnek tetsző, de mégiscsak a jelent idéző ruhákban, s hogy a látvány nyújtotta összkép, a megszokott nagy színpadi mozgásokat mennyire szolgálja.

áttetsző kockába zárt Stuart
 
Míg a néző saját igazságát megfejti, be kell érje azzal, amit jómagam képzőművész ihletettségű szemével láttam. A két királynő köré vont nagy kubus, a formailag pozitív előreugró, fémszerkezetű kocka átlátszó plexi falakkal, és a felette álló, súlyos bemélyedésből kialakuló másik, a vörös drapéria bevonású fordított, negatív formájú kvadrátos alakzat a puszta képnél jóval többet mond. A keretjáték két pólusát a brit királynő trónszéke, a fénnyel megvilágított negatív forma, valamint a börtönként szolgáló másik szögletes forma adja meg.
Az 1920-as évek végén a Bauhaus teremtette konstrukció a korábbi kubizmus továbbéléseként belépett a színpad világába is. Az Oscar Schlemmer féle metafizikai revü, a Triadikus balett mértani formákban mozgó figuráitól azonban hosszú út vezetett az utóbbi évek neo-konstruktivista színpadrendezési felfogásáig.

konstruktivista elemek
 
A Bécsben élő rendező, Szalma Dorotty – Mira János tervezte - színpadképe ezúttal az itthon még kevéssé körbejárt német trendet emelte be a klasszikus darab keretei közé. Stuart lejárja a pár négyzetméternyi celláját a maga kubusában, körbe élve ezzel a számára egyetlen járható maroknyi teret, míg Erzsébet hol piktúra szerűen pózol a saját traktusában, hol szabadon járja körül az elejtett nemes vadat. A korábbi rendezések többsége elsősorban a színészi játékra, a két főszereplő alakítására bízta a darab lélektani ívének kirajzolódását, míg a Szalma-féle rendezésben a látvány, a zenei betétek, az egyes gesztusokhoz rendelt hang hatások, kinyíló, beszűkülő színészi mozgások árnyalják a képet. A két királynő belső lelki tusája más-más színész tolmácsolásában szólal meg, hol a töprengő figurák alatt, hol felettük. A végeredmény egy költői látomás hatalomról, győztesekről, vesztesekről, a sorsról és a végzetről, amit ma úgy hívunk, történelem.
also és felső kubusok
 
S hogy szerencsés-e a microporttal hangosított színészeket zárt terekbe szorítani, s a megszokott látványos téri bejárások helyett a feszültséget a helyenkénti statikussággal elérni? Felfogás kérdése. Épp úgy, ahogy a darab újszerű színrevitelének számos más eleme is. Akárhogy is, igazából nem is ez a lényeg.
Lehet élénken elutasítani, lehet szeretni az előadást, egyet nem lehet: közömbösen elmenni mellette. Gondolat nélkül maradni. És akkor már betöltötte feladatát. Mert igazság híján lehetséges ennél több is?

[Mi – Ta ]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu