Bach-versenyművek a Capella Savariától
A Hungaroton hanglemezkiadó ismét gyönyörű lemezzel örvendeztette meg a barokk zene kedvelőit: idén ősszel kiadták a neves szombathelyi együttes, a Capella Savaria előadásában Johann Sebastian Bach kettős- és hármasversenyeit.
A Capella Savaria a legrégebbi, korhű hangszereken játszó kamarazenekar Magyarországon. Amikor 1981-ben Szombathelyen megalakultak, még újdonságnak számított az a törekvésük, hogy a barokk és klasszikus muzsikát korhű instrumentumokon, az adott kor dokumentumaihoz visszanyúlva, minél hitelesebb formában és stílusban adják elő – ma már a Capella Savaria a régi-zenei szcéna megkerülhetetlen szereplője. Hangszereik XVIII. századi mesterek eredeti munkái vagy ezek másolatai. Az eltelt évtizedek során repertoárjukon kamara- és zenekari darabok, operák, oratorikus művek szerepeltek. Több mint 80 hanglemezük készült a Hungaroton, a Centaur Records, a Harmonia Mundi, a Dynamic, a Naxos és a Dorian Records kiadók gondozásában. Felvételeik több mint kétharmada világelső felvétel, ezek zenetörténeti jelentőségét nemzetközi szinten is elismerik. Számtalan koncertet adtak szerte Európában, de a tengerentúlon is, a jelentősebb régizenei fesztiválok rendszeres fellépői. A zenekar koncertmestere és szólistája 1992-től Kalló Zsolt hegedűművész, aki 1999 óta az együttes művészeti vezetői teendőit is ellátja.

 
A zenekart 1991-ben Liszt-díjjal tüntették ki. Szűkebb pátriájuk is nagy becsben tartja őket: 2006-ban – a zenekar fennállásának 25 éves évfordulóján – a Prima Primissima szakmai és közönségdíjat is a Capella Savariának ítélték Vas megyében.

Az együttes 2019-es nagy dobása Bach kettős- és hármasversenyeinek felvétele. Johann Sebastian Bach fennmaradt zenekari műveinek száma meglepően csekély, főleg annak fényében, hogy a zeneszerzőnek 1708 és 1723 között mind weimari, mind kötheni állomáshelyén nagyszerű együttesek dolgoztak a keze alatt, amelyeket új művekkel is folyamatosan el kellett látnia. Bármilyen hihetetlen, a zenetörténet összesen három eredeti Bach-hegedűversenyt ismer, a többit – rendszerint csembalóra készült – átiratból rekonstruálták. Az egyszerű zenekedvelő számára azonban ennek nincs jelentősége, csak boldogan átadja magát ezeknek a léleksimogató muzsikáknak.

 
A lemez első darabja a BMW 1064-es jegyzékszámú D-dúr hármasverseny – egy eredetileg három csembalóra írt versenymű hegedűs átirata – Kalló Zsolt, Paulik László és Papp Dániel virtuóz szólóival.
Utána a két hegedűre írt d-moll concerto (BMW 1043) következik, egyike a három fennmaradt eredeti Bach-hegedűversenynek. A concerto ma a zeneszerző legismertebb és leggyakrabban játszott művei (és e sorok írójának kedvencei) közé tartozik, amelyben egyszerre figyelhető meg a dallamok áradása és a tudós komponistára utaló szigorú szerkesztés. A műnek számtalan előadása ismert, ezért is nehéz a feladat. A Capella Savaria üdén, frissen játssza, muzsikájuk ezüstösen cseng, előadásmódjukban nincs semmi méltóságteljes áhítat. Igazi örömzene.

Izgalmas hangzásvilágú a hegedűre és oboára komponált d-moll concerto (BMW 1060R) és a fuvola-hegedű-csembaló szólócsoportra íródott a-moll hármasverseny (BMW 1044). A nagy tudású, nemzetközileg is elismert régizenész szólisták – Simon Bettina (oboa), Bertalan Andrea (fuvola) és Papp Rita (csembaló) – érzékeny játéka tökéletesen összesimul a zenekarral.

[ Deák Attila ] 2019-10-02 06:40:00