Dátum: 2019. október 22. kedd    Mai névnap(ok): Előd


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Cabaret vérité
Godot kávéház. Dumaszínház. Stand up kabaré. Fillérre három éve láttam. Azótai változások: belépti díj 2400 forint. Plusz vacsora és ital. Nyolckor kezdődik. Na, jó: fél kilenckor. Érkezési sorban helyfoglalás. Nyolckor telt ház. Fél óra múltán még teltebb. Vége: balszerencsémre fél egykor.
 
A következő hétre előzetes asztalfoglalással ausverkauft. Húszas-harmincas nézők. Egymást nem ismerő egyívású, önálló keresetű értelmiségiek. Középmenedzserek. Archív-kabaré helyett mást kívánnak. A Mondja, kedves Biemsensteinné, hol dolgoztat Ön? bemondású Zerkovitz, valamint a Stux úr, mit csinál maga rossz? nem rezonál bennük. A kettéosztott indulat nem mulattatja őket kétfrontos vaskosságával. Szórakozni szeretnének: Hölderlinnél könnyebbet, Farkasházynál magvasabbat. Tréfákat vacsorához. Vagy vacsorálni jó hangulatban. Miként a múlt század elején mehettek nyilvánosan étkészletet kezelni, és asztali csevegést kiváltó orfeumba, kabaréba a feltörekvő tehetősek, a társasági életbe bejáratósak. Hamutartó minden asztalon. Rágyújtani kimennek az utcára, mivel szűk a tér, és belátóak egymásra. Érdes érintkezésű életünkben ez kis csiszolódás. A nyilvánosság nevelése. A kabaré, mint a közös viselkedés önkéntes tanintézete. A dal megszüli énekesét. Egy új néző-nemzedék mérsékelt újdonságra vágyik a szórakoztatásban. Létrejön egy új komikusnemzedék. S mert vannak, akik tréfát gyártanak, kinevelik közönségüket. A közönség, pedig élénkülő vagy petyhüdő érdeklődésével csiszolja mulattatóikat a szájízük szerintire.

Kiss Ádám
 
A külker-főiskolás Kiss Ádám humora felel meg leginkább napjaink standard-szófolyamának. Jóllehet, ipari bedolgozó Fábry Sándor humor-üzemébe, de ő is az önéletrajzi/álönéletrajzi elemeket vonja előtérbe. A mindennapi élet harcmezejéről köt vadvirágokból szóbokrétát. Az új-kabaré szaporán kilihegett négybetűs szavaival nem él vissza. Nem tekinti humorforrásnak. Csak indokolt esetben, indulati kilövellésként fordul segítségükhöz, magától értetődő természetességgel. Úgy használja, mint a 19. századi színművekben az Ah! meg az Oh! jelezte a szereplők szenvedélyes felhevültségét. Az altáji humor ennél a közönségnél mintha visszaszorulóban volna. A genitáliák görgetésén nem nevetnek. (A Vaginamonológok premierjén idősebb hölgy az első sorban magas hangon, élénken fölkacagott a nemi szervek fölemlítésére. Egyrészt jelezte szabadságát, másrészt értette az evidencia-humort.) Kiss Ádám könnyed, laza csevegő. Időnként beleszeret magába. Ilyenkor túlnyúlik a kimért menetidőn. Kiütéssel győz.

Sás Péter
 
Vésővel kifaragott arcvonású, Donkihóteien nyurga Sás Péter, szolnoki színész paródiái nem a megszokott hangutánzások. Egy-két vonással emberi lényegeket tömörít össze. Egy politikus gondolkodásának, retorikai álságának sűrítményét adja. Gyurcsány Ferencnél, Orbán Viktornál érdekesebbek költött nevű népdalénekesei. Gyilkosan epés típusok sorjáznak összpontosításaiból. Közéletieknél köznapibb emberek gúnyos koszorúja eredeti szatirikus erőre vall. Egymaga benépesíti a színpadot különböző, szabatosan megvalósított kerekterekkel. Kitágítja a parodisták skáláját a mindennapok megfigyeléseivel. Nem hírességeket utánoz: típusok görbe dokumentumainak specialistája. További útja, valószínűleg, a cabaret direct, a köznapokban tallózó cabaret vérité felé vezet.

Szabó Kristóf
 
Szabó Kristóf színészetipari tanuló Gór-Nagynál. Profilból Gádor Bélára hasonlít. Hangja, belső ritmusa Darvas Szilárdra. Leginkább az ő slágermagyarázatára emlékeztetett Kis Shakespeare-magyarázata. A Romeo és Júliát soronként állította a fejére. Mulatságosan. A feszes, dobozból vasaltan kivett, másodhetes humort lazítja előadásmódja. Fondor fogása a belezavarodás. Nem humorra kioktató über-konferanszié. Egyazon anyagból meríttetett, akár a nézők. Fesztelen zavara, megkomponált belebonyolódása szavaiban lerövidítik a néző-előadó távolságát.

Kovács András Péter
 
Kovács András Péter végzett jogász, médiológus. Komoly publikációi: Médiakoncentrációk az elméletben és a gyakorlatban. A digitális technológiák hatása az európai médiaversenyre (Jogi Fórum). Négyük közül a legérettebbnek érződik. Nem szerepel a lavórnyi emelvényen. Beszélget a nézőkkel. Kötetlen, közvetlen, kartávolságnyira lévő valóságos élőlény, nem viccokádó gépezet.

A Godot kávéházban ötletszerűen eltöltött este azzal bíztat: a kabarét feltámasztják új nézői nevetésszomjak. Az új ízlés terjedni fog az anyósviccek rovására. Napjaink mindennapjainak torzképét mutatja majd a kabaré a muzeális humor helyett.

Forrás: szinhaz.hu

[M.G.P.]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu