Dátum: 2019. november 13. szerda    Mai névnap(ok): Szilvia


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben
Tizenkilencedik alkalommal rendezték meg Triesztben a tudományos-fantasztikus filmek seregszemléjét. A műfaj immár negyvenéves klasszikusa az Alien. Innen származik az idézet: “Mi vagyunk az új szörnyetegek, emberi lények, zombik, akik leromboljuk a környezetünket, amelyben élünk.”
 
A fesztivál vendége volt Phil Tippett, a különleges effektek mágusa és Tito Stagno, olasz televíziós műsorvezető, aki hazájában élőben közvetítette annak idején az első ember Holdra szállását.
A számos konferencia csaknem mindig érintette a kérdést, ha nem épp arra szerveződött, hogy a világ jelenlegi legfőbb problémáját, a klímaválságot tárgyalják. És ha már sci-fi, természetesen a legtöbbször szóba került téma az emberiség másik bolygón való túlélése.

 
A látott filmek közül feltétlenül szólni kell a dokumentarista Alexandre O. Philippe munkájáról, amelyet Memory – The origins of Alien címmel vetítettek versenyen kívül világpremierként. Meglehetős vitákat gerjesztett azzal, hogy az eddig tévesen az Alien szerzőjének tartott Ridley Scott rendezővel szemben a megszólaló tanúk egyértelműen Dan O’Bannont tartják az igazi szerzőnek. A már elhunyt forgatókönyvíró mellett a dokumentumfilm másik főszereplője H.R.Giger a szörnyű chestburster megalkotója. A már elhunyt forgatókönyvíró özvegye, Diane O’Bannon mutatta meg azokat az első rajzokat, amelyek még messze voltak a végleges figurától, de Bannontól származnak. Követve az 1971-ben keletkezett 29 oldalas forgatókönyvet, melynek munkacíme Memory, valóban kiderül, ki is a film igazi szerzője. Végül H.R. Giger erősítette meg, hogy O’Bannon instrukciói alapján alakult ki a végső rémes chestburster. H.R Gigertől a filmben elhangzik egy O’Bannonnak szóló mondat: “Én, a producerek és a leendő rendező Walter Hill téged akartunk.” (A megjegyzés arra utal, hogy Scott előtt Walter Hillt kérték fel rendezőnek). A filmben előkerülnek azok a ma már anekdotává szelidült háttérinformációk, amelyek egyikét Veronica Cartwright színésznő mesélte, hogy a forgatások során mindenki fuldoklott a fojtogató bűztől, ami a mindent elborító művérből és a hulladékokból áradt. A szerző gazdag anyaggyűjtést végzett és halmozott fel Lovecraft-tól Francis Baconon és Hieronymus Boschon át a görög tragédiákig és Freudig, ezek mind egyfajta szimbolikus és kaotikus hátterét képezték a mozinak.
Epilógusként a rendező a következőket mondja a film végén: “Remélem, aki látta a Memory című filmet, az többé már nem tudja a korábbi módon nézni az Alient. Remélem, a nézők úgy gondolnak a mozira, mint egy modern csatornára, amelyen keresztül másként, mélyebb értelemben beszélhetünk a mítoszokról, mint kollektív tudattalanunk titokzatos mechanimzusáról.”
Mondhatjuk, hogy nincs igaza?

 
A díjazott alkotások:

Az Asteroid díjat első, második, legfeljebb harmadik filmjével jelentkező rendező kaphatja. Ezúttal az Aniara svájci rendezőpárosára esett a választás: Pella Kågermanra és Hugo Liljára. Az ő történetükben Aniara egy interplanetáris hajó, amelyet a hős Mima vezet és megpróbálja átmenteni a már élhetetlenné vált Földről a túlélőket az új hazába, a Marsra. Erősen környezetvédő indíttatásból született mű, amely nem ismer bocsánatot a természet ellen elkövetett katasztrofális emberi bűnökért.

 
A Méliès d’argent díjat, amely a legjobb európai nagyjátékfilmért jár, Mike Ahern és Enda Loughman kapta az Extra Ordinary című filmért. Az ír folklórban fogant szellem-film főszereplője Rose, gépjárművezetés oktató, beveti szuper képességeit egy lány megmentéséért, mert egy csődbe ment rocksztár kísérti, aki egyezséget kötött az ördöggel, hogy visszatérhet. Az alkotóknak sikerült tökéletes egyensúlyt teremteni a horror és az őrült komédia között. Ezt igazolják a további díjak is: Web Kritikusok díja, egy hetilap elismerése, a Nocturno Nuove Visioni-díj és a Közönségdíj.

 
Rai-4 Wonderland díjat kapott Jeremy Gardner és Christian Stella (USA) After az Midnight című moziért. A romantikus horror karcos iróniával mesél egy fiatal pár válságáról, akik fokozatosan csúsznak bele a szenvedély egyre perverzebb és rombolóbb örvényébe.
Asteroide Életműdíjat kapott Phil Tippett, a különleges effektek kétszeres Oscar-díjas mestere. Nevéhez fűződik a Jurassic Park és Jedi visszatér.

Vincenzo Basile Polgár
Fordította: Máté Judit


Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Merő Béla - Egy színházalapítás viszontagságai

Szalay Zoltán fotóalbuma Parti Nagy Lajos képmelléírásaival

Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu