Dátum: 2019. október 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Salamon


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

A tánc diplomatája
Október végétől játssza a Budapest Táncszínház Ravel estjét, amelynek háromból két darabja Marie-Laure Tarnaud koreográfiája. A francia koreográfusnő nem először dolgozik az együttessel, vissza-visszatér mert különösen szeret a magyar táncosokkal dolgozni és rendkívül befogadónak és muzikálisnak tarja a magyar közönséget. A két táncműről és magyarországi benyomásairól beszélgetett vele Fekete Vali.
Két próba között egy budapesti kávéházban találkoztunk az Operával szemben. A koreográfusnő pontosan érkezik, nincs sok időnk. Kedvesen kezet fogunk, de a beszélgetés elején egy kicsit zárkózott. De amint a munkájáról és a darabokról kezd beszélni, nyomban feloldódik.

Nem először jár Budapesten, mi vonzza vissza?

 

Valóban jártam már Budapesten és korábban is dolgoztam Földi Béla együttesével. De boldogan jöttem újra, mert nagyon szeretem ezt a várost, az épületeket, a barátságos embereket. És igazán nagy öröm egy olyan csapattal dolgozni, amelyet a Budapest Táncszínház táncosai alkotnak. Fiatal, energikus, nyitott művészekkel.

 

Hogyan ismerkedett meg az együttessel?

Korábban Franciaországban Frenák Pállal dolgoztam, ő ismertetett össze Földi Bélával az együttes vezetőjével. Ismeretségünkből gyümölcsöző munkakapcsolat lett. Amikor legutóbb felkért, hogy egy Ravel estre koreografáljak, örömmel igent mondtam, hiszen Ravelt híres művei alapján teljesen más egyéniségnek gondoljuk, mint amilyen valójában volt. Engem ebben a feladatban az vonzott, hogy megmutathattam Ravel rejtett arcát, a melankolikus, tépelődő, magába forduló zeneszerzőt.

 

Hogyan érhető ez tetten a zeneművekben és a koreográfiákban?

Az est első darabja, a Gaspard de la nuit tiszta költészet. Ezt a zenedarabot A. Bertrand költeményei inspirálták, amelyek felidézik a halál misztériumát. A mű teljes címe: Gaspard de la nuit: Trois Poèmes pour Piano d'après Aloysius Bertrand. 1908-ban keletkezett Aloysius Bertrand Gaspard de la Nuit, fantaisies á la manière de Rembrandt et de Callot (Az éjszaka Gáspárja, Rembrandt és Callot modorában írt fantáziák) című versgyűjteményének hatására. Ravel a verseskötet három darabját zenésítette meg: Vízitündér, Akasztófa, Scarbo. A raveli zongoradarabok egyik csodálatos darabja, újszerű harmóniák, vakmerő ritmizálás és melodika, az érzelmek széles skálájának tömör és szuggesztív kifejezése jellemzi. A fiatal, tehetséges táncosoknak pedig megdöbbentő érettséggel sikerült megragadni és kifejezni, hűen az eredteti költeményekhez, a halál filozofikus témáját és aggasztó kérdéseit.

 

A második zenemű, a Concerto en Sol Ravel utolsó előtti jelentős zeneműve. E mű színpadra állításánál Ravel életrajzát követve a magányos, magába zárkózott Ravelt szerettem volna megidézni, aki társat és boldogságot csak a zenében talál.

Milyen a munka a magyar táncosokkal?

Nagyon könnyű velük dolgozni. Nagyon jó a technikájuk egy ilyen klasszikus alapokon álló modern balett koreografálásához. Kiváló a munkabírásuk és nagyon muzikálisak. A zene benne van a testükben, nagyon ráéreznek a ritmusra.

És közönség?

Ugyancsak rendkívül muzikális. Szereti a zenét és a táncot. (Ez talán a magyar emberek sajátossága.) Befogadó és tiszteli az alkotást. A franciaországihoz képest sokkal elfogadóbbak a művészekkel és befogadóbbak a művekkel szemben.

Vannak más közös tervek is?

Igen, több is. Szívesen visszatérnék még koreografálni. De először is jelenleg egy turnét szervezek az együttesnek, hogy a Ravel-estet a francia közönség is megismerhesse. De elképzeléseim szerint ezt a két koreográfiámat ott egy harmadik egészítené ki: a Bolero, mégpedig a Limoge-i hipp-hopp csoport előadásában.

Mi ez, ha nem igazi diplomácia, nemcsak országok, de műfajok között is!

Következő előadás:

2010. január 23.-án 19 órakor a Nemzeti Táncszínházban

Koreográfus: Marie-Laure Bédel-Tarneaud (Gaspard de la Nuit, Concerto en Sol)Raza Hammadi (Bolero)

 
[Fekete Vali]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu