Dátum: 2019. október 14. hétfő    Mai névnap(ok): Helén


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Dosztojevszkij: Karamazov testvérek
A Magyar Állami Operaház - Magyar Nemzeti Balett 2009. november 7-én műsorra tűzte Dosztojevszkij: Karamazov testvérek című regényének koreografált feldolgozását. Az irodalmi alapanyagot balettszínpadra alkalmazta, a koreográfiát tervezte és rendezte Boris Eifman.
Dosztojevszkijhez méltó a balett zenei anyaga amelyet Rachmaninov, Muszorgszkij, Wagner műveiből az orosz cigányzene hagyományainak felhasználásával, azok ötvözésével hoz létre a rendező. Ezzel Eifman megteremti a dosztojevszkiji lélek és intellektus átértelmezésének lehetőségét a balett nyelvére. Az Operaház színpadán most elsősorban a férfi táncosoké a tánc és a tér.

 
Dosztojevszkij világa és így ez a regénye is a bűnről, a lélek torzulásáról, a korabeli orosz társadalom ellentmondásairól és gonoszságáról szól. Dosztojevszkij nagysága éppen abban van, hogy alakjai és mondanivalója az általános emberi tulajdonságokat hordozzák, ezért érvényesek azóta is, ma is. Jellemeit a belső vívódások ábrázolásával rajzolta meg, a lélektől-lélekig tartó utak folyamatai érdekelték igazán. A történetet az öreg Karamazov meggyilkolása köré építi fel az író mély filozófiai, erkölcsi mondanivalóval. Fiai a “juss” elosztására várva az apa tivornyáit végignézve az orosz társadalom három jellegzetes figuráját személyesítik meg. Az apához leginkább hasonlító féktelen és iszákos Dimitrij alapvetően jószívű, az értelmiségi gondolkodó Ivan lázadva moralizáló és a harmadik fiú a szelíd, istenfélő és békét hirdető szerzetes Alekszej a dosztojevszkiji regény ismert férfi típusa. Adott a négy eltérő karakterű férfi figura, erős, meghatározott jegyekkel. (Négy kiváló férfi balett szerep.) Dosztojevszkij jellemábrázoló művészete a női szereplők megformálásában is követhető. A két nő egymástól ugyancsak merőben eltérően tipikus figura. Katyerina a jó, a lelkiismeretes és tisztességes míg Grusenyka a kiszámíthatatlan és ravasz, állhatatlan. (Két ugyancsak karakteres női táncos szerep.) A cselekmény mondanivalója az emberi szabadság határairól, a megértés szükségességének mértékéről, a katarzisról és a büntetésről szól.
Mindezt át lehet tenni a tánc nyelvére hiszen a cselekmény mögött érzelmek, gondolatok és drámák játszódnak. És ez mind eltáncolható.

 
Az 1946-ban született Boris Eifman sorsa tipikusan orosz entellektüel története. Kisgyermekként szüleivel megjárta Szibéria poklát. Sztálin halála után a család Kisinyovba költözhetett, hét éves korától itt tanult táncolni a kisinyovi operaházban. Tizenöt évesen önálló koreográfiákat készített az általa létrehozott csoportnak. 1966-ban kezdte meg tanulmányait a Leningrádi Konzervatórium koreográfia tanszékén, amely éppen akkor alakult. 1972-ben diplomázott, de már előbb koreográfiákat készített televízióknak, revüknek de a Kirov Balett táncosainak, például Natalia Makarovának is. 1970 és 1977 között a leningrádi Vaganova Akadémia hivatalos koreográfusa volt. Epikus műveket, irodalmi alkotásokat ültet át a tánc nyelvére. 1977-ben kapta meg jelenlegi színházát. Sikeres koreográfiák sora pl. Bulgakov a Mester és Margarita és számos külföldi meghívás jelzi pályáját. Saját együttesének eddig több mint negyven koreográfiát készített.

A balettszakma szerint ma ő az a koreográfus, aki nagybalett koreografálására képes. Ezt állítja róla Keveházi Gábor is, aki Péterváron több mint tíz évvel ezelőtt látta ezt az előadást. Tudta, hogy egyszer Budapesten is be akarja mutatni – de nem voltak megfelelő férfitáncosai. Keveházi Gábor a Magyar Nemzeti Balett főigazgatója mindezt így fogalmazta meg:
„Az 1970-es évek elején találkoztam Leningrádban Borisz Eifmannal, aki akkor bontogatta szárnyait. A művet körülbelül tíz évvel ezelőtt láttam és akkor azt gondoltam hogy ez egy fantasztikus darab, és ha volna olyan férfigárdája az Operaháznak, akik el tudják táncolni, akkor biztosan bemutatnám. Most eljött az a pillanat, amikor is nem egy, hanem három kiváló szereposztásban tudjuk kitűzni a balettet.
Nagyon más stílus, mint amit itthon megszoktak, de borzasztóan erős a látványvilága. Ma a világban nagyon kevés olyan alkotó van, aki nagybalettet tud koreografálni, márpedig a közönségízlés látszólag a nagybalettek felé húz, előnyben részesíti az egyfelvonásosokkal szemben. Az a populáris, ezért mindenképen szerettem volna, ha az együttes gazdagodik egy Eifman-művel, mert minden darabja mestermunka, a Sirálytól a Vörös Gisellig. Tavaly A bajadérral és a Balanchine-esttel főleg a hölgyeknek kedveztünk, a Karamazov testvérekben viszont elsősorban a férfitáncosaink kapnak lehetőséget.”

 
Borisz Eifman leningrádi munkatársaival érkezett az Operába. A jelmez és a díszlet egyaránt kiváló (Vjacseszlav Okunyov). A szcenikát Juhász Zoltán és Resz Miklós, a világítást Eifman tervezte. Meg kell jegyezni, hogy a dosztojevszkiji mondanivalóhoz híven. A színpad általában sötétben van, egy-egy spot világítja meg a táncosokat a tánckar gyakori jelenléte ellenére. A díszlet és a jelmez alkalmazkodik az alapmű mondanivalójához. Sötét, sejtelmes, drámai a jelenlét.
A táncosok nyilvánvalóan élvezik a remekül kiválaszott, a koreográfiához adekvát zenét és magát a nehéz és kemény, kitűnő koreográfiát. A Magyar Nemzeti Balett szólistái és tánckara láthatóan tobzódik az eddigiektől eltérő feladatban.

[Angyal Mária]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu