Visky - a fiatal tehetség (helyszíni p., 3 kör)
   A költő igyekszik minél folyékonyabb lenni, pörgősebb, próbálja rejteni azt, hogy némi gondot okoz az „R” betű kiejtése. Az igyekezet hátrányára válik, mert a versek ritmusa az erőlködő r-ek miatt deformálódik, más formát ölt. Elhangzik az utolsó vers. Pillanatnyi kínos csend ül a teremre. Aztán Karácsonyi küzd meg az est legnehezebb feladatával, megpróbálja elindítani a beszélgetést néhány hótgyenge, előre megfejthető poénnal. Bréda belekezd beszédébe, melyből formásan kitűnik, a kis költőt máris a szárnya alá vette. Eléggé bonyolult és levegőben hagyott, befejezetlen mondatokkal. Arckifejezése mintha azt sugallná, ugye értjük, miről is van itt szó.

   
   Fiatal tehetség -
   avagy a jó szójátékos

   
   
   Kis késéssel érkezünk meg a szokott helyszínre a Bulgakov irodalmi kávézó pincéjében kialakított boltíves füstös szobába. Egy pillanatra megtorpanunk társaimmal az ajtóban némi hely után kutatva. Szakállas középkorú ember integet, hogy menjünk bátran mert kerül számunkra is hely a már zsúfolásig telt szobában. Alig foglalunk helyet a pincérlány érkezik is az ihletadó hideg sörökkel, amit „EMIL bácsi” fizet . Miután elhelyezkedtünk alaposan szemügyre veszem a társaságot majd a barátomhoz fordulok és hevesen érdeklődni kezdek, hogy ki kicsoda, mivel nem igazán ismerem a jelenlevőket.
   
   Először a fiatal költő művét felolvasó Ármos Lorántot, majd a 14 éves tehetséget Visky Zsoltot és az őket közrefogó Karácsonyit (fotóés Brédát mutatja be. Közben megtudtam, hogy az ilyen bemutató jellegű irodalmi esteken a házirend szerint a költők felolvassák az ideszánt műveket, ebből elindul egy kritika majd szintén a költő összefoglalójával záródik az est. Ármos L. felolvasása után Karácsonyi bejelenti az ifjú tehetséget Viskyt. Mindenki feszülten figyel. Visky elkezdi felolvasni versét. Nagyon ideges, bár ez érthető, ha figyelembe vesszük a korát , mert lehet hogy most teszi le költői pályafutásának alapkövét. A figyelem továbbra sem lankad, a tekintetek a fiúra szegeződnek, néhányan pedig a körbejáró versek nyomtatott változatát böngészik. Ez az idő alatt Bréda el el mosolyodik néha megengedve magának némi halk kacagást, gesztikulálással fokozva, ezzel is jelezve, hogy egyetért a versben szereplő gondolatokkal.
   
A költő igyekszik minél folyékonyabb lenni, pörgősebb, próbálja rejteni azt, hogy némi gondot okoz az „R” betű kiejtése. Az igyekezet hátrányára válik, mert a versek ritmusa az erőlködő r-ek miatt deformálódik, más formát ölt. Elhangzik az utolsó vers. Pillanatnyi kínos csend ül a teremre. Aztán Karácsonyi küzd meg az est legnehezebb feladatával, megpróbálja elindítani a beszélgetést néhány hótgyenge, előre megfejthető poénnal. Bréda belekezd beszédébe, melyből formásan kitűnik, a kis költőt máris a szárnya alá vette. Eléggé bonyolult és levegőben hagyott, befejezetlen mondatokkal. Arckifejezése mintha azt sugallná, ugye értjük, miről is van itt szó. Ezek után Karácsonyi próbálkozása kezd megfoganni és a beszélgetés ha erőltetve is de elindul.
   Szivarfüsttől enyhén kábult fejemet arra kapom fel, hogy Boros Lóránt irányából nagy szavak és nagy nevek, mint például Dosztojevszkij kezdnek repkedni a levegőben. Arra gondolok vajon ez az egész nem arról szól, hogy az „vén rókák” kibontakozzanak, egy kicsit fitogtassák a fitogtatnivalót. De ez a gondolatom hamar abba is marad, figyelem tovább az eseményeket.
   
   A dicséretek meg az elismerések között Sántha Attila (fotófinoman induló kritikájára kezdek figyelni. A már elismert költő próbál logikus értelmes válaszokat kapni az eddig talán legjobb elhangzott kérdéseire, támadásaira. Azt is elmondja, hogy szerinte nagyon jók a versek, de a mai ülésnek a célja mégis az építő kritika. A fiatal szerző ugrana is, hogy válaszoljon valami jó kis csattanos poénnal, hogy oldja a feszültségét, de Karácsonyi az oldalán finoman csitítgatja mert, hogy a kérdésre a válaszok csak a végén jöhetnek.
   A házirend az házirend ugyebár.
   A továbbiakban, hogy zavartságát leplezze sűrűn kortyolgatja a coláját amit szintén „EMIL bácsi” szponzorál. Ezekután a beszélgetés átterelődik az „IMA EGY PROSTIÉRT” című versre, ahol Sántha megint jogosan kérdez rá arra, hogy ilyen korban az ember hogyan tud olyasmiről ilyen határozottsággal írni, ha még nem tudhatja, igazán miről is van szó. Erre Bréda reagál a leghamarabb, próbálja magyarázni a dolgokat. Sántha támadásait Bréda próbálja védeni. Csendes kis vita alakul ki közöttük. Közben Karácsonyitól jobbra ülő hölgyre figyelek fel. Hihetetlen sebességgel jegyzetel. Sokszor felnéz de az írást nem hagyja abba. A tekintetünk összetalálkozik, a keze továbbra is megállás nélkül ír. Mindenki hozzászólását jegyzi, lassan kapcsolok. Ő vezeti a Bretter-kör jegyzőkönyvét.
   
   A terem lecsendesedik, mindenki próbál nagyon komolynak és okosnak tűnni. A háttérből Visky osztályfőnökét halljuk. Szintén dicsér, mellette a büszke szülők ülnek. Az apuka megköszöni minden érintettnek, hogy segítik a fiát. Felszólal Karácsonyi, hogy itt az ideje, engedjük szóhoz az érintettet.
   
   A válaszok leginkább Sántha kérdéseit érintették, mert ha nem is neki voltak az egyetlenek, de mégis csak a legértelmesebbek. A kérdések megismétlésekor Visky zavarba jön. Most nem válaszolhat helyette Bréda, rajta a sor. Csend van, a figyelem ismét csak az ifjú tehetségre összpontosul. Szemmel láthatóan nagy gondban van. Hallgat, a verseit nézegeti az összecsíptetett lapokat forgatja, jegyzeteit bámulja. Az alig félperces-perces csendet - ami Visky számára egy évszázad lehetett - Ármos L. töri meg , hirtelen Bréda kapcsolódik bele és szokás szerint magyarázza ki, majd Visky ugorja a témát. Bréda és V.D. pártfogása után megbátorodva próbálkozik a vicces válaszokkal, természetesen Sántha tekintetét kerülve. Mielőtt hasonló vagy nagyobb megpróbáltatásoknak tennék ki Viskyt, Karácsonyi bejelenti a bemutató végét és meghív a következő estre ahol a Bréda mellett ülő hölgy verseit fogjuk hallani. A háttérből sokatmondó hümmögés hallatszik. A tömeg oszlani kezd miközben még hallatszik Visky hangja amint az elmaradhatatlan reklámszöveget fújja kötetével kapcsolatban.
      

   Kapcsolódó cikk:
   Szántai János: Amikor valaki 14 éves... és költő (- TUDSZ REPüLNI? - ÉS TE?)
   
       *
   A fotók - (Szabó Géza) - az esemény helyszínén, a Bulgakov Caféban, de nem az esemény időpontjában készültek.
   
   
Bréda Ármos Lóránd

Helyszíni pályázat 3. etap

OJD - Teakönyv a Bulgakovban (helyszíni p., 3. kör)

Amedeo Di Francesco e bolondos városban (helyszíni p., 3 kör)

Domokos Géza: Éveim, útjaim, arcaim (helyszíni p., 3. kör)
A mindentudó telefonkönyv (helyszíni p., 3. kör)
Kolozsvári nagytotál (helyszíni p., 3. kör)
Mikrokozmosz és tényirodalom (helyszíni p., 3. kör)
Ötvenheten a temesvári perben (helyszíni p., 3. kör)
Versgalopp - Budapest 2003. (helyszíni p., 3. kör)
Attila, a vasalt élű nadrág és a világcsavargó (helyszíni p., 3. kör)
“Orgazmus és katarzis / Naplemente a Baross utcában…” (helyszíni p., 3. kör)
A HUZELLA-ESTRŐL (helyszíni pályázat - 3. kör)

[ Aragorn a kosza ] 2003-05-15 08:52:00