Dátum: 2019. október 23. szerda    Mai névnap(ok): Gyöngyi


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Nyilas Misi lázálmai
Láttam Debrecenben Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig című színdarabját a múlt század tízes évei óta működő Víg moziban játszó kamaraszínházban. Ötven éve. Andaházy Margit játszotta a kisdiákot, Latinovits volt Török János, Pósalaky úr Selmeczy Mihály, Angyal Sándor az iskolaigazgató, Thuróczy Gyula Vajkay tanár úr. Igaz: ötven éve Móricz írta a darabot. Most Háy János tervezte a regényből színpadra.
A Légy jó… érzelmes mű. Hevesi Sándor szaktudása segített Móricznak megríkató színművé tenni a regény. Háy dramatizálása epikusabb színházban, mint amilyen drámai az eredeti regény. Lehet, kifogott rajta az átültetés. Nincsenek a párbeszédekhez szavai. Nem is mindig a megfelelő szó akadt a nyelvére. Amikor tizedszer ismétli a főhős, hogy „én jót akartam" – csak egyetérteni lehet a gimnazista-nézők előadás közbeni szökdösésével. A dramaturgiai csámpásságok közül nem a legügyetlenebb, hogy húsz perccel tovább tart az előadás a befejezése után, tudott tények ismételgetésével, beakadt mondatok hajtogatásával. Zavaróbb, hogy a kiegyezés kori diáktörténetbe Háy belehímezi a jelenkori kiegyezhetetlenséget, keserűhangú, ködösen parttalan politikai átkozódásokkal.
(Nem mellékesen a Légy jó… még öt évig jogvédelem alatt van.)

Az előadás plakátja
 
Égbe nyúló csontszín falak börtönöznek be egy kisfiút, aki durva katonaládát hurcol Sziszifoszként coetusbeli kálváriája stációin. Kiss Beatrix tervező falai nem tárnak lehetőséget kiszabadulni fojtogatásukból. Szellemesen rést engednek bejövő-kimenő szereplőknek. Fiókok nyílnak és tűnnek el a semmibe. A padlóból iskolapadok merülnek föl. Eltűnnek azok is a pokol fenekére. Hamletet parodizálva: börtön a világ, úgy egész Debrecen is az.

Trill Zsolt - Szűcs Kata
 
13 éves tiszafüredi fiú Nyilas Misi. Meglepő, de úgy játssza mindvégig szerepét, ahogyan okos rendező előjátszik a színésznek. Megmutatja a törekvéseket, a cselekvés fő vonalát, a szerep filozófiáját. Befejezvén azt mondja: valahogy így, csak töltsd meg élettel. Kiss Balázs eszes fiú. Miért ne értene egy 13 éves meglehetősen sokat a környező világából? Szabatos az elképzelése Nyilas Misiről. Elmondja egy vele készült interjúban – illusztrálja is ezt a színpadon -, hogy Nyilas nem okos. Jó tanuló, de hiszékenyen belefut élete minden csapdájába. Tiszta, világosan végigvitt, szabatos beszédű Kiss Balázs, aki megtörte a nadrágszerep színházi hagyományát. Igazságtalan megvádoltságaiban sem sajnáltatja magát, nem érzelmes. Áldozat, aki nem érti meg, miért ítélik meg hamisan cselekedeteit. A világítás elválasztja a valóságtól látomásait. Időnként átmegy a játéktéren édesanyja (Oláh Zsuzsa), vagy rémálomként baltával fenyegetőzik Nyilas Gábor, az apja (Garay Nagy Tamás), végül ki tudja honnan – nagybácsi ex machina – előkerül bácsikája (Bakota Árpád), kézen fogva kivezeti hátul, a szárnyas ajtón a bizonytalan megoldásba.
Igen nagy segítsége az előadásnak Faragó Béla hol törékenyen hangzó zongora-hegedű kettőse, hol baljósan kiszélesedő kísérőzenéje. A debreceni anekdotát magasabb szintre, cívis-moralitássá emeli. Trill Zsolt kaján ördögként, minden rosszaságra ártatlan játékossággal kész, huncut lelkiismeretlennek ábrázolja Török Jánost. Játéka minden ízre megkoreografált balett-pantomim. Ficsúros sétapálcáját úgy kezeli, könnyed fenyegetéssel rámutatva áldozatára, mintha Peter Chlemilt figyelmeztetné az ördög, hogy eladta neki árnyékát. Az álombetétből ottmaradt szárítókötelet ollózva átszökkeni, a kiterített lepedőkön keresztül öleli karjába Doroghy Bella kisasszonyt (Szűcs Kata). Doroghy Violának (Földeáki Nóra) csak a szeme világít ki az előadásból.

Kiss Balázs - Kóti Árpád
 
A csábító Rossz előadásbeli ellenpontja a csábító Jó. Kóti Árpád, ez robusztus nagy színész Pósalaky úr szerepében a szín közepére kitett széken ül. Nem illusztrálja vakságát. Nem tartja arcát rézsút fölfelé a színészi vakság-klisé szerint. Napszemüveg rajta, ennyi csupán. Elmondják, a kisdiák felolvas egy vak bácsinak, oktalan volna ismételgetni. A fölösleges gesztus-locsogás helyett Kóti a lényegre összpontosít. Taglejtések nélküli, szobori méltóság. Ülő-színészet? Minimál-színjátszás? Kóti lábát törte. Kemény fájdalmakkal játszik. Sajnálatos magánügy. A színpadon ez nem tűnhet fel. Nincs köze a nézőnek hozzá. Letisztult személyisége súlyához van csak. Pósalakyja egy megszenvedett élet biztos harmóniáját sugározza. Magasabb rendet teremt maga körül. Amikor ötöt üt az óra, baljával kinyújtja az aznapi hírlapot felolvasója felé. Több gesztusa nincs is. Gondolatai, nézetei, a vak ember világlátása a színész összpontosított belső erejének hullámain jut el a nézőkhöz. Hallgatja a sajtó napihíreit. Apró dohogásokból tudjuk véleményét a dagályos politikai szólamokról, a jövővel bíztató zsúrnál-ábrándokról. Egy polgári Sarastro ülve óvja a polgári rend és becsület értékeit. Kóti Pósalaky-alakítása jelképpé nő. A rendetlen világban ő a megfellebbezhetetlen, szilárd tisztesség.

Simor Ottó
 
Különös, de a debreceni színházban évtizedek óta a férfiszínészek súlya adott biztonságot az együttesnek. Hortobágyi Artúr, Thuróczy Gyula, Selmeczy Mihály, Soós Imre, Mensáros, Novák István, Márkus, Latinovits után ma is figyelemfelkeltőek. Most elismeréssel megemlítendő, a már említetteken kívül Simor Ottó oktatásba belefáradt, feledékenyen bukdácsoló földrajztanára. Miske László józan, biztos emberismeretű, tekintélyes igazgatója – vissza-visszatérő, egyetlen csillapító tenyérmozdulatával tart rendet kevélyes védett intézetében; Sárközy Zoltán egy elmerült múlt belső eleganciáját, és önkorrekcióra hajlamos méltányosságát jeleníti meg. Jámbor József túltengő Doroghy ura, Tóth László visszafogott Gyéres tanára, Varga József leplezetten együtt érző pedellusa, Csikos Sándor bohón figyelmetlen Török bácsija, Benedek Gyula haragvó számtantanára.
A túlnyúló előadás végén, a nézőtéren maradt fiatalok menten a taps-zene ritmusát kiverve pótmulatságot szereztek maguknak.

Miske László - Kiss Balázs
 
LÉGY JÓ MINDHALÁLIG
A színpadi változatot Móricz Zsigmond regénye alapján Háy János írta

Felnőttek:

PÓSALAKY ÚR - Kóti Árpád
MAMA, Misi édesanyja - Oláh Zsuzsa
APA, Misi édesapja -Garay Nagy Tamás
TÖRÖK JÁNOS - Trill Zsolt
TÖRÖK NÉNI - Dobos Ildikó m.v
. TÖRÖK BÁCSI, a férje - Csikos Sándor
TÖRÖK ILONKA - Szabó Anna Eszter m.v.
DOROGHY BELLA - Szűcs Kata
DOROGHY VIOLA - Földeáki Nóra
DOROGHY ÚR - Jámbor József
DOROGHY ILIKE - Mocsár Zsófia
GYÉRES,latin tanár - Tóth László
BÁTHORI,számtan tanár - Benedek Gyula m.v.
NÁZÓ, földrajztanár - Simor Ottó
PEDELLUS, iskolaszolga - Varga József
IGAZGATÓ - Miske László
ÖREG PROFESSZOR - Sárközy Zoltán
ORCZY MAMÁJA - Bódi Marianna
GÉZA BÁCSI, Misi nagybátyja - Bakota Árpád
KERTÉSZLEGÉNY - Janka Barnabás
NYOMOZÓ I. - Kiss Gergely Máté
NYOMOZÓ II. - Simó Krisztián

Gyermekszereplők:

NYILAS MISI - Kiss Balázs
ORCZY - Majer Tamás
GIMESI - Terge János
BÖSZÖRMÉNYI - Kirják Krisztián
K.SÁNTA - Kiss Zoltán Tamás
SÁNDOR MIHÁLY - Mercs Máté
TANNENBAUM - Varga Zoltán
SZEGEDI FERI - Kurely László
LISZNYAI, szobafőnök - Szakály Gergő
NAGY ÚR - Szabó Dániel
DOROGHY SANYIKA - Gál Kristóf

Osztálytársak:
Cservák György Dávid, Fejes-Tóth István, Jeremiás Ádám,Kapás Bendegúz, Nagy Dávid, Kurely Balázs, Sitku Norbert,Tornyi Levente

Díszlet: Kiss Beatrix
Jelmez: Libor Katalin
Zene: Faragó Béla
Rendezőasszisztens: Jóvér Csaba
Súgó: Nánási Andrea
Ügyelő: Kató Anikó

Rendező:
ÁRKOSI ÁRPÁD

Bemutató, 2006. december 15.

[M.G.P.]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu