Dátum: 2019. október 15. kedd    Mai névnap(ok): Teréz


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Sárga cipőt vegyenek!
Játékosan didaktikus – ezzel a paradoxonnal jellemezhető Zsótér Sándor „missziója”. Az öreg hölgy ezúttal a József Attila Színházba látogat, de mi is fogadhatná be autentikusabban, mint ez a szocreál küllemű, kissé kopottas „népszínház”. Güllen, a dráma béli városka sem mutat különbül, ahol izgatottan várják a csudabogár milliomos nő érkezését. Hasonló izgalom és szorongás övezte Zsótér megjelenését a hagyományaihoz ragaszkodó panelövezeti teátrumban. Ez utóbbi találkozás váratlan sikert hozott, a mai napig műsoron szerepel az előadás, és Kukorelly Endre beválogatta a POSZT műsorába
Friedrich Dürrenmatt drámáját Ungár Júlia fordította újra és szabta az előadás méretére, ritmusára és korunkra. Akkora változtatást viszont nem lehet végrehajtani a szövegen, hogy ne maradjon meg a történet példázat jellege. Zsótér pedig meglepően pontosan leköveti a drámaíró elképzelését, csak vakító színekkel – szigorúan a vonalon belül maradva – tarkítja az előrajzolt sémákat. Ambrus Mária örökmozgó díszlete: sárga, piros, narancs, rózsaszín. De ne gondoljuk, hogy otthonos az elénk táruló látvány, ilyen fagyos meleg színeket kikeverni művészet. Megannyi fel-le vont, rikító, geometrikus forma, bauhaus díszletképhez hasonlítanám, ha nem hiányoznának belőle a forgástestek. Güllen tere émelyítően zsibongó, szimpla világ, egysíkú de hatalmas mozgó tömeg. Ezt a tiritarkaságot ellenpontozzák a népi-falusi bútordarabok. Két felhajtható fedelű hófehér pad (Nagyanyám szennyes tartónak használt egy hasonlót) és egy konyhaasztal a provinciális atmoszférát erősíti. Ha a díszlet távolságtartóan fanyar, akkor az elidegenítést szolgálja Tallér Zsófia kortárs zenéje is, mely egyes jeleneteket dalban mond el. A József Attila Színház társulata sikeresen birkózik meg a ritkán fülbemászó kórusrészekkel, dalbetétekkel. Ez a zenei alap megteremti a lehetőséget, a kevésbé kidolgozott, inkább csak csoportosan létező figurák indokolt egybemosására, arctalanítására. Az előadás nyitóképében máris énekelve fekszenek a síneken a városlakók, várják a helyi érdekűt, mely meghozza a szerencséjük végre, a mannát szóró Claire Zachanassiant, leánykori nevén Wäscher Klárit, dúsgazdag földijüket.

 

Az öreg hölgy Ladányi Andrea alakításában nem öreg és nem hölgy. A csupa ín, szikár „Médeia” lép be a színpadra. Nyomában groteszk, karikatúraszerű csapat: az ősember szőrű Toby és Roby, nadrágkosztümös, retikült billegtető világtalan heréltek Koby és Loby, Boby a diszkrét komornyik és az állandóságában cserélődő ikszedik férj. Claire visszatér ifjúsága színhelyére, hogy bosszút álljon Illen, volt szeretőjén, amiért annak idején megtagadta őt és gyermeküket, nyomorba taszítva a lányt, halálba a csecsemőt. Ill Güllen szatócsa, megbecsült polgár, sőt polgármesterjelölt. Ám mikor hazatérvén Claire milliárdos vérdíjat tűz ki a fejére, célponttá válik, sorsa megpecsételődik. Kételynek, morálnak nincs helye, szíve mélyén valamennyi polgár végez vele. De a lelki folyamat ezúttal nem a színész dolga, hogyan is lenne az, hiszen ebben a drámában senkinek nincs lelke, mindenki eladta jó pénzért. Claire gazdag férjeinek fizetett vele, Ill a polgári konvenciókba, felesége kisboltjába fektette a magáét, a polgárok, rokonok és ismerősök pedig a jólét oltárán áldozzák fel. Az erőviszonyokat, az árulást így máshogyan kell felmutatnia az előadásnak. Míg a polgárok táncolnak, dalolnak, a pap elfordítja a tekintetét, a rendőrfőnök kapva kap az alkalmon, a tanító meg belátja a helyzet szükségszerűségét, addig körülöttük a tér metamorfózison megy keresztül. Az eleinte városi kapualjaknak tetsző díszletelemek, a történet hatására új értelmet nyernek a néző szemében. Megannyi lábszár formálódik az ívekből, rajtuk sárga cipő: az emberi gyarlóság eizensteini tömegévé minősül a színpadkép. Ugyanis Ill reménye az életben maradásra a városlakók kikupálódásával egyre halványodik. Mindenki sárga bőrcipőt vásárol hitelre, a kezdeti kombiné és alsónadrág viseletet felváltják a jól szabott bézs öltönyök, kosztümök. Eközben hullámzik fejük felett a díszlet, megannyi sárga láb tapossa egyre mélyebbre őket a kárhozatba. Ill szerető családja bármiféle lelki fenntartás, drámai vívódás nélkül követi az új divatot, nekik is hitelük van egy körre az új kocsival. Az elidegenedett képi fogalmazás újabb bizonyítéka, mikor a családtagok nem egymást ölelik üres keblükre, hanem a zsinórpadlásról leereszkedő hatalmas, síkba transzponált, szögletes fafigurákat szorongatják.

 

Az egyetlen olvadásgyanús pillanata az előadásnak, mikor Ill kivégzése előtt kettecskén üldögél a padon Claire-rel, a színészek formálta erdő közepén. Dürrenmatt utasításait követve a polgárok fákká, őzzé, harkállyá változnak, ezzel is kifejezve lelkük képlékenységét, vagy egyenesen annak hiányát. Eszközök csupán a narrátor (rendező, író) kezében. A hajdani szerelmesek szavai mostanra már őszinték, közelítenek egymáshoz, de ezt az oldódást testük, kinézetük távolsága érvényteleníti. Ladányi Andrea, a nagyszerű kortárs táncos – az előadás alatt egy pillanatra ki nem oldott – görcsbe csavarodva ül, kesztyűs jobbja mű, bal lába szintén idegen elem, egy slukk, aztán tüdőzze le a harkály a szipkás dohányát. Az öreg hölgy első prózai szerepe Ladányinak, de akár szavak nélkül is minden lelki nyomorúsága látható lenne fegyelmezett testén. Méhes László Illje pedig nem csak csöndes, halálra várt melankóliájába burkolózik a padon ülve, hanem egy uv színekben vibráló, műszálas pulóverbe is. Mint egy stigmát viseli magán városának eszelős színeit. Szemmel látható, hogy sorsa megpecsételődött, nem egykori kedvesével, hanem gyilkosával várja végóráját. Két érző ember ül egymás mellett, akik nem tudnak megszabadulni bűnük burkától, így nem érinthetik, oldozhatják fel egymást.

 

Illt, kivégzését a sajtó közvetíti. Az eddig a világtalan herélteket játszó Háda János és Ömböli Pál, most vakságát átörökíti az operatőr szerepre is, az elvakult bulvármédiát idézhetik talán ily módon. Megtévesztő hitelességgel játszanak: eltartott fejjel fülelő, biztosan bizonytalan mozdulatokkal rendezik a kivégzősorfalat. Az összes polgár a színpadon, mind egy sorban emeli Illre a fegyvert formáló kezét. Nincs gyilkos, mind gyilkos, de ugyanakkor áldozat is. Valamivel később a tömeg egyemberként tartja a kezét a magasba, úgy állnak ott felénk fordulva, mint akik kivégzésüket várják (miközben talán csak azt mutatják, ők nem tehetnek semmiről). És ekkor, minden cifraság után egy mozdulatba sűrűsödik a tragédia: egy ember bűne százé lett. Zsótér Sándor rendezése precízen kiteszi a kérdőjelet az előadás végére: a néző áll most a kivégzőosztag helyén. A kérdés csak az, hogy megértettük-e a példabeszédet.

 

Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása
Tragikus komédia két részben
Rendező: Zsótér Sándor
Fordította: Ungár Júlia
Díszlet: Ambrus Mária
Jelmez: Benedek Mari
Zeneszerző: Tallér Zsófia
Tánc: Vati Tamás
Szcenikus: Éberwein Róbert
Szereplők: Zöld Csaba, Gieler Csaba, Lévay Viktória, Kocsis Judit, Méhes László, Szabó Kimmel Tamás, Friedenthal Zoltán, Maday Gábor, Dányi Krisztián, Ladányi Andrea, Blazsovszky Ákos, Vári Kovács Péter, Sztarenki Pál, Háda János, Ömböli Pál, Vándor Éva, Ullmann Mónika, Ferencz Bálint, Bárd Noémi Polli

 
[Fehér Anna]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu