Dátum: 2019. október 14. hétfő    Mai névnap(ok): Helén


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

A színházcsináló
Csányi János nevét akkor tanulta meg a szakma, amikor – mondhatni, alternatív körülmények között – megrendezte a Szentivánéji álom című Shakespeare-vígjátékot. Újrafordította a darabot és megtervezte a produkció látványvilágát is. A ’90-es évek kult-előadását azonban nem követték újabbak. Helyette életre hívta a Józsefvárosban a Bárka Színházat, majd rövid időre a debreceni színház élére állt.
Jelen pillanatban az általa alapított Színház és Film Intézet igazgatója. Úgy hírlik, újabb „nagy dobásra” készül.

Színészi diplomával kalandoztál a színházon belül egészen más területekre.

Talán, mert az engem érdeklő dolgok irányába a színészi pályán keresztül vezetett az út. De végzősként világossá vált számomra, hogy a színház sokkal komplexebb módon érdekel. Hiszek a küldetésben. Az akkor legjobb formáját futó Katona József Színház fiatal színésze voltam, huszonnégy éves, amikor belevágtam a soproni színházalapításba. Tudtam, hogy teljesen irreális lépés, mégis világosan éreztem, hogy nekem azt kell tennem. Még akkor is, ha a döntés miatt évekig szinte lehetetlen szakmai és egzisztenciális helyzetbe kerültem, hiszen a színházat megalapítottuk, de a vezetésére mások kaptak megbízást. (Mikó István és Haumann Péter közös pályázatát fogadta el hónapokig tartó viták után a soproni önkormányzat – a szerk.) Csak esztendők múltán – amikor a Bárkát alapítottam – derült ki, hogy a soproni tapasztalatok nagyon sokat jelentenek. Gyakran érzem, hogy mindaz, ami velem történhet, annak az ütőerén tartom az ujjam, mintha tapintanám a sors pulzusát.

 
A Szentivánéji álom diadalútja után egyértelműnek tűnt, hogy a rendezői pályán keresed a boldogulást.

Szívesen rendeznék valamivel többet. De minden, amit eddig csináltam, teljes embert kívánt. Én alkotásnak tekintem egy színház komplex létrehozását a semmiből, az például felér egy évtizednyi folyamatos rendezői munkával. Vagy egy beruházás megtervezését.

Honnan értettél egy több száz milliós beruházás levezényléséhez?

Sehonnan. Megtanultam, mert érdekelt. De nem maga a beruházás, hanem a színháztervezés. Mindig is egyfajta reneszánsz életeszmény éltetett, így érzem jól magam, jól lehet, tudom, ahhoz, hogy ma valaki különböző területeken maradandót alkosson, mélységében kell mindent megismernie, tehát nagyon nehéz mondjuk Leonardót példaképnek tekinteni. Mégis, engem a világ teljes, átfogó megközelítése érdekel. A színház, a színészi munka, a rendezés, aztán a színházigazgatás mind csak lehetőségek arra, hogy az ember szélesítse azt a perspektívát, ahogy az életet látja.

2006. január 1-én kerültél a Debreceni Csokonai Színház élére, majd egy bő évvel később felálltál az igazgatói székből. „A többi: néma csönd…”

Erről nem beszéltem még, és most sem szeretnék. Egy beosztottam súlyos szakmai hibát vétett, amiért utólag úgy látszik, csak én vállaltam felelősséget. Talán annyit erről: nagyon fontos volt számomra a debreceni program, és nagyszerű emberekkel találkoztam ebben a városban – itt nem csak a társulatra gondolok -, akik velem együtt hittek abban, amit ott végig akartam vinni. Úgy éreztem, nem tehetem meg, hogy ellenük, és egyben saját korábbi szándékaimmal szembe fordulok, csak azért, hogy a magam szakmai hírnevét védelmezzem. Néha tudni kell veszíteni. Úgy gondolom, elég erős az eddigi pályám, és erős lesz a továbbiakban is ahhoz, hogy majdan világossá váljon és a helyére kerüljön ez a történet.

Miután visszajöttél Budapestre, nem színházat alapítottál, hanem a Színház és Film Intézetet (SZFI). A Károli Egyetem többségi tulajdonában lévő társaság ősszel emelt szintű szakmai oktatást indít.

Még debreceni igazgatóként nyolcvan különálló szakmát számoltam meg a nagyszínházon belül. Ez igen nagy szám. A színház rendkívül komplex rendszer, benne van a fél világ. Ám ezeknek a szakmáknak csak a negyede alkotóművészeti tevékenység, azok képzését a Színház- és Filmművészeti Egyetemen elvégzi. De mi lesz a többi szakterület képzésével? Ez a kérdés évtizedek óta megválaszolatlan Magyarországon. Gondoljunk például arra, milyen komoly, mesterszintű tudással kell rendelkeznie egy fővilágosítónak, vagy egy műszaki vezetőnek. A filmes fővilágosítóról nem is beszélve. A kívülálló talán nem is sejti, hogy mondjuk az ügyelő poszt betöltéséhez milyen összetett, széleskörű szakmai ismeret szükséges. Hogy nincs az a divatszabó, aki annyit tud, mint egy színházi mesterszabó. Venczel Sándorral – aki tanácsadóm volt a Csokonai Színházban –múlt őszön a Művész Kávéházban arról beszélgettünk, hogy mennyi munkát fektettünk Debrecenben a Színházi Akadémia elindításába, ahol az említett háttérszakembereket is képezték volna. Aztán rájöttünk, hogy ezt érdemes lenne tovább folytatni itt Budapesten.

Megéri?

Ha a kérdés a pénzre vonatkozik, az SZFI egyik alaptétele, hogy nonprofit jellegű tevékenységet folytasson. Ez kulcskérdés. Mégpedig azért, mert abban a pillanatban, ha egy ilyen oktatási szervezet profitorientált, az azt jelenti, hogy minél kisebb óraszámban, minél olcsóbb tanárok megfizetésében, minél magasabb tandíjban, és minél nagyobb létszámok képzésében érdekelt. Ez pedig mind ellentmond annak, ami a szakmai minőséget szolgálja. Viszont, ha az oktatás nem a minőséget szolgálja, akkor nem a jövőt szolgálja. Nos, mi ennek pont az ellenkezőjét akarjuk képviselni.

Kielégít ez a munka?

Jelen pillanatban ez a feladatom. Nekem arra van szükségem, hogy találjak valamit, ami ügy. Ami túlmutat rajtam. Ez nyilvánvalóan olyan feladat. Soha nem volt a színházi területnek átfogó, a sok-sok szakmára kiterjedő, magas szintű háttér-képzése. A filmes oldalon a rendszerváltozás óta merült fel ez az igény, mert korábban a MAFILM gyakornoki rendszere még valamennyire megoldotta ezt a problémát. Egyébként természetesen nem gondolom, hogy ez lenne a vége az útnak. Életem felénél tartok, remélem, még sok feladat vár rám.

 
Munkalehetőséghez is juthatnak a végzettek az itt szerzett állami oklevéllel vagy diplomával?

Az SZFI oktatási programjában a legjobb szakembereket kértük fel képzésvezetőnek. Szinte mindegyikük az adott szakterület vezetője és mestere. Ezzel együtt élvonalbeli intézmények jelennek meg a gyakorlati képzésben is. Ebből automatikusan következik, hogy „az inaséveket” ezeknél az intézményeknél mesterek felügyelete alatt töltik a hallgatók. Aki mondjuk a Művészetek Palotájában hangtechnikai ismereteket tanul és tehetséges, nem kérdés, hogy ott fogják-e tartani. Ugyanez történhet meg az Operaházban vagy a Madáchban, az Eurofilmnél, vagy a Megafilmnél, vagy akár a Korda Filmstúdióban és még folytathatnám a partnereink sorát. Ez a legtöbb, amit a hallgatóink elhelyezkedéséért tehetünk.

Szándékozol valamely mesterség képzésében részt venni? Mondjuk „színházigazgatói ismereteket” oktatni?

Nem áltatom ezzel magam. Örülök, ha azt a millió feladatot, amit az SZFI létrehozása igényel, el tudom végezni. Már megtanultam, hogy egy ügy csak addig létezik, amíg én szolgálom őt, s nem ő engem.

[Kiss Péter]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu