Dátum: 2019. október 19. szombat    Mai névnap(ok): Nándor


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Brecht a gangon
Homlokzat felől ékes épület, bévül karavánszeráj a Rákóczi úton. Uránia Nemzeti Filmszínház. Hátul körfolyosós emeletek. A nyitott gangot befedték alumínium huzattal. Ott nyíltak a szobák az akkori Kerepesi úti ledér műintézetben. Most egyetemi szinten színházat oktatnak benne. Régen nem középiskolás fokon a mulató női személyzete anatómiai ismereteket adott elő a vendégeknek. (MGP)
Brechtet játszik a III. éves zenés színészosztály. (Ascher Tamás-Novák Eszter növendékei.) Zsótér Sándor rendezte a K. mama címmel Kurázsi mama és gyermekeit. (Brecht írt K. úr című dialektikus katekizmust.) Áhá! – mondja most a mai színházi életben jártas olvasó -, bizonyára ülve játszanak a színinövendékek. Tévedés. Mostanában az összes többi rendezőnél ülve utánjátszanak. (Másodhetes színház.) Zsótér K. mamájában falra másznak, leugranak, kiszöknek az ablakon, a lépcsőházban futkosnak (látni a szamárhát-íves ablakokon át), fölpattannak a második emeletre, a harmadikra, kidugják fejüket az ablakon, fentről szólnak emberi hangon a földszintre a világítóudvar szűk szigetére. Egyikük beröpül a három méter magas ablaknyíláson, eltűnik üldözői elől. A néma Kattrin átlép az emeleti gangrácson, fél lábbal lóg a mélység fölött. Suhannak, robognak, szökellnek. Térülnek-fordulnak. Mozognak, sisteregnek. Szemkápráztató módon hol előbukkannak az osztályteremből, hol a háztetőn tűnnek föl. Földre zuhannak, a lucskos kövezeten hurcolják egymást. Nem ülnek a színészek. (Sajnos, két óra hosszat a nézők sem.) Illetőleg: egyikük mégis szemben ülve mondja el mondókáját, de az előadás zöme csupa izgés-mozgás, értelmes lótás-futás, céllal végzett, örömös talaj- és szertorna, a növendékek különféle hangszereken maguk kísérik egymást. Összjáték folyik, szólóérvényesítés helyett. Miközben, természetesen, jól kilátszik: ki mit és mennyire, milyen mélyen tud. Ha Eilif halott gyanánt fekszik az udvaron, testét körülrajzolják krétával, mint egy Columbo-filmben.
(fotó: Helene Weigel Mutter Courage szerepében a Berliner Ensemble előadásában)

Zsótér már rendezte a darabot Kecskeméten. Csakis annyiban hasonlít két fölfogása, hogy igyekszik kilépni az olasz színházszerkezetből. Nem mintha, nem férne el „koncepciójával” a színpadon, vagy mert „érdekes” szándékozna lenni. Előadásai vitaviszonyban perelnek a rendelkezésre álló, megkövesedett színházi kerettel, és játékhagyományaival. Az úgynevezett ülőszínház ugyanennek következménye volt. Áttolta a hangsúlyt a külszíni teatralitásról a színészi belső fogalmazásra. A gondolatokra összpontosít. Nem a magas kultúrától meghatott méltóságteljességgel fogalmaz, játékos virgoncsággal írja tiszteletlen köreit.
Kizárólag a másodlagos tehetségek tisztelik szentségként az előadás stílusegységét. A színházi fölfedezőket az élet (és a játék) ellentmondásossága érdekli.
Három Kurázsi mamája van a vizsgaelőadásnak: a harsány markotányost, diadalmas hangon éneklő Takács Nóra Diána, a törékeny Kiss Diana konokul szembeszáll a nehézségekkel, és a Nióbe-keserűségű Szilágyi Kata. Nem figyelmeztetik a nézőt, hogy átadják stafétaként osztálytársuknak a címszerepet. A tekintetükön jól olvashatóan kilátszik, hogy most más folytatja a szólamot. Három különböző alkat. Három megközelítés. Egy értelmezés.
Szilágyi Kata kimegy a mozi gépházát fedő tetőre fölriasztani dobolásával Halle városát. Kecskeméten Bognár Gyöngyvér Yvette piros cipőjével figyelmeztetett a császáriak támadására. Szilágyi harmóniumon kíséri két osztálytársát, akik bel canto széles hősiességgel olaszul éneklik Don Carlos és Rodrigo szabadság-kettősét Tarjányi Tamás és Máttyássy Bence). Verdi dallamai, a fölszárnyaló La libertá! egyszerre mulatságosan groteszk és megrendítő. Kétféle hősiesség csap egymásnak. A támadóké meg a megtámadottaké. Az ellentmondásosság végigvonul a vizsgaelőadáson: K. mama legkisebb gyermeke, Fejő (Máttyássy Bence), nem olvasta a drámát, hanem éli: a leghalálosabb veszélyhelyzetekben is tele szájjal mosolyog. Nem együgyűnek mutatja a svájci fiút, felhőtlenül ártatlan. Tarjányi Tamás (Eilif) önerejében, katonai előmenetelében bízva ugyanolyan vakon rohan vesztébe, ahogy K. mama nem ismeri föl, hogy kalmárkodásával létrehozója családja vesztének. Friedenthal Zoltán – több szerepben – fesztelen egyenességgel szól, nem is a harminc éves háború krónikáját bemutató történelmi hangon, hanem mindennapi hangon beszél. Az emblematikus, ponyvával fedett markotányos kordét egy fényesre sikált, alumínium kuka játssza. Mint egy biztonsági kasszában, ebben tartják lim-lom értékeiket. Szabó Tamás félszemű leskelődő katonája fél tenyérrel lefedi szemét, később a másik szemére vak. Attól jó játékos színházi tréfa, hogy mellékesen huncutkodik a nézőkkel, illően a helyhez, ahol ugyancsak igénybe veszik a közönség fölkeltett együttjátszó képzeletét.
Kattrin szerepe java Bánfalvy Esztert illeti. Akár a többiek, ő is elkerüli a pityeregtető meghatást. Tárgyilagosan, de nem szenvtelenül beszéli érthetően tagolt néma szerepét. A telt énekhangú Radnay Csilla fanyarul adja Yvettet, a tábori szajhát. Nem a foglalkozását játssza el, hanem az önző érzéketlenséget. Váry-Kovács Péter (Pap) és Polgár Csaba (Szakács) a gyávaságnak, a megalkuvásnak, az életben maradáshoz szükséges fondorkodásnak sokféle színészt tudják. Morc hadfi a toborzótiszt Herczeg Tamás.
Többen vannak, mint ahányan. Megsokszorozzák magukat. Az emeleti ablakokból kibukkan egy-egy kémlelő fej, vagy fojtott hangon lejuttatja rémhírként a vezér halálát.
Szemerkél közben az eső játszókra-nézőkre.
Fél kilenc felé besötétedik. Csak árnyalakok mozognak a térben.

Berthold Brecht
 
[M.G.P.]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu