Peter Planyavsky (fotó) 1947-ben született Bécsben, tizenkét éves korában nyert felvételt a bécsi Zeneakadémiára, ahol Anton Heiller tanítványaként 1966-ban orgonaművészi, egy évvel később pedig egyházzenei diplomát szerzett. A Szent István-székesegyház hatalmas Rieger-orgonájának általa irányított felújítása után, 1991-től évi 45 koncertet adott a hangszeren. A számos nemzetközi díjat elnyert Planyavsky a világ szinte valamennyi jelentős orgonáján játszott már, hangversenyei hatalmas sikert aratnak Észak-Amerikától Japánon át Ausztráliáig és Dél-Afrikáig.
1980 óta a bécsi Zeneakadémia orgona- és improvizáció-tanára, s 1996-tól az egyházzenei tanszékn vezetője. Rendszeresen részt vesz a legrangosabb orgonaversenyek zsűrijében, mesterkurzusaira bekerülni különös megtiszteltetést jelent. Számos lemezfelvétele jelent meg, és zeneszerzőként is tevékenykedik. Elsősorban egyházi zenét komponál, orgonára, kórusra és zenekarra.
Közreműködik: Cantorey Wien
Fuchs: C-dúr fantázia
Heiller: Tanz-Toccata
Bach: D-dúr prelúdium és fúga, BWV 532
Franck: Hősi darab
Improvizáció
Vierne: Ünnepi mise
Stanford: Nunc dimittis
Gardiner: I saw the Lord
Stainer: Te lucis ante terminum
Kodály: Laudes organi
Június 27., kedd, 19.30
„Crossover-kavalkád”
Fassang László és vendégei:
Philippe Lefebvre – orgona, Dés András – ütőhangszerek, Bacsó Kristóf – szaxofon, Palya Bea – ének, Szokolai „Dongó" Balázs – népi fúvós hangszerek
Reneszánsz és barokk táncok
Népzenék a Kárpát-medencéből
Bachtól Charlie Parkerig
Modern táncok
Finálé
Az 1973-ban született Fassang László a budapesti Zeneakadémia és a párizsi Conservatoire elvégzése után, 2002-ben elnyerte a Calgary Nemzetközi Orgonaverseny improvizációs aranymedálját, majd 2004-ben a legrangosabb orgonaversenynek tartott Chartres-i Nagydíj interpretációs fődíját is neki ítélték oda.
Az est fináléjában lép színre a párizsi Notre-Dame-székesegyház világhírű orgonistája, Philippe Lefebvre, aki még tanulmányai idején, mindössze 19 évesen már az arrasi katedrális orgonistája lett. Számos jelentős versenyt nyert, huszonhárom évig igazgatta a lille-i Konzervatóriumot, jelenleg a párizsi Conservatoire improvizáció-tanára.
Június 28., szerda, 19.30
Olivier Latry, a párizsi Notre-Dame orgonistájának estje
Közreműködik: MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Kovács László
Marchand: Grand Dialogue
Bach: Wachet auf, ruft uns die Stimme – korálelőjáték, BWV 645
Bach: g-moll fantázia és fúga, BWV 542
Alain: Fantasmagorie
Alain: Litánia
Duruflé: Prelúdium és fúga ALAIN nevére
––
Poulenc: Concerto orgonára, vonósokra és timpanira
Barber: Toccata festiva – magyarországi bemutató
Hazánk első világszínvonalú hangversenytermi orgonáját ezen az estén valódi világsztár szólaltatja meg. Az 1962-ben született Olivier Latry a Notre-Dame-székesegyház három orgonistájának egyike, aki öt kontinens több mint negyven országában adott már koncertet. A kritikusok nemcsak napjaink egyik legjelentősebb orgonistájaként tartják számon, hanem a több száz éves francia orgonistahagyomány egyik leghitelesebb képviselőjének, korunk egyik legizgalmasabb improvisateurének is tekintik.
Június 30., péntek, 19.30
„Orgonazene a párizsi Notre-Dame-ból”
Philippe Lefebvre és Olivier Latry estje
Közreműködik: Herboly László, Kurcsák István – ütőhangszerek
Daquin: Noël étranger
Calvière: Pièce d’orgue
Balbastre: Marche des Marseillois
Beauvarlet-Charpentier: Noëls en tambourin
Séjean: Noël suisse
Vierne: Berceuse, Carillon de Westminster
Cochereau: Boleró (ütőkre és orgonára)
––
Francia szvit
Hommage à Pierre Cochereau
Leguay: Három prelúdium
Variációk egy magyar népdalra
Közös improvizáció
Philippe Lefebvre és Olivier Latry arra vállalkozik, hogy katedrális méretű koncerttermünk új orgonájának segítségével idevarázsolja az európai zene egyik fellegváraként számon tartott párizsi székesegyház hangulatát. A hangverseny első felében olyan orgonaműveket hallhatunk, amelyek az elmúlt évszázadokban a Notre-Dame orgonájának sípjaiból keltek életre. A második részben az improvizáció, vagyis a meghívott orgonisták elképesztő zenei invenciója, formaérzéke, különböző zenei stílusokban való jártassága játssza a főszerepet.
|