Dátum: 2019. október 17. csütörtök    Mai névnap(ok): Hedvig


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Papírvarázs Fesztivál - Filmográfia
Adatok minden filmről, alkotóról, amelyek, akik a Papírvarázs fesztiválon láthatók...
2007. június1. (péntek)

15.00 Orosz István plakátkiállításának és filmvetítéseinek megnyitója („Kocsiszín”– Ráday utca 18.)
Bevezetőt mond és provokál: Dániel Ferenc A provokációra válaszol: Orosz István

18.00 Orosz István filmjének vetítése („Kocsiszín” – Ráday utca 18.)

Orosz István

A Magyar Iparművészeti Főiskolán diplomázott 1975-ben. Autonóm és alkalmazott grafikával egyaránt foglalkozik. A hetvenes évek második felében díszleteket tervezett, majd animációs filmeket kezdett készíteni. Munkáival rendszeresen részt vesz nemzetközi képzőművészeti tárlatokon, grafikai biennálékon és filmfesztiválokon. A kettős jelentésű munkák, optikai illúziók és anamorfózisok elméletével - történetével és filozófiájával is foglalkozik, több publikációja is megjelent ebben a témában. 1975-től a Pannónia Filmstúdió rendezője. 2004-től a Nyugat-Magyarországi Egyetem tanára. Mindkét magyarországi Művészeti Akadémia, valamint az Aliance Graphique International (AGI) tagja. 1984-től használja az Utisz művésznevet is.

Legfontosabb egyéni kiállításai:
1997: Thessaloniki, Aristotelian University; 1998: Bethlehem, (USA) Payne Gallery, Moravian College; 2000: Silkeborg, Kunst Center; 2001 Sopron, Festőterem; 2002: Bratislava, Slovenska Narodná Galeria; 2004: Hága, M. C. Escher Museum; 2006: Budapest, Ernst Múzeum.

A sok görög istenszobor közt állt a Pantheonban egy üres talapzat is. A. T. – az ismeretlen isten nemlétező szobra. A láthatatlan istenek látható szobra mellett a posztamensre emelt Semmi. A Hiány apoteózisa.

Agyafúrt rajzolónk, aki egy ideje a Küklopeiából kölcsönzött Útisz, vagyis Senkise névvel szignálja szemkiszúró képeit, Hiány című grafikai sorozatát annak a bizonyos A T-nek, vagyis Agnosztosz Theosznak a pártfogásába ajánlja. A lapokon az látszik, ami nincs, és egyáltalán nem látszik az, ami van. Fordított világ. Irtózván az ürességtől (v.ö.: horror vacui), igyekszik kitölteni a hiányokat, de menekülvén az adott világ valós dolgaitól, emezeket kitörli.

Persze sejtjük mi is, hogy nem csak a kimondott, vagy látható dolgok a fontosak, de azok is, amit elhallgat, vagy nem mutat meg az alkotó, sőt leginkább azokra érdemes figyelni. Vajon a látható dolgok mellé álljunk, vagy a meg nem mutathatókhoz?
Segíthet-e a döntésben a vigasztaló-gyógyító ráolvasás: „csak ami nincs, annak van bokra, / csak ami lesz, az a virág, / ami van, széthull darabokra”.
Guy d’Obonner: Senki rajzolja Semmi (részlet a Semmi mértanából)

Filmjei:
AH, AMERIKA!
1984. Pannónia Film – Magyar Televízió, 30 perc
Rendező: Orosz István
Író: Dániel Ferenc, Orosz István
Operatőr: Bacsó Zoltán, Balogh Gábor
Animációs dokumentum legenda a magyar exodusról, a 19 század végétől az első világháború kitöréséig tartó nagy amerikai kivándorlási hullámról. A hivatalos történelem felszíne alatt zajló, névtelen tömegeket sodró kálvária.

ÁLOMFEJTŐ
1980. Pannónia Film, 7 perc
Rendező, író, animátor: Orosz István
Operatőr: Mertz Lóránd, Lossonczy Árpád
Hang: Vajda István
Groteszk tájkép a szocializmus korszakának vidéki életéről.

VIGYÁZAT, LÉPCSŐ!
1989. Pannónia Film, 6 perc
Rendező, író, animátor: Orosz István
Operatőr: Bacsó Zoltán
Zene: Cserepes Károly
Ki lehet-e innen keveredni? Geometriai paradoxon és történelmi-politikai parabola egy budapesti lépcsőházban

A KERT
1989. Pannónia Film, 6,5 perc
Rendező, forgatókönyvíró, animátor: Orosz István
Író: Orosz Andrea
Operatőr: Bacsó Zoltán
Nosztalgikus utazás az elmúlt gyermekkor titokzatos útvesztőjében.

SÍRJ!
1995. Pannónia Film, 3 perc
Rendező, író, animátor: Orosz István
Operatőr: Bacsó Zoltán
Zene: Cserepes Károly
Időutazás a születéstől a halálig – és vissza.

FEKETE LYUK, FEHÉR LYUK
2001. Pannónia Film, 4 perc
Rendező, forgatókönyvíró, animátor: Orosz István
Operatőr: Bacsó Zoltán
Zene: Sáry László
Mikrokozmosz és makrokozmosz végeérhetetlen átváltozásban.

AZ IDŐ LÁTKÉPEI
2004. Pannónia Film, 10 perc
Rendező, forgatókönyvíró, animátor: Orosz István
Operatőr: Bacsó Zoltán
Zene: J.S.Bach
Az idő és a tér valódi lények. Férfi és nő. Az idő a férfi és a tér a nő. (William Blake)

20.00 Bódis Kriszta Falusi románc című filmjének (2006, 53 perc) vetítése/ (Ráday utca 27. – Pince)

A homoszexualitás, és azon belül az inkább rejtőzködésre berendezkedett leszbikus életforma, identitás borzasztó nehezen megélhető vagy vállalható, a társadalomban viruló tévhitek, előítéletek és homofóbia miatt.
Hiszem pedig, hogy a különbözőség érték. Csakúgy, mint az a törekvés, mely a másságokat nem ítéli meg valamiféle magasabb rendűnek vélt kulturális vagy erkölcsi alapról, vagy a "természet rendjére" hivatkozó hiedelmek felől, hanem esélyt ad az -ember és ember közötti elvitathatatlan, ám nehezen megvalósuló- egyenlőség megéléséhez.
Ma, amikor a többség megveti, betegnek tartja, jogaiban korlátozza, vagy legalábbis szégyellni való devianciának minősíti a melegek párkapcsolatát, talán fontos megmutatni egy ilyen szerelem fázisait. Tulajdonképpen mindent érdemes megmutatni ebből a sztereotípiáinkat és hozzáállásunkat újra és újra kérdésekkel nyitogató alapállásból, abból az alkotói attitűdből, melyet reményeim szerint a munkáimmal képviselek.
Abból indultam ki, amit tálcán kaptam, vagyis a valóságból. A forgatás helyszínén ugyanis a kilencvenes években egy a városból kiköltöző leszbikus közösség élt, akik közül sokan lent maradtak, vagy ma is visszajárnak. Belőlük alakult a stáb, amelynek tagjai tehát jó barátságban voltak a főszereplővel, és ismerték a filmforgatás közben főszereplővé vált heteroszexuális szomszédasszonyt is. Gordon Agátában, -aki itt írta híres leszbikus regényét a Kecskerúzst- barátomban fogalmazódott meg először, hogy ezt a bontakozó szerelmet dokumentáljuk. Nekem pedig elég nyilvánvaló volt, hogy ez csak akkor lehetséges igazán, ha a stábunk, a barátokból áll össze. Még mielőtt pénzről, gyártásról, producerről beszélhettünk volna, a stáb nagyon „kézzelfogható“ és a forgatás jellege miatt alapos megfontolások alapján állt össze. Elsősorban nem klasszikusan filmes szempontok vezéreltek, amikor a forgatás „módszertanát“ kitaláltam. Kevésbé érdekelt az un. profizmus, mint az érintettség, vagy az empátia képessége.
Ebben a filmben számtalan kérdés fogalmazódik meg. Kevésbé a saját válaszainkra koncentráltam. Sokkal inkább szeretném, ha a nézők is megfogalmaznák kérdéseiket. Ez vezet ugyanis ahhoz a nyitottsághoz, amely filmjeim közvetett célja.
A Falusi románcban -többek között- tanúi vagyunk egy kulturális, szociális, társadalmi különbségek áthidalására tett személyes kísérletnek (magyar értelmiségi nő, és egy roma fiatalasszony szerelméről van szó),
a társadalom megvetésének és diszkriminációjának a szegényekkel, cigányokkal, melegekkel, és más kisebbségekkel szemben,
ám leghangsúlyosabban a szerelem-érzés emberi képességeket meghaladó jellegének és kisajátítatlanul emberi univerzalitásának. (Bódis Kriszta)

Bódis Kriszta: író, rendező, pszichológus

1967. június 9-én született Budapesten.
Az ELTE BTK pszichológia, esztétika szakán végzett.

Két gyermeke van:
1997. szeptember 29.-én született Rebeka
2002. december 12-én Balázs Boldizsár

Könyvei:
Mind csak idegenyebb úgy (2002, versek)
Kemény vaj (2003, regény)
Éjszakai állatkert ( Artizán testvér-szerkesztője, egyik szerzője) (2005)
Artista (2006, regény)

Válogatott filmográfia:
Isten adóssága (dok.film. az ózdi roma-nyomortelepről)
Szegény kisfiú (kisiskolások és a kiközösítés lélektana)
Rabszolgavásár I.-II. (dok. Az emberkereskedelem áldozatairól és a prostitúcióról)
Amari krisz ( Az oláh cigányok még soha nem dokumentált törvénykezési szokásának bemutatása) 2005
Falusi románc (meleg szerelem) 2006

Az Irodalmi Centrifuga interkultúrális és gender-szempontú művészeti és közéleti élőfolyóirat alapítója és vezetője Gordon Agátával.
Tolerancia tréner
Sajátfejlesztésű speciális pozitív-élmény, kreativitás és interkulturális tréningeket vezet

Díjak:
Háromszoros Tolerancia díjas. (1995, 1997, 2000)
MTV Nívódíj (1997)
Dialektus Antropológiai Filmfesztivál (Fődíj , 2004)
Bezeredj díj (2005)
NKA alkotói ösztöndíj
Filmjus alkotói ösztöndíj
Kamera Hungária (különdíj, 2006)
Film.dok Fesztivál (rendezői díj, 2006)

INFORG STUDIO
Kinizsi u. 11.
1092 Budapest
Hungary
Phone/Fax.: +36 1 2190961
Cell: +36 30 2423982
www.inforgstudio.hu

21.00 Filmelemzés I. Bódis Kriszta Falusi románc című filmje kapcsán (Ráday utca 27. – Pince). Bódis Kriszta dedikál

21.00 Dokumentumfilmek I. MADE (Biblia köz – Mesék sátra)

Litauszki János: Cérnaszálon (2005, 52 perc)

Cérnaszálon

rendező: Litauszki János, szin: Litauszki János, o: Markert Károly szerk: Józsa Márta, rip: Józsa Márta v: Szalai Károly, h: Faludi Sándor, gy: Kucsa Attila, p: Fényes András, sze: Deák Ella, Bakó Katalin, Morvai Erika, Tóth Anikó, Sebestyén Elza, gyártó: Titánia-Master Pro Kft., támogató: Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, Magyar Mozgókép Közalapítvány

Asszonyok összezárva, távol otthonuktól, reggeltől estig a varrógép előtt. Havonta-kéthavonta hazatérő asszonyok, amint éppen megpróbálják bepótolni mindazt, ami addig hiányzott: a családi életet, az otthon melegét. Vendégmunkás sors. A film öt kárpátaljai magyar nő sorsát követve mutatja be: milyen életutakat, konfliktusokat okoz a kényszerű távollét, a munka nélkül tengődő kárpátaljaiak egyetlen menekülési lehetősége, a magyarországi munkavállalás. Mindezt egy olyan évben, amikor a kettős állampolgárságról való népszavazást és az ukrajnai narancsos forradalom következményeit is a bőrükön érzik.

2007. június 2. (szombat)

11.00 www.filmacademy.hu (Ráday utca 27. – Pince)
Vetítés a Színház-és Filmművészeti Egyetem hallgatóinak vizsgafilmjeiből.

Dobos Tamás: Az öreg fa (2005) (11 perc)
Film egy kapcsolatról, magányról, elmúlásról Kosztolányi Dezső Öreg barackfa című novellája alapján. Társrendező: Nagy Viktor
A film a Simó Sándor Emlékalapítvány segítségével készült.

Dobos Tamás a Színház ás Filmművészeti Egyetem végzős operatőr hallgatója.

Dombrovszky Linda: Határvidék (2006) (12 perc)
A magyar puszta 1962-ben. A történet hátteréül egy valódi eset szolgál: ebben az évben néhány földműves illegálisan otthagyva a TSZ- t fölgyalogolt Budapestre, hogy kubikosként építkezéseken dolgozhassanak. Családjukat ritkán látogathatták, több házasság ment tönkre az ingázás miatt - akár csak napjainkban. A film (meg nem jelenő) hőse egy ingázó családapa, akinek otthon maradt felesége viszonyt folytat az egyik helyi határőrrel. A férfi idős szülei hallgatólagos beleegyezésüket adják a kapcsolatba. Az öreg egy nap nem bírja tovább a nőre várakozó határőrök megalázó viselkedését, a szégyent…

1980-ban születtem Debrecenben. A Városmajori Gimnáziumban kezdtem el filmmel foglalkozni, ahol média- és mozgóképkultúra volt a választott tárgyam érettségin. Ezután elvégeztem két félévet a Szellemkép Szabadiskola filmes szakirányán, majd a Pázmány Péter Katolikus Egyetemre jártam német és kommunikáció szakra. Diplomamunkámat a 70-es 80-as évek magyar dokumentumfilmjeinek játékfilmes elemeiről írtam. 2004-ben a diák zsűri tagja voltam a Magyar Filmszemlén. 2004 óta a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező szakára járok Almási Tamás osztályába. (Dombrovszky Linda)

Horváth Lili: Vakáció (2006) (26 perc)
szereplők: Bence Balázs, Fullajtár Andrea, Wéber Kata, Érsek-Obádovics Mercédesz, Kocsis Gergely
operatőr: Maly Róbert
vágó: Szabó Dániel
forgatókönyv konzultáns: Bereményi Géza
gyártásvezető: Sárközy Réka
jelmez: Sztevanovity Sandra
hangmérnök: Zányi Tamás
gyártó: Színház- és Filmművészeti Egyetem

Leó tizenhat éves kamaszgyerek. A családi nyaralóban tölti a szünidőt anyjával, két kishúgával és a kilencedik hónapban lévő terhes nagynénjével. Valamennyien a fiú apját várják, aki csak nem érkezik.
A két nő titkokat rejteget egymás elől. Leóba kapaszkodnak mindketten, ahelyett, hogy egymás szemébe néznének. Eközben nem veszik észre, hogy a fiúnak is van egy titka. A falusi kocsmában dolgozik egy lány, Sziszi. Leó még az előző nyárról ismeri. Sziszi összetett, függő kapcsolatban van a főnökével. Szabadulna tőle, akárcsak Leó a fullasztó családi légkörből. Ők ketten akár egy új élet lehetőségét is jelenthetnék egymás számára, de Leó otthonról csak egy ki nem mondott szavakra épülő viszonyrendszert ismer. Esetlenül és durván bánik a lánnyal, s közben ő maga sérül leginkább.
Miközben megszületik a csecsemő, s a két nővér között létrejön egy őszinte pillanat, Leó álma csendesen, családja számára észrevétlen foszlik szét.
A történet egy gyerekkor végéről szól.

Horváth Lili 1982-ben született Budapesten. Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában érettségizett, majd a párizsi Université de la Sorbonne Nouvelle hallgatója lett. Jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős filmrendező hallgatója, Gothár Péter osztályában. Harmadéves vizsgafilmjét, a Vakációt a 38. Magyar Filmszemlén elismerő oklevéllel jutalmazták.

Janisch Vera: Hát kösz… (2006) (37 perc)
Marika és Laci egy dunántúli elme szociális intézet lakói. A film folyamatos körforgással teli életük pár kulcsmotívumát ragadja ki. Szerelem, betegség, megpróbáltatás és a szabadságért való küzdelem. A film ebből a harcból ragad ki pár kulcspillanatot.

Janisch Vera 1985-ben született, jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves filmrendező hallgatója. 2003-ben kezdett el intenzíven foglakozni filmmel, asszisztens gyakornokként. Hát kösz… című dokumentumfilmje volt az első film, melyet rendezett. A film a 38. Magyar Filmszemle dokumentumfilmes versenyprogramjában is szerepelt.

Jung Lídia: Nellike (2006) (28 perc)
Szereplő: Endreffy Kornélia

Nelli néni 1909-ben született Békéscsabán. Koraszülött volt, az orvos menthetetlennek tartotta, de ő mégis megmaradt és túlélte legtöbb családtagját. Végigélte a két világháborút, vőlegénye elvesztését, 1956-ot, a börtönt és az azóta eltelt hosszú és magányos ötven évet. Közben a világ teljesen átalakult. „A világháború előtt volt szép idő.“ Nelli néni betöltötte a kilencvenhetet és ma is tevékeny életet él.

Az érettségit követően rendezőasszisztensi végzettséget szereztem, majd dolgozni kezdtem a televízióban és játékfilmekben. Kiváló filmesekkel volt szerencsém együtt dolgozni, többek között olyanokkal, mint Szabó István és Jancsó Miklós. Négy év művészettörténet és kommunikáció egyetemi tanulmány után vettek fel a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, filmrendező szakra. Osztályvezető tanáraim Grunwalsky Ferenc és Kende János. A második év folyamán a FAMU meghívásával egy félévet töltöttem Prágában, a cseh filmművészeti egyetemen. (Jung Lídia)

Lakos Nóra: Coming soon (2006) (7 perc)
A különböző kultúrkörök mitológiájában meghatározóak a születés mítoszok. Az emberiség sokáig nem volt tisztában a születés pontos biológiájával. Ma, amikor ultrahang segítségével már fotók, sőt videofelvételek készülnek a magzati stádiumokról, egészen szórakoztató a különböző „csodálatos születés” mítoszokkal való ismerkedés. A kínai mitológiában Fu-Hszi, császár olyan anyától született, aki egy óriás lábnyomába lépett, s ettől esett teherbe, de ide sorolható Mária, mint a szeplőtelen fogantatás jelképe. Bár a technika nagy fejlődésen ment keresztül, az élet kritikus pillanataiban az ember reakciója, az agyában átsuhanó gondolatok, érzések nem sokat változtak. Ma is egy szülés – még ha pontosan követjük is a biológiai folyamatot – egyfajta misztikus élmény.

A „coming soon” című film egy nő vajúdásának és szülésének az élményét jeleníti meg. A nő fejében a szülés alatt lezajló vízió egy meggyes kertben játszódik. A kertben a mai szülés általános kellékei mellett olyan, a különböző mitológiákban egységesen szereplő motívumok jelennek meg, mint a fa, az univerzum tengelye, a víz, a föld, és a különböző termések, mint a termékenység egyetemes jelképei. A film egyik meghatározó szimbóluma, a meggy. Gyakran mondogatták a nők, amikor teherbe estek, hogy „meggymagot nyeltem”. A színház és filmművészeti egyetemen tanulok rendezőnek. A coming soon az első kisfilmem. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanulok rendezőnek, a Coming soon az első kisfilmem. (Lakos Nóra)

Nagy Dénes: Együtt (2006) (20 perc)

Forgatókönyvíró: Nagy Dénes
Operatőr: Dobos Tamás
Fővilágosító: Büti Zsolt
Hangmérnök: Juhász Róbert
Vágó: Nagy Dénes
Díszlettervező: Sántha Borcsa
Jelmeztervező: Laki Juli
Első asszisztens: Gerő Marcell

Szereplők: Urtyukov Alekszej, Medvegy Márk
Gyártásvezető: Mester Linda
Gyártó stúdió: Színház- és Filmművészeti Egyetem, Filmpartners
Producer: Bosnyák Miklós, Kovács Gábor, Pataki Ágnes
Világosítás: SPARKS Lighting Ltd.
Hangutómunka: R.D.I. Stúdió
Labor: Magyar Filmlabor

A tizenhét éves orosz fiút, Alexet egy jobb élet reményében csempészik Olaszországba. A szállítmány félúton, egy Budapest külvárosi gyártelepen megpihen egy éjszakára. Alex váratlanul megszökik, hogy megkeresse sok éve nem látott Budapesten élő bátyját. A film a hosszú távollét utáni két testvér találkozásáról szól.

Születtem 1980-ban Budapesten. 2002 óta vagyok filmrendező hallgató a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Szász János és Bíró Miklós osztályában. Több rövidfilmem fontos európai filmfesztiválok versenyprogramjában szerepelt, köztük a Tampere Short Film Festival-on illetve az angers-i Premiers Plans-on. Legutóbbi, Együtt című rövidfilmem a 38. Magyar Filmszemle rendezői különdíját valamint az Országos Diákzsüri rövidfilmes fődíját nyerte el. (Nagy Dénes)

Réthelyi András: Kommersz (2006) (18 perc)
Szereplők: Pálos György, Szalontai Tünde, Polgár Csaba, Réthelyi András, Tompa Ádám, Tóbiás Bertold, Tzafetaas)

Az autómosó tulajdonosa Karesz külföldön intézi kétes ügyeit; felesége, Klaudia a mosóban dolgozó fiúkkal flörtöl. A távol maradás egyre hosszabbra nyúlik, Klaudia pedig egyre közelebb engedi a fiúkat, míg a fiúk ki nem találnak egy játékot, amibe ő is belemegy.

Nem szeretem a colát. Nem múlnak a pattanások az arcomról. Kiütötték két fogam. Az első játékfilm amiben játszottam a Gengszter film volt, az első jelentős filmszerepem Török Ferenc Moszkva Tér című filmjében „Csömör”, ezt követe Mundruczó Kornél: Szépnapok és Vranik Roland: Fekete kefe című filmje, közben több kisjátékfilmben játszottam nagyobb és több nagyjátékfilmben kisebb szerepet. Első filmem Bonustrack címmel készült, teljesen amatőr film volt, és sok amatőr filmfesztiválon nyert díjat. 2002-óta járok a Filmművészeti Egyetemre Almási Tamás osztályába, rendező szakra, Kommersz című filmem az első, az Egyetemen rendezett kisjátékfilmem. (Réthelyi András)

Schwechtje Mihály: Az alma (2006) (24 perc)
Szereplők:
Fsz: János-Scherer Péter
Hárpia-Pogány Judit
Halott- Koltai János
Kopasz- Farkas László
Pap- Szabó Domokos
Özvegy- Fátyol Hermina
Ficsúr- Dömötör András
Jelmez: Zelenka Nóra
Látványtevező: Sántha Borbála
Gyártásvezető: Miklós Péter
Vágó: Politzer Péter
Hangmérnök : Várhegyi Rudolf
Fényképezte: Herbai Máté
Producer: Muhi András

János egy rendes ember. Almatermesztő. A tanyája olyan szép, hogy a csodájára járnak. Egy napon azonban érkezik hozzá Kopasz a zöldségkereskedő, és felfedezi, hogy egy alma nőtt az akácfájára. A két ember, akárhogy is tűnődik, nem találja a megoldást, hogy ez hogyan is történhetett. Kopasz végül azt tanácsolja Jánosnak, hogy szedje le azt az almát, és felejtse el az egészet, ő inkább el is viharzik. János egyedül marad a portáján, de sehogy sem tudja tenni a dolgát, mert folyton csak arra az almára gondol. Ezért aztán veszi a bátorságot, levágja az almát és útnak indul a laboratórium felé, hogy kiderítse, mi is történhetett.

1978-ban született. Az SZTE kommunikáció szakán és az ELTE filmelmélet szakán folytatott tanulmányaikat, jelenleg a SZFE 2. éves filmrendező szakos hallgatója. Az alma című kisfilmje a 38. Magyar Filmszemle diákzsürijének „a legígéretesebb fiatal tehetségnek” járó díját kapta.

INFORG STUDIO
Kinizsi u. 11.
1092 Budapest
Hungary
Phone/Fax.: +36 1 2190961
Cell: +36 30 2423982
www.inforgstudio.hu

Zomborácz Virág: A macska szerepe a francia irodalomban (2006) (13 perc) Forgács Zsuzsa A macska szerepe a francia irodalomban című novellája alapján a forgatókönyvet írta: Zomborácz Virág
operatőr: G. S. Ábris
világosítás: Szűcs József, Akar Péter, Horváth Balázs
asszisztens: Ripka Eszter
zene: Bod Levente – Analog; T-Rex – We Love To Boogie; The Trashman – Surfin’ Bird; Bizet – Carmen
hang: Váczi Kristóf
vágó: Papp Vivi
szereplők: Réti Adrienn, Bata Éva
gyártásvezető: Óvári Eszter
gyártó: Színház- és Filmművészeti Egyetem
producer: Bosnyák Miklós
támogató: Nemzeti Kulturális Alap, Lajosbácsi, Tűzraktér

„Nem tudjuk, hogy mi történik velünk, s épp az történik velünk, hogy nem tudjuk, mi történik velünk.”
José Ortega y Gasset

Bori kihívóan búgó hanggal, szakadt farmerben, hosszú Marlboro cigarettával a szájában előadja professzorának szemináriumi beszámolója lehetetlen témáját. Legnagyobb meglepetésére és elkeseredésére azonban a professzor lelkesen elfogadja A macska szerepe a francia irodalomban, így a továbbiakban semmi sem jogosítja fel a semmittevésre, a beszámolónak el kell készülnie.
Eközben Angéla Hegel Fenomenológiájából ír dolgozatot. A nap-pali órákban a fejezetcímeket tanulmányozza, és kivonja egy-másból az oldalszámokat. Egy lakás, két lány, három nap.
Hogy erőt gyűjtsenek a feladatok megoldásához, a lányok bezárkóznak: mindenkit kitiltanak a lakásból, arra hivatkozva, hogy rendkívüli energiákat kell bevetniük a célból, hogy úgy nézzenek ki, mint akik tényleg egyetemre járnak.
Valójában persze senki sem akarja meglátogatni őket.
Kezdetét veszi a felkészülés, ami lassan nem más, mint egyfajta magyar Félelem és reszketés a négy fal között. Az összemosódó idő különös delíriumban telik: pizsamában mászkálnak nap-hosszat, egyik vallásos áhítatból a másikba esve, órákat töltenek a kádban, különleges ételek elkészítésével, egymás üldözésével és meneküléssel, téblábolással, hisztérikus kirohanásokkal, haszontalan vallomásokkal és önpusztítással.
Értelmetlen pótcselekvésekkel töltik el azokat az órákat, melyeket egy értelmetlen, de hivatalosan fontosnak deklarált feladat végrehajtásának kellett volna szentelniük. Kifolyik a kezeik közül az idő, de sem az egyetem, sem az élet nem kínál alternatívát. Borinak végül nem sikerül a vizsgája, s bár felismeri kilátástalan, improduktív életüket, mégsem változtat, mert végeredményben az ember úgy él, ahogy tud.
Kisjátékfilm, hossza körülbelül tíz perc. Végig egyetlen hely-színen, a rendetlen, kusza lakásban játszódik. Az operatőri munka alátámasztja a tér hangulatát és az idegek állapotát: dekomponált, kézikamerás és elsősorban közeli képek jellemzik.
A szereplők abszurd hősök, akiknek az élete nem termékeny, de mindent át akarnak élni. Saját maguk számára teremtenek egy olyan helyzetet, aminek nincsen megfejtése; olyan események sorozatát indítják el, melyek nem futnak ki sehova, csupán egyszer csak elmúlnak.

1985-ben születtem Budapesten, 2003-ban érettségiztem a kőbányai Szent László Gimnázium tömegkommunikáció szakán. 2004 óta vagyok a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója. (Zomborácz Virág)

13.00 Filmelemzés II. / (Ráday utca 25. – Ráday Képesház)
Az ELTE Bölcsészettudományi Kar Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének oktatóival és hallgatóival közös program.

ELTE-BTK; Filmelmélet és filmtörténet szak

Az ELTE filmszak hallgatóiként filmelméletet, -történetet, -elemzést tanulunk. A megannyi filmtől a főépület alagsori folyosóin eleinte kábultan bolyongó hallgatókból kerülnek ki a jövő higgadt ítészei, valamint a közoktatás mozgóképkultúra és médiaismeret tárgyának tanárai. A filmkészítés alapjaival megismertető gyakorlati órák egészítik ki az elméleti stúdiumokat; a sokszínű képzés nyomán arra is lehetőség nyílik, hogy a végzettek a filmgyártás területén helyezkedjenek el.

Az elmúlt években számos olyan kurzust hallgathattunk, amely a kortárs magyar film tendenciáival foglalkozott – felkészülten és kíváncsian figyeljük a legfiatalabb generáció alkotásait.

18.00 IN MEMORIAM LÁZÁR ERVIN (Ráday utca 27. – Pince)
www.mek.oszk.hu/kiallitas/lazar
Lázár Zsófi felolvas Lázár Ervin Csillagmajor című novelláskötetéből, emlékezik Gárdos Péter.
Gárdos Péter Porcelánbaba című filmjének (2005, 76 perc) vetítése.
Dedikálással egybekötött közönségtalálkozó.

Lázár Zsófia 1969. február 27-én született Budapesten.

1993-ban végeztem az ELTE Btk. angol-olasz szakán, azóta szakfordítóként, műfordítóként, majd újságíróként is dolgozom (pl. Képes Újság, Shape magazin).
Több éve írok rendszeresen, elsőként a HOLMI 2001/9 számában publikáltam novellát. 2004-ben jelent meg A varázsfuvola című mesekönyvem a Papirusz Duola Kiadó gondozásában (Mozart operája és Schikaneder szövegkönyve alapján). Ugyanennél a kiadónál jelent meg Weber Bűvös vadász című operájának meseváltozata, melynek megírásában társszerzőként vettem részt (Rigó Bélával). A köteteket Szalma Edit illusztrálta.
2005 novemberében jelent meg A pillangó lelke című novelláskötetem a HUNGAROVOX kiadó gondozásában.
2006 márciusában jelent meg a Bogármese című mesekönyvem a Nők Lapja Műhely gondozásában, melyet Lázár Ervinnel közösen, Sárközi Gyula koreográfus ötlete alapján írtunk. A kötetet Faltisz Alexandra illusztrálta. A meséből azonos című táncjáték készült, melyet a 2006-os Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében mutattak be, a Madách Musical tánciskola előadásában.
2006 nyarán az Évszakok magazin felkérésére született meg A skarlát madár című elbeszélésem, mely a magazin júliusi számának mellékleteként jelent meg.
(Lázár Zsófia)
GÁRDOS PÉTER - filmrendező

1948. június 8-án született Budapesten.

1966-71 az ELTE Bölcsészettudományi Karán, magyar-orosz szakon végezte tanulmányait.

Fontosabb filmrendezései:
2006 – Az igazi Mikulás
2005 - A porcelánbaba
2001 - Az utolsó blues
1998 – Üstökös (kisjáték)
1994 – A brooklyni testvér
1992 – A skorpió megeszi az ikreket reggelire
1989 – A hecc
1986 – Szamárköhögés
1984 – Uramisten
1978 – Ketrec (kisjáték)
1977 – Lidérc (kisjáték)

Fontosabb díjai:

2005 – Leeuwarden – Matad’or - nagydíj
2005 – Moszkva, az orosz kritikusok diplomája
– Magyar Filmszemle, Budapest - a legjobb rendezés díja
2005 – Magyar Filmszemle, Budapest - a külföldi film-kritikusok Gene Moskowitz díja
2003 – Houston - Ezüst Remi
2002 – Kairó - Arany Piramis
1999 – Budapest - legjobb TV-showműsor kategóriadíja
1998 – Montecatini - a Zsűri különdíja
1997 – Salerno - az olasz Moziszövetség díja
1989 – Balázs Béla díj
1989 – Bludenz - nagydíj
1989 – Vevey - Golden Pierrot
1988 – Troia - legjobb rendező díja
1988 – Frankfurt - nagydíj
1987 – Chicagó - Arany Hugó
1987 – Montreál - Fipresci díj
1985 – Chicagó - Ezüst Hugó
1985 – Montreál - a Zsűri különdíja

Gárdos Péter: A PORCELÁNBABA (2005) (76 perc)

Író: Lázár Ervin
Forgatókönyvíró: Gárdos Péter
Operatőr: Máthé Tibor
Vágó: Miklós Mari
HANGMÉRNÖK: CSÁSZÁR FERENC
Jelmez: Breckl János
Díszlet: Hujber Balázs
Gyártásvezető: Monostori Zsolt
Főgyártásvezető: Juhász István
Producer: Szekeres Dénes
Szereplők: Bertók Lajos, Csányi Sándor,
Németh Judit
Eredeti tanyasi emberek

Gyártó: Tivoli-Filmprodukció Kft. Budapest
Koproducer: Duna Televízió Rt.
A gyártás támogatói: Magyar Mozgókép Közalapítvány
Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériuma
Országos Rádió és Televízió Testület

Fesztiválok, díjak:
2006 – Magyar filmkritikusok díja: legjobb férfi epizódszereplő (Bertók Lajos)
Maine Nemzetközi Filmfesztivál
Wine Country Filmfesztivál, Kalifornia
Seattle Nemzetközi Filmfesztivál
Philadelphia Filmfesztivál
Hongkong Nemzetközi Filmfesztivál
Minneapolis St. Paul Nemzetközi Filmfesztivál
Brüsszel, Fantasztikus Filmek Nemzetközi Fesztiválja
Tiburon Nemzetközi Filmfesztivál, Kalifornia
Tampa Nemzetközi Filmfesztivál, Florida
Palm Springs Nemzetközi Filmfesztivál, Kalifornia
2005 – Noordelijk Filmfesztivál, Leeuwarden (Hollandia) Matad’or fődíja
Moszkvai Nemzetközi Filmfesztivál: Orosz filmkritikusok elismerő oklevele
Magyar Filmszemle, Budapest: Legjobb rendezés díja, legjobb férfi epizódszereplő (Csányi Sándor) és a külföldi filmkritikusok Gene Moskowitz-díja
München Filmfesztivál
Jeruzsálem Nemzetközi Filmfesztivál
Toronto Nemzetközi Filmfesztivál
Vancouver Nemzetközi Filmfesztivál
Reykjavik Nemzetközi Filmfesztivál
Pusan Nemzetközi Filmfesztivál
Montreal Festival Nouveau Cinéma
Kalkutta Nemzetközi Filmfesztivál
Ankara Festival on Wheels (Ankara, Bursa, Kars, Izmir)
Isztambul Cinema & History Meeting Nemzetközi Filmfesztivál

Volt egyszer a Tanya.
Valahol Magyarországon.
Közelebbről: Európában.
Még közelebbről: a Föld nevű bolygón.
Itt, ezen a Tanyán szeretnivaló, naiv és rafinált tanyasi emberek éltek.
Időnként idegen emberek érkeztek erre a Tanyára. És akkor mindig elszabadult a pokol.
Mert az idegenekkel jött a halál is.
Meg a pusztulás.
Meg a gyűlölet. És az irigység. És a hiúság. És a szégyen. És a hazugság.
Ezen a Tanyán az idegenek mindig csak bajt okoztak ...

A Tivoli-Filmprodukció Kft. 2001-ben alakult át filmgyártó és filmforgalmazó céggé. Alapító és cégtulajdonos: Szekeres Dénes producer, ügyvezető igazgató

20.00 Filmelemzés III. Gárdos Péter Porcelánbaba című filmje kapcsán. (Ráday utca 27. – Pince)

21.00 Válogatás a Dunatáj dokumentumfilmjei közül („Kocsiszín”– Ráday utca 18.)

Zsigmond Dezső: Józsi nővér és a sárga bicikli (60 perc)

Székely József, a legmagasabban fekvő erdélyi községben, Kommandón teljesít egészségügyi asszisztensi szolgálatot. Itt, a világtól elzárva különösen egymásra szorulnak az emberek. Józsi nővér „mentőautója” - jellegzetes sárga biciklije - a falu legkülönbözőbb pontjain tűnik fel: betegek házai, a rendelő, a sportpálya, a kocsma előtt…

Bollók Csaba: Hordozható haza (36 perc)

Az idő előrehaladtával mindenki szembe kerül önmagával, fiatalkori ábrándjaival, és számot kell vetnie arról, mivé fejlődött hajdani önmaga.
Portréfilm Domonkos Istvánról.

21.00 Dokumentumfilmek II./MADE vetítés (Biblia köz – Mesék sátra)
Kisfaludy András: Mucius (1997) (58 perc)

operatőr: Csukás Sándor, vágó: Eszlári Beáta, Uchlaczki Lilian, hang: Marjai György, Szűcs Péter, gyártásvezető: Bozsó László, gyártó: Munkart Bt., támogató: MMKA, MTV Rt.

Az állami gondozott gyermekből jó kereskedővé, íróvá, költővé vált Sebestyén Zoltán (Mucius) élettörténete.

„[Kisfaludy András] ezúttal egy régi, kedves cimboráját, Sebestyén Zoltánt követte ’vállalkozói útjain’, hogy megtudjuk, milyen is ma Magyarországon a találékony, nagy munkabírású, de kis szerencséjű ember élete. Sebestyén Zoltán egy rózsadombi állami gondozottak intézetében tanulta ki az ’életet’. Onnan szökött el esténként, vagy hajnalonként, hogy a KEX Együttes hangosító berendezéseit, hangszereit cipelhesse, s ily módon a hetvenes évek elején oly szabadság ízű könnyűzenei élet perifériáján mozoghasson. (…) Ma rétessel házal a Balaton környékén, hogy adósságait törlessze és kis családját fenntarthassa. Siralmasan nehéz és mégis reménykeltően szép élet az övé. Azt tanúsítja ugyanis, hogy Közép- és Kelet-Európa emberkohóiból nem akármilyen ’öntvények’ kerülnek ki.”

Lőcsei Gabriella Magyar Nemzet, 1998. január 14.

2007. június 3. (vasárnap)

11.00 Dokumentumfilmek III./MADE vetítés (Ráday utca 6. – Ibis Hotel)
Gulyás János: Ismeretlenek (Az Inconnu csoport és a 301-es parcella) (2005) (75 perc)

Ismeretlenek – „Jogunk van megemlékezni a mártírokról…”
Rendező-operatőr: Gulyás János, riporter - szakértő: Modor Ádám
K&G Kulturális Szolgáltató Bt.
Szereplők: Bokros Péter, Philipp Tibor, Molnár Tamás, Pálinkás Róbert, Serfőző Magdolna

Az Inconnu Csoport 1987-ben alakult Szolnokon. A kezdeti hard-edge után akciókkal, happeningekkel, performance-okkal jelentkeztek, a hivatalos szervek és a rendőrség zaklatásainak következtében műveik egyre politikusabbá váltak. (BM = Botrány művészet) Szolnokról való kitiltásuk után Budapesten csatlakoztak az ellenzékhez, szamizdatokat nyomtattak, borítókat, plakátokat készítettek. Önálló újságjuk az Inconnu Press. Artéria Galériájukban kiállítások mellett politikai megemlékezéseket tartottak, elsősorban az 1956-os forradalommal kapcsolatban, Krassó György vezetésével. 1988-ban egy, majd a következő évben, még 300 kopjafát állítanak fel a 301-es parcellában a mártírok emlékére, de az ünnepségre nem engedik be őket.

12.00 Filmelemzés IV./ MADE filmek (Ráday utca 6. – Ibis Hotel)

14:00 Gerevich András költő, szerkesztő londoni vizsgafilmjének bemutatása (Ráday utca 27. – Pince)

Gerevich András Budapesten született 1976-ban. Az ELTE angol szakán végzett, majd az amerikai Dartmouth College Fulbright-ösztöndíjas hallgatója volt, végül harmadik diplomáját a brit National Film and TV School forgatókönyvíró szakán szerezte. Több díjnyertes kisfilmet írt, két verseskötete jelent eddig meg, és rendszeresen publikál a magyar irodalmi lapokban. Jelenleg a József Attila Kör elnöke, a londoni Chroma és a pozsonyi Kalligram folyóirat szerkesztője, több nagyjátékfilmen is dolgozik.

LOVED (Szeretve, R: Yann Demange, UK, 2004) Jim este hazaérkezik, ahol szerelmével él... akit kalitkában tart.

A DIFFERENT DISH (Egy másik fogás, animációs film, R: Shay Hamias, UK, 2006) Miután a mélyen vallásos anya megtudja, hogy a fia meleg, a végső megoldást választja: elviszi a csodarabbihoz.

SYNCHRONOFF (animációs film, R: Catia Perez, UK, 2006) A számos díjjal kitűntetett filmben egy középkorú táncospár keresi a szó szoros értelmében széteső életükre és kapcsolatukra a megoldást.

IMMEASURABLE (Felmérhetetlen, animációs film, R: Cziraki Gergely, UK, 2007) Egy tudós világa másodpercek alatt megváltozik, miután felfedezi, hogy lakik velünk a földön egy fejlettebb civilizáció is....

OXFORD CIRCUS (animációs film, R: Esteban Gitton, UK, 2007) Mit meg nem tesz egy kislány, hogy az anyja észrevegye?

15.00 Filmelemzés V. / Gerevich András filmjeiről. (Ráday utca 31. – Caramia café and restaurant terasz)
www.terasz.hu – fiatal filmkritikusok a teraszon: Szabó Nóra, Ritter György, Zalán Márk A www.terasz.hu kulturális főszerkesztője, 16.00-tól Balogh Robert dedikálja Schvab diariom című új regényét 16:30-tól Gerevich András dedikálja verseskötetét
17.00-tól a www.terasz.hu vendégei: Groó Diana és Szaladják István filmrendezők (Ráday utca 31. – Caramia café and restaurant terasz)

19.00 Szekeres Csaba A legbelső szoba című filmjének (2006, 73 perc) vetítése. (Ráday utca 27.– Pince)

forgatókönyvíró: Szekeres Csaba
operatőr: Csepeli Eszter , Várkonyi Sándor
hangmérnök: Zalányi László
vágó: Szekeres Csaba, Sós Henrietta
szereplő(k):
Babindak Ernő
Bányász Kata
Puporka Elemér
Hartner Judit
Kádas Márta
Szabó Róbert
Deák Tamás
László Viktória

"A film négy, az élet kiszámíthatatlan történései folytán szorosan összekacsolódó sorsot helyez egymás mellé. A szereplők egy-egy létproblémát testesítenek meg, amelyek a kirekesztettség általános állapotával ruházzák fel személyes történetüket. Egy homoszexualitását vállalni képtelen orvos, egy férjétől érzelmi elszigeteltségben élő fiatal nő, egy szerelmes mozgássérült férfi és egy - az önmegbecsüléséért küzdő - roma férfi története pereg le a néző szeme előtt. Lehet-e érvényt szerezni a személyes sorsok igazságának? Orvosolható-e az a félelem és frusztráltság, amelyekkel a környezet oltja be az életünket? Hol van, és mikortól, hogyan vállalható a személyes felelősség? Ilyen kérdéseket vet fel a film, miközben egy résen át bepillanthatunk egy ismerős világ színfalai mögé, a legbelső szobába."

A színház felől fordultam a film felé még a kilencvenes évek közepén. Voltam operatőr és televíziós szerkesztő. Az első biztatást az HBO adta, amikor megvásárolta még az utómunkák megkezdése előtt "Provence-i levelek" című filmem. Aztán jött a "Rom és virág", ami az első film volt a ferences Böjte Csabáról, a dévai Szent Ferenc Alapítvány vezetőjéről és a gyerekekről. A film rendezői díjat kapott a Filmszemlén.

Nem hiszek a műfaji kategóriákban, bár többnyire dokumentumfilmesként ismernek, akik ismernek. Azok a filmjeim, amiket szeretek (Mami Blue, Emberek, Ablak a múltra, Álomturné, Symbiosis, La Belle Époque) nehezen meghatározható műfajúak.

A film nekem inkább randevú. Találka. Légyott.

Ugyanakkor semmi misztikum, inkább csak szükségszerűség. A világgal való kapcsolattartás. Figyelem és kegyelem. (Szekeres Csaba)

20.00 Filmelemzés VI. Szekeres Csaba A legbelső szoba című filmje kapcsán (Ráday utca 27. – Pince)

Szekeres Csaba mellett Dr. Szabó János orvos-pszichoterapeuta is vendégünk lesz.


Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu