Dátum: 2019. október 17. csütörtök    Mai névnap(ok): Hedvig


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Esterházy és a nemarisztotelészi dráma
Peeter Pauwel Rubens én vagyok! – szólt Flaubert Péter. Menten átjárást nyitott a Pesti Színházban bemutatott dramolettjében a barokk és a barokkos posztmodern között. A barokknak nagy feneket kerekít. Verbálisan, és vizuálisan. Továbbá hangsúlyozza kis drámájában, illetőleg nagy egyfelvonásosában a lecsúszó leplekből kivillanó derékhajlatokat, különböző méretű női kebleket. (MGP)
Rubens a barokk nagy húskimérője, hátszínek, fartők, rengő combok, grüberlis sonkák túladagolója, aki rózsállón ábrázolta szőröstül-bőröstül az emberiséget. Felsálok, tőgyek, hátszín, püspökfalatok, apácafalatok, cafkafalatok, ülepek, popsik, popók, seggek (az író ezt a terminust használja leggyakrabban kis barokkjában: Ach, Arsch!) Emberi mészárszék. Hús-és szóáradat.
Ugyanez a bemutató közönség nem fogadta el a Kék madár levetkezettjeit. Erkölcsileg utasította el magától, mivel tetszetős idomok helyett lestrapált testekkel szúrták ki a szemét. Gyönyörködés helyett az elmúlásra emlékeztette a nézőket. A Pestiben kicsaponghat a szem. Van látnivaló derékban, derék alatt, derék felett. Ha felöltöznek a testek, Zoób Kati színességeiben, bő anyagfelhasználását élvezkedhetik a nézők.
Két hete Rubens Medici Máriáról készült 58x45 centiméteres festményét a dániai Voergaard magán gyűjteményéből ellopták. Meg nem került, de Horesnyi Balázs tologatható átlátszó spanyolfalrendszerbe lopta bele Rubens festményeit, vagy kompozícióból készült élőképeit. A Rubens és a nemeuklideszi asszonyok (Rubens und das nichteuklidische Weib) utánjátszás. A barokk borstörés első bemutatója a Ruhr Triennálén 2006-ban volt Hans-Michael Rehberg Rubens alakításával és a Bendix Dethlefssen vezette kölni Musica Antiqua közreműködésével. A hamburgi Városi Opera Ingo Metzmacher énekelte a kontratenor szólamot. Philipp Stölzl rendezte a duisburgi városi park erőművében az előadást. A színpadot elárasztó Rubenseket is ő tervezte. Die postmodernische vendégszöveg, vendéghaj (Venczel Veráé aranyból), vendégfal (a modellek tolják-vonják a háttérben), vendég kontratenor (Vásáry André, als Gast) és a vendégzenekarnak vendégzenét kínáló Rácz Márton, a vendégrendező (a szépségtől elragadtatott Szikora János), mindenki vendég a Pestiben.

 
Elvben minden darabot másféleként kell játszani. A próbák elején elölről kezdendő a színészmesterség. Jámbor óhaj marad. Esterházy mondatai elmondhatóak a hagyományos színészi technikával ugyan, csak hatástalanítva feszültségüket, humorukat. Esterházyt legjobban Esterházy mond, miután Buster Keaton meghalt, meg nem is magyar színész volt, hanem Samuel Beckett eszményi előadója. Nem érvényes a „hang fenn, poén lenn" hagyományossága. Szárazon adandó elő a humor. Nedvtelenített nedvességgel. Nem mentesen a szellemességet rejtetten élvező szellemi kéjtől. A meglepő stiláris fordulatokat, nyelvi, vagy történelmi szirti kecskeugrásokat magától értetődő bédekker hangon kell elmondani. A faarcú intellektuális szöveg leginkább a kibetegedett Igó Éva helyére beálló Venczel Vera szájára illik. Bearanyozott, baljósan komor arccal mond viccet az Angyal. Fenyegetően tréfál. A szellemességek, vagy abszurd ötletek Venczel Verától végzetes próféciákként hangzanak.

 
Lenyűgöző a haldokló Rubens szakmai szakszerűségével a többször egymás után meghaló, utolsót rúgó, lelkét kilehelő, majd még egy-egy feljegyzendő slusszmondatáért felülő Lukács Sándor. Mehr Gicht! – tekeri ki Goethe állítólagos világirodalmi abgangját, több fény helyett köszvény miatt siránkozva. Lukács pompás vígjátéki színész. Hibátlan ritmusérzékkel, Diadalmas öngúnnyal. Sajnos, időnként eszébe jut, hogy ő a Vígszínház drámai hőse. Kitekeri ilyenkor a vicc nyakát.
Vallai Péter famulusához, Eckermannjához illene leginkább a nyakatekert gondolatfacsarás, ha nem nyomatékosítaná nagyobb szünettel a következő viccet, vagy állandósult rossz szokással nem kuncogna előre a soros élcen, szíven szúrva ezzel a szellemességet.
A nézőtérről caplat színre Hegedűs D. Géza elszántan hideglábú, pedáns matematikus Kurt Gödelként (1906 - 1978), mint Rubens ellenjátékosa. Nem elég ártatlanul undok. Úgy játssza a tudóst, mint aki olvasta a szerepet, és kritikai véleménye van róla.
Gyuriska János apja utálatát fölszabadult diadal helyett depressziósan mondja el. A tehetség nyomasztása, az apa nagysága alatt nyögő ifjú, aki életerősen is élettelenebb a haldokló atyánál bonyolult szerep. Előképe – harc az apaképpel – megtalálható a Víg házi színpadán bemutatott Búcsúszimfóniában (1996). Szarvak, szőrök, pucér sörhas: Juhász István Bacchusa.

 
Amióta rózsás húshullámokban visszaáradt a színpadokra a nuditás divatja, van a provokatív meztelenség polgárbotránkoztató kihívásával, van a selymán díszítőelemként alkalmazott meztelenség, pikánssá tesz némely szépelgésen kívül merőben üres rendezéseket, ahol a gondolati űrt egy gömbölyű ülep, rezgő kebel tölti be, ez a dekoratív pucérság, a keblek benne annyi erotikával szerepelnek, mint egy müncheni iskola modorában bodrozódó bárányfelhő a színpad hátterének vásznán. Rubens feleségét vetkőzi-öltözi az előadás teljes hosszában Petrik Andrea színinövendék. Rafinált ízléssel csúszik le válláról a köpeny, addig, ameddig szükséges a rendezés mutatósságához. Néha bujkál a díszletfalak mögött, mint Juliska az erdőben a gonosz boszorkány elől. Zoja Kozmogyemjanszkaja hősiességével állja a megszégyenítést a színhazáért. Mértéktartása megússza a mannequinnek szabott szerepet. Tiszteletem küldöm. És a színház nevében is bocsánatát kérem a szerepért.

 
ESTERHÁZY PÉTER

RUBENS ÉS A NEMEUKLIDESZI ASSZONYOK
kis barokk komédia egy részben

Az előadást felnőtt nézőinknek ajánljuk!

Rubens - LUKÁCS SÁNDOR
Festősegéd - VALLAI PÉTER
Angyal - VENCZEL VERA
Bacchus - JUHÁSZ ISTVÁN
Albert, Rubens fia - GYURISKA JÁNOS
Helene, Rubens felesége - PETRIK ANDREA e.h.
Gödel - HEGEDŰS D. GÉZA
Énekes - VÁSÁRY ANDRÉ

valamint: Rubens alakok és zenészek

Díszlet: HORESNYI BALÁZS
Jelmez: ZOÓB KATI
Dramaturg: RADNÓTI ZSUZSA
Irodalmi konzultáns: MORCSÁNYI GÉZA
Zenéjét összeállította: RÁCZ MÁRTON
Ügyelő: TÓTH PÉTER
Súgó: ZSOLNAY ANDREA
Asszisztens: MOLNÁR KATA
Rendező: SZIKORA JÁNOS

Bemutató: 2008. március 20-án 19.00-kor a Pesti Színházban.
Az MTV és a Vígszínház közös Esterházy produkciója

Forrás:mgp.szinhaz.hu

[MGP]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu