Dátum: 2019. október 21. hétfő    Mai névnap(ok): Orsolya


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Szenvedély
A Magyar Nemzeti Balett 2008. március 8.-án új bemutatót tart SZENVEDÉLY címmel az Operaházban. A három egyfelvonásosból álló táncest koreográfusai Bozsik Yvette, Markó Iván és Fodor Antal mellett Keveházi Gábor a Magyar Állami Operaház balettigazgatója beszélt az új produkciókról és az előzményekről.
 
Keveházi Gábor elmondta, hogy a Magyar Állami Operaház a kortárs balettet hosszú időn keresztül nem a jelentőségének megfelelően kezelte és ez az előadás valóban újszerű és hiánypótló lesz az Operaház színpadán. Világtendencia az operaházakban a klasszikus repertoáron kívül a kortárs tánc, kortárs balett bemutatása. Büszke rá és örül, hogy a három kiváló koreográfus személyében - Bozsik Yvette, Markó Iván és Fodor Antal - a legjobbakat tudta erre az előadásra meghívni és szerződtetni.

Bozsik Yvette Kossuth díjas, Érdemes művész a kortárs tánc hazai és nemzetközileg is elismert táncosa és koreográfusa. Valahol a táncszínház, a balett és a színház között mozog. A Nemzeti Balett számára első alkalommal készített koreográfiát, Sztravinszkij Menyegző (Les Noces) című inspiratív művére. A mű négy tételben meséli el a menyegző történetét: „A kontyolás“, „A vőlegény háza“, „A menyasszony indulása“ és „Az ünnep“. Bozsik Yvette filozófiája, hogy „minden művészet volt már kortárs“ de a jó koreográfiának és a jó táncosnak mindig a klasszikus balettből kell kiindulnia. A zene a táncosok testén keresztül kell, hogy megszólaljon, koreografálni a táncos a saját testén keresztül tud. Bozsik nagy örömmel vállalta a felkérést, pedig lényegesen rövidebb próbafolyamatra volt idő, mint amit a saját csoportjával megszokott. (Erre egyébként Markó Iván is panaszkodott. Kivétel Fodor Antal volt, aki az Operaházban eltöltött évtizedek alatt már megszokta ezt.) Bozsik Yvette saját stílust teremtett de kérdéses volt: hogyan fog ez működni balettművészekkel? A táncosok hamarosan elsajátították Bozsik Yvette táncnyelvét és megtanulták azt a sajátos levegővételi technikát, amelyet a főiskolán nem tanítottak. A Menyegzőről elmondta, hogy rituális mű, amit igyekezett kicsit elidegenítve, a szenvedély és annak visszaszorítása felől megközelíteni. A koreográfia a zenében megfogalmazott félelmet és vágyat, a vonzást és taszítást fejezi ki. Azért is örült a felkérésnek, mert innen a balettintézetből indult el és nagyon messze került tőle. De most jó együtt dolgoznia hajdani balettintézeti társával Végh Krisztinával aki a Menyegző balettmestere.
Díszlet Khell Zsolt, jelmez: Velich Rita.

 
Markó Iván Kossuth díjas, Érdemes Művész a Győri Balett és a Magyar Fesztivál Balett megalapítója, Maurice Béjart világhírű brüsszeli társulatának öt éven át tagja, vezető szólistája aki számtalan színpadon szerzett sikereket táncosként és koreográfusként. Most először koreografál az Operaházban. Első nagy csalódása volt, amikor gyermekként harmadszor sikerült csak bekerülnie az Magyar Állami Balettintézetbe. De ez már régi történet. Táncosként, koreográfusként neve fényesen csillogott és bejárta a világ legnagyobb operaházainak színpadait. Neve ma már fogalom. Hazaérkezve Béjart-tól, bekerülve a világ tíz legjobb táncosa közé, 1979-ben társulatot alapított a balettintézet akkori végzős osztályával. Így született meg a Győri Balett. Markó olyan művész, aki individuális de csak szakmai közösségben tud gondolkodni, dolgozni, élni. Carl Orff Carmina Burana című zeneművének első 10 tétele volt első koreográfiájának „A Nap szerettei“-nek zenei alapanyaga. A koreográfia Görögországban született igazi mediterrán szenvedélyből, a teremtés bűvöletében és 1979 júliusában mutatták be. A Győri Balett és a mostani felkérés, a Magyar Nemzeti Balett közötti időben nehéz alkotói és emberi időszak következett. Sok szenvedéssel. Keveházi Gáborral 2006-ban kezdtek el újra együtt dolgozni. Amikor a SZENVEDÉLY balettest gondolata megszületett elhatározta, hogy ehhez az első, 80 turnén több mint ötszázszor bemutatott koreográfiához nyúl, amely a szenvedélyről, a legintimebb szerelemről, a Föld és a Nap szerelméről és az ebből fogant és született napfiakról és naplányokról szól. Akik születnek, szeretnek, akik szenvedélyesek és érzékiek. A zene és a koreográfia kölcsönös érzelmekben erősítik egymást és teremtenek új csodát a fiatalság felnőtté válásának, öntudatra ébredésének csodáját.
Balettmester: Pongor Ildikó Kossuth díjas Díszlet és jelmez: Pilinyi Márta.

 
Fodor Antal, Kiváló művész a Magyar Állami Operaház koreográfusa elmondta, hogy nagyszerű gondolat volt Keveházitól, hogy erre a produkcióra hármukat „összeszedte“. Fodor is az Állami Balett Intézetben végzett és az ő útja a Pécsi Baletthez, Eck Imréhez vezetett. Abban az időben aki balettet akart nézni, az Pécsre utazott. Később visszajött Budapestre, tanított a balettintézetben és a Magyar Nemzeti Balett koreográfusa lett. Nála táncolt a fiatal Markó Iván és azok a „gyerekek“ is, akik most előadják a SZENVEDÉLY táncest három koreográfiáját. Személyében a Pécsi Balett szemlélete költözött be az Operaházba. 1982-ben készült el „A próba“ című koreográfiája Presser Gábor zenéjére. A főszerepeket Keveházi Gábor, Pongor Ildikó és Dózsa Imre táncolták. Az előadásnak hatalmas sikere lett. Több operaház színpadán, a Kirov Balett repertoárjában is ott van ez a munkája. A SZENVEDÉLY esten koreográfiájának a címe: “A nő hétszer“. Ahogyan Fodor megfogalmazza „egy kamaszfiú álma“. Fodor Antal szerint „Freud óta mindenki tudja, hogy a világon minden a szexről szól“. A darab középpontjában egy férfi és hét nő találkozása és elválása áll, egy utazás kerettörténetében. „Boldogság és fájdalom váltogatja egymást egészen a halálig.“ Fodor Antal boldog, hogy táncszínházat csinálhat a videoklipek stílusában – és ez más lesz, mint amit eddig alkotott.
Felszabadultan, remekül érezte magát a próbafolyamatban és örül, hogy Márta István a legjobb zeneszerzők (Muszorgszkij, Csajkovszkij, Albinoni stb.) munkáiból írta azt a zenei montázst, ami a koreográfia zenei alapját jelenti.
Balettmesterek: Fajth Blanka és Castillo Dolores
Díszlet: Zeke Judit, jelmez: Velich Rita

 
Sokan örülünk annak, hogy a Magyar Nemzeti Balett, az ország vezető balettegyüttese kortárs tánccal, kortárs balettel, élvonalbeli művészek koreográfiáival jelentkezik. A kortárs tánctechnikák, koreográfiák és a színpadi látványelemek a kortárs életérzést, gondolatot és szellemiséget hozza közelebb és segít annak feldolgozásában, megértésében. Teszi ezt a tánc csodálatos, egyszeri és megismételhetetlen nyelvén.

[Angyal Mária]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu