Dátum: 2019. október 17. csütörtök    Mai névnap(ok): Hedvig


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Indiai bábjáték a Vidám Színpadon
A tradicionális indiai kultúra bemutatásaként 2006. november 5-én a Pavakathakali indiai báb-együttes lép fel a Vidám Színpadon. A pavakathakali bábjáték több mint négy évszázados múltra tekint vissza. 1981-ben egy testvérpár színházi ember, Gopal Venu és Ravi Gopalan Nair kutatómunkájának köszönhetően kelt új életre. Az előadás megértését feliratozással segíti.
 
A pavakathakali elnevezés a 18. század elején tűnik fel először. A „pava” babát, bábot jelent, a „kathakali” pedig elbeszélő előadást. Ez a műfaj végül is a kathakali, India legrégebbi hagyományait őrző szent színházának utánzásából született, és alapvetően a Mahábhárata, amely India leghíresebb történelmi, verses eposzának epizódjait dolgozza fel. A budapesti előadásban a Kalyana Saugandikham/Az illatos virág nyomában és a Durjódhana Vadham/Durjódhana meggyilkolása c. részleteket láthatja a közönség.
A bábok kb. hatvan centiméteresek, a fejet és a kezet fából faragták, az arcokat, melyeknek arcát épp úgy, ahogy a színházban, élénk színekkel festik meg a szereplők karakterének megfelelően. Az a néhány család, amely megőrizte a keralai bábszínházi hagyományokat az Andi-Pandaram nemzetséghez tartozik, és a Tamil Nadu határ közelében él. Az eredetileg vándorkomédiások Keralába menekültek, és itt olvasztották művészetükbe a kathakali mintájára felépített bábjátékos hagyományt.
A pavakathakali bábjáték a falusi lakosság körében nagy népszerűségnek örvendett és a módosabb családok támogatását élvezhette. A közgyűjteményekben és magánmúzeumokban őrzött bábok jól mutatják, milyen gondosan munkálták ki ezeket a figurákat.

Az előadásra szeretettel várnak 12 éves kortól minden érdeklődőt!
2006. november 5-én 15 és 19 óra
Jegyek kaphatók a Vidám Színpad Szervezési Osztályán:
1065 Budapest, Révay utca 18.
Tel: 1/301-2068

 
MESÉK A MAHÁBHÁRATÁBÓL, hagyományos indiai kesztyűsbáb előadás Keshi Ramakrishan, K.V. Ramakrishan, Srinivas
bábosok, valamint zenészek

ELSŐ RÉSZ30 perc)
Kalyana Saugandhikam / Az illatos virág nyomában

Egy szép nap, Panchali egy ritka szép és igen illatos virágot fedez fel. Megmutatja férjének Bhimának, és arra kéri őt, hogy hozzon neki sok ilyen virágot. A herceg elindul, hogy kielégítse szép hölgye kívánságát és megkeresse a ritka virágot. Egyszer csak találkozik egy öreg majommal, aki keresztülfekszik az úton és nem engedi továbbmenni a herceget, aki lassan rájön, hogy valójában Hanuman, a majmok királya teszi próbára. Bhima megosztja vele, hogy milyen ügyben jár arrafelé, és tanácsot kér tőle. Hanuman elárulja neki, hogy a keresett virágot hol találja meg, így Bhima folytathatja az útját, majd harcba száll a kertet őrző démonokkal. A viadalból győztesen kerül ki, és a kertben annyi virágot szed, amennyit csak bír. Boldogan és diadalittasan tér vissza a feleségéhez.

MÁSODIK RÉSZ (45 perc)
Durjódhana Vadham / Durjódhana meggyilkolása

1.jelenet

Egy emlékezetes kockajáték során Durjódhana és Sakuni, Kauraicva két galád fivére csalás segítségével Dharmaputrát győzi le, aki így elveszti minden vagyonát, beleértve egész királyságát, testvéreit, a Pandavákat, sőt azok feleségét, Panchalit is. Durjódhana arra ösztönzi testvérét Dushansanát, hogy Panchalit, a foglyát kísérje el arra a találkozóra, ahol férjeit láthatja viszont, s ott majd pucérra vetkőzteti az asszonyt. A megfélemlített Panchali az isteni Krishna segítségéért könyörög. És csoda történik: ruhája olyan hosszúvá válik, amit Dushansana képtelen levenni róla. Panchali így megmenekül a szégyentől és dühödten elátkozza elrablóit. Az asszony ráadásul megfogadja, hogy mindaddig kibontva viseli a haját, amíg Dushasana életben van.

2.jelenet

A kockajáték ítélete szerint a Pandava testvérek és feleségük, Panchali tizenkét évet tölt az erdőben, ráadásként még egy évet száműzetésben úgy, hogy nem fedhetik fel kilétüket. Panchali könyörgésére Krishna közbelép Durjódhanánál, hogy a Pandavi testvérek visszakaphassák királyságukat.

3.jelenet

Durjódhana alattvalói tudomására hozza, hogy Krishna nemsokára meglátogatja őket, hogy védelmébe vegye a Pandava testvéreket, és arra biztat mindenkit, hogy semmiféle tiszteletet ne mutassanak az istenség iránt. Krishna megérkezik és arra kéri őket, hogy adják vissza a Pandaváknak királyáguk felét. Miután ezt Durjódhana elutasítja, Krishna öt falu visszaadására tesz javaslatot, majd hallgatója jóindulatát kérve öt ház, végül egyetlen ház visszaadására. De Durjódhana minden kompromisszumot elutasít, sőt hozzáteszi, hogy még egy tűhegynyi területet sem adna a Pandaváknak. Krishna dühös lesz, Durjódhana pedig arra kéri Dushasanát, hogy hozzon kötelet, amivel kötözzék meg az istenséget. Krishna ekkor „kozmikus formát” ölt és megátkozza Durjódhanát és embereit.

4.jelenet

Kitör a háború a Pandavák és a Kauravák között, és Bhima párbajt provokál Dushasanával. A harc közepette, Vishnu, az oroszlánisten, Narasimha alakjában jelenik meg, és kivételes energiát adományoz Bhimának, aki megöli Dushasanát. De Bhima annyira dühös, hogy iszik az áldozat véréből, majd véres kezével összefonja Panchali haját, mielőtt megküzdene Durjódhanával. Krishna megsúgja Bhimának, hogy mi ellenfele gyenge pontja: ez pedig a combja, amelyet addig üt buzogányával, amíg Durjódhana holtan esik össze. Amikor véget ér a háború, az ellenség legyőzve, Bhima Krishna lábához borul. A szellemek és fantomok végigrohannak a csatatéren, és vérorgia közepette ünneplik a győzelmet.

5.jelenet

Mint ahogy mindig, a Jó és a Rossz közötti konfliktus a Jó győzelmével végződik. A nagy győztes Krishna, aki nem más, mint Vishnu isten maga, akinek a bölcsek és jámborok gyülekezete hálát ad.

 
Keralában négy évszázad óta mutatnak be pavakathakali előadásokat kesztyűsbábokkal. Bizonyos szóbeli források szerint ennek a Arimala-pavakuttu elnevezésű bábszínház az őse, amely Indiai déli részén vált ismertté. A pavakathakali elnevezés a 18. század elején tűnik fel először. A pava babát, bábot jelent, a kathakali pedig elbeszélő előadást. Ez a műfaj végül is a kathakali, India legrégebbi hagyományait őrző szent színházának utánzásából született, és alapvetően a Mahabharata és az Aryamala-Natakam epizódjait dolgozza fel.
A bábok kb. hatvan centiméteresek, a fejet és a kezet fából faragták, az arcokat, melyeknek arcát épp úgy, ahogy a színházban, élénk színekkel festenek meg a szereplők a karakterének megfelelően. Az a néhány család, amely megőrizte a keralai bábszínházi hagyományokat az Andi-Pandaram nemzetséghez tartozik, és a Tamil Nadu határ közelében él. Eredetileg vándorkomédiások Keralába menekültek, és itt olvasztották művészetükbe a kathakali mintájára felépített bábjátékos hagyományt. A falusi lakosság körében a Pavakathakali népszerűségnek örvendett, és a módosabb családok támogatását élvezhette. A közgyűjteményekben és magán múzeumokban őrzött bábok jól mutatják, hogy milyen gondosan munkálták ki ezeket a figurákat. Az egyik utolsó bábos, Shamu, egészen az 1950-es évekig gyakorolta művészetét és járt faluról falura, házról házra, különösen bizonyos vallási ünnepeken. A bábosokból, narrátorból és zenészekből álló társulata hat vagy hét főből állt. India függetlenné válása a pavakathakali hanyatlását hozta, amely elsősorban a mozi megerősödésének tudható. 1981-ben két színházi ember, Gopal Venu és testvére Ravi Gopalan Nair kutatómunkájának köszönhetően kelt új életre a pavakathakali bábjáték.

Az előadásban a Mahabharátából mutatnak be két részletet.

[Lakos Anna]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu