Dátum: 2019. október 21. hétfő    Mai névnap(ok): Orsolya


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Da capo
Hólyagcirkusz? Egy hatalmas léggömb belsejében repülő artistacsalád, retro futballcsapat, tehetségtelen tűznyelő, avagy egy-két felfuvalkodott bohóc, elképzelhetetlen attrakció, mely után a nézők hólyagosra tapsolják a tenyerük, vagy talán a tenyészdisznó húgyhólyagjáról elnevezett színház?
Végy egy jókora sertést, itasd búvópatakok, tengerszemek vizével bőségesen – eztán jön a neheze – kebled ólmelegéből ki kell szakítanod, jókora késsel fel kell hasítanod ringó húsát, de vigyázva nehogy hatalmasra duzzadt hólyagját, melyet lassú víz mosott simára, megsértsd. Majd leheld be az erezetes burkot, míg meg nem feszülsz, szélét tapassza szád. Zsineggel kösd el a rést, és egy erős ágat addig vés, míg egy szálka sem szakítja bőrödet. És ekkor vásárolj buszjegyet, a városba mész. Egy csomag húr, kotta s vonó kell a szaküzletből. Kész a nyél és a bőgő élű húr közé szorítsd a kiválasztott szervet és követve a tervet, játssz. Magányhangszeren tanítsd repülni a disznód, ez a lábnélküli tánc, a hal(l)ás művészete: most még itt van, de máris tovaszállsz.

Hólyagcirkusz
 

Tíz éves a Hólyagcirkusz Társulat, munkával ünnepeltek az elmúlt héten, újra bemutatták szinte az összes eddigi előadásukat a Merlin Színházban. A játszóhelyen, ahol bő egy éve dolgoznak, azelőtt a Stúdió K színpadán vendégeskedtek kilenc esztendeig. Itt született 1997-ben egy zenei továbbképzés alkalmával a Hólyagcirkusz nevű előadás, és maga a társulat is, azóta sok vonót elnyűttek, de a helyüket még mindig nem találják, a nyáron kiléptek az Alternatív és Független Színházak Szövetségéből is. Évek óta sikeresen turnéznak külföldön. Közönségük viszonylag kicsi, de elkötelezett. Művészetük bár karakteres, de intézményes formát nem képes ölteni, betagozódása lehetetlennek tűnik, estéről estére létezik csupán, amíg szól a zene, amíg a fehér festék kitart az arcukon. Bohócok sátor nélkül, színészek színház nélkül, barátok közösség nélkül. Ezért is volt ünnep ez a fesztivál, ahol némiképp saját képükre formálhatták a teret, összpontosítani tudták a hasonlóan gondolkodó, közösséget vállaló alkotókat, nézőket, kicsit otthon lehettek valahol, azaz valameddig.

Születésnapi plakát
 

A Merlin Színház éttermének fehér falait fényfestés tarkította, bohócok, artisták, zsonglőrök ismételték mutatványaikat a filmeken. A nagy egyvelegbe szerényen olvadtak bele a direktor, Szőke Szabolcs színházi ihletettségű akvarelljei, rajzai. Könnyű és komolyzenei koncertek, régi előadások dalai hangzottak el. Felolvasó estet ajánlottak a tavaly elhunyt Bratka László emlékének, aki a Don Cristobál Pályázat című előadásukhoz fordított Danyiil Harmsz szövegeket, és többek között Vlagyimir Szorokin Jég című regényét is az ő tolmácsolásában olvashattuk. A Hólyagcirkusz a színpadot is megosztotta más alternatív műhelyek produkcióival. A Tünet Együttes Priznic című előadása: a modern Hacsek és Sajó lázálmai. Gőz István és Kövesdi-Fürge László a színpadon felállított falhoz erősítve, hanyatt fekve merőlegesen a közönséggel, mintegy felülnézetben játszanak. Kortermi összezártságukban fáradhatatlanul kíntornáznak egy-egy rózsaszín dunyha alatt. Az elmúlás, a kiszolgáltatottság a humor melegágya, mint a Hólyagcirkusz előadásaiban. Fellépett még a szegedi Barboncás Társulat Rutkai Bori sanzonénekes, (dalszöveg)író és fiatal képzőművész munkásságára támaszkodó bábelőadással. A szerelemi vívódás, a műfaji egyveleg alternatívája, a művészi önreflexió mind rokonítható a Hólyagcirkusz színházi fogalmaival is.

Hólyagcirkusz anno
 

Egyéni hangot kísérletezett ki az ünnepelt társulat már az első előadásával, mely tíz év alatt egyre tisztábban szól, mégis mindig hamisan. Játékuk a színház és cirkusz határmezsgyéjén egyensúlyozik, olyan színház, amelyben megvan az attrakció, csak a profizmus hiányzik, vagyis nem hiányzik, egyszerűen megtagadják azt, itt semmi sem tökéletes. A színház számukra örökös próba, egymásra épülnek és folyamatosan érnek előadásaik. Folytatásos színháznak nevezik a produkcióik sorát, kétségtelen, hogy visszatérő eszközök, ismétlődő dramaturgia, karakterek, hangulatok jelennek meg. Valahogy visszás ez a forma, olyan cirkusz, ami egy színházba van beszorítva, nincsen például porond, csak fűrészporos színpad, ugyanakkor nincsen színlelés, csak játék, saját képességeik feltárása, megfogalmazása és bemutatása. Nincsenek figurák, csak karakterek, csupa karneváli alak. Ami összeköti, és egyben meg is dermeszti ezt az ellentmondásos világot, az a zene. Színpadi mozgásuk, még ha művészi is, erősen kötött, ritmust szolgáltató, hangot gerjesztő, gyakran saját testük válik hangszerré, vagy csak kapaszkodnak a vonóba. Színház, koncert, cirkusz és sok-sok intermezzo ez a receptje a Hólyagcirkusznak. A szünet, a csönd, a sötétség éppúgy része az előadásoknak, mint a zene. A próba nem lehet folyamatos, inkább keresgélés, olykor várakozás zajlik, ez nem mindent megváltó, végleges várakozás, csak amolyan fellélegzés. Ilyenkor gyakran harapnak egyet-egyet a színészek, esetleg megkínálják a közönséget is, vörösbort szagolgatnak, lilahagymát esznek banánnal, teáznak, szendvics vagy egy alma. Máskor sötétség borul a teremre, egy játék araszol hosszasan kopogva, görög ide-oda a kerék, búgócsiga döngicsél, a mesélő elszunyókál a kényelmes fotelben. Adagio e piano.

Hólyagcirkusz
 

Rubato! Kortárs dráma, vagy alternatív színházcsinálás? A látens rendező Szőke Szabolcs ezt a jelenséget trancsírozásnak nevezi – hasonlóan dolgoznak a Mohácsi fivérek, néha a Krétakör, legújabban Mundruczó is – azaz tetszetős szövegrészeket, drámatöredékeket, anekdotákat, verseket és bonmotokat, illetve különféle zeneszerzők dallamait, különféle hangszereken egy csapat színész, avagy clow elé terjeszt, amit közösen szövegkönyvé gyúrnak. Hosszan rágódunk, próbálják a hangot, a képet, a beszédet, míg egy egységes világ ki nem kerekedik belőle. Kérdés, hogy így lehet-e drámát írni, vagy ez csupán a Színház. Az előadás kauzális, avagy kazuális lesz? Jó esetben mindkettő. Kirajzolódik egy történet a fragmentumokból, a dallamfoszlányokból egy érzet, de ha elpattan a „bilirezonátoros hegedű” húrja, azaz igazi kihívás, jellem és dallamformáló erő. A szent véletlen, a beépített hiba, amely leleplezi a színházat és „megszünteti a kiszolgáltatottságot”.

Csődcsicsergő
 

Tutti! Kétségtelen, hogy a Hólyagcirkusz legalapvetőbb sajátossága hangszereiben leledzik. Ezek két előadásban, a Hólyagcirkuszban és a Csődcsicsergőben valóságos insallációvá állnak össze, a többi darabban hol ez, hol az a hangszín dominál. Ott van az egyhúrúak családjából a hólyaghegedű, vagy a vietnámi őserdők hangszere, mely a föld hangját szólaltatja meg, az anklung: a csörgő és bambuszsíp mutánsa, a feszített bőrű dobok, nyeszetelni való bütykök és ráncigálni való lófarkak, a finomabb hangzású százas szögek sámliba vagy intarziás asztalba verve egyaránt, és a bicikliküllők, vázfuvolák, kristálypoharak, üveg szilofonok minden színben és méretben, konzervdoboz és fémhordó, vízimalom hajtotta üstdob, és a szerény cselló, pozán és tölcsérhegedű, metronóm, fütyülő teáskanna, csendölő édeske a fémpohár alján, no és persze az emberi hang.

Csődcsicsergő
 

Espressivo! A Hólyagcirkusz Társulat csupa elrajzolt karakterből áll, állandóan festett vagy faragott maszkot viselnek, valódi arcuk különös vonásait így még jobban fokozzák. Szerepkörük öröklődik előadásról-előadásra, de ez a leosztás nem teszi fásulttá az alakítást. A direktor, az általában vezető szerepben lévő, vehemens Szőke Szabolcs ütött-kopott cilindert hord, fehér szakálla mégis tiszteletet parancsol neki, a méltóságteljes tébolyult, Lear képmása. Gyakran kap maga mellé társat, például Spilák Lajost, a bőrnadrágos, vasalt bakancsos indiánt, aki hosszú hajába szerényen egyetlen galambtollat tűz. Irányító szerepe visszafogott, inkább a háttérben munkálkodik, pókerarca mozgás nélkül vált kaján huncutságra, hangja humorosan civil, ellenpontozva Szőke Szabolcs orgánumát. Szabó Domonkos, amolyan eszelős bonviván, mégis úgy érzem ő az a színész, akinek nem aknázták ki eddig eléggé a képességeit, talán mert azok inkább prózai jellegűek. Rácz Attila az erő embere, őrá hárul legtöbbször a feladat, hogy megszólítsa a közönséget, megfontolt, elnyújtott mondatai alkalmasságáról árulkodnak. Nádasi László csücsöri ajka, formás profilja és elváltoztatott hangjának egzotikuma ebbe a társulatba teremtette. Egyedül az arcával el tudja játszani, hogy repül. Tóth Evelin a teltkarcsú énekesnő, a szexualitás szimbóluma, hangja is vérnősző. Eszes Fruzsinában az a lenyűgöző, hogy kiváló zenész, csellón játszik és közben természetes a színpadon, jól mozog. Homonnai Katalin olykor csábító nő, olykor nagymama, többszólamú hangszer.

Az ünnep végeztével a társulat már próbálja az új előadást, a Zsúrt. Kezdik elölről és játsszák tovább a Hólyagcirkuszt.

A Hólyagcirkusz társulata
 
Kapcsolódó linkek:
   • A Hólyagcirkusz honlapja
   
[Fehér Anna]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu